KHJ-reglementet, nr 31: kap. 8, §§ 125-130 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Friday, February 08, 2008, 22:20 (5893 dagar sedan)

Här kommer det sista ur kapitel 8, [i]Ballastare och Skenläggare[/i] (section 8, [i]Ballastmen & Platelayers[/i]):

= = =
[b]125.[/b] Om någon lokomotivförare underlåter att lyda en [b]stopp[/b]- eller [b]warsamhets[/b]signal, skall Förmannen för skenläggare inberätta förhållandet till närmaste Stationsmästare, för undersöknings anställande.

[b]126.[/b] Hwarje förman är answarig, att allt löst wirke, sten, skenor eller andra materialier äfwen som arbetarnes werktyg blifwa bortskaffade från banan, hwilken alltid bör hållas klar och fri för hinder af hwad slag det wara må.

[b]127.[/b] Hela banan skall hwarje morgon besigtigas af Förmannen, som skall noga tillse, att skenorna hafwa sin rätta spårwidd, hakbultarne äro riktigt indrifna och skarfwarne i full ordning, jemna och fasta.

[b]128.[/b] Förmän och skenläggare skola hindra främmande personer att intränga sig å banan eller gå utefter linien utan skrifwen tillåtelse af den, som sådant äger att medgifwa.

[b]139.[/b] Hwarje skenläggare skall göra sig förtrogen med Signaler, deras betydelse och sättet att anwända dem, enligt Kap. [b]II[/b].

[b]130.[/b] Hwarje Förman skall wara försedd med de föreskrifna Signalerna och begagna dem enligt de herföre gifna reglor.

= = =
[b]125.[/b] In the event of any Engine Driver neglecting to comply with the signal to stop, or proceed cautiously, as the case may be, the Ganger is to report the circumstance to the nearest Station Master, in order that proper notice may be taken of it.

[b]126.[/b] Every Ganger is responsible that all Loose Timbers, Stones, Rails &c. or other materials, as well as the working mens Tools, are removed from the Line, which must be kept clear of interruption of every kind.

[b]127.[/b] The whole of the Line is to be inspected every morning by the Gangerstand, care must be taken that the Rails are in Guage and secure, and the Joints in proper order.

[b]128.[/b] The Gangers and Platelayers will not allow Strangers to trespass on the Line, without written authority.

[b]129.[/b] Every Platelayer is to make himself duly acquainted with the Code of Signals in use on the Railway as detailed in Section 2, page 6 and elsewhere.

[b]130.[/b] Every Ganger must provide himself with the proper Signals mentioned in page 6, and must use them as instructed in Section 2.

= = =

Nej, jag har inte skrivit fel paragrafnummer. Den mellan § 128 och § 130 är faktiskt markerad med [i]§ 139[/i] i den svenska texten. Och så står det faktiskt [i]the working mens tools[/i] i originalet (§ 126).

Detta var alltså det sista av det sista kapitlet av KHJ-reglementet. Men, vi hoppade ju över kapitel 1, [i]Allmänna föreskrifter[/i] (section 1, [i]General Regulations[/i]) när vi började, så det tar vi i de följande avslutande inläggen.
/up

[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=210]Inledningen till serien om Köping-Hult-reglementet, del A[/link] och [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=212]del B[/link]