Filmen »Livsfarlig ledning« från 1967 (Historiskt material)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, December 10, 2008, 14:58 (5610 dagar sedan)

Jag har nyligen kommit över en 16 mm-filmrulle som anges vara filmen »Livsfarlig ledning« från 1967. Vet någon mer om denna film? Är det någon i trakterna av Örebro som har en filmprojektor för sådan film att låna ut?

»Livsfarlig ledning«

av Borhell, Wednesday, December 10, 2008, 18:58 (5609 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Handlar den om SJs ledning?:-D :-D

Filmen »Livsfarlig ledning« från 1967

av Ante Svensson, Wednesday, December 10, 2008, 19:01 (5609 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Oh, den fick man se på lågstadiet på Murgårdsskolan i Sandviken för att få oss ungar att hålla oss borta från spårområden. Vilket fick till följd att vi lekte livsfarlig ledning hela den våren. Fjärran från luftledningar dock. Minns att det small rätt bra när grabben i början klättade upp på vagnstak.
Ante

Filmen »Livsfarlig ledning« från 1967

av Granis, Wednesday, December 10, 2008, 21:27 (5609 dagar sedan) @ Ante Svensson

Se där! Ännu ett kapitel i Biografin kan nu skrivas. Hurusom lille Ante i barndomen skulle skrämmas för tåg men effekten blev den motsatta. Dock hade Gossen tillräckligt med förstånd för att hålla sig borta från banor med kontaktledningar, och med fördel syntes han därefter längs [b]smalspåriga[/b] banor. Det faktum att han trots det emellanåt varit synlig iklädd varselväst med texten "ELBEVAKARE" på har väl säkert nån mycket djuplodande psykologisk förklaring...? :-) :-) :-) ;-)

/ L G

Filmen »Livsfarlig ledning« från 1967 smått kapad tråd....

av Olof Brandelid @, Göteborg, Thursday, December 11, 2008, 18:38 (5608 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

??
Hur många versioner på filmen finns det tro?
Minns en film (film! inte VHS eller något digitalt) som vi fick se i mellanstadiet i Karlsborg.
Sammma tema men kanske något nyare?
Minns mest den smörgåsätande lokföraren.

Olof
som på den tiden bara hade flygplan i skallen...

Filmen »Livsfarlig ledning« från 1967

av Håkan Grundstedt, Friday, December 12, 2008, 09:03 (5608 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag har ett minne av att den filmen visades på TV. Minns jag fel?

Eftersom pappa arbetade på Banavdelningens Starkströmssektion på den tiden var han angelägen om att jag och mina syskon skulle klara sig från åtminstone denna världens hemskhet, så jag såg nog filmen minst 3 gånger. Var minns jag inte riktigt, förmodligen visades den i skolorna även i Sollentuna på den tiden, men som sagt, gick den inte på TV också?

Och en redigt ruskig film var det allt också.

/H