Numerierung und Gattungssystem der Güterwagen der DR der DDR (Fordon: allmänt)

av m.sundström, Sunday, January 08, 2017, 08:27 (2664 dagar sedan)

Ofta har jag funderat över vagnsnumreringen vid kommunist-DR (alltså ej Weimar- eller nazist-DR). Redan systemet med sexställiga nummer à la 00-00-00 kan ju få hjärnan att grubbla sig ur led.

Funderingarna har i dagarna blivit akuta i och med att DR ZZd 53-40-08 just färdigställts (dock bara i H0, guschelov).

(Utvikning: Ovannämnda vagn är ett riktigt as, byggd 1941 för för någon av systrarna i IG Farben. Den är helsvart, sexaxlig och har en lastförmåga om 53 ton. För mig utgör den själva inbegreppet av sotiga och oljiga bangårdar, tung industri - och diktatur... Den kommer att gå med råtallolja från ZKRL (Zellstoffkombinat Rosa Luxemburg) till Solidarfett i Gruvsvartviken.)

Åter till sakfrågan: Såvitt jag vet var "för-UIC-P-vagnsnumren" vid samtliga europeiska normalspårsförvaltningar sexställiga och inleddes med "5". Vid DR däremot hade endast vissa 5X-XX-XX-vagnar ett "P i ram" efter numret.

I en artikel betitlad "Die Kesselwagen der DR" ur "Der Modelleisenbahner" 12/1958 sägs: "Alle Fahrzeuge der Kesselwagengattung tragen als erste Zahl eine 5".

Och nu mina frågor:
o Indikerade "femnummer" vid DDR-DR endast att vagnen var /någon sorts/ tankvagn och inte nödvändigtvis P-vagn?
o Vilket var syftet med 00-00-00-systemet?

Olle S

PS.: På sjuttiotalet exporterades stora mängder klor från Sverige till DDR. Normalt användes svenska (huvudsakligen tvåaxliga) vagnar men ibland skickade kunden egna vagnar för lastning. Sålunda kom vid ett tillfälle en sexaxling av i allt väsentligt samma typ som 53-40-08 till EKA i Bohus för lastning. Fotograferades den av någon? sannolikt inte, men man vet ju aldrig...

Numerierung und Gattungssystem der Güterwagen der DR der DDR

av m.sundström, Tuesday, January 10, 2017, 07:03 (2662 dagar sedan) @ el_vikingo

Tack för länkarna - "still confused but on a higher level"!

Hälsningar

Olle S

Numerierung und Gattungssystem der Güterwagen der DR der DDR

av m.sundström, Wednesday, January 11, 2017, 14:09 (2661 dagar sedan) @ el_vikingo

Tack för Din "tilläggslänk". Sysselsättningen några kvällar framöver är räddad!

Hälsningar

Olle S