Semantik (Forumet)

av Trafikar´n, Sunday, December 11, 2016, 19:03 (2665 dagar sedan)

Kanske forumet kunde skapa en kategori om semantik, där alla inlägg om ordval, ansett dåligt språk eller av okunskap felaktiga syftningar hamnade?

För att sen lämna de faktiska trådarna för svar på ibland inte yrkeskunnigt eller historielöst ställda frågorna får svar från de av er med otrolig kunskap om ämnet som frågan gällde?

"Vi" kan jag inte säga för jag är inte med i "the inner circle". MEN är säker på att de kunniga skulle svara mer då.

Till allas fromma utom pedanter och felsökare på semantik - men ge dessa egen tråd där de kan granska alla syftelsefel. Varav många är medvetet gjorda för att intresserade amatörer som jag lättare ska förstå FAKTA i texten.

Stort tack till alla er kunniga som förklarar lagomt enkelt till oss lagomt kunniga.
Ola

Semantik

av Torbjörn Jansson, Monday, December 12, 2016, 04:15 (2664 dagar sedan) @ Trafikar´n

Enligt Wikipedia: Semantik (av grekiska sema, "tecken") avser det vetenskapliga studiet av språklig betydelse eller studiet av teckensystems innebörd och tolkning. En synonym är bla "betydelselära". Gustaf, det finns inget i det svenska språket som heter "schematik" :-)!

Vänligen
Torbjörn Jansson

Semantik

av 53 Wadsten, Monday, December 12, 2016, 07:37 (2664 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Heter det inte "Schema/Schematiskt" längre.
Du har fel, kontaktade nyligen min gamla skola Hedvig Eleonora i ärendet,
enligt dem så stavas det "Schematiskt/Schema" på Svenska språket idag.
De borde väl i alla fall ha rätt. Däremot kan man uttala ordet dialektalt på olika håll i landet, vi har som bekant ett "TAL" och "SKRIFTSPRÅK".

Semantik

av Anders Sandgren, Monday, December 12, 2016, 10:05 (2664 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nu handlade det dock inte om Schema/Schematisk utan om semantik som är något helt annat. Men hur man använder ordet schematisk är ju trots allt en fråga om semantik.

Semantik - Gustaf, du...

av Kurt G Möller, Monday, December 12, 2016, 13:01 (2664 dagar sedan) @ 53 Wadsten

...är ute och cyklar. Punkt slut!

Semantik - Gustaf, du...

av Thomas K Ohlsson, Monday, December 12, 2016, 13:19 (2664 dagar sedan) @ Kurt G Möller

...är ute och cyklar. Punkt slut!

Jag tror faktiskt att Gustaf åker dressin!

/TKO

Semantik - Gustaf, du...

av Nils-Eric Sääf, Monday, December 12, 2016, 13:27 (2664 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ja, jag är ute och åker också . Rullator. Jag är 76 år men har ALDRIG hört ordet förr. Och jag är glad ändå.

Semantik och lite felläsning... eller....

av Sune Nylén, Monday, December 12, 2016, 10:24 (2664 dagar sedan) @ Trafikar´n

Och vem fan skall avgöra om ett ordval är bra eller inte?;-)
Det beror ju på från vilket håll man ser saken.
Ex, Kal å Åssbonn kommer efter en glad kväll på Henriksberg att vandra Karl Johansgatan fram. Plötsligt stannar Åssbonn; Här bor ja, de står 81 över pott´en
Kal; Naj Naj Åsbonn de e ju nummer 18.
Åssbonn De beror la på från vecket håll en kommer.
Som det så riktigt brukade stå i Grönköpings Veckoblad;
" Hvad rätt du tänkt , fast det var fel " :-D
:-) Sune
Åssbonn e egentligen döpt till Osborne

Semantik och lite felläsning... eller....

av 53 Wadsten, Monday, December 12, 2016, 19:02 (2664 dagar sedan) @ Sune Nylén

Frågan är utredd med hälp av Tommy på hemtjänsten som precis var på besök.
Semantisk heter det på akademiskt språk och har enligt honom ingenting med Schematisk att göra. Nu fick jag till slut rättelse och ber om ursäkt över misstaget.

Semantik och lite felläsning... eller....

av Sune Nylén, Monday, December 12, 2016, 20:16 (2664 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ja, det är ju bara att skriva semantik på datorn ,klicka, och sedan kan du ju läsa hur mycket som helst om det.
Lätt som en plätt. Inte svårare än att logga in på forumet. Och så slipper du ju att be om ursäkt dessutom
:-) Sune

Semantik och lite felläsning... eller....

av 53 Wadsten, Tuesday, December 13, 2016, 02:50 (2663 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tur att man inte är akademiker.

Semantik och lite felläsning... eller....

av Överkörmästaren, Tuesday, December 13, 2016, 09:14 (2663 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Tur att man inte är akademiker.

Ja, när man är det så har man plötsligt hur mycket som helst att be om ursäkt för att man inte vet! :-D

Semantik och lite felläsning... eller....

av Anders Sandgren, Tuesday, December 13, 2016, 09:26 (2663 dagar sedan) @ Överkörmästaren

"Verklig kunskap är att förstå omfattningen av ens okunnighet." (Konfucius)

Semantik och lite felläsning... eller....

av Torbjörn Jansson, Tuesday, December 13, 2016, 04:14 (2663 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bäste Gustaf! Alla kan ha fel ibland och det är en mycket positiv egenskap att kunna erkänna detta som du nu gjort :-)!

Vänligen
Torbjörn

Semantik och lite felläsning... eller....

av 53 Wadsten, Tuesday, December 13, 2016, 04:18 (2663 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Gör jag fel står jag för det, jag har skam i kroppen och lärt mig från barnsben att skämmas och be om ursäkt om jag gjort fel.

Sätten att be om ursäkt

av Sune Nylén, Tuesday, December 13, 2016, 07:42 (2663 dagar sedan) @ 53 Wadsten

är många.
Ewald Carlsson var linjeförman på telefonstationen i Mölndal på 50 talet.
Felen på telefonerna hos abonnenterna var legio.
Reparatörerna ute ville alltid att Ewald skulle kolla inne på stationen först att felet inte var där.
Svaret var alltid detsamma. Nej! Det är ute.
När de i timmar sökt fel som en blå och ringde och sa´; det måste vara på station, " upptäckte " Ewald plötligt att det var oren kontakt mellan 11 och 12 på brytrelät.
Ett av allra de vanligaste felen när abonnenten inte kunde ringa ut, och något som stationpersonalen alltid rutinmässigt kollade först, och något som jag själv gjort hundratals gånger.
Ewald hade alltid samma ursäkt ; Döö, Du får fan i mej ta å be mej om ursäkt. De va´ fel var här på station.
Som sagt!!!!!!
:-) Sune

Semantik och lite felläsning... eller....

av Anders Sandgren, Tuesday, December 13, 2016, 08:10 (2663 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det är bra att det hela blev utrett. Vi gör alla misstag och det är stort att erkänna det.

Semantik och lite felläsning... eller....

av Trafikar´n, Thursday, December 15, 2016, 16:33 (2661 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vissa borde kanske skriva mindre om ordval och mer av kunskap och inte diskutera vad som är rätt semantiskt och yrkesmässigt utan att vara mer generösa med kunskap och mindre begivna på petitesser...

Semantik och lite felläsning... eller....

av Överkörmästaren, Thursday, December 15, 2016, 18:41 (2661 dagar sedan) @ Trafikar´n

Vissa borde kanske skriva mindre om ordval och mer av kunskap och inte diskutera vad som är rätt semantiskt och yrkesmässigt utan att vara mer generösa med kunskap och mindre begivna på petitesser...

Sade han som inledde en hel tråd om just semantik :-P

Semantik och lite felläsning... eller....

av Trafikar´n, Thursday, December 15, 2016, 20:07 (2661 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tyvärr fungerar det ju inte att samla alla petitesskommentarer i en tråd. Men bara svaren på det här inlägget visar ju på det.
När det här skrivs har INGEN nämnt någon om forumets kunskap, det har diskuterats stavning, semantik och sätt att säga man hade fel.

Men inte ett enda inlägg om att inte hänga upp sig på småsaker utan att svara i frågans andemening istället, inte ett inlägg om det.