HC-bussarna på Öland efter förstatligandet? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Lasse M, Friday, November 28, 2008, 23:12 (5621 dagar sedan)

Vad jag förstått så målades ÖJ's röda HC-bussar om till SJ-gult efter förstatligandet.

Gick dessa f.d ÖJ bussar sen kvar på Öland resten av tiden fram till dom skrotades? Om inte, var hamnade dom sen?

Vilka SJ nummer och littera (Yop?) fick dom?

Byggdes dom om något efter att SJ tog över dom? På någon bild jag sett har dom något rörarrangemang i fronterna som leder upp på taket, ser ut som någon ventilation/kylsystem av något slag? Behölls t.ex. detta av SJ?

HC-bussarna på Öland efter förstatligandet?

av stefanohn ⌂ @, Umeå, Saturday, November 29, 2008, 07:34 (5621 dagar sedan) @ Lasse M

ÖJ nr SJ littera Slopat år
ÖJ 20 Yo1p-Yo1t 634 1964
ÖJ 21 Yo1p-Yo1t 635 1964
ÖJ 22 Yo1p 636 1960
ÖJ 23 Yo1p 637 1957
ÖJ 24 Yo1p 638 1961
ÖJ 25 UCo1p-UCFo12p-UBFo12p 1650 1961
ÖJ 35 UCFo1p-UCFo2p-UBFo2p 1651 1958
ÖJ 43 UDFo1p-UDFo2p 1653 1961
ÖJ 45 UCDFo1p-UBDFo1p 1652 1958
ÖJ 53 UF2p 1654 1961
ÖJ 54 UF2p 1655 1961

Om man ser på när dom slopades torde nr 21 och 21 fått sluta sina dagar någonstans på fastlandet men jag vet inte var.
Boggiesläpet ÖJ 25 byggdes 1951 om till att förutom passagerare även kunna frakta gods.
Det rörsystem som du frågar om kan vara en del av gengasanläggningen under krigsåren

HC-bussarna på Öland efter förstatligandet?

av Markus F, Saturday, November 29, 2008, 07:40 (5621 dagar sedan) @ Lasse M

Vad jag förstått så målades ÖJ's röda HC-bussar om till SJ-gult efter förstatligandet.
Vilka SJ nummer och littera (Yop?) fick dom?

Dom fick Yo1p och hade nummer 634 - 638. ÖJ hade fem rälsbussar som följde med i förstatligandet. 20 - 24. Tydligen vart det beställt en till, men den levererades i samband med förstatligandet och kom direkt till SJ. 671 var det.
Sen fanns det ju släpen också. ÖJ 25, 36, 43, 45, 55 och 56 som fick heta
UBFo12p 1650, UBFo2p 1651,UDFo2p 1653, UBDFo1p 1652, samt UF2p 1654 och 1655. Även har fanns en som beställdes av ÖJ men kom till SJ. UBo1p 1679. De bytte littera ett par gånger, det här är den sista varianten.

Gick dessa f.d ÖJ bussar sen kvar på Öland resten av tiden fram till dom skrotades? Om inte, var hamnade dom sen?

Två av dem, 634 och 635 spårades om till 1067 1962. av övriga kan jag säga att 637 skrotades i borgholm, så den fanns kvar hela sin tid.


Byggdes dom om något efter att SJ tog över dom? På någon bild jag sett har dom något rörarrangemang i fronterna som leder upp på taket, ser ut som någon ventilation/kylsystem av något slag? Behölls t.ex. detta av SJ?

Vad jag vill minnas var det där röret en rest av en gengasanläggning.

HC-bussarna på Öland efter förstatligandet?

av Hans N, Saturday, November 29, 2008, 08:34 (5621 dagar sedan) @ Lasse M

Vad jag vill minnas kom en eller ev flera till Uddevalla. Har minst ett foto av rödmålad Yo1p i Uddevalla (Lelångenbanan)

HC-bussarna på Öland efter förstatligandet? Gotland/Öland?

av Leif B, Saturday, November 29, 2008, 08:59 (5621 dagar sedan) @ Hans N

Vad jag vill minnas kom en eller ev flera till Uddevalla. Har minst ett foto av rödmålad Yo1p i Uddevalla (Lelångenbanan)

De röda rälsbussarna på Lelångebanan kom väl från Gotland?

Hade Öland också röda rälsbussar, jag trodde de var gula?

/Leif

Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet

av Gunnar Ekeving, Saturday, November 29, 2008, 12:36 (5620 dagar sedan) @ Leif B

... detta enligt Jan Melldéns artikel "Det öländska smalspåret" i TÅG 11/08 sid 30 - 35.

De röda rälsbussarna på Lelångebanan kom väl från Gotland?

Hade Öland också röda rälsbussar, jag trodde de var gula?

Att rälsbussarna på Gotland fick ha kvar sin röda färg kanske hade samband med att den lokale järnvägschefen tydligen drev öns järnvägssystem efter egna idéer och utan att låta sig styras alltför mycket från den kungliga järnvägsstyrelse på fastlandet

Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet

av nicke, Saturday, November 29, 2008, 15:48 (5620 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Charles Gildon var den förste föreståndaren för SJ:s 37:e driftsektion som GJ kom att heta efter förstatligandet sommaren 1947. Idag skulle väl "järnvägskungen" Gildons ledarstil omnämnts som "management by fear". Gildon sparkades av SJ:s GD Upmark och ersattes av Karl Larsson februari 1952. Dennes uppgift var att på ett snyggt sätt lägga ned tågtrafiken på gotland på 3 år.

I denna turbulenta tid, då Gildon rustade upp ett fullständigt av kriget nedslitet bolag så var det nog inte läge att ta in de enda fordon på verkstad som höll en god standard: HC-vagnar och släp, och måla om dessa, i den för SJ standardiserade gräddgula färgen.
HC-vagnarna började levereras så sent som 1945 och med sista leverans 1948.
Efterträdaren Karl Larsson hade ett annat fokus än att standardisera en ålderstigen fordonspark som snart skulle skickas till fastlandet eller skrotas.

/nicke

Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet

av Anders Jansson, Göteborg, Saturday, November 29, 2008, 17:35 (5620 dagar sedan) @ nicke

Charles Gildon var den förste föreståndaren för SJ:s 37:e driftsektion som GJ kom att heta efter förstatligandet sommaren 1947. Idag skulle väl "järnvägskungen" Gildons ledarstil omnämnts som "management by fear". Gildon sparkades av SJ:s GD Upmark och ersattes av Karl Larsson februari 1952. Dennes uppgift var att på ett snyggt sätt lägga ned tågtrafiken på gotland på 3 år.

I denna turbulenta tid, då Gildon rustade upp ett fullständigt av kriget nedslitet bolag så var det nog inte läge att ta in de enda fordon på verkstad som höll en god standard: HC-vagnar och släp, och måla om dessa, i den för SJ standardiserade gräddgula färgen.
HC-vagnarna började levereras så sent som 1945 och med sista leverans 1948.
Efterträdaren Karl Larsson hade ett annat fokus än att standardisera en ålderstigen fordonspark som snart skulle skickas till fastlandet eller skrotas.

/nicke

Följande skrivelse med påteckningar beskriver skeendet när det bestämdes att rälsbussarna på Gotland skulle behållas röda:

Brev från HC till GJ den 12/1 1948:
"Beträffande målning av rälsbussar och släpvagnar
Vi be Eder härmed meddela i vilken färg Edra och Slite-Romas rälsbussar skola målas och huru de skola märkas.
Högaktningsfullt
Hilding Carlssons Mek. Verkstad
Hilding Carlsson"

Påteckning från GJ tc till Mbr Järnvägsstyrelsen den 30/1 1948:
"Översändas till Kungl. Järnvägsstyrelsen, Maskintekniska byrån, med anhållan om besked.
Leveransen omfattar två motorvagnar och fyra släpvagnar.
Vi anhålla, att rälsbussarna på Gotland om möjligt måtte få bibehålla sin röda färg. Denna färg är nämligen mycket omtyckt här och den bidrager också till att göra bussarna bättre synliga i terrängen.
Charles Gildon"

Påteckning inom Mbr Järnvägsstyrelsen den 9/2 1948:
"Gd har bestämt vid föredragning att dessa bussar och släpvagnar må ha röd färg "R".
Thure Ringqvist"

Gildon fungerade som trafikchef för GJ (som då även trafikerade SlRJ och KlRJ) fram till halvårsskiftet 1948 då bolagens verksamhet övertogs av SJ och 37 driftsektionen bildades.

Vad gäller Karl Larsson bör i detta sammanhang nämnas att ha senare blev distriktschef i Göteborg. En betydligt mer sympatisk sådan än föregångaren Swartling som kommit till SJ från GDG. Karl Larsson ägnade bland annat tid och energi åt att få HC-bussarna på Lelångenbanan och Bolmenbanan ersatta med stålrälsbussar under dessa banors sista tid. Detta av omsorg om såväl personal som resenärer.

Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet

av nicke, Saturday, November 29, 2008, 21:36 (5620 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det är roligt när luckor täpps till i historien.:-)

"...Leveransen omfattar två motorvagnar och fyra släpvagnar.
Vi anhålla, att rälsbussarna på Gotland om möjligt måtte få bibehålla sin röda färg. Denna färg är nämligen mycket omtyckt här och den bidrager också till att göra bussarna bättre synliga i terrängen.
Charles Gildon"

Detta måste då röra sig om de 1948 anskaffade SJ Y01p 688 och SJ 689 (GJ7, 9) och SJ 690 (SlRJ 8). Släpvagnarna UB01p 1693, UBF01p 1694 och UDF01p 1695, 1696.

Detta blir dock en motorvagn för mycket?... .

"Gildon fungerade som trafikchef för GJ (som då även trafikerade SlRJ och KlRJ) fram till halvårsskiftet 1948 då bolagens verksamhet övertogs av SJ och 37 driftsektionen bildades.
Vad gäller Karl Larsson bör i detta sammanhang nämnas att ha senare blev distriktschef i Göteborg. En betydligt mer sympatisk sådan än föregångaren Swartling som kommit till SJ från GDG. Karl Larsson ägnade bland annat tid och energi åt att få HC-bussarna på Lelångenbanan och Bolmenbanan ersatta med stålrälsbussar under dessa banors sista tid. Detta av omsorg om såväl personal som resenärer"

K. Larsson hann med en hel del innan Göteborg; Efter 18 månader på ön (september 1953) så befordrades han till överinspektör på drifttjänstbyråns maskinavdelning. Ett förordnande på 6 år. 1957 fick Larson ny befattning som distriktchef i Luleå och 1963 fick han så samma tjänst i Göteborg. Där stannade han fram till pensionen 1976.

Charles Gildon placerades så småningom i Gävle som trafikinspektör.

Källa: Intervju/artikel i Spårstumpen nr 63, 1996.

Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet

av Anders Jansson, Göteborg, Saturday, November 29, 2008, 22:24 (5620 dagar sedan) @ nicke

Detta måste då röra sig om de 1948 anskaffade SJ Y01p 688 och SJ 689 (GJ7, 9) och SJ 690 (SlRJ 8). Släpvagnarna UB01p 1693, UBF01p 1694 och UDF01p 1695, 1696.

Detta blir dock en motorvagn för mycket?... .

SJ Yo1p 689 (ej tilldelad GJ-nr) beställdes skriftligen av GJ den 29 maj 1948 efter en muntlig överenskommelse i Umeå den 26 maj 1948. Den var således inte med i bilden då färgsättningen beslutades tidigare på året.

Beställningen i slutet av bolagstiden var ett sätt att kringå den komplicerade och tidskrävande budgetprocessen inom SJ där departement och riksdag också skulle säga sitt.

Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet

av Ante Svensson, Monday, December 01, 2008, 21:40 (5618 dagar sedan) @ nicke

I denna turbulenta tid, då Gildon rustade upp ett fullständigt av kriget nedslitet bolag så var det nog inte läge att ta in de enda fordon på verkstad som höll en god standard: HC-vagnar och släp, och måla om dessa, i den för SJ standardiserade gräddgula färgen.
HC-vagnarna började levereras så sent som 1945 och med sista leverans 1948.

Detta gjordes på alla möjliga andra håll, jämför t.ex. MÖJ:s elrälsbussar som målades om efter bara något år i trafik 1950. Men man ska komma ihåg att SJ överhuvudtaget var rätt långsamma med att märka om fordonen på Gotland. GJ Co 11 som var levererad så sent som 1942 gick GJ-märkt tio år senare men fick i samband med en revison SJ-märkning kort därefter. Personvagnarna var då fortfarande i trafik och det går inte att säga att man lät bli att märka om på grund av man fasade ut dem för många av de övriga märktes om tidigt. Loken litt K4p som skeppades över till fastlandet 1949 var EJ-märkta när de anlände till Växjö. Många fordon märktes om först vid revisioner men främst verkar SJ har varit noga med att just dragfordonen litterades om först. Lokomotorerna GJ 1 och 2 var SJ-märkta vid leveransen redan ett par månader före förstaligandet.
Ett skäl till den långsamma takten (och möjligen även till att man lät färgen vara kvar) är att SJ var ensamma på ön. Det fanns inget behov av att SJ-märka upp alla fordon eller att standardisera färgsättningen på rälsbussarna eftersom man inte mötte andra förvaltningars fordon. Öland var mer integrerat med Smålandsnätet och där fanns 1948 fortfarande privata NVHJ och TÖJ kvar. (Man ska notera de röda SJ-märkta f d NVHJ-rälsbussarna som syns i NÖJ-filmen från 1950).

Efterträdaren Karl Larsson hade ett annat fokus än att standardisera en ålderstigen fordonspark som snart skulle skickas till fastlandet eller skrotas.

/nicke

Man ska komma ihåg att det hade hunnit hända mycket mellan 1947 och 1952. Det var inte bara Gotlands sidobanor som hade stora problem, många andra linjer hade börjat knäa vid denna tid och man ska nog inte fokusera för mycket vid enskilda personer här. Larsson hade ett annat uppdrag än Gildon men å andra sidan hade mycket hänt.
Ante

Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet

av Ola Almquist, Tuesday, December 02, 2008, 10:11 (5618 dagar sedan) @ Ante Svensson

Detta gjordes på alla möjliga andra håll, jämför t.ex. MÖJ:s elrälsbussar som målades om efter bara något år i trafik 1950. Men man ska komma ihåg att SJ överhuvudtaget var rätt långsamma med att märka om fordonen på Gotland. GJ Co 11 som var levererad så sent som 1942 gick GJ-märkt tio år senare men fick i samband med en revison SJ-märkning kort därefter. Personvagnarna var då fortfarande i trafik och det går inte att säga att man lät bli att märka om på grund av man fasade ut dem för många av de övriga märktes om tidigt. Loken litt K4p som skeppades över till fastlandet 1949 var EJ-märkta när de anlände till Växjö. Många fordon märktes om först vid revisioner men främst verkar SJ har varit noga med att just dragfordonen litterades om först. Lokomotorerna GJ 1 och 2 var SJ-märkta vid leveransen redan ett par månader före förstaligandet.

Det var dock inte alla fordon i varken Östergötland eller Västergötland som blev ommärkta. Det finns bilder på VB- och NÖJ-märkta personvagnar tagna långt in på 1950-talet, vissa av dem hade då blivit tjänstevagnar men inte märkts med tjv-nr heller. En MÖJ-märkt personvagnskorg fanns uppställd i Västerlösa (?) och den hade definitivt sålts av SJ (ASJ-vagn). Rälsbussarna fick behålla sin röda färg tills de togs in på revision, åtminstone gällde det NVHJ:s (jfr HNJ-rälsbussar med sin karaktäristiska rand). Yp 716 kostade man nog inte på. Den gick hädan 1952.

Några UF2p från TÖJ blev aldrig blekgula. En korg har jag själv sett, den var då ommålad från klarrött med blå rand till vinrött!!!! Om det hade utförts medan den var trafikfordon vet jag inte men det är troligt. Tyvärr finns den inte kvar.

M.v.h.
Ola

Yp 716 ????

av Lasse M, Tuesday, December 02, 2008, 20:38 (5617 dagar sedan) @ Ola Almquist

Rälsbussarna fick behålla sin röda färg tills de togs in på revision, åtminstone gällde det NVHJ:s (jfr HNJ-rälsbussar med sin karaktäristiska rand). Yp 716 kostade man nog inte på. Den gick hädan 1952.

M.v.h.
Ola

Vilken var Yp 716? Jag känner bara till två Yp utöver den som nu är bevarad som som motortralla, "Sputnik" i Västervik. Dom andra två beställdes väl direkt av SJ till att användas på fd NHJ, eller?

Yp 716 ????

av Ola Almquist, Tuesday, December 02, 2008, 21:28 (5617 dagar sedan) @ Lasse M

Vilken var Yp 716? Jag känner bara till två Yp utöver den som nu är bevarad som som motortralla, "Sputnik" i Västervik. Dom andra två beställdes väl direkt av SJ till att användas på fd NHJ, eller?

Yp 716 var en Motala Verkstad-tillvekad rälsbuss. NVHJ hade två stycken, Y21 och Y22. Lär ha gått under namnet "Röda hund". Bilder finns i "Kronan på verket" och i "Minnenas spår". Y22 senare ombyggdes 1948 till godsrälsbuss och blev SJ YGp 717. Denna blev dock ommålad i blekgult och tjänstgjorde till YFo5p sattes i trafik. Jag har för mig att den kan ses i ett tåg i Almvik i filmen "NVHJ inför förstatligandet" som Rimbo Grande givit ut.

SJ övertog ytterligare ett par likadana, om jag inte minns fel 429 (f.d. UVHJ) och 462 (f.d. VÅHJ). De fanns på flera spårvidder och med olika motorer.

M.v.h.
Ola

Yp 716 ????

av Lasse M, Tuesday, December 02, 2008, 22:09 (5617 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vilken var Yp 716? Jag känner bara till två Yp utöver den som nu är bevarad som som motortralla, "Sputnik" i Västervik. Dom andra två beställdes väl direkt av SJ till att användas på fd NHJ, eller?


Yp 716 var en Motala Verkstad-tillvekad rälsbuss. NVHJ hade två stycken, Y21 och Y22. Lär ha gått under namnet "Röda hund". Bilder finns i "Kronan på verket" och i "Minnenas spår". Y22 senare ombyggdes 1948 till godsrälsbuss och blev SJ YGp 717. Denna blev dock ommålad i blekgult och tjänstgjorde till YFo5p sattes i trafik. Jag har för mig att den kan ses i ett tåg i Almvik i filmen "NVHJ inför förstatligandet" som Rimbo Grande givit ut.

SJ övertog ytterligare ett par likadana, om jag inte minns fel 429 (f.d. UVHJ) och 462 (f.d. VÅHJ). De fanns på flera spårvidder och med olika motorer.

M.v.h.
Ola

Aha, tänkte inte på att det ju även fanns Yp från annan tillverkare och därmed med annat utseende. Sorry, my wrong. Tack ändå för intressant info.

Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet

av Granis, Saturday, November 29, 2008, 21:38 (5620 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Beträffande "fastlandsexporter" och ommålning av Gotlandsrälsbussar så kan man tillägga att de fordon som lämnade Gotland efter fd SlRJ/ KlRJs nedläggning 1953 målades om gula, medan de som kom till fastlandet (= fd ULB) efter fd GJ´s nedläggning 1960 fick behålla sin röda färg. Ty både de och Lelångenbanan var ju "uträknade" vid den tidpunkten, så då bedömde man det antagligen inte som lönt att kosta på dem nån ommålning.

/ L G

Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet

av Anders Jansson, Göteborg, Saturday, November 29, 2008, 22:29 (5620 dagar sedan) @ Granis

Beträffande "fastlandsexporter" och ommålning av Gotlandsrälsbussar så kan man tillägga att de fordon som lämnade Gotland efter fd SlRJ/ KlRJs nedläggning 1953 målades om gula, medan de som kom till fastlandet (= fd ULB) efter fd GJ´s nedläggning 1960 fick behålla sin röda färg. Ty både de och Lelångenbanan var ju "uträknade" vid den tidpunkten, så då bedömde man det antagligen inte som lönt att kosta på dem nån ommålning.

/ L G

Vilket inte hindrade att man kostade på ommålning från gult till rött av ett par släpvagnar littera UF2p som användes på Lelångenbanan tillsammans med Gotlandsfordonen.

Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet

av Granis, Sunday, November 30, 2008, 19:28 (5619 dagar sedan) @ Anders Jansson

Vilket inte hindrade att man kostade på ommålning från gult till rött av ett par släpvagnar littera UF2p som användes på Lelångenbanan tillsammans med Gotlandsfordonen.

Det kanske var det som blev orsaken till att inga fler målades om? Typ "vilket onödigt dj-a jobb" när man sen insåg vad det skulle kosta/ smaka att "ge sig på" fler boggifordon? Kanske t o m nån Verkmästare (motsv) "fick på skallen" för tilltaget? :-)

/ L G

HC-bussarna på Öland efter förstatligandet? Gotland/Öland?

av Lasse M, Saturday, November 29, 2008, 15:15 (5620 dagar sedan) @ Leif B

Hade Öland också röda rälsbussar, jag trodde de var gula?

/Leif

Jodå, även Ölands rälsbussar var röda, om det var samma röda nyans som Gotlands vet jag inte, dessutom hade ÖJ-rälsbussarna ett svart(?) band utmed midjelinjen. Syns bl.a på bilder i senaste numret av Tåg.

HC-bussarna på Öland efter förstatligandet? Gotland/Öland?

av stefanohn ⌂ @, Umeå, Saturday, November 29, 2008, 15:23 (5620 dagar sedan) @ Lasse M

Färgen var Ölandsbussarna var röd, enligt uppgift Dulack 88-028, och på sidan fanns en svart rand och taket var vitt.