Planerade men ej byggda järnvägar i Skåne? (Järnväg allmänt)

av Fomalhaut, Saturday, September 24, 2016, 10:53 (2774 dagar sedan)

När jag studerade en karta över Skånes järnvägsnät, konstaterade jag att vissa ganska stora områden aldrig har haft järnvägar. Till viss del sammanfaller det med svårgenomträngliga åsar, men till exempel hittar jag en notering om att det fanns långtgående planer på järnväg från Bjärsjölagård mot nordöst. (Men vart? Everöd? Kristianstad?) ([link=http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/landskapsvard/kulturmiljoprogram/historia-utveckling/kom-landskap/jarnvagar/Pages/Ystad-Eslovs_Jarnvag_och_Bjarsjolagard_station.aspx]Länk till information på webbplats tillhörig Länsstyrelsen i Skåne finns här[/link].)

Känner någon till fler exempel på järnvägar som, med någon form av seriositet, planerades eller föreslogs men inte byggdes?

(Just nu är det Skåne jag söker information om, men en annan gång gäller det någon annan del av Sverige, så den som vill ägna några dagar åt att sammanställa en fullkomlig lista får min stora uppskattning! :) )

Planerade men ej byggda järnvägar i Skåne?

av mormorsgruvan, Saturday, September 24, 2016, 11:00 (2774 dagar sedan) @ Fomalhaut

Järnvägen från Bjersjölagård skulle gå ända till Blekinge.
Heltokig ide.
Det fanns redan flera vägar att ta sig från Malmö till Blekinge.

Planerade men ej byggda järnvägar i Skåne?

av Anders Olsson1, Saturday, September 24, 2016, 11:02 (2774 dagar sedan) @ Fomalhaut

Det projekt Du omtalar var Malmös planer på en diagonal. Från Dalby byggdes till Bjärsjölagård. Sedan kom ett världskrig emellan. Planerna var att fortsätta från Bjärsjölagård till Everöd och Malmö stad köpte in aktier i ÖSJ för att så småningom slå samman MSJ och ÖSJ. Det har funnits fler planer inom detta område liksom det har funnits många planer på banor till både Höör och Stehag från nordväst. Om Du är intresserad av planerade men ej byggda banor i sldra Skåne så rekommenderas boken "Skånska tankebanor" av Karl Gösta Alvfors.

Planerade men ej byggda järnvägar i Skåne?

av S-O Strand, Saturday, September 24, 2016, 11:45 (2774 dagar sedan) @ Fomalhaut

Känner någon till fler exempel på järnvägar som, med någon form av seriositet, planerades eller föreslogs men inte byggdes?

(Just nu är det Skåne jag söker information om, men en annan gång gäller det någon annan del av Sverige, så den som vill ägna några dagar åt att sammanställa en fullkomlig lista får min stora uppskattning! :) )

Boktips:
Skånska "tankebanor", Järnvägsprojekteringar 1850-1913 av Karl-Gösta Alvfors. Utgiven av Museiföreningen Skånska Järnvägar år 2003, ISBN 91-87196-09-03

Planerade men ej byggda järnvägar i Skåne?

av JavelinX, Saturday, September 24, 2016, 14:43 (2774 dagar sedan) @ Fomalhaut

Malmö-Genarp hade mål mot Ystad.

Planerade men ej byggda järnvägar i Skåne?

av Anders Olsson1, Saturday, September 24, 2016, 20:55 (2774 dagar sedan) @ JavelinX

Noga räknat eget bolag. Man började gräva i östra Genarp för att uppfylla koncessionens krav på byggstart men mer blev det aldrig. Även den banan hade fyllt ett hål i den skånska järnvägsgeografin. Den hade med tanke på vilka trakter den skulle gått igenom säkert blivit en flopp.

Planerade men ej byggda järnvägar ... tack

av Fomalhaut, Sunday, September 25, 2016, 21:35 (2773 dagar sedan) @ Fomalhaut

Tackar så mycket för svar! (Till exempel får jag väl ta och leta upp Alvfors bok, för den låter intressant av flera skäl.)