Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet (Tidtabeller)

av Jan Lundstrøm, Wednesday, August 03, 2016, 20:29 (2794 dagar sedan)

Der hersker lidt forskellige opfattelser af hvornår det sidste lokaltåg afgik fra Trelleborg på 70-talet.
Visse kilder opgiver 1973-02-01, andra att ett tågpar - 1378/1379 - endast med uppehåll vid Lundavägen fortsatte til 1977-05-20 - måske endda til 1977-05-22 - vad är rätt?

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Leif B, Wednesday, August 03, 2016, 20:55 (2794 dagar sedan) @ Jan Lundstrøm

Der hersker lidt forskellige opfattelser af hvornår det sidste lokaltåg afgik fra Trelleborg på 70-talet.
Visse kilder opgiver 1973-02-01, andra att ett tågpar - 1378/1379 - endast med uppehåll vid Lundavägen fortsatte til 1977-05-20 - måske endda til 1977-05-22 - vad är rätt?

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detaljerna, men det stämmer att ett tågpar med motorvagnar (X7+UB7X) gick kvar flera år efter att den övriga lokaltrafiken flyttats till buss. Tåget gick då till Färjestationen liksom loktågen med vagnar till färjan, inte till Centralstationen. Även loktågen medförde en svenska sittvagn för lokalresande och en resgodsvagn. X7-tåget brukade stå uppställt vid Färjestationen på ett stickspår bredvid färjeterminalen.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Christer Fredriksson, Wednesday, August 03, 2016, 23:25 (2794 dagar sedan) @ Leif B

Var detta ett s.k. "Koncessionståg", dvs att SJ fortfarande hade koncession på persontrafik, jfr TGOJ trafik Flen - Oxelösund.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av 53 Wadsten, Thursday, August 04, 2016, 05:41 (2793 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Lite bilder från Kontinentalbanan från den tiden kanske inte skadar.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Kjell Aghult, Thursday, August 04, 2016, 07:24 (2793 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Var detta ett s.k. "Koncessionståg", dvs att SJ fortfarande hade koncession på persontrafik, jfr TGOJ trafik Flen - Oxelösund.

SJ behövde som statligt verk inga formella koncessioner - även om uttrycket i
praktiken användes då och då. Det kvarblivna pendlartågparet torde ha haft andra
skäl, t ex bussbrist i rusningstid.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Leif B, Thursday, August 04, 2016, 10:54 (2793 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Var detta ett s.k. "Koncessionståg", dvs att SJ fortfarande hade koncession på persontrafik, jfr TGOJ trafik Flen - Oxelösund.

SJ behövde som statligt verk inga formella koncessioner - även om uttrycket i
praktiken användes då och då. Det kvarblivna pendlartågparet torde ha haft andra
skäl, t ex bussbrist i rusningstid.

Dessutom gick ju samtidigt och även senare svenska vagnar för lokalresande i loktågen med tyska vagnar till färjan. Så det borde ju varit tillräckligt för att uppfylla ev. formaliakrav.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Christer Göransson, Thursday, August 04, 2016, 17:22 (2793 dagar sedan) @ Leif B

I oktober 1976 åkte jag ToR Malmö-Trelleborg med tåg 317-316. Det var B8FR i båda tågen.
I mars 1981 gjorde jag om resan, men med tågen 317-318. Då gick det B6G i båda tågen.

/Christer

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Leif B, Thursday, August 04, 2016, 17:27 (2793 dagar sedan) @ Christer Göransson

I oktober 1976 åkte jag ToR Malmö-Trelleborg med tåg 317-316. Det var B8FR i båda tågen.
I mars 1981 gjorde jag om resan, men med tågen 317-318. Då gick det B6G i båda tågen.

/Christer

Min minnesbild är att det alltid gick en AB-vagn, något gammalt skrälle med en eller två förstaklasskupéer - och en separat resgodsfinka (FV1). Men det kanske var lite tidigare?

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av 53 Wadsten, Friday, August 05, 2016, 06:43 (2792 dagar sedan) @ Leif B

skrällena var gamla OKB-vagnar som förr gick på Tyskland.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Anders Olsson1, Friday, August 05, 2016, 09:30 (2792 dagar sedan) @ Leif B

De svenska vagnarna på 1980- och 90-talen varierade. 1980 förekom en B14-vagn med delar från 1908. I många år var det pfta B6. GV1-an gick ockaså med.Kanske fanns viss godshantering. På slutet var det oftast AB2 eller AB3 så då hade 1 klassen återkommit. 1982 när jag åkte mest var det B6 - ingen flrstaklass.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Göran B, Thursday, August 04, 2016, 06:13 (2793 dagar sedan) @ Jan Lundstrøm

Der hersker lidt forskellige opfattelser af hvornår det sidste lokaltåg afgik fra Trelleborg på 70-talet.
Visse kilder opgiver 1973-02-01, andra att ett tågpar - 1378/1379 - endast med uppehåll vid Lundavägen fortsatte til 1977-05-20 - måske endda til 1977-05-22 - vad är rätt?

I Sveriges Kommunikationer per 26 sep 1976 finns ovannämnda tågpar 1378/1379 med.
Nästa nummer jag har är juni 1977 och då är tågparet borta.

Tåget gick från Malmö M-F (VuL) 17.21, övernattade och återvände från Trelleborg 7.16 M-F.
Bra tider för arbetspendling.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av A.Svenson, Thursday, August 04, 2016, 09:05 (2793 dagar sedan) @ Göran B

Hej!

Bra tider för arbetspendling, men går flödet åt rätt håll? Fler borde ju åka in till storstaden än ut i från den. Var det många anställda på gummifabriken om den nu låg i Trg vid den tiden. Även Hb hade ju en stor gummifabrik men jag minns inte namnet.

/SVE

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Anders Sandgren, Thursday, August 04, 2016, 11:31 (2793 dagar sedan) @ A.Svenson

Jag tolkade tiderna som att det gick ett tåg till Malmö på morgonen och åter på kvällen.
Tåget övernattade tydligen i Trelleborg. Kan det varit så att det var personal därifrån som körde det och därmed kunde vara tillgängliga i Malmö under dagen? Det blir en lång dag men hade man inte delade pass inom SJ då?

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Kjell Aghult, Thursday, August 04, 2016, 16:20 (2793 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag tolkade tiderna som att det gick ett tåg till Malmö på morgonen och åter på kvällen.
Tåget övernattade tydligen i Trelleborg. Kan det varit så att det var personal därifrån som körde det och därmed kunde vara tillgängliga i Malmö under dagen? Det blir en lång dag men hade man inte delade pass inom SJ då?

Jag gissar att i vart fall konduktören var från Malmö och låg över.
Förflyttningarna fr/t Malmö söndag kväll/måndag morgon och fredag kväll lösas med passresor, vid behov med godståg eller SJ Buss.

Förarturerna kunde än så länge kombineras med godståg. Jag undrar dock om trelleborgarna än hade kvar linjekörning. Trg blev så småningom en ren växlingsdepå, där förarna med tiden ersattes med radiolokoperatörer.

Långa daguppehåll på bortastation (utöver dygnvila) var i ingens intresse,
varken SJ:s eller fackens. De gav inga milpengar (som fanns kvar då) och
bara 1/4 tillgodoräknad väntetid. De brukade kallas för "taggtråd" efter
markeringen på grafiska tjänstgöringslistan.

Turlistkonstruktörerna hade ofta själva förut varit förare eller konduktörer.
De fick balansera SJ och åkande personalens intressen. Någon kallade
dem "minuthandlarna". De svarade upp till namnet även före datasystemens tid.

S k delade turer brukade i tågdrift kallas "bussförarturer". Man sökte undvika dem men i några fall accepterades de: T ex vid två korta pass söndagar.
Då kunde ytterligare en man ges ledigt.
I

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av 53 Wadsten, Thursday, August 04, 2016, 09:10 (2793 dagar sedan) @ Göran B

En trist busstur tog sedan vägen via ett dött och trist Vellinge, idag är den sagan slut tack och lov, lokaltågen går åter igen:-) :-) på Kontinentalbanan.
Vellinge dog med Falsterbobanan.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Ola Ahlström, Thursday, August 04, 2016, 13:58 (2793 dagar sedan) @ 53 Wadsten

En trist busstur tog sedan vägen via ett dött och trist Vellinge, idag är den sagan slut tack och lov, lokaltågen går åter igen:-) :-) på Kontinentalbanan.
Vellinge dog med Falsterbobanan.

På vilket sätt dog Vellinge med Falsterbobanan?

Ola Ahlström
Malmö

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av 53 Wadsten, Friday, August 05, 2016, 06:55 (2792 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vellinge dog ännu mer:-D

På vilket sätt dog Vellinge?

av Ola Ahlström, Friday, August 05, 2016, 13:58 (2792 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vellinge dog ännu mer:-D

Det var ju ett "icke svar" på min fråga som jag därför upprepar;

På vilket sätt dog Vellinge med Falsterbobanan?

Ola Ahlström
Malmö

På vilket sätt dog Vellinge?

av 53 Wadsten, Saturday, August 06, 2016, 06:04 (2791 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tvärdog, en bonnby mitt på söderslätt:-(

På vilket sätt dog Vellinge?

av Gunnar Olson, Saturday, August 06, 2016, 10:28 (2791 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Tvärdog, en bonnby mitt på söderslätt:-(

Tja, så kan kanske man uppleva det, men befolkningstalet i tätorten Vellinge mer än fördubblades 1970-2010 till över 6000 och är väl idag ännu större.

På vilket sätt dog Vellinge?

av 53 Wadsten, Saturday, August 06, 2016, 17:26 (2791 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Skit samma, näset behöver järnväg igen.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Anders.k., Thursday, August 04, 2016, 11:58 (2793 dagar sedan) @ Jan Lundstrøm

Tidtabellsskiftet det året var den 22 Maj, eftersom det är en Söndag så kördes sista tåget den 20 Maj, Fredagen eftersom tågparet bara kördes Måndag till Fredag.

X7 222 körde sista tåget Pt 1378 ,avgång Malmö C 17:21 och ankomm Trelleborg 17:55, 5 minuter sent återgick till Malmö som Pt 15724 med ankomst 18:25, står det i Åghwisslan 1387.
Nu var det ingen station som förlorade sin trafik på sträckan pga detta.

46 trafikplatser förlorade för sin persontrafik det tidtabellskiftet, bla så lades lokaltrafik ner Frövi- Örebro.
Från Norr till Söder:
Kalixfors, Gäddmyr, Nuortikon
Sävast
Stavbäck
Hemberget, Brattby, Brattby gård, Gubböle, Idebäcken.
Vindelns Kyrka
Saltmyran, Moräng, Glommersliden, Stensträsk
Stensele Sjukstuga, Tara, Bäcknäs, Pauliden, Tåskfors, Medelås, Norrås, Bjurselefors
Järvtandsberget
Frostberget, Volgsjöfors, Granberget, Saxvattnet
Skifors
Silverhöjden, Ställberg, Gusselby, Vedevåg
Nybyslätt, Avdala, Ervalla, Dyltabruk, Hovsta
Vårgårda, Lövekulle
Flakeberg
Berghem
Gölsjö
Brännögård
Arlöv

Också ur Ånghwisslan 1387.

M.V.H Anders.k.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Ted S, Thursday, August 04, 2016, 12:23 (2793 dagar sedan) @ Anders.k.

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Anders.k., Thursday, August 04, 2016, 12:53 (2793 dagar sedan) @ Ted S

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?

Berghem kommer jag att tänka på spontant.

M.V.H Anders.k.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, August 04, 2016, 20:43 (2793 dagar sedan) @ Ted S

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?

Arlöv och Burlöv är enligt vad jag vet två olika trafikplatser (men kanske inte i den moderna nomenklaturen?).

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Gunnar Olson, Thursday, August 04, 2016, 23:09 (2793 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?


Arlöv och Burlöv är enligt vad jag vet två olika trafikplatser (men kanske inte i den moderna nomenklaturen?).

I den moderna nomenklaturen är Arlöv en driftplatsdel inom driftplatsen Malmö medan Burlöv är en hållplats på linjen mellan driftplatserna Malmö (driftplatsdelen Arlöv) och driftplatsen Åkarps Norra. Det finns ytterligare en hållplats på detta linjeavsnitt, nämligen Åkarp.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av 53 Wadsten, Friday, August 05, 2016, 06:57 (2792 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Litet bilder tack från lokaltågstrafiken kring malmö och trelleborg.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Jan-Anders Wihrén, Friday, August 05, 2016, 21:38 (2792 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?


Arlöv och Burlöv är enligt vad jag vet två olika trafikplatser (men kanske inte i den moderna nomenklaturen?).


I den moderna nomenklaturen är Arlöv en driftplatsdel inom driftplatsen Malmö medan Burlöv är en hållplats på linjen mellan driftplatserna Malmö (driftplatsdelen Arlöv) och driftplatsen Åkarps Norra. Det finns ytterligare en hållplats på detta linjeavsnitt, nämligen Åkarp.

Ja, men då är ju inte Burlöv lika med Arlöv, eller? Arlöv är alltså numera en del av Malmö medan Burlöv är en hållplats mellan två driftplatser. Är alltså därmed en hållplats (som Burlöv) inte en driftplats? Benämningarna driftplats och trafikplats har under olika tider haft olika betydelser och om någon här på forumet kunde reda ut begreppen vore det bra (gärna i en egen tråd). Är dagens definition av driftplats samma som tidigare trafikplats (som ännu tidigare väl kallades driftplats)?

Trafikplatser

av Gunnar Olson, Friday, August 05, 2016, 23:07 (2792 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?


Arlöv och Burlöv är enligt vad jag vet två olika trafikplatser (men kanske inte i den moderna nomenklaturen?).


I den moderna nomenklaturen är Arlöv en driftplatsdel inom driftplatsen Malmö medan Burlöv är en hållplats på linjen mellan driftplatserna Malmö (driftplatsdelen Arlöv) och driftplatsen Åkarps Norra. Det finns ytterligare en hållplats på detta linjeavsnitt, nämligen Åkarp.


Ja, men då är ju inte Burlöv lika med Arlöv, eller? Arlöv är alltså numera en del av Malmö medan Burlöv är en hållplats mellan två driftplatser. Är alltså därmed en hållplats (som Burlöv) inte en driftplats? Benämningarna driftplats och trafikplats har under olika tider haft olika betydelser och om någon här på forumet kunde reda ut begreppen vore det bra (gärna i en egen tråd). Är dagens definition av driftplats samma som tidigare trafikplats (som ännu tidigare väl kallades driftplats)?

Driftplats är antingen det som förr kallades station (infrastrukturell med eller utan trafikutbyte, och som inte ingick i något ställverksområde) eller ställverksområde. Inom en driftplats kan finnas driftplatsdelar och hällställen samt vid sidospår på några ställen bangårdsområden. På linje kan finnas linjeplatser och hållplatser. Allt det ovannämnda sammanfattas med ordet trafikplatser. Gentemot allmänheten används numera station om driftplatser och driftplatsdelar, där resandeutbyte kan ske, samt om hållplatser och hållställen.

Går man femtio år tillbaka var trafikplats en administrativt självständig bemannad station, som förestods av en tjänsteman med lägre grad än stationsmästare.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Kjell Aghult, Friday, August 05, 2016, 07:16 (2792 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?

Vid min senaste inventering var det ca 130 platser landet runt. Och raden är
inte avslutad än. I Örebro län har länge diskuterats Vedevåg, Hovsta och Vretstorp.

Hsa ligger nära Örebro, men ett tågstopp skulle förkorta restiden t/fr centrum
med ca 20 minuter. Det skulle också ge Länstrafiken chans att minska utbudet
på stadsbusslinje 5. En s k heldagsvagn körd hela trafikdygnet (ca 17½ tim) kostar med två fulla skift (med kompletteringar) schablonmässigt ca 1 MSEK/år.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Ted S, Friday, August 05, 2016, 07:50 (2792 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?

Vid min senaste inventering var det ca 130 platser landet runt. ---

Jovisst, det har varit en renässans för lokal-/regionaltrafik på flera håll, bl.a. längs SSB.
Min fråga begränsade sig till listan över slopade uppehåll per 22/5 1970 som Anders.k. presenterade.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Göran B, Saturday, August 06, 2016, 09:17 (2791 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?


Arlöv och Burlöv är enligt vad jag vet två olika trafikplatser (men kanske inte i den moderna nomenklaturen?).

Det är två olika trafikplatser. Burlövs hållplats ligger 1,3 km norr om Arlöv. Arlöv existerar fortfarande som trafikplats utan persontrafik.

Trafikplats är numera gemensam term för driftplats, driftplatsdel, linjeplats, hållplats och hållställe. Varje trafikplats har ett fastställt namn som anges i linjeboken.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Lennart Fransson, Saturday, August 06, 2016, 11:53 (2791 dagar sedan) @ Göran B

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?


Arlöv och Burlöv är enligt vad jag vet två olika trafikplatser (men kanske inte i den moderna nomenklaturen?).


Det är två olika trafikplatser. Burlövs hållplats ligger 1,3 km norr om Arlöv. Arlöv existerar fortfarande som trafikplats utan persontrafik.

Men ur någon aspekt känns det ändå som om (orten) Arlöv återfått persontrafik, även om det är som hållplatsen Burlöv. Det blir givetvis svåra gränsdragningsfrågor, men ingen skulle väl tycka att exempelvis Hok miste persontrafiken i samband med att hållplatsen Hoks Östra ersatte?


Trafikplats är numera gemensam term för driftplats, driftplatsdel, linjeplats, hållplats och hållställe. Varje trafikplats har ett fastställt namn som anges i linjeboken.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet och lite annat i närheten

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, August 06, 2016, 12:17 (2791 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?


Arlöv och Burlöv är enligt vad jag vet två olika trafikplatser (men kanske inte i den moderna nomenklaturen?).


Det är två olika trafikplatser. Burlövs hållplats ligger 1,3 km norr om Arlöv. Arlöv existerar fortfarande som trafikplats utan persontrafik.


Men ur någon aspekt känns det ändå som om (orten) Arlöv återfått persontrafik, även om det är som hållplatsen Burlöv. Det blir givetvis svåra gränsdragningsfrågor, men ingen skulle väl tycka att exempelvis Hok miste persontrafiken i samband med att hållplatsen Hoks Östra ersatte?


Trafikplats är numera gemensam term för driftplats, driftplatsdel, linjeplats, hållplats och hållställe. Varje trafikplats har ett fastställt namn som anges i linjeboken.

Burlövs hållplats är belägen intill ett köpcentrum på ena sidan järnvägen och ett industriområde på andra sidan men bebyggelsen ligger en bra bit därifrån. Så att man anlade en hållplats vid Burlövs köpcentrum i stället för vid stationen i Arlöv, där det är närmare till bebyggelse, är lite märkligt, tycker jag. En hållplats i Arlöv (i dess gamla läge) hade också kunnat användas när Lomma-banan ska få persontrafik igen.

Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet

av Jan Lundstrøm, Friday, August 05, 2016, 09:03 (2792 dagar sedan) @ Jan Lundstrøm

Mange tak for de mange og uddybende svar :-)