Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Klas Blomberg, Monday, July 04, 2016, 12:11 (2843 dagar sedan)

Lerbäcks hembygdsföreninge har lagt upp en del nya bilder - bland annat den här som är intressant på två sätt:
Dels bekräftar det min misstanke från gamla banvallspromenader om att det har funnits ytterligare spår halvvägs mellan Lerbäck och Rönneshyttan.

Dels visar det en rälsbuss - från Hallsberg söderut mot Motala-Mjölby hållet. Den är helt klart inte av Y6 eller X16-generationen, men vad är det istället?


http://www.bygdeband.se/plats/2410275/sverige/orebro-lan/askersund/lerback/ronnestorp/f...
[image]

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - rälsbuss?

av Kurt G Möller, Monday, July 04, 2016, 12:54 (2843 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Lerbäcks hembygdsföreninge har lagt upp en del nya bilder - bland annat den här som är intressant på två sätt:
Dels bekräftar det min misstanke från gamla banvallspromenader om att det har funnits ytterligare spår halvvägs mellan Lerbäck och Rönneshyttan.

Dels visar det en rälsbuss - från Hallsberg söderut mot Motala-Mjölby hållet. Den är helt klart inte av Y6 eller X16-generationen, men vad är det istället?

Påminner om tidiga ASJ-bussar, t ex de som levererades till exempelvis SDJ och MHJ.

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss

av Kjell Friberg, Monday, July 04, 2016, 13:06 (2843 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Enda kandidat jag kan tänka mig är SJ Y01 652 om det inte är en leverans av stålrälsbuss till NBJ.

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss

av Gunnar Olson, Monday, July 04, 2016, 14:06 (2843 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Enda kandidat jag kan tänka mig är SJ Y01 652 om det inte är en leverans av stålrälsbuss till NBJ.

Provkörning är också en möjlighet.

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss. Yo1 652

av Leif B, Monday, July 04, 2016, 16:41 (2843 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Enda kandidat jag kan tänka mig är SJ Y01 652 om det inte är en leverans av stålrälsbuss till NBJ.


Provkörning är också en möjlighet.

Några bilder och en mått skiss på SDJ Y 08d nr 303 (SJ Yo1 nr 652), för den som vill jämföra med bilden.

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss. Yo1 652

av Anders Jansson, Monday, July 04, 2016, 18:23 (2843 dagar sedan) @ Leif B

Jag tror mer på någon av NBJ stålrälsbussar från ASJ.

Samlingsportalen

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss. Yo1 652

av Farbror Mossa, Tuesday, July 05, 2016, 07:09 (2842 dagar sedan) @ Anders Jansson

NBJ-rälsbussarna har inte den helt lodräta fronten som jag tycker mig se på rälsbussen på bilden från barkstationen. Sidofönstren 2 och 4 är öppningsbara, rälsbussen på barkstationsbilden verkar ha hela fönster där.

Så SDJ-bussen känns mera sannolik. Men vad gjorde den där?

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss. Yo1 652

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, July 05, 2016, 07:21 (2842 dagar sedan) @ Anders Jansson

Kortet uppges vara taget 50-60 tal. 1951 står det att fordonets kylsystem ombyggdes i Örebro. Varför inte en resa därifrån till Linköping där den fanns då i bl.a Oskarshamnstrafiken.Jag har åkt i denna många gånger,och är NÄSTAN säker på att det är 652.

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss

av Nils-Eric Sääf, Monday, July 04, 2016, 17:19 (2843 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Instämmer till 100% med dej. Fordonet fanns i Linköping 49-50 cirka och gick från och till i SNT 65 och 66 LP-OH. Den kom senare till bl.a Orrskog -Söderfors. Det var den första stålrälsbussen från ASJ.Den kallades i dagligt tal för GDG bussen i Kisa bl.a.

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss

av Kjell Aghult, Monday, July 04, 2016, 15:48 (2843 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Lerbäcks hembygdsföreninge har lagt upp en del nya bilder - bland annat den här som är intressant på två sätt:
Dels bekräftar det min misstanke från gamla banvallspromenader om att det har funnits ytterligare spår halvvägs mellan Lerbäck och Rönneshyttan.

Någon normalspårig linjeplats - som borde varit namnsatt - finns inte i
normalspårets grafer, studerade från 1906. Däremot kan något slags lastagepunkt ha funnits i smalspåret, som gick mer eller mindre parallellt. Tyvärr är här arkivmaterialet mycket tunnsått. SJ centralarkiv hade bara en enda tdtbok för ASLJ, 1929 års. Och den omfattade bara den persontrafikerade delen, Lerbäck-Askersund.
.......

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss

av Granis, Monday, July 04, 2016, 16:51 (2843 dagar sedan) @ Kjell Aghult

ASLJ hade ju en "bibana" från Lerbäck till Rönneshytta (syns på denna karta ), och om jag förstått det rätt så var detta en synnerlig "vutbana" enligt modernare benämningar i varje fall. Detta då till en bana som -även om den hade allmän och t o m persontrafik tidvis- ändå får anses ha varit en "industribana". Därmed kan nog lastning skett lite överallt. Inte minst på denna linje då.

/ L G

Frölunda barkningsstation i Rönnestorp - och rälsbuss

av Kjell Aghult, Monday, July 04, 2016, 17:33 (2843 dagar sedan) @ Granis

ASLJ hade ju en "bibana" från Lerbäck till Rönneshytta (syns på denna karta ), och om jag förstått det rätt så var detta en synnerlig "vutbana" enligt modernare benämningar i varje fall. Detta då till en bana som -även om den hade allmän och t o m persontrafik tidvis- ändå får anses ha varit en "industribana". Därmed kan nog lastning skett lite överallt. Inte minst på denna linje då.

Hela ASLJ var en "synnerlig vutbana" under godstrafiktiden. Vad system man tillämpade för det enda och tillfälliga persontåget 1941-1948 är okänt.
Ursprungligen var Skyllberg "tågledarstation", då loken hörde hemma där. När
S. avbemannades ca 1950 fick Askersund överta rollen, som enda kvarvarande
bemannade station (Faktiskt då fyra mans personal).

Något slags trafikreglering måste ha funnits Skyllberg-Lerbäck, då det fanns
två fasta lokjobb: Det ena omfattade Lerbäck/Skyllberg/Kårberg/Askersund och
det andra Hjärtasjön/Lerbäck/Rönneshytta, d v s körde sågvirket. SJ tkl i
L. inblandades bara då huvudlinjen skulle korsas: "Ceremonin" för detta är
tidigare beskriven på detta forum. I övrigt fick tågpersonalen själva hålla
kontakt med "tågledarstationen", liknande som på KYJ.