Roslags Näsby (Byggnad)

av 53 Wadsten, Monday, January 16, 2017, 06:59 (2658 dagar sedan)

Finns stationskylten kvar på stationshuset i roslags näsby, denna med flera av samma sort lät RB tillverka och sätta upp på de flesta stationer och hållplatser sommaren 1972.

Roslags Näsby

av Överkörmästaren, Monday, January 16, 2017, 09:58 (2658 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Finns stationskylten kvar på stationshuset i roslags näsby, denna med flera av samma sort lät RB tillverka och sätta upp på de flesta stationer och hållplatser sommaren 1972.

Ja Gustaf, den finns kvar. Dock kommer själva kåken att rivas ganska snart... :-(

Roslags Näsby: 3 bilder till Gustaf m fl

av Överkörmästaren, Monday, January 16, 2017, 10:20 (2658 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[img]http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/IMG_0268_zpspjzcgo5b.jpg[/img]

Stationshuset med Gustafs skylt :-)

[img]http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/IMG_0343_zpsumnmxyvm.jpg[/img]

Infarten från Galoppfältet till spår 3, stationshuset syns borta t h. Rivning av spår 1 och 2 pågår. Vi befinner oss ungefär mitt i den blivande plattformen för södergående tåg; anordningen till vänster ska bli en uppgång från plattformen till gångviadukten över stationen.

[img]http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/IMG_0258_zps75f5v9gl.jpg[/img]

Utsikt mot nordväst. Längst t h i bilden skymtar det nya nedspåret mot Tibble.

Roslags Näsby: 3 bilder till Gustaf m fl

av 53 Wadsten, Monday, January 16, 2017, 13:27 (2658 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack! den skylten menade jag.
Nu ryker även "Sundbybergarns" bod (gamla tågex och fjärren).
S. var en ganska illa omtyckt Tkl, vrång och osamarbetsvillig mot både sina egna kollegor och oss åkande ps.

Bus med Sundbybergarn

av Stefan Isaksson, Monday, January 16, 2017, 20:47 (2657 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ett återkommande bråk mellan Sundbybergarn och åkande personalen var att övernattande tåg i Österskär enligt bestämmelserna skulle växlas in på spår 3.
Det brukade personalen sällan göra, och då förekom det att Sundbybergarn tog bilen och åkte från Näsby till Österskär (det är klockan två på natten vi talar om) och jagade upp personalen att för att växla undan tåget. Att de inte hade gjort det kunde tågklareraren se genom att spårledningen för linjen Åkersberga-Österskär fortfarande var belagd (plattformsspåret och rundspåret hade gemensam spårledning som alltså indikerades på fjärren).

En natt gjorde han denna resa bara för att finna tåget undanväxlat helt enligt bestämmelserna. Däremot hade personalen satt ut kortslutningsdonen. :-P

SI

Bus med Sundbybergarn

av Olle E, Monday, January 16, 2017, 22:10 (2657 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Ändrade vederbörande sitt översittarbeteende därefter?

Bus med Sundbybergarn

av Överkörmästaren, Monday, January 16, 2017, 23:26 (2657 dagar sedan) @ Olle E

Ändrade vederbörande sitt översittarbeteende därefter?

Vad menar du med översittarbeteende? Det som reglerna gick ut på var väl att vagnar som var uppställda, skulle stå på ett sidospår som var försett med spårspärr som hindrar dem att komma ut på ställen där de inte ska vara. Därigenom kan man kanske motverka olyckor som exempelvis [link=http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/rj2002_01.pdf]den här[/link] eller [link=http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/RJ2014_03.pdf]den här[/link].

Så det som han ägnade sig åt var helt enkelt det som idag skulle kallas för uppföljning av personal i säkerhetstjänst. En helt naturlig del av arbetet på järnvägen :-)

Bus med Sundbybergarn

av mamma Ulla, Monday, January 16, 2017, 23:34 (2657 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ändrade vederbörande sitt översittarbeteende därefter?


Vad menar du med översittarbeteende? Det som reglerna gick ut på var väl att vagnar som var uppställda, skulle stå på ett sidospår som var försett med spårspärr som hindrar dem att komma ut på ställen där de inte ska vara. Därigenom kan man kanske motverka olyckor som exempelvis [link=http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/rj2002_01.pdf]den här[/link] eller [link=http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/RJ2014_03.pdf]den här[/link].

Så det som han ägnade sig åt var helt enkelt det som idag skulle kallas för uppföljning av personal i säkerhetstjänst. En helt naturlig del av arbetet på järnvägen :-)

Precis så som numera t.ex. står i ISO 9001:2015 pkt 9.1 "Övervakning, mätning, analys och utvärdering". ;-)

Bus med Sundbybergarn

av Överkörmästaren, Monday, January 16, 2017, 23:43 (2657 dagar sedan) @ mamma Ulla

Ändrade vederbörande sitt översittarbeteende därefter?


Vad menar du med översittarbeteende? Det som reglerna gick ut på var väl att vagnar som var uppställda, skulle stå på ett sidospår som var försett med spårspärr som hindrar dem att komma ut på ställen där de inte ska vara. Därigenom kan man kanske motverka olyckor som exempelvis [link=http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/rj2002_01.pdf]den här[/link] eller [link=http://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/RJ2014_03.pdf]den här[/link].

Så det som han ägnade sig åt var helt enkelt det som idag skulle kallas för uppföljning av personal i säkerhetstjänst. En helt naturlig del av arbetet på järnvägen :-)


Precis så som numera t.ex. står i ISO 9001:2015 pkt 9.1 "Övervakning, mätning, analys och utvärdering". ;-)

Klart som korvspad! Man måste ju bara älska de där abstraktionerna! De höjer säkert månadslönen med flera tusenlappar för den som tänker ut dem...

Bus med Sundbybergarn

av Hans W, Tuesday, January 17, 2017, 11:30 (2657 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Kan inte låta bli att just om detta dra en skröna i Bobo:s stil.
Det påstods under min tid på RB att någon förare och konduktör för att undvika S utryckning till Österskär provade att lägga ut tidningar på ena rälen som man körde upp den övernattande vagnens hjul på, alltså på det otillåtna stället utanför gamla stallet, vilket skall ha fungerat, vagnen försvann från spårledningen.
Skröna 2 sade då att ett annat gäng skulle prova samma metod men lade ut tidningarna på båda rälerna, det gick inte lika bra........

Om sanningshalten i dessa skrönor vet jag inget, men varför förstöra en bra historia med fakta... ;-)

Bus med Sundbybergarn

av Stefan Isaksson, Tuesday, January 17, 2017, 12:45 (2657 dagar sedan) @ Hans W

Jag har också hört dessa historier. Och nej jag kan inte vitsorda sanningshalten heller.

De är i alla fall fullt möjliga, men man måste veta vad man håller på med: isolerar man en räl bör det vara s-rälen (heter det väl) så man inte skickar in körström i signalelektroni-ken (VARNING: VARUMÄRKESINTRÅNG). Denna mår nämligen inte så bra av att hantera all ström från motorvagnen.

Att isolera alla hjul och sedan stå där med fånig uppsyn när motorvagnen bara inte startar är i och för sig en kul historia, men det är farligt: fenomenet kallas i spårvägskretsar för isolerad vagn och kännetecknas av att alla fordonets normalt jordade delar (till exempel vagnsidan) är strömförande med kontaktledningsspänningen.

SI

Bus med Sundbybergarn

av Olof W, Tuesday, January 17, 2017, 14:17 (2657 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Ursäkta en yngling som har närmare till Hvellinge än Djursholm
Varför allt detta besvär istället för att växla in på spår tre enligt reglerna?

Olof

Bus med Sundbybergarn

av Stefan Isaksson, Tuesday, January 17, 2017, 15:08 (2657 dagar sedan) @ Olof W

Därför att tåget kom in på spår 1.
Fredag resp lördag var det motor + pass, då inledde man med normal rundgång (fjäderväxlar). Övriga dagar ensam motorvagn då bortföll detta.

Därefter skulle man frige växlarna i ställverket ta ur en K-nyckel ur ett magnetlås på bangården och låsa upp spårspärren.
Då fick man ut ännu en K-nyckel som behövdes för att lägga om infartsväxeln. Växeln mellan spår 2 och 3 behövde också läggas med det var en olåst klotväxel.
Tågsättet drogs ut på linjen (nåja, man höll sig innanför infartssignalen) och backades in på spår 3.
Infartsväxeln lades rätt, K-nyckeln sattes tillbaka till spärren som lades tillbaka och dess K-nyckel åter till magnetlåset, varefter växelfrigivningen återtogs vid ställverket.

Dessutom om man ville koppla värme på tåget, måste man koppla loss värmekabeln från de två-tre vagnar som redan stod där, dra kabeln längs dessa till egna tåget. (Lämnade man tåget på spår 2 räckte det med att dra kabeln tvärs över spåret.) Många lokförare ville inte koppla värmen utan föredrog att ta tåget utkylt på morgonen. Jag som alltid var frusen på morgonen avskydde detta och tidvis lämnade jag kavajen på Östra och gick i en varmare civil jacka på dessa tåg.

På morgonen gjordes detta i omvänd ordning med skillnaden att infartsväxeln inte behövde läggas om eftersom det var en fjäderväxel.

Brydde man sig inte om att växla in tåget på spår 3 bortföll allt detta varpå man fick sova 15-20 minuter längre.

Som ett kuriosum: om man backade upp tåget till stoppbocken (vilket var smidigt på den tiden som överliggningen låg i motorvagnsstallet och hade ingång just vid stoppbocken) kördes det ut på morgonen via spår 2 på grund av en fjäderväxel (som i och för sig kunde läggas till spår 1 man brydde sig om att plocka ut K-nycklarna). Tåget avgick då från spår 2 (som inte hade plattform). Att det var möjligt berodde på att spåren 1 och 2 var samma spårledning, så utfartssignalen kunde anses gälla för båda spåren.
Att köra ut det på linjen och backa in det på spår 1 (göra rundgång med hela tågsättet så att säga) var det aldrig tal om de gånger jag var med.

SI

Bus med Sundbybergarn

av 53 Wadsten, Tuesday, January 17, 2017, 15:45 (2657 dagar sedan) @ Olof W

Jasså!! ligger Lindholmen och Österskär i självaste Djursholm:-D , det var något nytt, hur är det med geografin egentligen. De igger i "ÖSTERÅKER" resp.
"VALLENTUNA" kommuner.

Bus med Sundbybergarn

av 53 Wadsten, Tuesday, January 17, 2017, 05:18 (2657 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

De andra fjärrtågklarearna kom vi överens med hur vi skulle ställa upp motorvagnen, vi skruvade vagnen, tog ner strömavtagaren, vagnen stod utanför föstrtret till överliggningen i gamla lokstallet, öveirliggningstiden var timme och 40 min.

I Lindholmen låste vi in motorvagnen innanför spärren på spår 1 tillsammans med de tidigare uppställda passvagnarna, där tog Fjtkl in oss mot stopp från linjen, lade lokalt, vi låste upp spärren, gick in, anmälde in oss att allt var på plats.