Öppen vagn littera Kbps och Kbs? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Thursday, November 03, 2016, 23:05 (2729 dagar sedan)

Tittar i SJF 636.1 från 1985 och blir nyfiken på vagnar av littera Kbps och Kbs.

Uppenbart fanns/finns Kbps vagnar av fyra versioner. Det var av typerna 741 (1100 vagnar), 752 (100 vagnar) , 761 (192 vagnar) och 841 ( 10 vagnar) medan Kbs var endast av en typ om 999 vagnar. När tillverkadades alla dessa vagnar och hade de tidigare andra littera och nummer?

Ola Ahlström
Malmö

Öppen vagn littera Kbps och Kbs?

av Christer Fredriksson, Thursday, November 03, 2016, 23:50 (2729 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Var det inte litt Oe?

Öppen vagn littera Kbps och Kbs?

av MatsRagnarsson, Friday, November 04, 2016, 09:08 (2729 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Kbs hade tidigare littera Ore. Dessa vagnar byggdes 1962-1965. Kanske någon vagn redan 1961. Tidigare nummer är 90370-90373, 90674-90740, 90750-90779, 90787-90878, 90883-91063, 91072-91221, 91237-91675, 91688-91713. Dessa vagnar fick nummer 3330000-3330988. Vilka de övriga 10 vagnarna med nummer 3330989-3330998 är vet jag inte.

När det gäller Kbps började denna vagntyp byggas 1974 så den har inte haft andra nummer.
Kbps 741 tillverkades 1974-1975 av AGEVE
Kbps 752 tillverkades 1975 av AGEVE
Kbps 761 misstänker jag är ombyggda från Kbs genom att sidolämmarna tagits bort
Kbps 841 misstänker jag är ombyggda från Hbis med plastdörr-typen

Har tyvärr inte mycket uppgifter om nummer på ombyggda vagnar.

Öppen vagn littera Kbps och Kbs?

av Ola Ahlström, Friday, November 04, 2016, 10:48 (2729 dagar sedan) @ MatsRagnarsson

Tack!

I natt när jag skulle somna slog det mig att jag har en bok i bokhyllan som visade sig ge en hel del svar. Boken "AGEVE 50 år 1933-1983" köptes en gång för de fina bilderna från 30-talets bygge av O-vagnar men visade sig nu även ge bakgrundssvar till min fråga.

Ola Ahlström
Malmö

Öppen vagn littera Kbps och Kbs?

av Anders.k., Friday, November 04, 2016, 13:22 (2729 dagar sedan) @ MatsRagnarsson

Kbps 752 är en liten rolig avikelse.
Ros levererades av AGEVE (finns bild i boken) , en boggievagn med höga ändar i 120 exemplar 1969.
Vagnen blev inte så populär av en eller annan anledning , så vagnarna togs in och byggdes om till Res och fick då fällbara låga lämmar i ändarna och även lämmar på sidorna.
Dom höga ändgavlarna hamnade på nybyggda Kbps och det gjordes 1975 därav en annan typ.
Det var 120 Ros som byggdes om och endast 100 Kbps som byggdes , så 20 par gavlar skrotades eller sparades som reserv.

Ett tips är att det Svenska typnummret (oftast) anger årtalet vagnen kom i drift först och ordningsnummret det året 752 är då att vagnen kom i trafik 1975.

Visar bild på Kbps och Res , Ros har jag naturligtvis ingen bild på.
Stora bilder så man ser lite.

[image]

[image]

M.V.H Anders.k.