Postsläpvagnar UDF20 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Lars-Inge, Monday, November 07, 2016, 23:15 (2698 dagar sedan)

Hur användes postsläpen UDF20 i Skåne?
I vilka tåg gick dessa?

Postsläpvagnar UDF20

av yngve nilsson, Tuesday, November 08, 2016, 11:11 (2697 dagar sedan) @ Lars-Inge

UDF020-vagnar kom inte till Skåne förrän 1968 och då sattes de in på PKP 222 och denna gick då Ystad-Gärsnäs-Tommelilla-Ystad-Malmö-Ystad. Denna postkupe var inte i trafik så många år så dessa vagnar blev inte gamla i Skåne. Däremot användes UDFo15-vagnar runt om i Skåne före den stora nerdragningen av postkupeer som gjordes 1968 och alla dessa vagnar slopades.

Postsläpvagnar UDF20

av Lars-Inge, Tuesday, November 08, 2016, 20:46 (2697 dagar sedan) @ yngve nilsson

På vilka linjer och i vilka tåg gick UDF15 i Skåne?

Postsläpvagnar UDF20

av yngve nilsson, Wednesday, November 09, 2016, 10:36 (2696 dagar sedan) @ Lars-Inge

UDFo15-vagnar gick på följande banor i Skåne och anngränsande landskap
Malmö-Ystad Ystad-Kristianstad Ystad-Eslöv Åstorp-Mölle Kristianstad-Karlskrona Kristianstad-Älmhult Sölvesborg-Älmhult ( Alvesta)-Värnamo-Åstorp och Södervärn-Falsterbo

Postsläpvagnar UDF20

av 53 Wadsten, Wednesday, November 09, 2016, 11:58 (2696 dagar sedan) @ yngve nilsson

I Falsterbo ställdes vagnen upp på spår III över dagen. Har för mig att vagnen gick kvar to.m 1965. Posten hämtades av brevbäraren Ragnar Carlsson som lastade posten på kvällen.
skicka gärna bild på vagnarna.

Postsläpvagnar UDFo15 mm

av -RB-, Wednesday, November 09, 2016, 15:06 (2696 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Postsläpvagnar UDFo15 mm

av Tommy Texius, Saturday, November 12, 2016, 11:01 (2693 dagar sedan) @ -RB-

Från samlingsportalen :

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB14918

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB10073

Denna bild har delvis felaktig bildtext , visar en UBF06y i Falsterbo :

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ09519

Det finns inredningsbilder på sidan 2 :

http://www.samlingsportalen.se/all/cgitext-list?ID=42363575&start=1

mvh Rolf Berg

Om jag inte minns fel finns några bilder även i boken "Järnvägsposten - en resa med järnvägsposten genom seklen".

Postsläpvagnar UDFo15 mm

av Lennart Petersen, Saturday, November 12, 2016, 20:33 (2693 dagar sedan) @ Tommy Texius


Om jag inte minns fel finns några bilder även i boken "Järnvägsposten - en resa med järnvägsposten genom seklen".

Ja på s.78 finns bild på interiör och exteriör av UDFo20

Postsläpvagnar UDFo15 mm

av 53 Wadsten, Sunday, November 13, 2016, 07:46 (2693 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Alla har inte Järnvägsposten eller tillgänglig litteratur

Postsläpvagnar UDFo15 mm

av Lennart Petersen, Sunday, November 13, 2016, 23:13 (2692 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Alla har inte Järnvägsposten eller tillgänglig litteratur

Och vadå ?? För den som har boken kan det väl vara av intresse att hitta bilden och den som inte har kan ju få veta bilderna finns och är man mycket intresserad så lånar man boken. Eller så lämnar man saken därhän.

Postsläpvagnar UDFo15 mm

av 53 Wadsten, Monday, November 14, 2016, 06:13 (2692 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Bättre att lägga ut bilder här så de flesta får tillgång.

Postsläpvagnar UDFo15 mm

av Lennart Petersen, Monday, November 14, 2016, 16:35 (2691 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bättre att lägga ut bilder här så de flesta får tillgång.

Men bilderna från boken kan nog inte läggas ut här på grund av upphovsrätten.
Men tipset om boken var ju en liten kompletterande upplysning om vad kan hitta i bildväg. Det uteslöuter ju inte på något sätt andra bilder från andra media men dom i tur innebär ju förstås att någon tar sig tid och besvär med att lägga ut sådana.
Försök nu att förstå att det handlar om mångfald i utbudet inte att exkludera något.

Postsläpvagnar UDFo15 mm

av Svante Andersson, Monday, November 14, 2016, 20:56 (2691 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Tja... lägg ut något själv någongång så kanske andra blir mer intresserade av att tillfredställa dina önskningar.

SA

Postsläpvagnar UDFo15 mm

av 53 Wadsten, Tuesday, November 15, 2016, 06:17 (2691 dagar sedan) @ Svante Andersson

Har ingen scanner, kan inte.

Postsläpvagnar UDF20

av Anders Olsson1, Wednesday, November 09, 2016, 21:35 (2696 dagar sedan) @ yngve nilsson

Efter 1968 gick UDF20 endast Malmö-Ystad i Skåne, samt Nässjö-Oskarshamn. Om jag minns rätt upphörde Malmö-Ystad 1973 och NOJ 1975.

Postsläpvagnar UDF20

av PerH, Thursday, November 10, 2016, 03:15 (2696 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Finns någon UDFo20 bevarad?
När slopades/skrotades vagnarna?

P

Postsläpvagnar UDF20

av Anders Olsson1, Thursday, November 10, 2016, 08:45 (2696 dagar sedan) @ PerH

Nej någon UDF20 finns inte bevarad. De sista skrotades ganska snart efter att trafiken på Oskarshamn upphörde. Det som finns är en UDFo15 som Svenska Motorvagnsklubben återställt. Vagnen hade SJ sålt till Danmark men i Danmark användes den inte som postkupé.

Postsläpvagnar UDF20

av yngve nilsson, Thursday, November 10, 2016, 11:02 (2695 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Vagnen ifråga är 2004 vilken under sin sista aktiva tid i Sverige användes av Pkp 180 Ystad-Kristianstad.

Postsläpvagnar UDF20

av Lars-Inge, Friday, November 11, 2016, 00:00 (2695 dagar sedan) @ yngve nilsson

Vad innebar PKP180, var detta någon form av omlopp?

Postsläpvagnar UDF20

av Christer Fredriksson, Friday, November 11, 2016, 00:10 (2695 dagar sedan) @ Lars-Inge

Den relation som postvagnen medfördes i bestämt tågpar.

Postsläpvagnar UDF20

av Anders Olsson1, Friday, November 11, 2016, 09:14 (2695 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Fram till 1968 hade var nummerserien inte logisk. Från början tilldelades de första kup+eerna de lägsta numren så de fann spå Södra stambanan, Västra stambanan och de tidiga privatbanorna. Sedan flyttades nummerrunt och det fanns ingen riktig logik. 1968 blev det ju få kupeer kvar och de fick kupenummer som stämde med tågnummer 209 Stockholm-Malmö 210 Malmö-Stockholm o s v. PÅ Malmö-Ystad och Nässjö-Oskarshamn stämde numren inte med tågnumret utan var nummer som hörde till tågnummerserien Stockholm-Malmö.

Postsläpvagnar UDF20

av yngve nilsson, Friday, November 11, 2016, 11:06 (2694 dagar sedan) @ Lars-Inge

Pkp 180 var numret på den postkupe som trafikerade sträckan Ystad-Kristianstad. Överallt i landet gick det postkupeer och dessa hade olika nummer inte att förväxla med något omloppsnummer. För dieselbanorna i Skåne trafikerades dessa enligt följande . Malmö-Ystad Pkp 123, Ystassd-Kristianstad Pkp 180 Ystad-Eslöv Pkp 147 Åstorp-Mölle Pkp 158 Markaryd-Alvesta Pkp 131Södervärn-Falsterbo Pkp 163 Kristianstad-Karlskrona Pkp 119,Kristanstad-Älmhult Pkp 181, Sölvesborg-Älmhult Pkp 196 Likadant var det på de banor där det gick postkupeer i loktåg. På stambanan i Skåne gick Pkp 2, 62, 83 och 141, på Västkustbanan Pkp 81 på HHj Pkp 31,32, och 172 på CHJ Pkp 175 och 198. Nummren på de3 olika postkupéernas kan ha ändrats genom åren så har tex Pkp 198 trafikerat MSJ innan den flyttades till CHJ.

Postsläpvagnar UDF20

av Lennart Petersen, Friday, November 11, 2016, 16:36 (2694 dagar sedan) @ yngve nilsson

Pkp 180 var numret på den postkupe som trafikerade sträckan Ystad-Kristianstad. Överallt i landet gick det postkupeer och dessa hade olika nummer inte att förväxla med något omloppsnummer.

Det var alltså postens egna nummer och beteckningar på dessa Pkp:er och hade inget samband med järnvägens tågnummer. Sorteringen i posten byggde i stor utsträckning på att man kände till Pkp:erna och deras sträckor och uppehåll så man sorterade ett brev till en Pkp som hade uppehåll på adressens station vilket också kunde vara indirekt så att man sorterade till en Pkp som hade utväxling med annan Pkp. Allmänheten visste i allmänhet inte om Pkp-nummer men om man kände till vart en Pkp gick var det möjligt att posta brev påden i en brevlåda och ombord hade man också stämpel med Pkp-nummer.
Pkp vart egentligen en organisation snarare än något fysiskt och en Pkp var komplett bemannad, hade värdehantering och utväxling av värde vid annonserade stationer. Samma PKp-nummer användes i bägge riktningarna på en sträcka och särskiljdes av ett ned respektive upp beroende på färdväg. En Pkp , fortfarande med samma vagnar , kunde byta nummer så t.ex Pkp1 Stockholm-Nässjö blev Pkp 2 Nässjö-Malmö. Pkp kunde också på delsträcka fortsätta som Fkmb , fack med bevakning, vilket innebar att personal fanns kvar för utväxling av post men sortering förekom inte planerat. Fk i tur innebar att postutrymmet var utan bemannoing och posten bara följde med för utväxling vid olika stationer vilket kunde utföras av järnvägens personal.
På små orter och banor med lite trafik var det ofta järnvägens personal som utförde postens arbete mot ersättning. Begreppet förenad station innebar att det var både järnvägs och poststation och järnvägens personal utförde normalt postarbetet och man kunde uträtta postärenden i biljettluckan.

Postsläpvagnar UDF20

av Nils-Eric Sääf, Friday, November 11, 2016, 16:54 (2694 dagar sedan) @ Lennart Petersen

På flera av de förenade stationerna fanns det ett eget rum för posten med en egen Postlucka. Bl.a i Storsjö där jag från och till skötte posten. I Lakvik fick man hålla tillgodo med att knacka på Biljettluckan. Det fanns inga postfack i väntsalen utan dom fanns inne på Expeditionen. Posten levererades då genom biljettluckan. Mjölkbilen tog även med sej ett antal Läderväskor(6-7st) till gårdar söder om Lakvik. De var färdigpackade kl 07,00. De kom tillbaka med Mjölkbilen vid Middagstiden . De hängdes på mjölkpallarna på morgonen och mej veterligt försvann aldrig något. Det hade nog inte funkat i dag med alla klåfingrade.

Postsläpvagnar UDF20

av Lennart Petersen, Friday, November 11, 2016, 17:35 (2694 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

På flera av de förenade stationerna fanns det ett eget rum för posten med en egen Postlucka. Bl.a i Storsjö där jag från och till skötte posten. I Lakvik fick man hålla tillgodo med att knacka på Biljettluckan. Det fanns inga postfack i väntsalen utan dom fanns inne på Expeditionen. Posten levererades då genom biljettluckan. Mjölkbilen tog även med sej ett antal Läderväskor(6-7st) till gårdar söder om Lakvik. De var färdigpackade kl 07,00. De kom tillbaka med Mjölkbilen vid Middagstiden . De hängdes på mjölkpallarna på morgonen och mej veterligt försvann aldrig något. Det hade nog inte funkat i dag med alla klåfingrade.

Då kan jag ju berätta hur det var i Bolmen där jag tillbringade mycken tid hos morfar. Där var det alltså järnvägen som skötte posten och man uträttade postärenden och frågade efter posten i biljettluckan. Men som ett alternativ kunde man skicka in posten till Co:s affär och så höll dom reda på om man hade brev när man handlade. Men i slutet på 50-talet moderniserades det och man satte upp postfack i väntsalen så man hämtade posten där.
Att hämta posten kunde ibland gå väl informellt till . En av de mer bemärkta sommargästerna i byn var den fina familjen Munk af Rosensköld och en historia som gick runt i byn (det hände inte så mycket roligt) var när en av familjens medlemmar som vanligt tog sig friheten att gå in i järnvägens expedition för att leta efter familjens post. Men nu hade det kommit en ny mer strikt och barsk stins (stationsföreståndare var det väl antar jag ) som blev mycket förargad över att se en främmande person på expeditionen och frägade vad i h-e han gjorde där. Ärendet förklarades vilket ledde till en ny utskällning och den utskällde försvarade sig förnärmat med " jag är Munk af Rosensköld" vilket ledde till att barske stinsen förlarade att "om ni så är munk af helvete så ut ska ni". Detta ansågs vara roligt på bygden och berättades runtom.

Adelsnamn

av Kjell Aghult, Friday, November 11, 2016, 18:04 (2694 dagar sedan) @ Lennart Petersen

....den utskällde försvarade sig förnärmat med " jag är Munk af Rosensköld" vilket ledde till att barske stinsen förlarade att "om ni så är munk af helvete så ut ska ni". Detta ansågs vara roligt på bygden och berättades runtom.

En liknande historia finns från det inte så avlägsna Landeryd. Här betonade
adelsmannen att "mitt namn är Natt och Dag" (Med hög rang på riddarhuset).
Han fick svaret: "Jaha, och jag heter kwäll och möra!".

Postsläpvagnar UDF20

av Nils-Eric Sääf, Friday, November 11, 2016, 18:22 (2694 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En liten historia från mej också . Banarbetare Jonson kom en morron kl.4,50 när posttåget 1501 precis kommit in och sa"Jag vill ha posten för Kärringen ska till stan" Du får vänta till jag åtminstone knutit upp säckarna sa farsan. Då blev han ilsken och slog igen väntsalsdörren så 2 rutor sprack. Farsan tog då och grävde det honom i en stor snöhög och sa. Här får du sitta (och en massa svärord) till du blir snäll". efter några minuter hade han tagit sej loss och kom och frågade om han möjligtvis kunde få posten fast det är tidigt,Så ska det låta sa far och gav honom posten. Jag kanske ska tillägga att far kunde bli ganska arg .

Historia från Bersbo eller Lakvik runt 1950.

av S-O Johansson, Friday, November 11, 2016, 18:52 (2694 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

På flera av de förenade stationerna fanns det ett eget rum för posten med en egen Postlucka. Bl.a i Storsjö där jag från och till skötte posten. I Lakvik fick man hålla tillgodo med att knacka på Biljettluckan. Det fanns inga postfack i väntsalen utan dom fanns inne på Expeditionen. Posten levererades då genom biljettluckan. Mjölkbilen tog även med sej ett antal Läderväskor(6-7st) till gårdar söder om Lakvik. De var färdigpackade kl 07,00. De kom tillbaka med Mjölkbilen vid Middagstiden . De hängdes på mjölkpallarna på morgonen och mej veterligt försvann aldrig något. Det hade nog inte funkat i dag med alla klåfingrade.

Om en kollega till mig som började på trafikavdelningen innan han kommer över till "åkningen" gick följande historia som berör Bersbo eller Lakvik. Till dessa stationer var det svårt att få fast personal till, så han hamnade på ett längre vikariat på en av stationerna. Detta var ju på konstiturialens tid så det var ju bara att finna sig i ödet. I tjänsten ingick ju som sagt posthanteringen där vissa gårdar hade egna väskor. Min kollega var ju måttligt intresserad av att arbeta på en så liten station och det bar sig inte bättre än att han missade att tömma en viss gårds väska. Avgående post kom tillbaka och frun på gården for ner till stationen för att hålla räfst och rättarting. Utskällning erhölls med STORA BOKSTÄVER och avslutades med " jag skall minsann rapportera er och se till att Ni kommer härifrån" Svaret blev "Ja tack, vill Ni vara så vänlig och göra det".

Postsläpvagnar UDF20

av Ola Almquist, Thursday, November 10, 2016, 16:52 (2695 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Nej någon UDF20 finns inte bevarad. De sista skrotades ganska snart efter att trafiken på Oskarshamn upphörde. Det som finns är en UDFo15 som Svenska Motorvagnsklubben återställt. Vagnen hade SJ sålt till Danmark men i Danmark användes den inte som postkupé.

Bilder finns bl.a. här. Fler hittar man om man gör en bildsökning på OHJ D 246. Observera märkningen med posthorn respektive texten Postkontor.

M.v.h.
Ola

Postsläpvagnar UDF20

av jhje, Tuesday, November 15, 2016, 10:54 (2690 dagar sedan) @ Ola Almquist

Detta släpet ägs väl nu av Smok:arna?