Bevarande av X10 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Anders Sandgren, Sunday, January 22, 2017, 13:13 (2644 dagar sedan)

X10 var uppe i en annan tråd men man kan ju undra om det finns några konkreta på att bevara något vagnpar av X10-typ?
De var från början multipelkörbara med X1 (som museet har sparat ett vagnpar av) varför denna förvisso i ordinarie trafik (men jag tor det har förekommit) udda kombination kunde vara möjlig. Då X1 torde vara i 80-talsnivå karossmässigt (med höga luftintag etc) är originalmålning från 1970 en aning problematisk varför båda istället kunde vara målade i 80-talsstuk.
Detta är ju inte en vagntyp som ligger högt i renoveringplanerna, det är nog mer ett bevarande inför en framtid när det nostalgiska skimret är litet tydligare för dessa vagnar. Men det vore synd att missa dem helt.
För längre resor lämpar sig nog X11-X14 bättre då de har toaletter med det kanske är något som t.ex SMOK funderar över. Dessas tid kvar är nog inte så lång heller även om X10's sista trafikdag i Stockholm ligger tidigare, redan i sommar.

Bevarande av X10

av ztenlund, Sunday, January 22, 2017, 13:52 (2644 dagar sedan) @ Anders Sandgren

X1 och X10 ihop var inte något särskilt udda.

Bevarande av X10

av Olof W, Sunday, January 22, 2017, 15:05 (2644 dagar sedan) @ ztenlund

X1 och X10 ihop var inte något särskilt udda.

Det beror lite på var man är. I Skåne var det sällsynt :-)

Men visst vore det bra om någon X10 blev bevarad. De innebar inte så mycket i SL- området men i Skåne och på andra platser signalerade de en helt ny syn på spårbunden lokaltrafik.
Tyvärr blir det väll för dyrt att återställa ett pågatåg till ursprungligt utförande. De byggdes ju om med toalett och igensatt mittdör men de kan ju bevaras även i ombyggt skick.

Olof

Bevarande av X10

av HJP, Sunday, January 22, 2017, 18:48 (2644 dagar sedan) @ Olof W

X1 och X10 ihop var inte något särskilt udda.


Det beror lite på var man är. I Skåne var det sällsynt :-)

Men visst vore det bra om någon X10 blev bevarad. De innebar inte så mycket i SL- området men i Skåne och på andra platser signalerade de en helt ny syn på spårbunden lokaltrafik.
Tyvärr blir det väll för dyrt att återställa ett pågatåg till ursprungligt utförande. De byggdes ju om med toalett och igensatt mittdör men de kan ju bevaras även i ombyggt skick.

Olof

****
X1 förekom endast i Stockholmsområdet, och det var ganska vanligt med X1+X10.
Eftersom X1 inte fanns i Skåne, så var det inte ovanligt, utan obefintlig ;-)

X1 utanför den forna riksgränsen

av Olof W, Monday, January 23, 2017, 10:16 (2643 dagar sedan) @ HJP

X1 förekom endast i Stockholmsområdet, och det var ganska vanligt med X1+X10.
Eftersom X1 inte fanns i Skåne, så var det inte ovanligt, utan obefintlig ;-)

Jag vågade inte skriva att X10 aldrig gick kopplade med X1 i Skåne eftersom jag var osäker på om det förekommit någon gång. Till exempel i form av tester eller verkstadsbesök.

Så då är det ett bra tillfälle att ställa frågan till forumets samlade expertis.

Har X1 någon gång varit utanför den forna riksgränsen till Danmark. Det vill säga, har de varit i Skåne, Halland, Blekinge eller Bohuslän; och har de i så fall någon gång gått i multipel med där hemmahörande fordon i X10-familjen?

/Olof

X1 utanför den forna riksgränsen

av Christer Fredriksson, Monday, January 23, 2017, 10:31 (2643 dagar sedan) @ Olof W

Var det bara X10-or som utlånades till NSB för trafik på Flåmsbanan?

X1 utanför den forna riksgränsen

av Peter Flink, Monday, January 23, 2017, 16:14 (2643 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Var det bara X10-or som utlånades till NSB för trafik på Flåmsbanan?

Ja men det började med Østfoldbanen först och Flåmsbanen därefter.

X1 utanför den forna riksgränsen

av Anders Sandgren, Monday, January 23, 2017, 12:33 (2643 dagar sedan) @ Olof W

Och så hade ju Bombardier några fd X1 som provtåg för ERTMS på Botniabanan. Finns de kvar?

X1 utanför den forna riksgränsen

av Mattias Jansson, Tuesday, January 24, 2017, 17:36 (2642 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Och så hade ju Bombardier några fd X1 som provtåg för ERTMS på Botniabanan. Finns de kvar?

Nej, det var 3013 och 3037, men de skrotades i Nykroppa 2013.

X1 utanför den forna riksgränsen

av Anders Olsson1, Monday, January 23, 2017, 15:53 (2643 dagar sedan) @ Olof W

X1 har aldig gått i trafik i Skåne. Men ett antal av dem var för onbyggnad hos Kockums i Malmö. Så teoretsikt skulle de då kunnat bli hopkopplade med X10 men jag har inte sett det.