Önskas artiklar om järnvägen i Nyköping? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Rasmus Axelsson, Sunday, December 07, 2008, 22:43 (5628 dagar sedan)

Har två artiklar från Sörmlands Nyheter från december 1995 som handlar om diskussionerna kring järnvägen Järna-Nyköping-Åby på totalt 4 sidor med bilder på bl.a. Nyköpings Ö stationshus och från bygget av banan. Någon som är intresserad av dem innan jag stoppar de i pappersinsamlingen? Lokala förmågor har företräde...

Önskas artiklar om järnvägen i Nyköping?

av KM @, Sthlm, Monday, December 08, 2008, 15:43 (5627 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Har två artiklar från Sörmlands Nyheter från december 1995 som handlar om diskussionerna kring järnvägen Järna-Nyköping-Åby på totalt 4 sidor med bilder på bl.a. Nyköpings Ö stationshus och från bygget av banan. Någon som är intresserad av dem innan jag stoppar de i pappersinsamlingen? Lokala förmågor har företräde...

Låter som om artiklarna baserades på den totalt värdelösa boken på samma tema, som landstinget hade den dåliga smaken att kasta ut skattepengar på, då nån gång... Men bra lokala foton saknades nästan helt i boken, vill jag minnas (i övrigt mest helkassa reproduktioner ur SJ 1906) - kanske är klippen värda att spara ändå.

Källor

av Rasmus Axelsson, Wednesday, December 10, 2008, 21:42 (5625 dagar sedan) @ KM

Låter som om artiklarna baserades på den totalt värdelösa boken på samma tema, som landstinget hade den dåliga smaken att kasta ut skattepengar på, då nån gång... Men bra lokala foton saknades nästan helt i boken, vill jag minnas (i övrigt mest helkassa reproduktioner ur SJ 1906) - kanske är klippen värda att spara ändå.

Bland källorna nämns Tommy Erikssons »Järnvägen Järna-Nyköpin-Norrköping« utgiven av Sörmlands läns landsting 1990 men även en avhandling från 1942, en bok om Nyköpings stadsfullmäktige från 1963, diverse protokoll och tidningsartiklar. Bilderna kommer från Nyköpings kommunarkiv och Sörmlands museums arkiv. Fortfarande intresserad?

Källor

av KM, Wednesday, December 10, 2008, 21:58 (5625 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Bland källorna nämns Tommy Erikssons »Järnvägen Järna-Nyköping-Norrköping«, utgiven av Sörmlands läns landsting 1990...

Skälet till att jag sablar ner just denna bok är att förf. ö h t inte kunde ett barr om tåg - och dessutom hade det dåliga omdömet att helt på en höft fota av div. bilder ur SJ minnesskrift 1906 med sämsta tänkbara teknik (bara ljuskopior, kanske?). Som jag skrev i min recension i TÅG då, ungefär: Kanske kan samlare av Sörmlandica hitta ett och annat korn av värde här - någon järnvägsbok är det däremot inte.

Önskas artiklar om järnvägen i Nyköping?

av Peter Isoz @, Trosa, Monday, March 09, 2009, 13:58 (5536 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Har två artiklar från Sörmlands Nyheter från december 1995 som handlar om diskussionerna kring järnvägen Järna-Nyköping-Åby på totalt 4 sidor med bilder på bl.a. Nyköpings Ö stationshus och från bygget av banan. Någon som är intresserad av dem innan jag stoppar de i pappersinsamlingen? Lokala förmågor har företräde...

Låter intressant. Har du dem kvar?
/Peter