Expresståget Östergyllen (Tidtabeller)

av 53 Wadsten, Tuesday, January 31, 2017, 15:37 (2613 dagar sedan)

Satt i väntrummet på lasarettet och kollade på tidningarna, såg namnet "Östergyllen" på en av dem och tankarna for direkt iväg till ett Expresståg med samma namn som trafikerade Stockholm -Linköping - Mjölby måndag till fredag på 1960-talet.
Upp till Stockholm på morgonen och åter söderut på kvällen. Vad var det för tågsätt som gick, vilka tder hade tåget.

Expresståget Östergyllen

av Kjell Friberg, Tuesday, January 31, 2017, 17:54 (2613 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Under 1960-talet var det Y0a2-sätt i den förbindelsen. Gamla Östergyllen på 1950-talets början tror jag hade X0a5 som snart ersattes av loktåg i ilsnälltågsparet 83/84 Stockholm - Mjölby.

Expresståget Östergyllen

av 53 Wadsten, Tuesday, January 31, 2017, 18:12 (2613 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Har du möjligen tågets tidttabell.

Expresståget Östergyllen - Konferensen (?)

av johanmmolin, Tuesday, January 31, 2017, 18:30 (2613 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nu väcks även mitt intresse!

Jag kollade i kommunickan från 1968 och hittade "min" kära "Konferensen" med följande tidtabell:

M-L
0555 Motala
0620 Mjölby
0935 Stockholm

och åter
1703 Stockholm
2014 Mjölby
2038 Motala

Med vad som fr om detta år kallades X9-motorvagnssätt.

Men dock ingen "Östergyllen". Så min fråga blir: Var det så att "Konferensen" ersatte "Östergyllen"? Och i så fall vilket år?
Jag åkte med min pappa något år, och har vagt i mitt minne att "Konferensen" gick från Stockholm kvart över fyra på e m eller något liknande. Vilket år vi talar om vet jag dock inte säkert. 1970 kanske?

Några få år senare ersattes denna utmärkta förbindelse från Motala med lokaltåg Motala - Mjölby, draget av Hg-lok och ett par äldre 1930/1940-talsvagnar, med anslutande snälltåg (?) mot Stockholm. Har för mig så att det fortfarande var på det viset 1974, när jag skulle ut och tågluffa.

Expresståget Östergyllen - Konferensen (?)

av Sven Bårström, Tuesday, January 31, 2017, 20:41 (2613 dagar sedan) @ johanmmolin

Östergyllen var ett av de expresståg som SJ introducerade 1948 eller 49 efter det att X0a5-orna levererats. Det gick Mjölby - Stockholm med uppehåll i Linköping och Norrköping. I 1950 års tdt gick tåg 83 från Cst 19.00, till My 21.53 dagligen utom lördag. Lördagar gick tåget som nr 81 kl 15.00 från Cst med samma gångtider. Tåg 82 gick från My kl 6.50 och kom till Cst kl 9.52.
Om tolkar tdt 150 rätt gick vid den tiden X0a5 i tågen 21, 22 Oslo - M (Skandiapilen), 89, 90 Cst - G (Göteborgaren), 83/85, 84 Cst - My (Östergyllen) och 81/80 och 79/82 Cst - Karlstad (Värmlänningen). För detta behövdes 5 planenliga X0a5-sätt (av 6 tillgängliga).
Dessutom gick GDG-expressen Falun - G med X0a8. För detta krävdes bara ett planenligt motorvagnssätt av 2 tillgängliga.
Ungefär så var det några år omkring 1950. Lite senare blev det loktåg i 21/22 (Skandiapilen), och så började man köra Cst - M (Skåningen, sen Östergyllen ersatts med andra tåg) och ett nytt tågpar Cst - G (Stockholmaren). Från 1955 blev det Ra-lok i Göteborgaren och senare också i Skåningen.
Sven B

Expresståget Östergyllen - Konferensen (?)

av Mattias Jansson, Tuesday, January 31, 2017, 21:06 (2613 dagar sedan) @ Sven Bårström

Östergyllen var ett av de expresståg som SJ introducerade 1948 eller 49 efter det att X0a5-orna levererats. Det gick Mjölby - Stockholm med uppehåll i Linköping och Norrköping. I 1950 års tdt gick tåg 83 från Cst 19.00, till My 21.53 dagligen utom lördag. Lördagar gick tåget som nr 81 kl 15.00 från Cst med samma gångtider. Tåg 82 gick från My kl 6.50 och kom till Cst kl 9.52.
Om tolkar tdt 150 rätt gick vid den tiden X0a5 i tågen 21, 22 Oslo - M (Skandiapilen), 89, 90 Cst - G (Göteborgaren), 83/85, 84 Cst - My (Östergyllen) och 81/80 och 79/82 Cst - Karlstad (Värmlänningen). För detta behövdes 5 planenliga X0a5-sätt (av 6 tillgängliga).
Dessutom gick GDG-expressen Falun - G med X0a8. För detta krävdes bara ett planenligt motorvagnssätt av 2 tillgängliga.
Ungefär så var det några år omkring 1950. Lite senare blev det loktåg i 21/22 (Skandiapilen), och så började man köra Cst - M (Skåningen, sen Östergyllen ersatts med andra tåg) och ett nytt tågpar Cst - G (Stockholmaren). Från 1955 blev det Ra-lok i Göteborgaren och senare också i Skåningen.
Sven B

Det fanns ett Xt 69-70 "Mälardalen" Stockholm - Örebro via Västerås också, men det kan ha gått med samma sätt som Östergyllen; med undantag för lördagar så ser tidtabellen ut att möjliggöra detta, dvs Mjölby - Stockholm - Örebro - Stockholm - Mjölby. (Jag säger alltså INTE att det faktiskt gick så, bara att tidtabellen ser ut att vara lagd så att ett sådant omlopp var möjligt.)

Expresståget MÄLARDALEN

av Christer Fredriksson, Tuesday, January 31, 2017, 22:05 (2613 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Här passerar MÄLARDALEN för första gången Ullersäters station på sträckan Köping - Frövi sedan elektrifieringen invigdes 1947.
Tkl var min fader och fotograf i Stm-bostaden ovanpå Tågex i stationshuset var min moder:

[image]

Expresståget MÄLARDALEN

av Sven Bårström, Tuesday, January 31, 2017, 22:27 (2613 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jo visst stämmer det att Mälardalen (tågen 70 och 69) gick Cst - Kp - Ör redan från början. Jag trodde att de kom in senare. Precis som sägs, bör de under den vanliga veckan (inte lördagar) ha klarat svängen Cst - Ör mellan Östergyllens eller andra expresstågs ankomst och avgång i Cst. Så man har ändå klarat sig med 5 X0a5-sätt alla dagar utom lördagseftermiddagen då det sjätte sättet måste vara tillgängligt. Sen vet vi ju inte precis hur fordonsturerna såg ut.
Sven B

Expresståget Mälardalen/Värmlänningen

av Sune Nylén, Friday, February 03, 2017, 11:51 (2610 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jo visst stämmer det att Mälardalen (tågen 70 och 69) gick Cst - Kp - Ör redan från början. Jag trodde att de kom in senare. Precis som sägs, bör de under den vanliga veckan (inte lördagar) ha klarat svängen Cst - Ör mellan Östergyllens eller andra expresstågs ankomst och avgång i Cst. Så man har ändå klarat sig med 5 X0a5-sätt alla dagar utom lördagseftermiddagen då det sjätte sättet måste vara tillgängligt. Sen vet vi ju inte precis hur fordonsturerna såg ut.
Sven B

Om jag tittar i 1950 års kommunicka och börjar i Karlstad, så går Värmlänningen kl 0600 över Svartå Örebro Hallsberg Cst med ankomst 10,12.
Mälardalen går,som jag skrev i mitt tidigare inlägg idag kl 11,20 till Örebro över Västerås, där det vänder och är åter i Stockholm 17,38
Värmlänningen går 19,35 och inträffar i Karlstad 23.50.
Samma Xoa5 sätt kan därför med god marginal användas i bägge dessa tåg.
:-) Sune

Expresståget Östergyllen - Konferensen (?)

av S-O Johansson, Wednesday, February 01, 2017, 23:55 (2612 dagar sedan) @ Sven Bårström

Östergyllen var ett av de expresståg som SJ introducerade 1948 eller 49 efter det att X0a5-orna levererats. Det gick Mjölby - Stockholm med uppehåll i Linköping och Norrköping. I 1950 års tdt gick tåg 83 från Cst 19.00, till My 21.53 dagligen utom lördag. Lördagar gick tåget som nr 81 kl 15.00 från Cst med samma gångtider. Tåg 82 gick från My kl 6.50 och kom till Cst kl 9.52.
Om tolkar tdt 150 rätt gick vid den tiden X0a5 i tågen 21, 22 Oslo - M (Skandiapilen), 89, 90 Cst - G (Göteborgaren), 83/85, 84 Cst - My (Östergyllen) och 81/80 och 79/82 Cst - Karlstad (Värmlänningen). För detta behövdes 5 planenliga X0a5-sätt (av 6 tillgängliga).
Dessutom gick GDG-expressen Falun - G med X0a8. För detta krävdes bara ett planenligt motorvagnssätt av 2 tillgängliga.
Ungefär så var det några år omkring 1950. Lite senare blev det loktåg i 21/22 (Skandiapilen), och så började man köra Cst - M (Skåningen, sen Östergyllen ersatts med andra tåg) och ett nytt tågpar Cst - G (Stockholmaren). Från 1955 blev det Ra-lok i Göteborgaren och senare också i Skåningen.
Sven B

Jag tittade i min "kommunicka" från våren 1954 och där står tågparet annonserat som Ilsnälltåg och utan namn. Var det inte döpt i början eller försvann namnet snart? Övriga Xoa5-tåg inklusive "GDG-expressen" annonseras som expresståg och är namngivna. Det finns även en förklaring att expresstågen utgöres av snabbmotorvagnar med begränsat antal platser.
Namnet "Östergyllen" hittar jag först i en tidtabell från 1964. Då som ett dagtåg Stockholm-Mjölby och med Yoa2 som fordon om jag inte minns fel. Avgång Stockholm kl.10,40 och åter där kl.17,52 med 45 minuters vändtid i Mjölby.
Från 1968 försvann Yoa2 i tågen Stockholm-Östergötland. Med omstuvningar i tidtabellen blev väl gamla "Konferensen" ett Ra-draget loktåg Motala-Mjölby-Stockholm-Sundsvall och åter.

Expresståget Östergyllen - Konferensen (?)

av Mattias Jansson, Thursday, February 02, 2017, 00:09 (2612 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag tittade i min "kommunicka" från våren 1954 och där står tågparet annonserat som Ilsnälltåg och utan namn. Var det inte döpt i början eller försvann namnet snart?

Det drogs uppenbarligen in som expresståg efter bara några år (för att senare återkomma som namngivet tåg), för det fanns med från Xoa5-starten 1948 och finns med som namngivet expresståg i 1950 års tdt.

Om jag får lov att spekulera kan det möjligen ha varit så att fem dubbelturer för sex fordon blev litet väl knappt (Skandiapilen krävde två sätt då man inte hann t o r samma dag), och att det som bedömdes som minst betydelsefullt ersattes med ett loktåg. (Omsider blev det med Ra tydligen ok att betrakta även loktåg som expresståg, men det var en senare grej.)

Expresståget Östergyllen - Konferensen (?)

av 53 Wadsten, Tuesday, February 07, 2017, 04:12 (2607 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Gick Östergyllen resp. Konferensen över Nyköping eller Katrineholm, den senare linjen var enkelspårig fram till 1964, så det borde vara hugget som stucket vilken linje man valde.

Expresståget Östergyllen - Konferensen (?)

av Kjell Friberg, Tuesday, February 07, 2017, 05:56 (2607 dagar sedan) @ 53 Wadsten

1950 års Östergyllen gick via Nyköping. Enda gången jag såg detta tåg hade det möte i Tystberga med det persontåg jag väntade på att åka söderut med.

Expresståget Östergyllen - Konferensen (?)

av 53 Wadsten, Tuesday, February 07, 2017, 07:02 (2607 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Nyköpingslinjen är som bekant 18 km kortare.