Lovade ju att berätta; lokstallet i Hammerdal - räddningskampanj! (Forumet)

av Konstnär, Friday, October 07, 2016, 21:54 (2729 dagar sedan)

Hej allesammans!

Tiden går fort och det var ett tag sedan jag berättade att jag var sugen på att försöka rädda vackra lokstallet i Hammerdal från vidare förfall.

Nu har jag köpekontrakt och avstyckningen är på gång. Ifjol fick jag ett 90%-igt stöd från kulturavdelningen på länsstyrelsen Jämtland eftersom man ansåg att lokstallet är så viktigt att bevara. Byggnaden synades i sömmarna, markprover togs (inget att anmärka) och jag fick hjälp med arkitektskiss till varsam omdaning av interiören så att historien bevaras men att lokstallet går att vistas och arbeta i.

Jag har olika idéer om vart jag ska hitta ekonomi till att rädda lokstallet till en levande ny verksamhet. Byggnadsvård exteriört och interiört plus varsam inre 'tillbyggnad' är kostnadsberäknad till drygt tre miljoner. Det första jag jobbar med är en insamling genom ett så kallat 'crowdfundingprojekt' via Indiegogo. Jag bifogar en länk här nedan där ni kan kika på framtidsplanerna. Jag har akut behov av pengar till själva avstyckningen. Sedan är det naturligtvis taket som är mest akut. Alla spännande detaljer finns att sätta sig in i via länken nedan hos Indiegogo, läs mer där! Lokstallet kommer att få en egen hemsida längre fram men en knapp månad framöver finns det mest fakta på insamlingskampanjens sida.

Se filmen! Den är 6.28 lång och gjord av mig och en 15årig sommarjobbare. Torsten Nilsson som vi fick förmånen att intervjua är 94 år och pigg som en nötkärna. Torsten jobbade i lokstallet mellan 1945 och 1984. Han vill vara med om nyöppnandet av lokstallet och ta sig en kopp kaffe utanför i parken. Så jag har lite bråttom att få till det! ;)

Berättelsen om bufferthålen är obetalbar!

TUSEN TACK till den/de som även deltar med stort eller litet ekonomiskt bidrag! Allt stöd är oändligt uppskattat!

https://www.indiegogo.com/projects/radda-lokstallet-i-hammerdal/x/14718255#/

Lovade ju att berätta; lokstallet i Hammerdal - räddningskampanj!

av Pelle Björkman, Friday, October 07, 2016, 22:58 (2729 dagar sedan) @ Konstnär

Hej allesammans!

Tiden går fort och det var ett tag sedan jag berättade att jag var sugen på att försöka rädda vackra lokstallet i Hammerdal från vidare förfall.

Nu har jag köpekontrakt och avstyckningen är på gång. Ifjol fick jag ett 90%-igt stöd från kulturavdelningen på länsstyrelsen Jämtland eftersom man ansåg att lokstallet är så viktigt att bevara. Byggnaden synades i sömmarna, markprover togs (inget att anmärka) och jag fick hjälp med arkitektskiss till varsam omdaning av interiören så att historien bevaras men att lokstallet går att vistas och arbeta i.

Jag har olika idéer om vart jag ska hitta ekonomi till att rädda lokstallet till en levande ny verksamhet. Byggnadsvård exteriört och interiört plus varsam inre 'tillbyggnad' är kostnadsberäknad till drygt tre miljoner. Det första jag jobbar med är en insamling genom ett så kallat 'crowdfundingprojekt' via Indiegogo. Jag bifogar en länk här nedan där ni kan kika på framtidsplanerna. Jag har akut behov av pengar till själva avstyckningen. Sedan är det naturligtvis taket som är mest akut. Alla spännande detaljer finns att sätta sig in i via länken nedan hos Indiegogo, läs mer där! Lokstallet kommer att få en egen hemsida längre fram men en knapp månad framöver finns det mest fakta på insamlingskampanjens sida.

Se filmen! Den är 6.28 lång och gjord av mig och en 15årig sommarjobbare. Torsten Nilsson som vi fick förmånen att intervjua är 94 år och pigg som en nötkärna. Torsten jobbade i lokstallet mellan 1945 och 1984. Han vill vara med om nyöppnandet av lokstallet och ta sig en kopp kaffe utanför i parken. Så jag har lite bråttom att få till det! ;)

Berättelsen om bufferthålen är obetalbar!

TUSEN TACK till den/de som även deltar med stort eller litet ekonomiskt bidrag! Allt stöd är oändligt uppskattat!

https://www.indiegogo.com/projects/radda-lokstallet-i-hammerdal/x/14718255#/

Kul att du orkar fortsätta! Våren 1983 cyklade jag dressin Sikås-Hammerdal ToR. Fick då se både de raserade portarna och och hålen i väggen. Allt andades uppgivenhet och nedläggning. Hamnspåret fanns kvar om än i övervuxet skick.
Vattentornet i lokstallet skall även ha haft en beydelse för vattenförsörjningen i byn.

Pelle Björkman

Lovade ju att berätta; lokstallet i Hammerdal - räddningskampanj!

av Konstnär, Friday, October 07, 2016, 23:11 (2729 dagar sedan) @ Konstnär

Jo, det finns även historier från tiden då vattentornet i lokstallet försåg Hammerdal med vatten. Det är så roligt att Jamtli också dokumenterat detta. Det kommer att finnas mycket historia lättillgängligt skyltat när allt är klart. Tänk att du varit och sett bufferthålen redan på 80-talet! Och hamnspåret... undrar om det finns kvar? Jag får ta och snoka...

Lovade ju att berätta; lokstallet i Hammerdal - räddningskampanj!

av Pelle Björkman, Friday, October 07, 2016, 23:23 (2729 dagar sedan) @ Konstnär

Spåret från stationen/bangården användes till ngn industri strax efter växeln till lokstallet därefter var spåret kraftigt övervuxet. På min "expedition" hittade jag bland annat en växel och växelklot i gräset. Frågan är väl om rivningslaget hittade de övervuxna spåret(-en).

Pelle Björkman

Lovade ju att berätta; lokstallet i Hammerdal - räddningskampanj!

av Konstnär, Friday, October 07, 2016, 23:30 (2729 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Ja, det är helt säkert inom NWPs område idag. Kanske svårt att rekognosera där.
Jag fortsätter att hitta spännande detaljer i och omkring själva lokstallet istället.
Och i Torstens och andras berättelser! :)

Lovade ju att berätta; lokstallet i Hammerdal - räddningskampanj!

av Pelle Björkman, Saturday, October 08, 2016, 09:17 (2729 dagar sedan) @ Konstnär

Funderar på om jag kanske träffade din sagesman när jag trampade till Hammerdal. Jag hade innan mitt nedslag i området haft kontakt med Henry Wåhlberg på Sikås station. Det var han som lånade ut dressinen. Hade haft förhoppningen att åka med på lokomotorn men det hade, som vanligt, varit lite att göra så den återvände från Sikås innan jag kom till Sikås. Wåhlberg tjänstglorde fram till lunch i Sikås för att sedan fortsätta på expeditionen i Hammerdal. Jag vill minnas att lokomotorföraren infann sig på expeditionen under tiden innan jag trampade tillbaka. Det här hände våren 1983. Minimalt med snö kvar.

Pelle Björkman