Sollefteå 1890 & Sandviken 1910. (Historiskt material)

av Micael Lindgren, Wednesday, November 26, 2008, 11:42 (5628 dagar sedan)

[img]http://www.ojs.nu/Bilder/Bengt_Lindgrens_Arkiv/Solleftea1890.jpg[/img]
Sollefteå 1890.
Nybergska Samlingen Sveriges Järnvägs Museum, Gävle.

[img]http://www.ojs.nu/Bilder/Bengt_Lindgrens_Arkiv/Sandviken1910.jpg[/img]
Sandviken 1910.
Nybergska Samlingen Sveriges Järnvägs Museum, Gävle.

Fler bilder finns: [link=http://www.ojs.nu/]Örnsköldsviks Järnvägs Sällskap[/link]

[link=http://www.flickr.com/photos/14701616@N07/]Micael Lindgren´s bildsida på FlickR.com[/link]

Sollefteå 1890 & Sandviken 1910.

av Jan Frelin, Wednesday, November 26, 2008, 12:32 (5628 dagar sedan) @ Micael Lindgren

[img]http://www.ojs.nu/Bilder/Bengt_Lindgrens_Arkiv/Solleftea1890.jpg[/img]
Sollefteå 1890.
Nybergska Samlingen Sveriges Järnvägs Museum, Gävle.

Vad är det för lok? Ser inte ut som vare sig nåt SJ- eller HdSJ-lok jag känner igen.

Sollefteå 1890 & Sandviken 1910.

av Micael Lindgren, Wednesday, November 26, 2008, 12:45 (5628 dagar sedan) @ Jan Frelin

Hej Jan.
Jag har kollat på en riktigt högupplöst bild men kan inte se, kanske någon kunnig här vet vad det gick för lok mellan Stå-Lsl 1890.
/Micael.

Sollefteå 1890 & Sandviken 1910.

av Jack Åkerlund, Wednesday, November 26, 2008, 18:33 (5628 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Vet ej vilket lok det är på bilden, väldigt svårt att se. Men vilka sorts lok som gick på sträckan Lsl-Stå kan jag nog svara på. På 1890 talet var det mest ånglok av litt. U. Ett särskilt lok som har trafikerat sträckan redan på slutet av 1880-talet var SJ nr: 73 [i]''Thorgny''[/i]. Även lok av litt. Fb trafikerade linjen på 1890-talet. Dom flesta dessa loktyper blev skrotade i början av 1900-talet. 1908 levererades ånglok av litt. L till Sveriges statsbanor. Dessa lok skulle ersätta den föråldrade dragkraften på bl.a. sträckan Långsele - Sollefteå. Men också sträckan Långsele - Härnösand och på Forsmo - Hoting (Forsmo - Hotingbanan).
Men som sagt. Loket på bilden kanske förblir ett mysterium, men det brukar alltid finnas någon som kan lista ut...

Sollefteå 1890 & Sandviken 1910.

av Anders Andersson, Wednesday, November 26, 2008, 19:08 (5628 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Forsmo-Hoting var väl klar 1925!Häls Anders

Sollefteå 1890 & Sandviken 1910.

av Jack Åkerlund, Wednesday, November 26, 2008, 19:41 (5628 dagar sedan) @ Anders Andersson

Jo, jag vet. Men dessa lok trafikerade banan i början. Jag ber om ursäkt om jag gjorde mig lite otydlig ang. sträckan Forsmo - Hoting...

Loket.

av Thomas Tell, Wednesday, November 26, 2008, 22:25 (5628 dagar sedan) @ Jan Frelin

På lokskylten står "MARS" vilket SJs R 281 hette. Loket var f.d. HMMJ 1 och omlittrerades 1898 till Qr samt slopades och skrotade 1905.
/tell

Loket.

av Anders Sandgren, Wednesday, November 26, 2008, 22:43 (5628 dagar sedan) @ Thomas Tell

Även den nämnda typen U (ett lok, 287, senare Su) kom från HMMJ, fd nr 7 ursprungligen tanklok (systerlok X/Vx 288) ombyggt till tenderlok av MV.
R-loken var två 281-282.
Var det så att HMMJ-loken hamnade i norrland efter SJ-övertagandet? Även tenderloken S/Sa 283-284 samt tankloken T/Qt 360-363 (urspr 2 st Fairlielok) kom ju därifrån. På 1880-talet tog ju SJ över en del bibanor och kan haft nytta av dessa mindre lok.
Loken från Söderhamns jvg (Z/Vz) kan ha hamnat söderut efter omb till normalspår, åtm ett finns på bild i Malmö.
S-loken hette Leksand ocr Mora medan U-loket hette Ornäs, av namnen skulle man placera dem i Dalarna...

Loket.

av Jan Frelin, Thursday, November 27, 2008, 09:36 (5627 dagar sedan) @ Thomas Tell

På lokskylten står "MARS" vilket SJs R 281 hette. Loket var f.d. HMMJ 1 och omlittrerades 1898 till Qr samt slopades och skrotade 1905.
/tell

Verkar stämma förträffligt med bilden i "Normalspåriga ånglok"