En bild på Samlingsportalen (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Dan Ingvar, Friday, July 15, 2016, 20:58 (2814 dagar sedan)

Har hittat denna bild på Samlingsportalen.
Kan den vara tagen vid Bergsjöholm mellan Norsesund och Västra Bodarne, riktning Västra Bodarne? Om inte så är det i alla fall väldigt likt.

Ingvar

En bild på Samlingsportalen

av GuHe, Friday, July 15, 2016, 21:26 (2814 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Har hittat denna bild på Samlingsportalen.
Kan den vara tagen vid Bergsjöholm mellan Norsesund och Västra Bodarne, riktning Västra Bodarne? Om inte så är det i alla fall väldigt likt.

Ingvar

Jag får bara upp

Internt fel:

Posten finns inte i databasen - fel i länken

Vad föreställer bilden förutom landskap?

En bild på Samlingsportalen

av Dan Ingvar, Friday, July 15, 2016, 22:03 (2814 dagar sedan) @ GuHe

Har fått till en bättre länk nu.

Ingvar

En bild på Samlingsportalen

av Per Ljungberg, Saturday, July 16, 2016, 10:37 (2813 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Det är ju typiska sugtransformatorhus som byggdes utmed Västra stambanan i alla fall. Kan den korsande kraftledningen ge tips om plats? Är den plats Du nämner strax efter Norsesund mot V.Bodarne? Det är ju först en högerkurva över bron över Säveån och sedan en vänsterkurva.
PLj

En bild på Samlingsportalen

av Dan Ingvar, Saturday, July 16, 2016, 11:24 (2813 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det är ju typiska sugtransformatorhus som byggdes utmed Västra stambanan i alla fall. Kan den korsande kraftledningen ge tips om plats? Är den plats Du nämner strax efter Norsesund mot V.Bodarne? Det är ju först en högerkurva över bron över Säveån och sedan en vänsterkurva.
PLj

Om det är som jag tror växte jag upp vid den kraftledning du nämner, sex stolpar från den stolpe som syns i bilden.
Bilden kan vara tagen samtidigt som denna brobild ca 1,4 km därifrån.

Ingvar

En bild på Samlingsportalen

av 53 Wadsten, Sunday, July 17, 2016, 05:48 (2812 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Dessa "Murade" sugtransformatorer fanns kvar långt in på 60-talet. Har ett svagt minne av en dylik fanns i södra änden av Järna.

En bild på Samlingsportalen

av Per Ljungberg, Sunday, July 17, 2016, 19:30 (2812 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Ja den bron känner jag igen. Södra utfarten från Västra Bodarne. Någonstans har jag ett urklipp från en urspåring just vid den bron. Det var ett godståg där bl.a en urspårad tankvagn var med på bilden. Jag tror att det hände någon gång 1963-64 för jag bodde inte i Alingsås vid tillfället.
För övrigt cyklade jag några gånger från Alingsås till Norsesund och hem igen. Vid utloppet från Mjörn, inte långt från Norsesund, låg då en gammal fin kraftstation, Solveden. Där byggdes senare en ny kraftstation.
PLj

En bild på Samlingsportalen

av Dan Ingvar, Sunday, July 17, 2016, 20:04 (2812 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Ja den bron känner jag igen. Södra utfarten från Västra Bodarne. Någonstans har jag ett urklipp från en urspåring just vid den bron. Det var ett godståg där bl.a en urspårad tankvagn var med på bilden. Jag tror att det hände någon gång 1963-64 för jag bodde inte i Alingsås vid tillfället.
För övrigt cyklade jag några gånger från Alingsås till Norsesund och hem igen. Vid utloppet från Mjörn, inte långt från Norsesund, låg då en gammal fin kraftstation, Solveden. Där byggdes senare en ny kraftstation.
PLj

En "olje"-olycka som kletade ner en del i den närmaste omgivningen. 13 juni 1966. Via ombud har jag visat fyra bilder tidigare.

En bild på Samlingsportalen

av PeO, Sunday, July 17, 2016, 22:12 (2812 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Den urspåringen var uppe under "för 50 år sedan" i AT för ett par veckor sedan.

Plattjärn mellan slipers

av Johan Ellberg, Sunday, July 17, 2016, 21:13 (2812 dagar sedan) @ Dan Ingvar

En liten undran är vad plattjärnen mellan slipersen fyller för funktion.

Plattjärn mellan slipers. Rälsvandringshinder

av Leif B, Sunday, July 17, 2016, 21:30 (2812 dagar sedan) @ Johan Ellberg

En liten undran är vad plattjärnen mellan slipersen fyller för funktion.

De är rälsvandringshinder eller kanske snarare så är de "klämmor" som håller om rälfoten nära en av sliprarna rälsvandringshinder. Rälsen vill gärna "vandra", d v s glida på underläggsplattorna bakåt där tågen ofta accelererar och framåt där tågen bromsar. Klämman håller fast rälsen mot slipern och plattjärnet fördelar kraften i längsled mellan flera slipers för att undvika ett slipern med klämmorna följer med rälen.

Med moderna fjädrande rälsbefästningar hålls rälen fast i varje sliper på ett helt annat sätt än vad rälspik kan göra och då behövs inte särskilda rälsvandringshinder.

Plattjärn mellan slipers. Rälsvandringshinder

av Johan Ellberg, Monday, July 18, 2016, 00:06 (2811 dagar sedan) @ Leif B

Tack! Då lärde jag mig något nytt, man kan faktiskt skymta klämman om man tittar noga på bilden.

Plattjärn mellan slipers. Rälsvandringshinder

av BJ, Monday, July 18, 2016, 00:39 (2811 dagar sedan) @ Leif B

En liten undran är vad plattjärnen mellan slipersen fyller för funktion.


De är rälsvandringshinder eller kanske snarare så är de "klämmor" som håller om rälfoten nära en av sliprarna rälsvandringshinder. Rälsen vill gärna "vandra", d v s glida på underläggsplattorna bakåt där tågen ofta accelererar och framåt där tågen bromsar. Klämman håller fast rälsen mot slipern och plattjärnet fördelar kraften i längsled mellan flera slipers för att undvika ett slipern med klämmorna följer med rälen.

Med moderna fjädrande rälsbefästningar hålls rälen fast i varje sliper på ett helt annat sätt än vad rälspik kan göra och då behövs inte särskilda rälsvandringshinder.

Ni talar nog nu om olika saker. Plattjärnen som förbinder 4-5 sliprar centralt, kan omöjligen vara rälsvandringshinder som beskrivs.
BJ

Plattjärn mellan slipers. Rälsvandringshinder

av PeO, Monday, July 18, 2016, 00:52 (2811 dagar sedan) @ BJ

Ni talar nog nu om olika saker. Plattjärnen som förbinder 4-5 sliprar centralt, kan omöjligen vara rälsvandringshinder som beskrivs.
BJ

Jodå, men då var rälen förankrad i dessa slipers på något sätt, kraften fördelades mellan de sammanlänkade sliprarna.