För mig okänd motorvagn. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av BJ, Saturday, December 06, 2008, 17:58 (5613 dagar sedan)

Denna bild kommer från Stig Nybergs sammling.
Men vad är det?
BJ

[img]http://i256.photobucket.com/albums/hh191/s2cab/XX_X.jpg[/img]

För mig okänd motorvagn.

av Bobo L, Saturday, December 06, 2008, 18:09 (5613 dagar sedan) @ BJ

Ser danskt ut, tycker jag. Eller tyskt..! Norsk?

Dock - spikbefästning utan underläggsplattor i spåret, borde varit skruvad befästning vid den tiden på kontinenten. Rälerna är klossade, vet inte om det förekom på kontinenten, med den stadigare skruvade befästningen slapp man sådana (primitiva) förstärkningsåtgärder.

Flaggan i bakgrunden är svår att se detaljer i men förefaller inte ha ett kors.

Hinderpålarna verkar normal svensk typ vid den tiden.

Märkligt kylararrangemang på taket för övrigt...

För mig okänd motorvagn.

av Anders Jansson, Göteborg, Saturday, December 06, 2008, 18:37 (5613 dagar sedan) @ BJ

Ser ut att kunna vara en motorvagn ombyggd från den personaltågsvagn som KVAB år 1918 levererade till Nydqvist & Holm. Maskineriet påminner starkt om NOHABs allt annat än lyckade motorvagnar system Nydqvist.

För mig okänd motorvagn.

av KM @, Sthlm, Saturday, December 06, 2008, 21:44 (5613 dagar sedan) @ Anders Jansson

Ser ut att kunna vara en motorvagn ombyggd från den personaltågsvagn som KVAB år 1918 levererade till Nydqvist & Holm. Maskineriet påminner starkt om NOHABs allt annat än lyckade motorvagnar system Nydqvist.

Är det inte snarare så, att man byggde om den GAMLA ps-vagnen...? Den som finns med i Tusende Lokomotivet m m...

Jag har oxå funderat över varför N&H misslyckades med denna drive. Kan Anders berätta mera?

För mig okänd motorvagn.

av Anders Öt.., Saturday, December 06, 2008, 22:03 (5613 dagar sedan) @ KM

Är det inte just det Anders säger??

För mig okänd motorvagn.

av KM @, Sthlm, Saturday, December 06, 2008, 23:38 (5613 dagar sedan) @ Anders Öt..

Är det inte just det Anders säger??

Nix - det fanns TVÅ vagnar.

För mig okänd motorvagn.

av Ola Almquist, Sunday, December 07, 2008, 00:29 (5613 dagar sedan) @ KM

Hm...
Nu börjar det bli rörigt här. Motorvagnen är uppenbarligen ombyggd från den personvagn (nr 1) som finns på bilden tillsammans med lok nr 5 i "Industrilok i Västergötland", sidan 114. Denna bild uppges dock vara tagen ca 1910. "Det tusende lokomotivet" har jag tyvärr inte, men jag vet att det fanns minst två personvagnar på Nydqvist & Holms Järnväg. Den stora vagnen på bilden finns med på Trafik-Nostalgiska förlagets DVD om NOHAB:s loktillverkning på 1960-talet, filmen om sista arbetartåget vintern 1940 (eller var det 1941?). Denna film är tyvärr spegelvänd. Vagnen var återombyggd till personvagn, men med de inbyggda plattformarna i behåll.

Jag hade en uppgift om att personvagn nr 1 var tillverkad på egen verkstad. Kan Anders berätta mer om leveransen från KVAB 1918?

Har inte hittat mycket i NOHAB-arkivet men letar vidare när arbets- och sömnsituationen tillåter...

M.v.h.
Ola

För mig okänd motorvagn.

av Anders Jansson, Göteborg, Sunday, December 07, 2008, 14:19 (5612 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har uppenbarligen blandat ihop NOHABs vagnar. Den här aktuella motorvagnen måste ha vara baserad på personvagn 1 tillverkad av NoH 1904. Vad gäller den av KV tillverkade vagnen från 1918 har jag i nuläget inga uppgifter. Återkommer om jag hittar något.

För mig okänd motorvagn.

av KM @, Sthlm, Sunday, December 07, 2008, 16:36 (5612 dagar sedan) @ Anders Jansson

N&H passvagn 1 var en ytterst enkel historia - stor boggivagn, nånting i stil med MLJ berömda 4-klassvagn fast utan lanternin.

För mig okänd motorvagn.

av Ola Almquist, Sunday, December 07, 2008, 22:08 (5612 dagar sedan) @ KM

Visste att detta hade diskuterats förut...

Tråd i gamla forumet

Det vore intressant att få se den omtalade bilden med båda vagnarna...

M.v.h.
Ola

För mig okänd motorvagn.

av BJ, Sunday, December 07, 2008, 22:53 (5612 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hittade bilderna.
BD har publiserat bilderna någon gång.
Tar mig frihetan att lägga ut dessa bilder igen.
Visst ser det ut som om motorvagnen kommer från en av vagnarna.
BJ

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/psv/3.jpg[/img]
[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/psv/2.jpg[/img]

För mig okänd motorvagn.

av Niklas L, Wednesday, December 10, 2008, 18:14 (5609 dagar sedan) @ BJ

Skulle tro att de här bildernma visar samma vagn? med och utan fönster.
Samma vagns som användes som provbänk för Nydqvist motorvagnsförsök?

Mvh Niklas

Privat meddelande till Anders Jansson.

av Conny Sernfalk, Sunday, December 07, 2008, 00:14 (5613 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag har kommit i kontakt med en person som håller på med projekt genom Smålands museum om bl.a beredskapsånglok. Han önskar komma i kontakt med dig angående ev publicering av foton du tagit från provkörningen av ånglok 1968.
Jag kan förmedla kontakt genom min E-post: conny.sernfalk@comhem.tabortse

Bästa hälsningar

Conny Sernfalk

För mig okänd motorvagn.

av Dag Bonnedal @, Saturday, December 06, 2008, 22:05 (5613 dagar sedan) @ BJ

NOHABs första motorvagnsförsök 1925 med hydrodynamisk kraftöverföring.
Försöken resulterade i de inte helt lyckade vagnarna till OKB.
Bengt D har väl publicerat en del om detta?

Dag B