B loks drivhjul till salu - Kan fås att passa ihop

av BD, Tuesday, August 02, 2016, 18:43 (2822 dagar sedan) @ -RB-

Från "Svenska lok" :

http://www.svenska-lok.se/forum/index.php?id=373

mvh Rolf Berg

Det uppges att hjulsatserna inte passar till Sb 1307. Men de kan fås att passa om axellagren och hornblocken bearbetas så de passar ihop.

B loks drivhjul till salu - Kan fås att passa ihop

av Pelle i Västerås, Tuesday, August 02, 2016, 19:26 (2822 dagar sedan) @ BD

lite undring om termer... 2 kobbelhjul og et drivhjul
koppelhjul och drivhjul...
är inte alla 3 axlar drivande? varav en axel har "dubbla" tappar för koppelstången från cylindern?
Och vad är det för skillnad på ett B loks axlar mot Sb?
Jag har alltid trott att Sb loken hade en E-lokspanna, B-loksmaskineri och en A-lokslöpboggie bak.

B loks drivhjul till salu - Kan fås att passa ihop

av BD, Tuesday, August 02, 2016, 20:04 (2822 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

lite undring om termer... 2 kobbelhjul og et drivhjul
koppelhjul och drivhjul...
är inte alla 3 axlar drivande? varav en axel har "dubbla" tappar för koppelstången från cylindern?
Och vad är det för skillnad på ett B loks axlar mot Sb?
Jag har alltid trott att Sb loken hade en E-lokspanna, B-loksmaskineri och en A-lokslöpboggie bak.

Studerade hjulsatsritningarna för Sb och B i samband med att SJK köpte Sb 1306 och konstaterade att det fanns skillnader men kommer inte ihåg vilka. Kan tänka mig att motvikterna är olika men det är justerbart. Storlagren brukar nog normalt stanna med loket enär de passar mot hornblocken etc. I samband härmed gjuts och bearbetas lagren till den kommande axeln. Vill ändå minnas att diametern på axlarna var något mindre på Sb axlar.
Cylindrarna liknar de på litt Sa, B och Mc m fl men är inte lika. Sliderna och slidfodren är troligen rätt lika men knappast utbytbara utan bearbetning.
Bakre boggin är inte en A-loksboggi.

Slutligen, den axel där vevstakarna ansluter kallas drivaxel. De andra två axlarna som kopplas till drivaxeln med koppelstänger benämns koppelaxlar.