Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Rasmus Axelsson, Saturday, December 03, 2016, 22:22 (2672 dagar sedan)

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KEAJ00452&Imgnr=1[/img]
[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KEAJ00452]Bild KEAJ00452 från Samlingsportalen[/link]

Banvaktstugetypen och loket känner jag till men tvåvåningståget bakom ser bara halvbekant ut. Provkörning eller utflyktståg? Vagnens layout påminner om regionaltåg jag åkt i Rumänien - (öst)tysk vagn? Den som kan mer får gärna skicka in [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KEAJ00452]en komplettering[/link].

Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg?

av Jonny Saljefeldt, Saturday, December 03, 2016, 22:35 (2672 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tvåvåningsvagnen är byggd på 1930-talet för LBE (Lubeck-Buchener Eisenbahn). Vagnen har varit i Sverige flera gånger med utfärdståg.

Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg?

av Lennart Petersen, Saturday, December 03, 2016, 23:15 (2672 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tvåvåningsvagnen är byggd på 1930-talet för LBE (Lubeck-Buchener Eisenbahn). Vagnen har varit i Sverige flera gånger med utfärdståg.

Det är ju i princip ett helt tågsätt och föreningen bakom det hade en idé om att åkka med sitt tåg i så många olika länder som möjligt och med största möjliga variation i dragkraft.
Föreningen tycks dock vara på obestånd numera och DB museum har tagit över tåget.
För den som vill öva tyska :

https://de.wikipedia.org/wiki/Doppelstock-Stromlinien-Wendezug_der_LBE

Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg?

av Jonny Saljefeldt, Sunday, December 04, 2016, 08:02 (2671 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tvåvåningsvagnen är byggd på 1930-talet för LBE (Lubeck-Buchener Eisenbahn). Vagnen har varit i Sverige flera gånger med utfärdståg.


Det är ju i princip ett helt tågsätt och föreningen bakom det hade en idé om att åkka med sitt tåg i så många olika länder som möjligt och med största möjliga variation i dragkraft.
Föreningen tycks dock vara på obestånd numera och DB museum har tagit över tåget.

Jag har bara sett denna enda vagn:

[img]http://saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2005/90031817b.jpg[/img]

Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg?

av Svante Andersson, Sunday, December 04, 2016, 11:03 (2671 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Jag har bara sett denna enda vagn:

[img]http://saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2005/90031817b.jpg[/img]

Det är bara en dubbelvagn på bilden med Bt-lokat... lite lurig vinkel gör att det ser ut som fler.

SA

Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg? - varför denna färgdesignmarkering?

av Arne, Sunday, December 04, 2016, 13:41 (2671 dagar sedan) @ Svante Andersson

Jag har bara sett denna enda vagn:

[img]http://saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2005/90031817b.jpg[/img]


Det är bara en dubbelvagn på bilden med Bt-lokat... lite lurig vinkel gör att det ser ut som fler.

SA

Det är nog egentligen inte en lurig bildvinkel per se som gör att det ser ut som flera vagnar. Det beror snarare på att man målat ena änden på dubbelvagnen i gult. Huvuddelen av LBE:s dubbelvagn är ju i ett grått målningsschema vilket särskiljer den större delen av den här tyska dubbeldäckaren från dess ena gula vagnsände. 😎👍

Men varför är den gula vagnsdelen - vilken är märkt med siffran 2 (klass?) - speciellt markerad med detta målningsschema? Varför var det nödvändigt att visuellt göra den här designskillnaden? Mysteriet tätnar! 😉

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KEAJ00452&Imgnr=1[/img]

Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg? - varför denna färgdesignmarkering?

av Jonny Saljefeldt, Sunday, December 04, 2016, 14:06 (2671 dagar sedan) @ Arne

Men varför är den gula vagnsdelen - vilken är märkt med siffran 2 (klass?) - speciellt markerad med detta målningsschema? Varför var det nödvändigt att visuellt göra den här designskillnaden? Mysteriet tätnar!

Det är inget mysterium. Den gula färgen markerar att den vagnsänden rymmer den högre vagnsklassen (2 klass) jämfört med resten som är 3 klass. Märkningen speglar alltså vagnsklasserna före 1956.

Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg? - varför denna färgdesignmarkering?

av Arne, Sunday, December 04, 2016, 17:27 (2671 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Men varför är den gula vagnsdelen - vilken är märkt med siffran 2 (klass?) - speciellt markerad med detta målningsschema? Varför var det nödvändigt att visuellt göra den här designskillnaden? Mysteriet tätnar!


Det är inget mysterium. Den gula färgen markerar att den vagnsänden rymmer den högre vagnsklassen (2 klass) jämfört med resten som är 3 klass. Märkningen speglar alltså vagnsklasserna före 1956.

Tack! Men inte var väl alla tyska 2 klass passvagnar före 1956 gulmålade? Jag har inga minnen av att det var denna färgsättning på DB (eller DR) före klassreformen. Och då har jag ända lusläst de tyska mj-katalogerna från Märklin och Fleischmann. Så huru härmed alltså?!

Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg? - varför denna färgdesignmarkering?

av Lennart Petersen, Sunday, December 04, 2016, 17:50 (2671 dagar sedan) @ Arne

Men varför är den gula vagnsdelen - vilken är märkt med siffran 2 (klass?) - speciellt markerad med detta målningsschema? Varför var det nödvändigt att visuellt göra den här designskillnaden? Mysteriet tätnar!


Det är inget mysterium. Den gula färgen markerar att den vagnsänden rymmer den högre vagnsklassen (2 klass) jämfört med resten som är 3 klass. Märkningen speglar alltså vagnsklasserna före 1956.


Tack! Men inte var väl alla tyska 2 klass passvagnar före 1956 gulmålade? Jag har inga minnen av att det var denna färgsättning på DB (eller DR) före klassreformen. Och då har jag ända lusläst de tyska mj-katalogerna från Märklin och Fleischmann. Så huru härmed alltså?!

Det var väl normalt mörkblått som gällde för 2kl (senare 1kl) men LBE var en privatbana och kanske gjorde lite som man själv tyckte.
det verkar i vart fall som att den högre vagnsklassen var gulmålad från början
På tyska :
https://de.wikipedia.org/wiki/Doppelstock-Stromlinien-Wendezug_der_LBE

Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg?

av Lennart Petersen, Sunday, December 04, 2016, 16:26 (2671 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tvåvåningsvagnen är byggd på 1930-talet för LBE (Lubeck-Buchener Eisenbahn). Vagnen har varit i Sverige flera gånger med utfärdståg.


Det är ju i princip ett helt tågsätt och föreningen bakom det hade en idé om att åkka med sitt tåg i så många olika länder som möjligt och med största möjliga variation i dragkraft.
Föreningen tycks dock vara på obestånd numera och DB museum har tagit över tåget.


Jag har bara sett denna enda vagn:

[img]http://saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2005/90031817b.jpg[/img]

Det är det jag kallar för ett tågsätt...det fungerade som ett komplett tåg för föreningen. Men vill man så kan man ju kalla det för en dubbelvagn.

Banvaktstuga, Bt och tvåvåningståg?

av jhje, Sunday, December 04, 2016, 17:35 (2671 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Sådana vagnar gick det en museibana utanför Bergedorf som ligger öst ut från Hamburg
Från Bergedorf går det ett sidospår till Krümmel( Där fanns tidigare ett kärnkraftverk ägt av Vattenfall).
Där kör(de) man ånglok och samma typ av vagnar. Jag tror att det är desamma som har rest runt och visat upp sig. Jag tror de var byggda runt 1936