Nklj (Historiskt material)

av Arne Syverstad, Friday, November 28, 2008, 20:52 (5599 dagar sedan)

Hei
Kort fråga. Jeg vet at persontrafikken Filipstad-Hagfors ble lagt ned tidlig på 50 tallet.
Uddeholmaren ble levert 1956. Kom den noen gang ned til Finnshyttan/Filipstad?

Frågan stilt også på smalspårfrämjandet

Hilsen
Arne Syverstad

Nklj

av Granis, Friday, November 28, 2008, 21:25 (5599 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Knappast. Om det nu inte nån gång anordnades nåt extratåg för honoratiores o dyl från NkLJ/ Uddeholmsbolaget neråt Nordmark och Filipstad och man ville åka nåt "riktigt fint". Däremot anlades hållplatsen Gärdet c:a 1 km öster om Hagfors stn i o m att "Uddeholmarna" sattes i trafik 1956. Så på den kilometern återupptogs alltså persontrafiken som lagts ned sex år tidigare öster om Hagfors.

/ L G

Nklj

av Rolf Segelström, Vallentuna, Saturday, November 29, 2008, 19:31 (5598 dagar sedan) @ Granis

Granis har rätt. Såvitt jag hörde då jag var där för 25 år sedan (funderade på att söka jobb där) berättade två förarare (B.Henriksson, S.Eriksson) att Uddeholmaren gick sträckan Hagfors-Karlstad.
Det hindrar inte att den kan ha varit på "utflykt" men den var tursatt på den sträckan.
//Roffe

Nklj

av Granis, Saturday, November 29, 2008, 21:45 (5598 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Tillägga kan man väl göra att anledningen till etableringen av hpl Gärdet var ju att denna låg närmare -för att inte säga i?- stadens centrum. För den NkLJ-intresserade kan man dessutom rekommendera att hålla ögonen på "Teknikarvs" hemsida då en DVD är klar (tidigare i huvudsak utgiven på VHS) och fler "på gång" kring just NkLJ. :-)

/ L G

Nklj

av Arne Syverstad, Saturday, November 29, 2008, 22:56 (5598 dagar sedan) @ Granis

Hei
Filmen er redan bestilt hos Peter Berggren og flere kommer.

Hilsen
Arne

Gärdets hållplats

av DRG, Monday, November 22, 2010, 20:55 (4875 dagar sedan) @ Johan S

Hej.....
Bodde i trevåningshuset som skymtar genom spjälorna i hållplatskuren när jag var liten. Kunde från köksfönstret se Uddeholmaren när den var uppe vid hållplatsen och vände.... Eftersom vi hade bil och både mor och far hade körkort.kan jag endast erinra mej att vi åkte med tåget en gång till Uddeholm,för att hälsa på mormor. Hem åkte vi bil hämtade av pappa.
Sedan kunde jag oxå sitta i fönstret och roa mej med att se på godstågen som gick till Nordmark och Finnshyttan. Själva plattformen vill jag minnas fanns kvar långt efter det att persontrafiken upphörde.
Mvh Jan....