Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala (Järnväg allmänt)

av marten_johan.ehn@comhem.se, Thursday, August 11, 2016, 16:06 (2814 dagar sedan)

Uppsala hade sedan 1870-talet spårförbindelse från centralstationen till Hamnområdet i södra Uppsala utmed östra sidan av Fyrisån.
Smalspårsfunktionen skall ha tagits bort 1955. Omkring 1985 drogs normalspåret från centralstationen ner till Uppsala om.
Vet någon vilket år järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala togs bort och/eller man slutade växla vagnar ner till själva hamnen?

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Anders Ljung, Thursday, August 11, 2016, 16:30 (2814 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Uppsala hade sedan 1870-talet spårförbindelse från centralstationen till Hamnområdet i södra Uppsala utmed östra sidan av Fyrisån.
Smalspårsfunktionen skall ha tagits bort 1955. Omkring 1985 drogs normalspåret från centralstationen ner till Uppsala om.
Vet någon vilket år järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala togs bort och/eller man slutade växla vagnar ner till själva hamnen?

Spåren över Kungsgatan försvann för ett par år sen, vet inte exakt när.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av ztenlund, Thursday, August 11, 2016, 17:17 (2814 dagar sedan) @ Anders Ljung

Uppsala hade sedan 1870-talet spårförbindelse från centralstationen till Hamnområdet i södra Uppsala utmed östra sidan av Fyrisån.
Smalspårsfunktionen skall ha tagits bort 1955. Omkring 1985 drogs normalspåret från centralstationen ner till Uppsala om.
Vet någon vilket år järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala togs bort och/eller man slutade växla vagnar ner till själva hamnen?


Spåren över Kungsgatan försvann för ett par år sen, vet inte exakt när.

Det fanns 2012 (bilderna är tagna i maj), men hade då lite dubiöst spårläge vid Kungsgatan:

[image]

[image]

Jag minns att det kom upp en hindertavla, men när är jag lite osäker på. Man grävde väl upp just vid Kungsgatan och hindertavlan satt någonstans i häraden i den första bilden. Det bör ha varit senast 2014 givet omständigheter som avgör när jag kan ha sett och inte sett det.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Granis, Thursday, August 11, 2016, 17:43 (2814 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Frågan har varit uppe på detta forum förr (pröva "sök" och se vad du får fram). Vid 80-talets mitt byggdes som nämnts nya "hamnspår", eller snarare spår mot hamnen, längre söderut än från Uppsala C men då bara fram mot NordMills, och inte till kajen (väl?) De ersatte då de som gått från Uppsala C (bakom kvarvarande ställverksbyggnad) och tidigare även smalspår från Bergsbrunnaparken längs med Strandbodgatan (se skiss). Dessa var omväxlande treskenspår och separerade på spårvidderna, men jag litar inte i det fallet på skissen (visar väl inget treskenspår alls?). Från det gamla (normal)spårets sista år fanns ju en ganska berömd bild på när man tankar en Z65 direkt från den mack som låg längs Strandbodgatan (strax innan punkten där spåren tidigare hade förenats till treskenspår) samt SSS utfärder med spårvagnen US10 på detta spår 1981, något man återupprepade tjugotalet år senare, men då på de "nyare" spåren söder om dessa. Men även dessa är ju historia nu...

/ L G
[image]

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Gunnar Lindkvist, Thursday, August 11, 2016, 18:00 (2814 dagar sedan) @ Granis

Det var ännu mera spektakulärt, en Tb, närmare bestämt 290. ;-)

/Gunnar

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Ola Almquist, Thursday, August 11, 2016, 18:48 (2814 dagar sedan) @ Gunnar Lindkvist

Det var ännu mera spektakulärt, en Tb, närmare bestämt 290. ;-)

/Gunnar

Det var säkert så men var det inte en Z65 på bilden i denna tidning? Jag har den inte tillgänglig just nu så jag kan inte kolla...

TUSEN LITER TACK - LOKFÖRARE SVEN MATTSSON I UPPSALA TANKAR SJ-nytt 5/81 BILD

M.v.h.
Ola

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Gunnar Lindkvist, Thursday, August 11, 2016, 20:47 (2813 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den bild jag tänker på finns på sista sidan av Tåg 6/98 som visar Tb 290 vid BP-macken. ;-)

/Gunnar

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av marten_johan.ehn@comhem.se, Thursday, August 11, 2016, 21:55 (2813 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

En teori, eller gissning, jag har är att spåren vid Hamnen låg kvar till slutet av 1960-talet
och användes av Hallsjö Brädgård för transport till anläggningen vid Kungsgatan med järnväg av virke som levererats till hamnen med båt. När sedan Hallsjö flyttade till en ny anläggning precis vid Fyrisån togs spåren bort.
Spåret som började vid centralstationen hade via en förgrening gått genom Gasverkets område ner mot hamnen. När Gasverket lades ner 1967 revs alla byggnader och spåret togs bort. Kvar blev endast spåret som gick bakom Ångqvarn mot Stål och Maskin med stickspår in på Ångqvarns område.
1985 ersattes det kvarvarande spåret med det som gick söder om Kungsängens industriområde. Slutligen, för bra ett par år sedan, revs även det spåret upp då det nya bostadsområdet trängt undan industrierna.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av jhje, Thursday, August 11, 2016, 22:28 (2813 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Jag var 2 år i Uppsala 64-66. Jag gick av och till i hamnen, Fyrisån. Det har gått några år sedan dess. Jag är inte säker men jag tror mig ha ett minne av oljebåt i ån/hamnen och att bla lastades i oljevagn

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Per Wirback, Friday, August 12, 2016, 12:31 (2813 dagar sedan) @ jhje

Jag var 2 år i Uppsala 64-66. Jag gick av och till i hamnen, Fyrisån. Det har gått några år sedan dess. Jag är inte säker men jag tror mig ha ett minne av oljebåt i ån/hamnen och att bla lastades i oljevagn

Det har funnits en mindre oljedepå i hamnen i Uppsala. Vet inte när den upphörde men samtidigt med rivning av gasverk, elverk mm verkar troligt.

"Nya" spåret från centralen/godsbangården ner till industriområdet byggdes sommaren 1985. (jag var på studiebesök där med några gymnasiepraktikanter). Oklart dock om det gamla spåret via "macken" revs samma år eller året efter.

/Per

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av marten_johan.ehn@comhem.se, Friday, August 12, 2016, 12:46 (2813 dagar sedan) @ Per Wirback

Hej!
En klasskompis till mej sommarjobbade på SRS som byggde det "nya" spåret ner till hamnen. Jag minns att det var 1985. Jag har dessutom åkt spårvagn på såväl det gamla som det nya spåret till Ångqvarn. Båda tillfällena vid Stadstrafikens födelsedagar 1981 resp. 2006.

Det fanns ett oljelager vid Ångqvarn. Det var tydligen några melass-silosar som Hakonbolaget(mobil oil) och Shell hyrt av Ångqvarn för deponering av villaoljor. Shell hade också en depåanläggning precis öster om Ångqvarn och som ett sidospår passerade.

Esso hade ett lager norr om hamnen, men dit gick nog inget spår.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av marten_johan.ehn@comhem.se, Friday, August 12, 2016, 12:47 (2813 dagar sedan) @ Per Wirback

Hej!
En klasskompis till mej sommarjobbade på SRS som byggde det "nya" spåret ner till hamnen. Jag minns att det var 1985. Jag har dessutom åkt spårvagn på såväl det gamla som det nya spåret till Ångqvarn. Båda tillfällena vid Stadstrafikens födelsedagar 1981 resp. 2006.

Det fanns ett oljelager vid Ångqvarn. Det var tydligen några melass-silosar som Hakonbolaget(mobil oil) och Shell hyrt av Ångqvarn för deponering av villaoljor. Shell hade också en depåanläggning precis öster om Ångqvarn och som ett sidospår passerade.

Esso hade ett lager norr om hamnen, men dit gick nog inget spår.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Kjell Aghult, Friday, August 12, 2016, 14:40 (2813 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Uppsala är sedan 2009 upplåtet för bara vagnslast i systemtåg. Litet ovanligt
för en storstad (landets nu fjärde, >200 000 inv).
Växlingstjänsten övertogs 2002 av entreprenör, Inlandsgods AB. Om detta samkördes
med torvtågen på Sveg vet jag inte. Behövlig växling i dag torde få skötas med
godstågsloken.
"Vanlig" vagnslast i U matades länge från både Tomteboda och Gävle rbg.
Södra flödet slopades först, alla vagnar drogs via Gä. På slutet lär vagnarna
ha gått i torvtågen fr/t Sveg (Utbytespunkt Avesta Krylbo?). Detta dock muntlig uppgift, som kräver bekräftelse.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Anders.k., Saturday, August 13, 2016, 18:03 (2812 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Uppsala har ju drabbats hårt av strukturomvandlingen....

Konsum lade ju ner lagret i början av 00-talet.
Ica Banan såldes till Chiguita 04, och då lades det lagret ner.
Slotts lade ner 08.
Kvarnen började dra ner runt 06, och ska nu helt läggas ner.
Pharmacia stängde sin fabrik efter att ha sålts.
Alla medel/stora godskunder på järnväg.

Så raset för Uppsala har ju varit imponerande, speciellt matindsutrin har ju omstrukturetats efter det kalla krigets slut och inget lagerhålls.
Läste någonstans att MSB räknar med att svält skulle utbreda sig i Sverige efter mindre än en vecka om något skulle hända.

M.V.H Anders.k.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av jhje, Saturday, August 13, 2016, 18:31 (2812 dagar sedan) @ Anders.k.

Om jag minns rätt så fans det också ett kafferosteri. Är det borta också?
På 60 talet hur fick man då leveranser båt, tåg och eller bil?

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av marten_johan.ehn@comhem.se, Saturday, August 13, 2016, 18:51 (2812 dagar sedan) @ jhje

Kafferosteriet hade åtminstone 2008 planer på att flytta till annan adress i Uppsala men har övergett de planerna.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av ztenlund, Saturday, August 13, 2016, 23:15 (2811 dagar sedan) @ jhje

Lindvalls Kaffe ligger (fortfarande) vid södra änden av plattformarna vid Uppsala C på sidan mot Kungsgatan. Senapstillverkningen i Uppsala återuppstod för övrigt i mindre skala med Fyris senap.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Lars-Erik Larsson, Sunday, August 14, 2016, 23:41 (2810 dagar sedan) @ Anders.k.

Uppsala har ju drabbats hårt av strukturomvandlingen....

Konsum lade ju ner lagret i början av 00-talet.
Ica Banan såldes till Chiguita 04, och då lades det lagret ner.
Slotts lade ner 08.
Kvarnen började dra ner runt 06, och ska nu helt läggas ner.
Pharmacia stängde sin fabrik efter att ha sålts.
Alla medel/stora godskunder på järnväg.

Så raset för Uppsala har ju varit imponerande, speciellt matindsutrin har ju omstrukturetats efter det kalla krigets slut och inget lagerhålls.
Läste någonstans att MSB räknar med att svält skulle utbreda sig i Sverige efter mindre än en vecka om något skulle hända.

M.V.H Anders.k.

Vilka av de ovan nämnda industrierna hade spåranslutning?

Slotts/Ättiksfabriken låg ju nära järnvägen men hade de spåranslutning eller kördes t.ex. de kända gula kulorna/storbehållarna innehållande socker med bil från järnvägen till fabriken?

Pharmaciafabriken låg väl ganska långt från järnvägen eller fanns det industrispår dit?

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Anders.k., Monday, August 15, 2016, 02:50 (2810 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

Uppsala har ju drabbats hårt av strukturomvandlingen....

Konsum lade ju ner lagret i början av 00-talet.
Ica Banan såldes till Chiguita 04, och då lades det lagret ner.
Slotts lade ner 08.
Kvarnen började dra ner runt 06, och ska nu helt läggas ner.
Pharmacia stängde sin fabrik efter att ha sålts.
Alla medel/stora godskunder på järnväg.

Så raset för Uppsala har ju varit imponerande, speciellt matindsutrin har ju omstrukturetats efter det kalla krigets slut och inget lagerhålls.
Läste någonstans att MSB räknar med att svält skulle utbreda sig i Sverige efter mindre än en vecka om något skulle hända.

M.V.H Anders.k.


Vilka av de ovan nämnda industrierna hade spåranslutning?

Slotts/Ättiksfabriken låg ju nära järnvägen men hade de spåranslutning eller kördes t.ex. de kända gula kulorna/storbehållarna innehållande socker med bil från järnvägen till fabriken?

Pharmaciafabriken låg väl ganska långt från järnvägen eller fanns det industrispår dit?

Alla utan Slotts.
Pharmacia huvudkontor låg långt från järnvägen , men fabriken låg vid Björkgatan och hade spår.
Saltsyra från Bohus i EKA egna tankvagnar har jag noterat bla

Glömde slakteriet , lades helt ner 2010 men dom slutade använda järnväg tidigt 80-tal.
M.V.H Anders.k.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Thomas K Ohlsson, Monday, August 15, 2016, 12:52 (2810 dagar sedan) @ Anders.k.

Slotts "nya" fabrik mellan Kungsgatan och järnvägen hade väl spåranslutning?

/TKO

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Anders.k., Monday, August 15, 2016, 13:18 (2810 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Slotts "nya" fabrik mellan Kungsgatan och järnvägen hade väl spåranslutning?

/TKO

Riktigt, hade ett stickspår från hamnspåret.

M.V.H Anders.k.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av marten_johan.ehn@comhem.se, Monday, August 15, 2016, 13:30 (2810 dagar sedan) @ Anders.k.

Gick det stickspåret in på Slotts fabriksområde? När togs stickspåret bort?

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Anders.k., Monday, August 15, 2016, 13:59 (2810 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Gick det stickspåret in på Slotts fabriksområde? När togs stickspåret bort?

Google Earth visar foton tagna 2007 som har vagnar inne på området.
Så i samband med ombyggnad av Uppsala station , och spåret till hamnen lades om strax efter att fabriken lades ner, någonstans där försvann växeln/spåret.

M.V.H Anders.k.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av John T, Monday, August 15, 2016, 22:57 (2809 dagar sedan) @ Anders.k.

Pharmacia huvudkontor låg långt från järnvägen , men fabriken låg vid Björkgatan och hade spår.
Saltsyra från Bohus i EKA egna tankvagnar har jag noterat bla

Pharmacia flyttade ut till Fyrislund (långt från spåranslutningar). Kvar i Boländerna vid Danmarksgatan-Björkgatan blev en viss mindre del av läkemedelstillverkningen. Resten av verksamheten där kom att tillhöra Pharmacia Biotech, som sedan blev ett joint venture med brittiska Amersham, sedermera helt överfört till Amersham-koncernen (nu uppköpt av GE Healthcare).

Kemiproduktionen vid Björkgatan, som ännu är i full gång, betjänades ännu en bit in på 2000-talet med tankvagnar via en växel från stamspåret bort till värmeverket. Jag tror växeln ligger kvar än idag, men tankvagnsspåret är borttaget.

Järnvägsspåren utmed Fyrisån i Uppsala

av Anders.k., Thursday, August 18, 2016, 13:42 (2807 dagar sedan) @ John T

Tack, det var intressant.
Det är svårt att hänga med i svängarna.

M.V.H Anders.k.