Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne (Tidtabeller)

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, January 21, 2017, 16:29 (2623 dagar sedan)

Eftersom en annan tråd om lokalgodståg börjar bli väldigt lång väljer jag att lägga in en ny tråd som begränsas till icke elektrifierade banor i Skåne.

Som jag minns från 1960-talet framfördes 2 klass (i regel vagn litt BF4) i Lgt enligt följande:
Malmö-Ystad inte alls. De genomgående tågen var fjgt. Lgt gick Mgb-Oxie och Ystad-Skurup och dessa medförde inte 2 klass.
Malmö-Tomelilla-Simrishamn inte alls.
Ystad-Eslöv ja. Vill minnas att de gick fram till plattform i såväl Y som E.
Ystad-Kristianstad (Cr). 2 klass endast sträckan Cr-S:t Olof (ibland avkortat till Cr-Vitaby) och åter. Lgt från Cr vände i Vitaby eller S:t Olof. Söder om S:t Olof ingen 2 klass.
Eslöv-Hörby inte alls.
För övriga banor utgående från Cr är jag lite osäker men kan inte påminna mig att Lgt här hade 2 klass.

Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne

av Jim Hansson, Saturday, January 21, 2017, 16:45 (2623 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Eftersom en annan tråd om lokalgodståg börjar bli väldigt lång väljer jag att lägga in en ny tråd som begränsas till icke elektrifierade banor i Skåne.

Som jag minns från 1960-talet framfördes 2 klass (i regel vagn litt BF4) i Lgt enligt följande:
Malmö-Ystad inte alls. De genomgående tågen var fjgt. Lgt gick Mgb-Oxie och Ystad-Skurup och dessa medförde inte 2 klass.
Malmö-Tomelilla-Simrishamn inte alls.
Ystad-Eslöv ja. Vill minnas att de gick fram till plattform i såväl Y som E.
Ystad-Kristianstad (Cr). 2 klass endast sträckan Cr-S:t Olof (ibland avkortat till Cr-Vitaby) och åter. Lgt från Cr vände i Vitaby eller S:t Olof. Söder om S:t Olof ingen 2 klass.
Eslöv-Hörby inte alls.
För övriga banor utgående från Cr är jag lite osäker men kan inte påminna mig att Lgt här hade 2 klass.

Kan det helt enkelt ha varit så att där det behövde följa med en konduktörspersonal för lastning och lossning fordrades en tjänstekupe, och då kunde lika gärna folk få åka med?
Jim

Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne

av Harald, Saturday, January 21, 2017, 20:22 (2623 dagar sedan) @ Jim Hansson

Kan det helt enkelt ha varit så att där det behövde följa med en konduktörspersonal för lastning och lossning fordrades en tjänstekupe, och då kunde lika gärna folk få åka med?
Jim

Ja, så har jag uppfattat det. När jag bodde i Alfta på 50-talet och gick i skolan i Edsbyn hände det när vi hade slutat tidigare än vanligt, att vi åkte med godståget hem i stället för att vänta på rälsbussen. Godståget var inte annonserat någonstans, men det medförde en gammal vagn med träbänkar. Den var som jag uppfattade det till för personalen, men man fick åka med om man visste att tåget gick. Några särskilda föranstaltningar för att underlätta på- och avstigning förekom inte. Man fick kliva på och av där vagnen råkade vara. I Alfta minns jag att man brukade hamna långt bortom plattformarna, så att man fick kliva ned på banvallen och traska bakåt längs tåget.

Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, January 21, 2017, 20:56 (2623 dagar sedan) @ Jim Hansson

Eftersom en annan tråd om lokalgodståg börjar bli väldigt lång väljer jag att lägga in en ny tråd som begränsas till icke elektrifierade banor i Skåne.

Som jag minns från 1960-talet framfördes 2 klass (i regel vagn litt BF4) i Lgt enligt följande:
Malmö-Ystad inte alls. De genomgående tågen var fjgt. Lgt gick Mgb-Oxie och Ystad-Skurup och dessa medförde inte 2 klass.
Malmö-Tomelilla-Simrishamn inte alls.
Ystad-Eslöv ja. Vill minnas att de gick fram till plattform i såväl Y som E.
Ystad-Kristianstad (Cr). 2 klass endast sträckan Cr-S:t Olof (ibland avkortat till Cr-Vitaby) och åter. Lgt från Cr vände i Vitaby eller S:t Olof. Söder om S:t Olof ingen 2 klass.
Eslöv-Hörby inte alls.
För övriga banor utgående från Cr är jag lite osäker men kan inte påminna mig att Lgt här hade 2 klass.


Kan det helt enkelt ha varit så att där det behövde följa med en konduktörspersonal för lastning och lossning fordrades en tjänstekupe, och då kunde lika gärna folk få åka med?
Jim

Jag vet inte men gissar i stället att man lät resande följa med i dessa godståg för att ändå erbjuda någon ytterligare lokal resmöjlighet på linjer där persontrafiken inte var så omfattande. Vet möjligen någon anledningen till att man lät resande medfölja dessa godståg?

Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne

av Kjell Aghult, Saturday, January 21, 2017, 17:47 (2623 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Som jag minns från 1960-talet framfördes 2 klass (i regel vagn litt BF4) i Lgt enligt följande:
Malmö-Ystad inte alls. De genomgående tågen var fjgt. Lgt gick Mgb-Oxie och Ystad-Skurup och dessa medförde inte 2 klass.

Mellanstationernas styckegods hade 1956 överförts till SLAB/Svelast. Kvarvarande
godståg gick för vagnslaster (och möjligen någon direkt styckegodsvagn).

Malmö-Tomelilla-Simrishamn inte alls.

Samma som för Ystadbanan, också genomfört 1956. Kvar ett fjgt-par Malmö-Tomelilla, med vagnutbyte även i Sjöbo. Bortom Tli lokomotorkörning, där växlare
brukade åka med i hytten.

Ystad-Eslöv ja. Vill minnas att de gick fram till plattform i såväl Y som E.

En resa i BF-vagnen här skildrades en gång i Ånghwisslan. Tågparet "arbetade"
bara på sydgång och var genomgående på nordgång. "Dubbeldragning" av någon enstaka vagn t/fr småplats accepterades. Det tjänades snabbt in på inbesparad tågarbetstid.

Ystad-Kristianstad (Cr). 2 klass endast sträckan Cr-S:t Olof (ibland avkortat till Cr-Vitaby) och åter. Lgt från Cr vände i Vitaby eller S:t Olof. Söder om S:t Olof ingen 2 klass.

Söder om Soo betjänades småplatserna med lokomotorer från Tomelilla och Ystad. Styckegodset på bil, kanske hela vägen från Cr?

Eslöv-Hörby inte alls.

Också lokomotor och troligen styckegodsbil.
Bilbefordran av småplatsernas styckegods började ungefär samtidigt införas i
Danmark.

För övriga banor utgående från Cr är jag lite osäker men kan inte påminna mig att Lgt här hade 2 klass.

Kanske åkte här knr/växlare med på loket. Eller tkl växlade på stationerna.

Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne

av Torger, Saturday, January 21, 2017, 20:03 (2623 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag har väl tidigare i detta forum nämnt något om trafiken på Kristianstad-Hästveda-banan, eftersom jag fram till början av 60-talet brukade tillbringa ett par veckor varje sommar i Broby och ibland några dagar däremellan. Lokalgodståget gick vardagar Hästveda-Cr på morgonen, uppehåll i Broby för växling ca 8.45-9.15 och åter till Hästveda vid 16-tiden med övernattning därstädes. Ånglok L11 eller J användes fram till våren 1960 varefter multipelkopplade Z43 insattes, och samtidigt slopades BF4-vagnen. Dragkraft före 1955 torde ha varit L12 och KA-lok. Jag såg aldrig att någon passagerare åkte med godståget, även om det kan ha förekommit vid enstaka tillfällen, och inte heller fanns någon medföljande personal. Av grafen 1959 framgår att godståget inte gick in till Kristianstad C, tydligen gick det via det 1948 byggda triangelspåret direkt till godsbangården. Godsmängden i slutet av 50-talet var aktningsvärd, i slutet av veckan var 18-20 vagnar ingen ovanlighet. I Broby fanns stickspår till den tidigare hästskofabriken som då tillverkade garageportar och ca 1958 tillkom ett spår till det nyanlagda Broby pappersbruk, som nedlades i början av 80-talet.
Christer Torgersson, Malmö

Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne

av Patrik Eriksson, Sunday, January 22, 2017, 01:26 (2623 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Lokalgodståget Kävlinge-Sjöbo icke att förglömma. På 50 talet användes C3 eller CF4 i detta tåg som var upplåtet för resande. Hur det var mot Barsebäckhamn är osäkert. Bilder visar att det fanns en CF eller C vagn i godstågen men tågen gick som bandisp så om man fick resa med är osäkert.

Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne

av Anders Olsson1, Friday, January 27, 2017, 11:16 (2617 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

På Barsebäcksbanan gick nästan bara gods i samband med betkampanjen så där var det nog inte lönt att erbjuda tågen för resenärer.Detta gäller alltså tiden efter 1950.