Nummerskyltar på normalspåriga SJ-ånglok från första världskriget (Fordon: lok)

av Peter K, Hudiksvall, Friday, February 08, 2008, 21:56 (5893 dagar sedan)

Vid tiden för första världskriget gjordes ransoneringar av olika slag. Metaller behövdes till vapenindustrin bl.a.
Detta måste vara anledningen till att ångloken som levererades till SJ (m.fl.) under dessa år fick både fyrboxar, skyltar m.m. i gjutjärn i stället för koppar/mässing.
Då jag intresserat mig för lokskyltar har jag försökt reda ut när man frångick att gjuta de i mässing. Och när man började med det igen.

Jag tror att de olika tillverkarna använde sig av lokala eller egna gjuterier (det går att se en viss skillnad på skyltarna beroende på tillverkare), så därför har jag gått efter tillverkningslistorna.
Men tillverkningsnumrena är inte i tidsföljd alla gånger, vilket krånglar till det. Bästa vore att få tag i tillverknings- eller leveransdatum. Peter Löf har det på elloken i sin lista (som tyvärr är stängd nu).
Känner ni till några över ångloken?

Jag har försökt sammanställa en lista m.h.a. foton och info jag fått från olika järnvägsmuséer och samlare. Jag har enbart tagit med normalspåriga lok levererade direkt till SJ mellan 1914 och 1920 cirka. Observera att det endast gäller loknummerskyltar! I en del fall är loknummer-, tillverkar-, axeltryck- och hastighetskyltar nämligen inte i samma material fastän de suttit på samma lok. Nästa grej att gräva ner sig i...

Tyvärr så är min sammanställning lite klen. Den ger inget direkt svar om vilket lok som var det sista med mässinglokskyltar och vilket som blev det sista med järn. Komplettera gärna!
Beträffande museilok är det väldigt många som inte har sina orginalskyltar uppsatta verkar det som. Många har fina nygjutningar i mässing även om båda orginalen ligger på hyllan i muséet.

Andra undantag finns också. T.ex. har många E-lok som levererats med järnskyltar fått nya mässingskyltar vid ombyggnationen till E2. Eller SJ lok som sålts till privata banor (t.ex. OKB), har fått nya skyltar då de kommit tillbaka till SJ. Om de kommit tillbaka före 1940 cirka. De flesta övertagna lok på 1940- och 50-talet fick ju järnskyltar där nummer och littera målades på med en schablon. Årtalet hoppade man ofta över...
Den loknummerskylt med högsta nummer jag känner till som är i mässing från övertaget lok är den från KA2 1526. Den fanns ute på Tradera för något år sedan. Den har årtalet 1908, men bör vara från 1937 cirka då loket togs över av SJ.
1530 är en schablonskylt i Jvm:s ägo.

Det finns också nummerskyltar, både i järn och mässing, som fått sina ursprungliga nummer borttagna och ersatta med nya, målade direkt på eller ditnitade. A6 1544 som såldes på Tradera i somras(?) såg lite märklig ut.
Fler exempel av den typen?

Nu till listan. Har ännu inte fördjupat mig i konsten att lägga ut bilder än, det blir vad det lider.
Och så har jag bara kollat de fyra stora tillverkarna, och ställt upp efter tillverkningsnummer.
I de flesta fall känner jag bara till en skylt per lok. Att det skulle finnas identiska skyltar i olika material verkar märkligt. (Se J 1300 från Atlas.)

Listan kommer i svaret, fick inte plats i samma tråd!

/Peter K

Listan

av Peter K, Hudiksvall, Friday, February 08, 2008, 22:01 (5893 dagar sedan) @ Peter K

ATLAS:
152 1914: N 1173 Mässing. En finns på Jvm, en hos en samlare. Kopior sitter på loket.

163 1915: E2 1242 Mässing. (Omb E2 1938) Finns hos en samlare. Osäker om skylt är från 1915 eller 1938. Skyltar ommärkta från annat loknummer på loket.

165 1915: J 1262 Järn. Finns hos en samlare.

174 1917: J 1300 (Sista loket från Atlas) Två skyltar finns hos Jvm; en i mässing (nygjuten?) och en målad. Järn?


FALUN:

137 1915: S 1247 Järn. Finns hos en samlare.

168 1913: E2 1152 Mässing. (Omb E2 1946) Skylt från 1913. ’2’ tydligt ditsatt senare. Hos Jvm

178 1914: Ke 1198 Mässing. Finns hos en samlare.

213 1915: E2 1238 Mässing. (Omb E2 1937) Skylt från 1937? Finns hos en samlare.

214 1915: E 1239 Järn. Skylt från 1915 eller 1940 då lok kom tillbaks från UWHJ? Finns hos en samlare.

217 1916: S 1259 Järn. Finns hos en samlare.

222 1916: S 1277 Mässing! Finns hos en samlare.

234 1917: N 1302 Järn. Finns hos en samlare.

240 1917: E2 1331 Mässing. (Från OKB 1933, omb E2 1935) Skylt från 1933, ändrad 1935? Båda skyltarna finns hos olika samlare.

241 1917: E 1332 Mässing. (Från OKB 1933) Skylt från 1933? Finns hos en samlare.

261 1918: N 1406 Järn. Finns hos en samlare.

267 1919: B 1381 Järn. Finns hos en samlare.

273 1919: N 1441 Järn. Finns hos en samlare.

282 1920: N 1448 Järn. Finns hos en samlare.

308 1923: Gb 1473 Mässing. Hos Jvm.



MOTALA:

533 1914: J 1237 Mässing? Hos Jvm.

549 1915: S 1255 Mässing. Finns hos en samlare.

570 1916: B 1282 Järn. På loket. Äkta?

573 1916: B 1285 Järn. Finns hos en samlare.

586 1917: B 1313 Järn. Finns hos en samlare.

591 1917: Sb 1306 Järn. På loket. Äkta?

617 1918: J 1391 Järn. Hos Jvm.

651 1919: E2 1454 Mässing. (Omb E2 1939) Skylt från 1939? Finns hos en samlare.

653 1919: E2 1456 Mässing. (Omb E2 1939) Skylt från 1939? Hos Jvm.

654 1920: E2 1457 Mässing. (Från OKB 1933, omb E2 1943) Skylt från 1933, ändrad 1943? Båda till salu 2005ca.

698 1923: Gb 1464 Mässing. Finns hos en samlare.


NOHAB:

1047 1914: W 1231 Mässing. Hos Jvm.

1093 1916: B 1286 Järn. Finns hos en samlare.

1113 1917: B 1318 Järn. Finns hos en samlare.

1119 1917: B 1324 Järn. Finns hos en samlare.

1121 1917: J 1291 Järn. På A Wallins auktion 2001ca.

1122 1917: J 1292 Järn. Hos Jvm.

1139 1918: J 1338 Mässing. På loket. Äkta? På äldre foton är skyltarna målade gul/svart. Järn?

1141 1918: J 1340 Mässing. Finns hos en samlare. Äkta?

1145 1918: B 1367 Järn. På loket. Äkta?

1171 1920: Gb 1450 Mässing. Finns hos en samlare.


Synpunkter?
Komplettera gärna och kom med idéer antingen här eller på peter.kanzler[snabela]home.se !

/Peter K

Listan

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 09, 2008, 00:04 (5893 dagar sedan) @ Peter K

J 1237 har idag järnskyltar...kopior? Har JvM snott den äkta varan? ;-) [image]

Listan

av Peter K, Hudiksvall, Saturday, February 09, 2008, 08:16 (5892 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Har nyligen haft kontakt med en samlare i småland. Han var en av de personer som (på -70talet?) var aktiv i Nässjöföreningen (hette väl Södra stambanans museisektion eller nåt då). Föreningen som tog hand om 1237.
I hans samling finns en nygjuten 1237 i järn. Antar att fler gjöts för att de på loket saknades?
Eller har ni någon äkta?
Bilderna på Jvm:s skyltar hittade jag på deras "centralen":

Men den är ju lite krånglig att söka i, går t.ex. inte att hitta en specifik skylt genom att skriva "1237".

http://svjvm.dyndns.org/jvm/index_2.htm

Listan

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 09, 2008, 10:38 (5892 dagar sedan) @ Peter K

Ingen aning om de är äkta eller inte...men skulle inte tro det :-)

Listan

av Anders Sandgren, Saturday, February 09, 2008, 17:40 (5892 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Vad jag minns så hade inte J1237 några skyltar alls när det kom till Nässjö. Det mesta löstagbara var bortplockat inklusive ett vevlager.
När loket renoverades inför NOJ-jubileet 1974 försågs loket med nedslipade elloksskyltar (jag tror att man kunde utläsa ett D-lok på 300-talet) med påmålade siffror. Skyltarna kom nog från Vislanda eller något lok på väg dit. Vid den här tiden togs nog skyltarna bort även på driftslok och ersattes av påmålat nummer med d:o SJ-logga varför loket kan ha varit i drift några år till.
Övriga detaljer ordnades genom Vislanda och övriga förråd.
Dagens skyltar sattes troligen dit efter jubileet, det var ganska bråttom att fixa till loket 1974.

Listan

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 09, 2008, 21:00 (5892 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tackar.. verkar stämma med minnesbildn av skyltarna..

J 1237

av Ola Almquist, Sunday, February 10, 2008, 21:15 (5891 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Lyckades åka efter J 1237 i samband med resor i mitten av 1980-talet. Jag har bestämt för mig att första gången jag såg loket hade det ångloksskyltar, troligen av järn, med nedslipade (eller övermålade) siffror. De kom i alla fall från ett f.d. EJ-lok, 1700-serien eller något sådan, troligen en L-maskin. Jag tror att skyltarna sedan byttes ut mot nygjutna. Någon som kan bekräfta/dementera?

M.v.h.
Ola

J 1237 samt sv statsbanor kontra SJ

av Anders Sandgren, Sunday, February 10, 2008, 21:34 (5891 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har iofs min minnesbild av ett D-lok på 300-talet, men det är ju snart 35 år sedan och några närbilder tror inte jag har. Dessutom så kanm jag inte garantera att jag kollade båda skyltarna, det är ju inte säkert att båda kom från samma lok. Skulle man slipa ner så spelar det ju inte så stor roll varifrån skyltarna kom bara de var dräglikt lika, den enda relieftexten som var kvar var väl "STATENS JÄRNVÄGAR", resten (nr, litt & år) slipat och målat. Av pietetsskäl kanske de var från två olika lok...

En annan undran, när ändrade man från Sveriges Statsbanor till Statens Järnvägar? Lok levererade till SvStb fick de nya skyltar så småningom eller fick de behålla sina gamla? 1904 hette det Sveriges Statsbanor.

J 1237 samt sv statsbanor kontra SJ

av Kurt Möller, Sunday, February 10, 2008, 22:34 (5891 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bytet skedde (teoretiskt) UNDER 1907. Ny loknummerskylt-typritning hade tagits fram året innan, avseende litt. L nr åttahundra-vaddetnuvar...

Skyltar m gamla texten runt om byttes inte ut, nej. Dvs. dom KAN ha blivit fyskiskt ersatta av andra skyltar, sådär en fem ggr om... Jfr min senaste drapa här ovan...

Sv statsbanor kontra SJ

av Thomas Tell, Sunday, February 10, 2008, 23:14 (5891 dagar sedan) @ Kurt Möller

[image]

Ritning av lokskylt Statens Järnvägar för TB 846 från 1905.
/tell

Sv statsbanor kontra SJ - Målning?

av Peter K, Hudiksvall, Tuesday, February 12, 2008, 22:41 (5889 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ändrades målningen från blå/röd till svart i samma veva?

/PK

J 1237 samt sv statsbanor kontra SJ

av Niklas Biedermann ⌂ @, Monday, February 11, 2008, 09:08 (5890 dagar sedan) @ Kurt Möller

Bytet skedde (teoretiskt) UNDER 1907. Ny loknummerskylt-typritning hade tagits fram året innan, avseende litt. L nr åttahundra-vaddetnuvar...

Skyltar m gamla texten runt om byttes inte ut, nej. Dvs. dom KAN ha blivit fyskiskt ersatta av andra skyltar, sådär en fem ggr om... Jfr min senaste drapa här ovan...

Näe, det undrar jag, det.

Genom att kika på skyltar jag känner till ser jag att 836/1905 är SSB och 859/1905 är SJ och högre nr likaså. Vidare ska det finnas en 844/1906 SSB. Med ledningen av ritningen kan man misstänka att 845 är den sista SSB och 846 den första SJ. Sen har ju lok med lägre nummer fått nytt littera senare och kanske nån ny text på skylten. Säkert en MBr-skrivelse som reglerar det och ska följas med hot om avsked eller nåt. :-) Det finns SSB-skyltar med årtal 1856. Ingen aning när den gjordes. (Litt Bb)

I andra sammanhang har det ju också konstaterats att saker och ting verkar ske kronologiskt efter loknummer och att årtalet på skyltarna är "något annat". Ännu mer förvirrat blir det för den som intresserar sig för tillverkarskyltar för fartyg. Ett fartyg beställs, kölsträcks, sjösätts och levereras men det vid beställning planerade leveransdatumet kan vara ytterligare ett annat år. Det kan ligga år emellan. Vad är det för år de gjutit in i skylten? Det varierar också...

Jag skulle inte vara förvånad om det fanns rätt mycket system i skylteriet. Kanske inte den mest existensiella frågan men med tanke på hur mycket SJ reglerat så har de nog reglerat detta också. Dock gällde väl detta när loket var nytt. Ute på lokstationerna gjorde väl folk som de hade lust. För den delen är "corporate identity" viktigare än någonsin idag och det kan läggas ut tresiffriga miljonbelopp på ett varumärkesbyte och då år minsta lilla rasterpunkt på det mest obetydliga godispappret fortfarande synnerligen viktigt.

För någon omformare (Q24) stod det i något sammanhang vad skyltarna kostade (4 nummerskyltar, 4 tillverkarskyltar med maskinens nummer, (och ytterligare 4 med bara tillverkningsnr.). Jag konstaterade att det var knappt en promille (har jag för mig) av tillverkningskostnaden för hela maskinen. I dag motsvarar det för t.ex. ett lok kanske 20000:- (inte orimligt idag heller). Jag tror inte man hivade ut dessa pengar men struntade i resultatet.

Jag vill minnas att Du i hårda ordalag kritiserat föreningar som märker "fel" eller använder fel färgnyans (som säker också slabbades ihop på lokstationen i strid med Maskinbyråns direktiv) och då är väl denna fråga av ungefär samma intresse. Vad ska det sitta på loket för att det ska vara historiskt "korrekt" märkt?

Även om jag i praktiken inte bryr mig så jättemycket om varken det ena eller andra, huvudsaken att det funkar, men ibland är det rätt kul att försöka lösa järnvägens riktigt existenciella problem :-)

J 1237 samt sv statsbanor kontra SJ

av Niklas Biedermann, Monday, February 11, 2008, 09:15 (5890 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Ber om ursäkt för stavfel, hade lite brått.

Bytet från Sveriges Statsbanor till Statens järnvägar - föranleddes det av unionsupplösningen? Den upplöstes ju i oktober 1905.

J 1237

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 10, 2008, 22:17 (5891 dagar sedan) @ Ola Almquist

Har inte varit ned på ett tag nu men jag vill bestämt minnas att de är målade. Nån NJMare med bättre koll kanske kan rätta?

Listan

av Thomas Tell, Saturday, February 09, 2008, 00:05 (5893 dagar sedan) @ Peter K

Jag har en S 1253 i mässing.
/tell

Listan

av Jöran Johanson ⌂ @, Saturday, February 09, 2008, 17:42 (5892 dagar sedan) @ Peter K

Jag har en Falun 181 - Ke 1211 i mässing och en Atlas 173 - J 1299 i järn (tyvärr sprucken vilket väl är en nackdel med järn utöver det sämre utseendet).

/Jöran

Material

av BD, Sunday, February 10, 2008, 11:04 (5891 dagar sedan) @ Peter K

"Detta måste vara anledningen till att ångloken som levererades till SJ (m.fl.) under dessa år fick både fyrboxar, skyltar m.m. i gjutjärn i stället för koppar/mässing."
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Ett försynt påpekande, gjutjärn lämpar sig inte för användning i tryckkärl för ånga och hetvatten.

Nummerskyltar på normalspåriga SJ-ånglok från 1. vkr... jamen...

av Kurt Möller, Sunday, February 10, 2008, 21:54 (5891 dagar sedan) @ Peter K

Broder Peter! Med flera!

Ä R detta ämne verkligen så vansinnigt viktigt...?????????????????????????????????

Varen snälla och betänken:

1) att förhållandena ändrade sej FRÅN MÅNAD TILL MÅNAD under 1. vkr.

2) att massor av (i o f s) berörda personer inte brydde sej ett skit om DEN HÄR detaljen - DET VIKTIGA VAR JU ATT HÅLLA LOKEN RULLANDE i ett Y T T E R S T ansträngt läge.

3) att få eller inga personer såg skillnad på lok med ena eller andra skyltarna.

4) att sedan, några år senare, trafiken minskade, bland annat på SJ, varvid

a) en massa lok ställdes av samt
b) en massa lok bjöds ut till salu samt
c) en massa lok fick nya grunkor/tillbehör7utrustningar etc etc, vilket bl a ledde till
d) att det byttes delar hej vilt mellan loken...

Varefter:

5) ett antal f d SJ-lok plötsligt, fr o m sena 1930-talet, började ÅTERKOMMA till fadershuset...! Och skulle in-numreras på sina gamla nummer, till råga på eländet...

Vi har sen länge kunnat konstatera att lok rullat omkring med diverse egendomliga nummerskyltar - kanske t o m försedda med omändrade nummer både tre och fyra ggr... På själva skyltarna, alltså. Alternativt med målade masonitskyltar, och jag vet vet inte VAD...

Tror NÅGON på fullt allvar att det här med nummerskyltar togs på speciellt stort allvar av ngn ansvarig???

Nummerskyltar på normalspåriga SJ-ånglok från 1. vkr... jamen...

av Peter K, Hudiksvall, Tuesday, February 12, 2008, 11:57 (5889 dagar sedan) @ Kurt Möller

Tror inte någon inblandad brydde sig DÅ, nej.
Men nånting måste man ju ägna sin fritid åt NU, eller hur?

Finns säkert annat ännu mera värdelöst vetande att gräva ner sig i;-)

Hälsningar P

Nummerskyltar på normalspåriga SJ-ånglok från 1. vkr... jamen...

av Kurt Möller, Tuesday, February 12, 2008, 14:33 (5889 dagar sedan) @ Peter K

OK, visst - jag menade inte att vara gnällig, bara att data av detta slag fortfarande inte ger ngt helt uttömmande svar; alltför många faktorer kan ha påverkat!

Nummerskyltar på normalspåriga SJ-ånglok från första världskriget

av Hasse Lindwert @, Monday, February 11, 2008, 13:13 (5890 dagar sedan) @ Peter K

Hej!
Kan komplettera din ångloksnummerlista för perioden 1914-1920 med N1437 från 1919. Loket är tillverkat vid Nydkvist o Holm, slopat 1973 och skrotat i Vislanda där jag fick möjlighet att inhandla en av nummerskyltarna. Skylten är av järn och i ett utmärkt skick. På sidan 156 i SJK nr 13 Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar finns ett foto när loket var alldeles nytt.
Mvh/Hasse Lindwert