[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Kran/Lulea/kol.jpg[/IMG]
Notera vilken mängd folk som behövs vid lossning vid gamla kolkajen. Antagligen användes tunnor som lyftes med kran eller fartygets egna bommar och tippades i vagnar eller på upplag. För att fylla tunnorna användes antagligen fyllhammare för att dra upp kol på en plåt eller ett runt plåtfat. (Plåtfaten såg ut som fyrfat utan ben) Från plåten togs kolen med en skyffel till tunnan alternativt bars fatet till tunnan för att tömmas i den.
[img]https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1xSZ4V56tbwJIm1xV8Rz7hpIFbCLO_Pnz08po7aarYZRoO2JdS7jd0xMn[/img]
Har egen erfarenhet av att lämpa kol med hjälp av fyllhammare och plåt. Det går rätt fort att skyffla ett ton kol. Att försöka ösa kol med en skyffel eller spade direkt i kol är ett hopplöst göra.
Har f ö sett bilder på malmlastning på liknande vis med hjälp av plåtfat. Undrar om inte fat för hantering av kol och malm kallades fyrfat även de även om de var utan ben.
[size=large][b][link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=162035]Länk Tidigare om koltransporter från Sundsvall/Härnösand[/link][/b][/size]