Malm och kol under kriget (Historiskt material)

av Ulf Diehl, Friday, November 18, 2016, 13:15 (2688 dagar sedan)

Jag tycker vi startar en ny tråd på det här.
1. Kördes några malmtåg till Narvik 1942-1945 från Kiruna/Gällivare ?
2. Var fanns tyska kolupplag i Luleå ?
3. SJ körde enligt uppgift mycket kol i transit från Tyskland till Trondheim under kriget. Hur mycket tyskt/från tyska ockuperade områden kol kunde SJ (och Sverige) köpa från Tyskland under kriget ?
4. Hur stor var andelen engelskt respektive tyskt kol av SJs förbrukning före september 1939?
Gärna referenser så jag kan läsa själv.
Ulf Diehl

Malm och kol under kriget

av BD, Friday, November 18, 2016, 13:56 (2688 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Jag tycker vi startar en ny tråd på det här.
1. Kördes några malmtåg till Narvik 1942-1945 från Kiruna/Gällivare ?
2. Var fanns tyska kolupplag i Luleå ?
3. SJ körde enligt uppgift mycket kol i transit från Tyskland till Trondheim under kriget. Hur mycket tyskt/från tyska ockuperade områden kol kunde SJ (och Sverige) köpa från Tyskland under kriget ?
4. Hur stor var andelen engelskt respektive tyskt kol av SJs förbrukning före september 1939?
Gärna referenser så jag kan läsa själv.
Ulf Diehl

1. Ja.

3. Läs på Teknisk Tidskrift att Sverige år 1935 var förbundet att importera minst 47 % av behövligt kol från England.

Vad avses med transit? Kolen i upplag i Sundsvall och Härnösand får nog sägas vara i transit.
Att köra kol på järnväg från Tyskland förekom nog endast när Ibr-vagnar på resa från Belgien till Sverige dirigerades till Ruhrområdet för intagande av kollast för svensk räkning.

Malm och kol under kriget

av Micael Lindgren, Friday, November 18, 2016, 15:21 (2688 dagar sedan) @ BD

Kolen i upplag i Sundsvall och Härnösand får nog sägas vara i transit.

Det kol som SJ använde för södra norrlands västra delar kom via båt till Örnsköldsvik, så mycket att dom vart tvungen att bygga ut hamnen och skaffa en kolkran.

Tyska vagnar för kolpendeln från Sundsvall/Härnösand på avvägar

av BD, Friday, November 18, 2016, 20:07 (2687 dagar sedan) @ BD

[image]

Det förekom att vagnar från kolpendeln kom på avvägar.

[image]

[image]

Tyska vagnar för kolpendeln från Sundsvall/Härnösand på avvägar

av Stefan Skoglund, Friday, November 18, 2016, 22:07 (2687 dagar sedan) @ BD

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Kri42/08/Krig19420831.jpg[/IMG]

Det förekom att vagnar från kolpendeln kom på avvägar.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Kri42/08/Krig19420831001.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Kri42/08/Krig19420831002.jpg[/IMG]

Ett exempel på civilolydnad ? Kolet var om jag förstår rätt avsett för tyska örlogs och handels-fartyg ?

Tyska vagnar för kolpendeln från Sundsvall/Härnösand på avvägar

av Jesper, Saturday, November 19, 2016, 11:49 (2687 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Ett exempel på civilolydnad ? Kolet var om jag förstår rätt avsett för tyska örlogs och handels-fartyg ?

Åtminstone 1941-42 så anges huvuddelen av kolet och koksen från Sundsvall och Härnösand ha varit avsett för "Hommelvik och Orkla-bolagets gruvor".
Transporterna till Wehrmacht och NSB var av mindre omfattning, omkring 1/4 eller mindre. I en skrivelse från 1941 så anges "mycket ringa omfattning", senare nämns vid ett tillfälle 5 vagnar per dag medan Hommelvik/Orkla då tog 15 vagnar.
//Jesper

Tyska vagnar för kolpendeln från Sundsvall/Härnösand på avvägar

av Thor Bjerke, Saturday, November 19, 2016, 17:39 (2686 dagar sedan) @ Jesper

I NSBs arkiver kom jeg en gang over et brev om disse transportene. Det var fra NSBs Driftsavdeling til tyske Transport-Kommandantur 26. juni 1942. De jeg noterte var at det til koks- og kulltransporter fra Sundsvall-Härnösand til Trondheim skulle settes inn minst 200 norske og tyske vogner i pendeltrafikk. Videre 10 svenske for Orkla og 15 for øvrige kulltransporter daglig. 6 dager omløpstid, 800-900 tonn daglig.

Tyska vagnar för kolpendeln från Sundsvall/Härnösand på avvägar

av Stefan Skoglund, Saturday, November 19, 2016, 18:05 (2686 dagar sedan) @ Jesper

Ett exempel på civilolydnad ? Kolet var om jag förstår rätt avsett för tyska örlogs och handels-fartyg ?


Åtminstone 1941-42 så anges huvuddelen av kolet och koksen från Sundsvall och Härnösand ha varit avsett för "Hommelvik och Orkla-bolagets gruvor".
Transporterna till Wehrmacht och NSB var av mindre omfattning, omkring 1/4 eller mindre. I en skrivelse från 1941 så anges "mycket ringa omfattning", senare nämns vid ett tillfälle 5 vagnar per dag medan Hommelvik/Orkla då tog 15 vagnar.
//Jesper

Vad bröts vid Hommelvik och Orkla-bolagets gruvor ?

Blev inte Orkla senare bombat ? Det verkar lite konstigt att så få vagnar fick fötter om transporterna till Orkla var viktiga för tyskarna och därmed intressanta att sabotera.

Tyska vagnar för kolpendeln från Sundsvall/Härnösand på avvägar

av Christer Fredriksson, Saturday, November 19, 2016, 19:10 (2686 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Orkla bröts väl på Svavelkis.

Tyska vagnar för kolpendeln från Sundsvall/Härnösand på avvägar

av Thor Bjerke, Sunday, November 20, 2016, 09:24 (2686 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hommelvik hadde ingen gruve, men en stor havn.

Malm och kol under kriget

av Thor Bjerke, Friday, November 18, 2016, 13:59 (2688 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Det første malmtoget kom til Narvik 1. april 1941 og transportene pågikk frem til 1. desember 1944. I krigsårene kom det noe over 4,4 millioner tonn malm med tog til Narvik.

Malm och kol under kriget - Ca 23 000 ton/vecka

av BD, Friday, November 18, 2016, 14:11 (2688 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Det første malmtoget kom til Narvik 1. april 1941 og transportene pågikk frem til 1. desember 1944. I krigsårene kom det noe over 4,4 millioner tonn malm med tog til Narvik.

Jaha ca 23 000 ton per vecka i snitt med ca 660 Mas-vagnar/vecka.

Malm och kol under kriget

av Ola Almquist, Friday, November 18, 2016, 14:02 (2688 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Jag tycker vi startar en ny tråd på det här.
1. Kördes några malmtåg till Narvik 1942-1945 från Kiruna/Gällivare ?
2. Var fanns tyska kolupplag i Luleå ?
3. SJ körde enligt uppgift mycket kol i transit från Tyskland till Trondheim under kriget. Hur mycket tyskt/från tyska ockuperade områden kol kunde SJ (och Sverige) köpa från Tyskland under kriget ?
4. Hur stor var andelen engelskt respektive tyskt kol av SJs förbrukning före september 1939?
Gärna referenser så jag kan läsa själv.
Ulf Diehl

2. Länk till dokument (Google-sökning)

M.v.h.
Ola

Malm och kol under kriget

av BD, Friday, November 18, 2016, 14:13 (2688 dagar sedan) @ Ola Almquist

2. Länk till dokument (Google-sökning)

M.v.h.
Ola

Det måste ha funnits minst ett ytterligare tyskt kolupplag i Luleå.

Hö togs nog även från södra och mellersta Norge till Narvik i hästskotrafiken. Bl a var det en för högt hölastad vagn som förorsakade branden i snögalleriet i Riksgränsen då ett Oa-lok innebrändes.

Wehrmacht (Wm) kolupplag

av BD, Friday, November 18, 2016, 15:19 (2688 dagar sedan) @ BD

[image]

Tyska ångfinkor var inrättade för kolning uppifrån som för tendrar. Men i Sverige gick inte det utan i stället kolades de tyska ångfinkorna med korgar som togs in genom sidodörrar.

Malm och kol under kriget

av Jesper, Saturday, November 19, 2016, 10:28 (2687 dagar sedan) @ BD

2. Länk till dokument (Google-sökning)

M.v.h.
Ola


Det måste ha funnits minst ett ytterligare tyskt kolupplag i Luleå.

Hö togs nog även från södra och mellersta Norge till Narvik i hästskotrafiken. Bl a var det en för högt hölastad vagn som förorsakade branden i snögalleriet i Riksgränsen då ett Oa-lok innebrändes.


Hmmm, läste min källa igen och inser nu att det kan vara två olika händelser, lite oklart vad man syftar på. Så det blir läge för en reservation. Bengt, har du några handlingar rörande Riksgränsen-branden?

Om den verkligen var för högt lastad eller inte vet jag inte men det jag läste senast (Tbr) var att det skulle varit en blöt tysk papperspresenning som skulle gått sönder och orsakat branden. Vid senare svenska försök med dylika betonades vikten av kraftigare papper och nedbindning så de inte skulle komma i kontakt med kontaktledningen.
//Jesper

Kolkranar i Luleå - Tidigare om koltransporter från Sundsvall/Härnösand

av BD, Sunday, November 20, 2016, 11:51 (2686 dagar sedan) @ Ulf Diehl

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Kran/Lulea/kol.jpg[/IMG]

Notera vilken mängd folk som behövs vid lossning vid gamla kolkajen. Antagligen användes tunnor som lyftes med kran eller fartygets egna bommar och tippades i vagnar eller på upplag. För att fylla tunnorna användes antagligen fyllhammare för att dra upp kol på en plåt eller ett runt plåtfat. (Plåtfaten såg ut som fyrfat utan ben) Från plåten togs kolen med en skyffel till tunnan alternativt bars fatet till tunnan för att tömmas i den.
[img]https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1xSZ4V56tbwJIm1xV8Rz7hpIFbCLO_Pnz08po7aarYZRoO2JdS7jd0xMn[/img]
Har egen erfarenhet av att lämpa kol med hjälp av fyllhammare och plåt. Det går rätt fort att skyffla ett ton kol. Att försöka ösa kol med en skyffel eller spade direkt i kol är ett hopplöst göra.

Har f ö sett bilder på malmlastning på liknande vis med hjälp av plåtfat. Undrar om inte fat för hantering av kol och malm kallades fyrfat även de även om de var utan ben.

[size=large][b][link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=162035]Länk Tidigare om koltransporter från Sundsvall/Härnösand[/link][/b][/size]

Kolkranar i Luleå - Tidigare om koltransporter från Sundsvall/Härnösand

av John T, Sunday, November 20, 2016, 16:22 (2686 dagar sedan) @ BD

Har f ö sett bilder på malmlastning på liknande vis med hjälp av plåtfat. Undrar om inte fat för hantering av kol och malm kallades fyrfat även de även om de var utan ben.

"Fyllfat" bör nog vara den vanligaste termen när det gäller manuell malmlastning.