Bromsvikt (Järnväg allmänt)

av Erik Andersson, Tuesday, June 07, 2016, 22:14 (2873 dagar sedan)

Hur tar man reda på en (person-)vagns bromsvikt. Finns det något gammalt SJ-särtyck där sådant förtecknas?

Bromsvikt

av Pelle i Västerås, Wednesday, June 08, 2016, 05:11 (2873 dagar sedan) @ Erik Andersson

Hur tar man reda på en (person-)vagns bromsvikt. Finns det något gammalt SJ-särtyck där sådant förtecknas?


Data om vikt, längd och bromsvikter brukar stå på vagnen.

Bromsvikt

av Sune Nylén, Wednesday, June 08, 2016, 07:50 (2873 dagar sedan) @ Erik Andersson

4 axliga person, post fång och resgodsvagnar med vikt 45 ton eller däröver, med persontågsbroms , 40 ton per vagn.
med godstågs, 25.
Dito under 45 t. 30 per vagn. Med gt. 20.
dito 2 axliga 15. resp. 10.
Godsvagnar med mer än 4 axlar 5 per bromsad axel
3 o 2 axliga 10 per vagn.
Overksamt lok , elektro 10 per bromsad axel ånglok 5.
Med handbroms kunde du aldrig få större press på hjulen än 5 ton per bromsad axel
Gällande vid GDG/SDJ från 16 juni 1941
:-) Sune

Bromsvikt

av Christer Fredriksson, Thursday, June 09, 2016, 09:55 (2872 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hur beräknar man bromsvikten för ett fordon, så att det kan skrivas på fordonet.

Bromsvikt

av Sune Nylén, Thursday, June 09, 2016, 10:37 (2872 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Nja! De där tabellsiffrorna var väl snitttrycket mot blocken.
En vagn har ju heller inga roterande massor som påverkar.
Numera står det ju dels tjänstevikt och dels Dynamisk vikt, vill jag minnas , på loken.
Den sistnämnda har jag inte hört beskrivas hur den räknas ut, men kan tänka mig att det är den tyngd/ vikt som loket genom sin gungande gång utsätter spåret för.
Ungefär samma princip som när människor genom att hoppa i takt får en läktare att störta samman.
Bromsvikten för övrigt är ju "lätt" att räkna ut, om det nu "ligger för en"
Men det ligger inte för mig.
Den beror ju på trycket per kvadratcentimeter på kolven i bromscylindern
Ju större diameter, desto större tryck.
Minus då förluster i form av tröghet i länkar , block och allt annat som kan påverka negativt.
Kanske någon vet bättre.
Det finns ju speciella handböcker om broms, men är alltför vittomfattande att skriva om här.
Hastigheten förr var ju vanligtvis måttliga 90 á 100.
Värdena kvadreras ju vanligtvis vid kraftuträkningar. 60 ( km/tim ) x 60 3600, 80 x 80 6400 90 x 90 8100 för att nu ta några exempel på kraftökningar, som stiger brant vid ökade hastigheter. Man kan ju inte heller ha ett bromstryck som överstiger adhesionen mellan hjul och skena för då låser sig ju hjulet och börjar kana och tappar bromsförmågan nära nog totalt.
:-) Sune

Bromsvikt

av Jim Hansson, Thursday, June 09, 2016, 17:12 (2872 dagar sedan) @ Sune Nylén

Nja! De där tabellsiffrorna var väl snitttrycket mot blocken.
En vagn har ju heller inga roterande massor som påverkar.
Numera står det ju dels tjänstevikt och dels Dynamisk vikt, vill jag minnas , på loken.
Den sistnämnda har jag inte hört beskrivas hur den räknas ut, men kan tänka mig att det är den tyngd/ vikt som loket genom sin gungande gång utsätter spåret för.

Fel!

Dynamisk vikt är dragfordonets statiska vikt + ett tillägg för att även roterande massor (elmotor, växellådedelar m m) ska bromsas upp.

Jim

Bromsvikt

av Jim Hansson, Wednesday, June 08, 2016, 19:09 (2872 dagar sedan) @ Erik Andersson

Hur tar man reda på en (person-)vagns bromsvikt. Finns det något gammalt SJ-särtyck där sådant förtecknas?

Jag hoppas att jag fortfarande har SJs "Handbok i teknisk vagntjänst" i min ägo. Ska kolla i källaren. Det borde stå i den.
Jim

Bromsvikt Jim och Uno

av Sune Nylén, Thursday, June 09, 2016, 09:33 (2872 dagar sedan) @ Jim Hansson

Har mitt svar om bromsvikten ramlat bort?
Nej! Det har den väl inte, för den syns ju på min skärm i alla fall.
:-) Sune

Bromsvikt Jim och Uno

av Svante Andersson, Thursday, June 09, 2016, 10:41 (2872 dagar sedan) @ Sune Nylén

Knappast... du får nog se deras inlägg som kompletteringar till det du skrev.

SA

Bromsvikt Jim och Uno

av Sune Nylén, Thursday, June 09, 2016, 13:29 (2872 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ja, Möjligt.
I alla händelser tycks minnet vara kort när det gäller "viktiga och verkligt intressanta saker":-D
I december, närmast den 14 /12 pto. = passato.= förra året. fanns det en förfrågan om bromsning av blandade tåg.
Jag redogjorde då, dagarna efter, i flera inlägg hur man beräknade detta.
Hur bromstal/vikt beräknades m.m.
Senast i förra veckan , Michel Palin o.s.v. fanns även en del av detta.
Det är bara att söka i sökrutan längst upp till höger;-)
:-) Sune

Bromsvikt Jim och Uno

av Svante Andersson, Thursday, June 09, 2016, 14:18 (2872 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är bara att söka i sökrutan längst upp till höger;-)
:-) Sune

Jo, en gång i tiden försökte jag hävda sådant. Men jag insåg att folk var för bekväma av sig för att leta själva... mycket enklare att slänga ut en fråga på ett forum.
Påminner lite om modelltågstidningar där man med en viss regelbundenhet får tjata om nybörjarprylarna gång på gång.

Så ibland kan man undra hur google kunde bli så stort...

SA

PS: Jag frågar saker själv ibland. Men då är det sådant jag inte hittar rätt säkord på och bara irrar omkring bland sånt jag inte är intresserad av.

Bromsvikt Jim och Uno

av Jim Hansson, Thursday, June 09, 2016, 15:25 (2872 dagar sedan) @ Sune Nylén

Har mitt svar om bromsvikten ramlat bort?
Nej! Det har den väl inte, för den syns ju på min skärm i alla fall.
:-) Sune

Nej, men du har ju inte svarat på någon av frågeställarens frågor. Han frågar inte vad bromsvikten är utan hur man tar reda på den och efter hänvisning till ev SJ-särtryck.

Citat: "Hur tar man reda på en (person-)vagns bromsvikt. Finns det något gammalt SJ-särtyck där sådant förtecknas?"

Jim

Bromsvikt

av Uno P, Thursday, June 09, 2016, 10:55 (2872 dagar sedan) @ Jim Hansson

Hur tar man reda på en (person-)vagns bromsvikt. Finns det något gammalt SJ-särtyck där sådant förtecknas?


Jag hoppas att jag fortfarande har SJs "Handbok i teknisk vagntjänst" i min ägo. Ska kolla i källaren. Det borde stå i den.
Jim

Du behöver inte kolla i källaren!
[image]

Bromsvikt

av Jim Hansson, Thursday, June 09, 2016, 15:29 (2872 dagar sedan) @ Uno P

Hur tar man reda på en (person-)vagns bromsvikt. Finns det något gammalt SJ-särtyck där sådant förtecknas?


Jag hoppas att jag fortfarande har SJs "Handbok i teknisk vagntjänst" i min ägo. Ska kolla i källaren. Det borde stå i den.
Jim


Du behöver inte kolla i källaren!
[image]

Fast den bilden visar hur du gör uträkningen, inte hur mycket olika vagnar bromsar. Du får blada vidare ;-)
Jim

Bromsvikt

av Sune Nylén, Thursday, June 09, 2016, 16:18 (2872 dagar sedan) @ Jim Hansson

Ja, men det var ju vad jag skrev.
Jag skrev ju dessutom att det var hämtat ur GDG tdtbok A
Ni får faktiskt bekväma er med att läsa innantill och ta en funderare på vad ni läst innan ni skriver.
Boggievagn som väger över 45 ton har bromsvikten 40 ton
Under 45 30 ton.
Har man ett tåg bestående av 8 40 tons vagnar 2 45,5 tons och 1 35 tons
så är det ju bara att multiplicera och addera. 9 x 30 = 270 + 2 x 40 = 80 = 350 ton.
Det är ju rena huvudräkningen som var och en bör klara utan penna.
På en total vagnvikt av 320 + 91 + 35 = 446 ton
Det var ju så konduktören gjorde förr när han gick längs tåget och noterade, adderade och lämnade över en lapp till lokföraren med bromsvikten.
Sådana gamla lappar har jag, så jag vet.
Jag har ju visat en sådan här på forumet för kanske halvåret sedan, så det kan ju inte vara så knepigt att veta.
Det finns väl inga märkvärdigheter i det, eller hur?
När du sedan går in i Hjälptabellen för bromskraftberäkning/bromsvikt ser du
genast att med en bromsvikt av 350 ton får du ha en vagnvikt av 555 ton i 90 km/tim utför i 10 pro milles medlut. = bromstal 61
Märkvärdigare än så är det inte.
Det där är ju lätt som en plätt om man funderar det allra minsta.
Sådana enkla saker kan jag redogöra för om du så väcker mig klockan 3 på natten.
:-) Sune

Bromsvikt

av Jim Hansson, Thursday, June 09, 2016, 17:07 (2872 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, men det var ju vad jag skrev.
Jag skrev ju dessutom att det var hämtat ur GDG tdtbok A
Ni får faktiskt bekväma er med att läsa innantill och ta en funderare på vad ni läst innan ni skriver.
Boggievagn som väger över 45 ton har bromsvikten 40 ton
Under 45 30 ton.
Har man ett tåg bestående av 8 40 tons vagnar 2 45,5 tons och 1 35 tons
så är det ju bara att multiplicera och addera. 9 x 30 = 270 + 2 x 40 = 80 = 350 ton.
Det är ju rena huvudräkningen som var och en bör klara utan penna.
På en total vagnvikt av 320 + 91 + 35 = 446 ton
Det var ju så konduktören gjorde förr när han gick längs tåget och noterade, adderade och lämnade över en lapp till lokföraren med bromsvikten.
Sådana gamla lappar har jag, så jag vet.
Jag har ju visat en sådan här på forumet för kanske halvåret sedan, så det kan ju inte vara så knepigt att veta.
Det finns väl inga märkvärdigheter i det, eller hur?
När du sedan går in i Hjälptabellen för bromskraftberäkning/bromsvikt ser du
genast att med en bromsvikt av 350 ton får du ha en vagnvikt av 555 ton i 90 km/tim utför i 10 pro milles medlut. = bromstal 61
Märkvärdigare än så är det inte.
Det där är ju lätt som en plätt om man funderar det allra minsta.
Sådana enkla saker kan jag redogöra för om du så väcker mig klockan 3 på natten.
:-) Sune

Men för guds skull, Sune! Nu får du skärpa dig. Nu rabblar du åter upp en massa fakta som inte efterfrågats. Hur man räknar ut bromstal/bromsprocent är jag övertygad om att Erik vet, tbfn som han är. Därför har han inte ställt frågan.

Däremot har du angivit ETT ställe där man kan ta reda på hur man räknar ut en vagns bromsvikt. Men för det första kan du väl inte utgår från att Erik har tillgång till den GDG/SDJ-tidtabellsboken. För det andra har du inte monopol på att svara på en fråga där det finns många andra svar än det du angivit. Den föreskriften jag hänvisar till är betydligt lättare att komma över, och därför en bättre referenslitteratur.
Jim

Bromsvikt

av Nitram, Friday, June 10, 2016, 17:08 (2871 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vad det står i någon föråldrad EJ-bok är helt ovidkommande. Det som gäller har Christer F redogjort för i mejlet han fick från KTH. Utrullningsprov med andra ord.

Bromsvikt

av Kanal C, Friday, June 10, 2016, 20:48 (2870 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, men det var ju vad jag skrev.
Jag skrev ju dessutom att det var hämtat ur GDG tdtbok A
Ni får faktiskt bekväma er med att läsa innantill och ta en funderare på vad ni läst innan ni skriver.
Boggievagn som väger över 45 ton har bromsvikten 40 ton
Under 45 30 ton.
Har man ett tåg bestående av 8 40 tons vagnar 2 45,5 tons och 1 35 tons
så är det ju bara att multiplicera och addera. 9 x 30 = 270 + 2 x 40 = 80 = 350 ton.
Det är ju rena huvudräkningen som var och en bör klara utan penna.
På en total vagnvikt av 320 + 91 + 35 = 446 ton
Det var ju så konduktören gjorde förr när han gick längs tåget och noterade, adderade och lämnade över en lapp till lokföraren med bromsvikten.
Sådana gamla lappar har jag, så jag vet.
Jag har ju visat en sådan här på forumet för kanske halvåret sedan, så det kan ju inte vara så knepigt att veta.
Det finns väl inga märkvärdigheter i det, eller hur?
När du sedan går in i Hjälptabellen för bromskraftberäkning/bromsvikt ser du
genast att med en bromsvikt av 350 ton får du ha en vagnvikt av 555 ton i 90 km/tim utför i 10 pro milles medlut. = bromstal 61
Märkvärdigare än så är det inte.
Det där är ju lätt som en plätt om man funderar det allra minsta.
Sådana enkla saker kan jag redogöra för om du så väcker mig klockan 3 på natten.
:-) Sune

Mycket text men inget som direkt har efterfrågats. Det där med "läsa innantill och ta en funderare på vad ni läst innan ni skriver." kanske gäller fler?

Bromsvikt

av Sune Nylén, Friday, June 10, 2016, 22:50 (2870 dagar sedan) @ Kanal C

:-D:-D :-D
Sune

Bromsvikt

av Kanal C, Saturday, June 11, 2016, 21:46 (2869 dagar sedan) @ Sune Nylén

:-D:-D :-D
Sune

Du kan uppenbarligen läsa och skratta. Tänk om läsförståelsen och förmågan att ta till sig saker vore lika stor...

Bromsvikt

av Sune Nylén, Saturday, June 11, 2016, 22:38 (2869 dagar sedan) @ Kanal C

Ja, vad annat kan jag göra när anonyma stollar skriver inlägg?:-) Sune

Bromsvikt

av Thomas Tell, Thursday, June 09, 2016, 23:33 (2871 dagar sedan) @ Uno P

Hur tar man reda på en (person-)vagns bromsvikt. Finns det något gammalt SJ-särtyck där sådant förtecknas?


Jag hoppas att jag fortfarande har SJs "Handbok i teknisk vagntjänst" i min ägo. Ska kolla i källaren. Det borde stå i den.
Jim


Du behöver inte kolla i källaren!
[image]

Här har man räknat fram bromsvikten till 395 ton. Sen måste vagnarnas sammanlagda bromsvikt bli minst 395 ton för att det skall räcka för bromsning av tåget.
/tell

Bromsvikt

av Uno P, Wednesday, June 08, 2016, 23:17 (2872 dagar sedan) @ Erik Andersson

Hur tar man reda på en (person-)vagns bromsvikt. Finns det något gammalt SJ-särtyck där sådant förtecknas?

Det finns tabeller för bromsvikten i Tidtabellsboken del A. Bilden visar tabellen för personvagnar på bandelar i västra Skåne 1948.[image]

Bromsvikt

av Christer Fredriksson, Thursday, June 09, 2016, 15:32 (2872 dagar sedan) @ Erik Andersson

Fick ett mail från KTH:

Beräknas ur sammanlagda anliggningskraften mot hjulen för alla bromsblock på fordonet. Ursprungligen definierat för block av gjutjärn, som fortfarande är vanligt. För block av andra material och med andra friktionstal mot stål räknas anliggningskraften om till den kraft som för gjutjärnsblock skulle ge samma bromsverkan. Bromsvikten bekräftas genom utrullningsprov, fordonet rullas och släpps ensamt och bromssträckan mäts, vilket görs för varje ny fordonstyp eller ny ombyggnad, men inte för varje enskilt fordon. Se UIC 544 och 547.

Bromsvikt

av Sune Nylén, Thursday, June 09, 2016, 16:32 (2872 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Var detta hur man beräknar den Dynamiska vikten?
Nu är det ju mest motorvagnståg och då gäller nog andra värden än för löst sammansatta, som t.ex.godståg, pt, snt, Knorr, Hildebrand Knorr o.s.v. med separata vagnar o.s.v.
Från 40 talet kom ju automatiska bromsreglerare om byggde på en hävstång kopplad ihop med vagnsfjäderns nedböjning på godsvagnar vid olika laster, och som påverkade bromsen.
Teknisk Vagntjänst har många bilder på detaljer och olika konstruktionslösningar.
som jag kan rekommendera för den verkligt intresserade
:-) Sune

Bromsvikt

av Christer Fredriksson, Thursday, June 09, 2016, 16:41 (2872 dagar sedan) @ Sune Nylén

Detta gäller för vagnar och vid beräkningarna så belastades vagnarna med olika lastvikter samt bromsreglerare, om sådana fanns, för att få rätt värden på vad vagnen bromsade.

Bromsvikt och bromsberäkning.

av H Lundén, Saturday, June 11, 2016, 16:40 (2870 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Just så. Traditionellt beräknas bromsvikten utgående från bromsrörelsens geometri. Bromscylindern ger en kraft, som bestäms av trycket i bromsledningen och kolvarean. Den kraften överför sedan bromsrörelsen till bromsblocken med den utväxling, som ges av rörelsens geometri. Dessutom brukar man göra en reduktion av den så beräknade bromskraften för att kompensera för friktionsförluster i rörelsens leder.
Bromsvikten är alltså den kraft, oegentligt omräknad i ton, med vilken bromsblocken trycker mot hjulen. Den är alltså inte i sig ett retardationsvärde, utan den retardation, som bromskraften ger, brukar tas ur en erfarenhetsbaserad tabell. En sådan finns bland annat medskickad fordonet för att finna den retardation, som ska ställas in på ATC-panelen.
Tidigare nöjde man sig vid SJ med en så kallad bromsberäkning, för att fastställa ett fordons bromsvikt. Utländska förvaltningar var oftast noggrannare och kontrollerade den beräknade bromsvikten med ett utrullningsprov. Numera sker tydligen detta även hos oss.

Bromsvikt enligt SJF 312

av Carl-Erik Olsson, Thursday, June 09, 2016, 19:49 (2871 dagar sedan) @ Erik Andersson

Hur tar man reda på en (person-)vagns bromsvikt. Finns det något gammalt SJ-särtyck där sådant förtecknas?

I SJF 312 "Bromsföreskrifter" står på min odaterade kopia av sidan 59, Bilaga 8 (någon som kan se vilken utgåva/år detta är?) för person-, post och resgodsvagnar för vagn utan bromsviktsmärkning rätt detaljerat (i en tabell som jag inte kan lägga in här) för broms i G- resp P-läge bromsvikt i ton:
- Fyraxlig vagn med vikt 45 ton och däröver: 34 per vagn (G), 45 per vagn (P)
- Fyraxlig vagn med vikt under 45 ton och med två bromsblock per hjul: 28 per vagn (G), 35 per vagn (P)
- Fyraxlig vagn med vikt under 45 ton och med ett bromsblock per hjul: 24 per vagn (G), 30 per vagn (P)
- Tvåaxlig vagn med vikt 15 ton och däröver: 12 per vagn (G), 17 per vagn (P)
- Tvåaxlig vagn med vikt under 15 ton: 8 per vagn (G), 8 per vagn (P)

För godsvagnar (utom malmvagnar) utan bromsviktsmärkning är motsvarande bromsvikter per bromsad axel:
- Tvåaxliga och mer än treaxliga vagnar: 6 ton om omställning tom-last saknas, 6 ton vid läge "TOM", 9 ton vid läge "LAST"

I utgåva 13 av SJF 312 från 1992-02-01 utgår man ifrån att bromsviktmärkning finns på alla personvagnar osv. För godsvagnar har bromsvikterna per bromsad axel minskats något:
- Tvåaxliga och mer än treaxliga vagnar: 4 ton om omställning tom-last saknas, 4 ton vid läge "TOM", 9 ton vid läge "LAST"
- Treaxliga vagnar: 4 ton om omställning tom-last saknas, 4 ton vid läge "TOM", 4 ton vid läge "LAST"

I "Bromsinstruktion i järnvägstrafik" från Green Cargo 2004-02-01 har man förenklat ytterligare. För godsvagnar utan bromsviktmärkning beräknas 4 ton per bromsad axel oavsett om vagn är tom eller lastad.

Jag gjorde vid något tillfälle en uppmätning av hävarmarna i bromsrörelsen på en tvåaxlig personvagn och m h a cylinderdimensioner och maximala arbetstrycket i bromscylindern kunde man teoretiskt få fram bromskraft verkande på hjulen i samma storleksordning som siffrorna ovan, så bromsvikterna verkar klart ha verklighetsbakgrund. Däremot menade en tidigare besiktningsman att för tvåaxliga personvagnar med vikt 15-16 ton blev bromsvikten högre än vagnvikten vilket han menade var orealistiskt i bromsläge P och rekommenderade istället att räkna med bromsvikten som 80% av vagnvikten. Detta går säkert att kolla om man mäter upp bromsrörelsen på alla vagnar och jämför om man har lust till sånt, vilket nog spelar mindre praktisk roll.

Ovanstående gäller då generellt för vagnar med tryckluftbroms där man vet eller kan ta reda på dimensionerna på bromsrörelsen och bromsens arbetstryck (jfr de gamla vagnarna på Saltsjöbanan som väl hade 4,5 bars ledningstryck med motsvarande prestanda och risk för funktionsfel av en ovan förare).
Tryckluftbroms av i princip samma system har funnits i ungefär 100 år. Tidigare användes på personvagnar oftast vakuumbroms om tågbroms alls fanns. Motsvarande beräkning av bromsvikt borde kunna göras, men gjordes det alls på den tiden? Uttrycken bromsaxel/lastaxel tycker jag mig känna igen, och något liknande senare tiders bromstal borde väl då gå att få fram. Fanns det då motsvarande krav på broms beroende på tåghastighet som med tryckluftbroms? Innebar tryckluftbroms någon praktisk skillnad med t ex kortare bromssträckor förutom förmodligen säkrare funktion?
/CEO

Bromsvikt enligt SJF 312

av Thomas Tell, Thursday, June 09, 2016, 23:57 (2871 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Hur tar man reda på en (person-)vagns bromsvikt. Finns det något gammalt SJ-särtyck där sådant förtecknas?


I SJF 312 "Bromsföreskrifter" står på min odaterade kopia av sidan 59, Bilaga 8 (någon som kan se vilken utgåva/år detta är?) för person-, post och resgodsvagnar för vagn utan bromsviktsmärkning rätt detaljerat (i en tabell som jag inte kan lägga in här) för broms i G- resp P-läge bromsvikt i ton:
- Fyraxlig vagn med vikt 45 ton och däröver: 34 per vagn (G), 45 per vagn (P)
- Fyraxlig vagn med vikt under 45 ton och med två bromsblock per hjul: 28 per vagn (G), 35 per vagn (P)
- Fyraxlig vagn med vikt under 45 ton och med ett bromsblock per hjul: 24 per vagn (G), 30 per vagn (P)
- Tvåaxlig vagn med vikt 15 ton och däröver: 12 per vagn (G), 17 per vagn (P)
- Tvåaxlig vagn med vikt under 15 ton: 8 per vagn (G), 8 per vagn (P)

För godsvagnar (utom malmvagnar) utan bromsviktsmärkning är motsvarande bromsvikter per bromsad axel:
- Tvåaxliga och mer än treaxliga vagnar: 6 ton om omställning tom-last saknas, 6 ton vid läge "TOM", 9 ton vid läge "LAST"

I utgåva 13 av SJF 312 från 1992-02-01 utgår man ifrån att bromsviktmärkning finns på alla personvagnar osv. För godsvagnar har bromsvikterna per bromsad axel minskats något:
- Tvåaxliga och mer än treaxliga vagnar: 4 ton om omställning tom-last saknas, 4 ton vid läge "TOM", 9 ton vid läge "LAST"
- Treaxliga vagnar: 4 ton om omställning tom-last saknas, 4 ton vid läge "TOM", 4 ton vid läge "LAST"

I "Bromsinstruktion i järnvägstrafik" från Green Cargo 2004-02-01 har man förenklat ytterligare. För godsvagnar utan bromsviktmärkning beräknas 4 ton per bromsad axel oavsett om vagn är tom eller lastad.

Jag gjorde vid något tillfälle en uppmätning av hävarmarna i bromsrörelsen på en tvåaxlig personvagn och m h a cylinderdimensioner och maximala arbetstrycket i bromscylindern kunde man teoretiskt få fram bromskraft verkande på hjulen i samma storleksordning som siffrorna ovan, så bromsvikterna verkar klart ha verklighetsbakgrund. Däremot menade en tidigare besiktningsman att för tvåaxliga personvagnar med vikt 15-16 ton blev bromsvikten högre än vagnvikten vilket han menade var orealistiskt i bromsläge P och rekommenderade istället att räkna med bromsvikten som 80% av vagnvikten. Detta går säkert att kolla om man mäter upp bromsrörelsen på alla vagnar och jämför om man har lust till sånt, vilket nog spelar mindre praktisk roll.

Ovanstående gäller då generellt för vagnar med tryckluftbroms där man vet eller kan ta reda på dimensionerna på bromsrörelsen och bromsens arbetstryck (jfr de gamla vagnarna på Saltsjöbanan som väl hade 4,5 bars ledningstryck med motsvarande prestanda och risk för funktionsfel av en ovan förare).
Tryckluftbroms av i princip samma system har funnits i ungefär 100 år. Tidigare användes på personvagnar oftast vakuumbroms om tågbroms alls fanns. Motsvarande beräkning av bromsvikt borde kunna göras, men gjordes det alls på den tiden? Uttrycken bromsaxel/lastaxel tycker jag mig känna igen, och något liknande senare tiders bromstal borde väl då gå att få fram. Fanns det då motsvarande krav på broms beroende på tåghastighet som med tryckluftbroms? Innebar tryckluftbroms någon praktisk skillnad med t ex kortare bromssträckor förutom förmodligen säkrare funktion?
/CEO

Observera mina markeringar.

Handledning i vagnlära 1944 skriver om att utbromsningen (bromsvikten) för personvagnar i regel är omkring 80% av vagnvikten. På snabbgående tåg i Sverige då kunde den vara 130% men minskades automatiskt när hastigheten sjönk. Blockfriktionen blir nämligen större ju saktare hjulet snurrar.
Ingenstans står om hur man räknar fram bromsvikten varvid borde användas de uppgifter som CEO skriver om ovan.
/tell

Bromsvikt enligt SJF 312

av H Lundén, Sunday, June 12, 2016, 20:16 (2868 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ingenstans står om hur man räknar fram bromsvikten varvid borde användas de uppgifter som CEO skriver om ovan.
/tell

Bromsvikten beräknas när fordonet konstrueras. Det är vanlig enkel mekanik som berörda konstruktörer förväntades behärska. Lite hävstångslängder, som går att mäta upp med en tumstock i värsta fall. Bromsrörelserna var dessutom mycket standardiserade.

Bromsvikt

av Erik Andersson, Thursday, June 09, 2016, 22:43 (2871 dagar sedan) @ Erik Andersson

Tack för alla svar. Man kan ju konstatera att det här med bromsvikt inte verkar vara en så exakt vetenskap som man skulle kunna tro. :-)

Bromsvikt

av Christer Fredriksson, Thursday, June 09, 2016, 23:56 (2871 dagar sedan) @ Erik Andersson

Lägg därtill årstiden och väderleken vilka spelade viss roll vid stora resp. långa lutningar, vilket några förare bittert fått erfara genom åren.

Bromsvikt

av H Lundén, Saturday, June 11, 2016, 16:43 (2870 dagar sedan) @ Erik Andersson

Läs mitt svar ovan. Beräkningen av bromsvikten var i sig väl reglerad. Vad som däremot var baserat på mer eller mindre stringent erfarenhet, var hur denna bromsvikt ska räknas om till bromsretardation. Eller säg bromssträcka.

Bromsvikt. Dagens tabeller

av Överkörmästaren, Monday, June 13, 2016, 06:38 (2868 dagar sedan) @ H Lundén

Läs mitt svar ovan. Beräkningen av bromsvikten var i sig väl reglerad. Vad som däremot var baserat på mer eller mindre stringent erfarenhet, var hur denna bromsvikt ska räknas om till bromsretardation. Eller säg bromssträcka.

Fast idag är det väl närmast tvärtom: bromsretardationen är given för en viss bromsprocent (t ex 0,77 m/s2 för bromsprocent 100) och utifrån detta får bromsvikten förstås som bromssystemets förmåga att ge en viss vagnvikt denna retardation.

Nu kanske någon invänder att dessa tabellvärden är en social konstruktion, som kan ändras om man så vill. Men det skulle kräva mycket omfattande analyser och är som jag förstått saken praktiskt taget omöjligt i dagens järnvägs-Sverige.

Bromsvikt. Dagens tabeller

av H Lundén, Monday, June 13, 2016, 18:35 (2867 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Fast idag är det väl närmast tvärtom: bromsretardationen är given för en viss bromsprocent (t ex 0,77 m/s2 för bromsprocent 100) och utifrån detta får bromsvikten förstås som bromssystemets förmåga att ge en viss vagnvikt denna retardation.

Nu kanske någon invänder att dessa tabellvärden är en social konstruktion, som kan ändras om man så vill. Men det skulle kräva mycket omfattande analyser och är som jag förstått saken praktiskt taget omöjligt i dagens järnvägs-Sverige.

Sådana tabeller finns väl för inställning av bromsretardationen på ATC-panelen. Varifrån dessa värden kommer, vet jag inte. Jag var visserligen med lite på sidan när ATC infördes, men jag vill inte minnas, att det gjordes några mer omfattande prov för att verifiera dessa tabellvärden. Dåvarande Ma-labbet hade hade annars ganska enkelt kunnat göra dessa prov.

Bromsvikt

av Christer Fredriksson, Sunday, June 12, 2016, 12:48 (2869 dagar sedan) @ Erik Andersson

När började man märka vagnarna och loken med Bromsvikt?