Ett år med forumet (Forumet)

av Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum, Saturday, December 13, 2008, 15:54 (5612 dagar sedan)

[image]
Bilden ovan är tagen för 75 år sedan, Luciadagen 13 december 1933, på telegrafexpeditionen Stockholm Central. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.

Vårt forum har i sin nuvarande form rullat i snart ett år och vi kan konstatera att det har varit relativt lite tekniska svårigheter och heller ingen ’urspårning’.

Vi vill härmed ge alla skrivare och läsare en eloge för att ni sköter er så bra på forumet. Tonen är nyfiken, konstruktiv och samarbetsbetonad.
Vidare är den stora majoriteten även bra på att hålla sig till det järnvägshistoriska området. Att försöka definiera detta är nog inte det lättaste eftersom det som händer idag är historia i morgon!

Om vi får önska något så är det att fler skrivare tar sig tid att välja rätt kategori innan ni skickar inläggen!

Vi ser fram emot ett nytt spännande järnvägshistoriskt år!

Ett år med forumet

av HJP, Saturday, December 13, 2008, 16:00 (5612 dagar sedan) @ Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum

[image]
Bilden ovan är tagen för 75 år sedan, Luciadagen 13 december 1933, på telegrafexpeditionen Stockholm Central. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.

****
Jag ber att få önska detsamma tillbaks!
Trodde först att bilden föreställde moderatorerna på sin expedition ;-)

God Hjul & Godt Nytt Tåg! :-)

HJP

Ett år med forumet

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Sunday, December 14, 2008, 00:43 (5611 dagar sedan) @ HJP

"Moderaterna" heter det väl????:-D Sune

Ett år med forumet

av Bengt Österdahl @, Gustavsberg, Saturday, December 13, 2008, 17:41 (5612 dagar sedan) @ Victor S

[image]


Vad var maskinen med den smala pappersremsan till för?

Det är en telegrafiapparat. Hur/när den användes kan säkert någon annan berätta.

Vi kanske skulle gå över till morsesignalering i forumet frågar

Bengt, som var telegrafist i det militära. :-)

Ett år med forumet

av Victor S, Saturday, December 13, 2008, 18:00 (5612 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Vi kanske skulle gå över till morsesignalering i forumet frågar

Bengt, som var telegrafist i det militära. :-)

... _ _ _ ... :-P

Ett år med forumet

av Kurt G. Möller, Sthlm, Saturday, December 13, 2008, 18:03 (5612 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Det är en telegrafiapparat. Hur/när den användes kan säkert någon annan berätta.

I bruk på en del svenska banor in på sent 40-tal, eventuellt nånstans t o m 1950.

Utomlands däremot längre - i det "supposedly progressive" men fruktansvärt konservtiva USA långt in på 1960-talet!!! Dvs. för tåganmälan etc.!!!

Ett år med forumet - morse i USA

av Kurt G. Möller, Sthlm, Sunday, December 14, 2008, 10:37 (5611 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jag borde kanske ha lagt till att detta dock inte var vanligt såå länge - fullt så illa var det inte...

Telefgrafi - Ett år med forumet

av Olof W, Saturday, December 13, 2008, 19:17 (5612 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Maskinen används för mottagning av telegrafi. Istället för att signalisten sitter och skriver ner meddelandet när det anländer skriver apparaten ut korta och långa på pappersremsan så att signalen bevaras och kan arkiveras. Man måste fortfarande kunna morse för att läsa men det gör inget om man är ouppmärksam en stund.

Kan någon svara på hur länge remsorna sparades? De torde ha varit av intresse vid olyksutredningar.

di-da-dit

/Olof

Telefgrafi - Ett år med forumet

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Sunday, December 14, 2008, 00:32 (5611 dagar sedan) @ Olof W

Morse är lätt, som det stod i Chalmeristernas tidning. Det lärde jag mig i morse:-D Sune

Telefgrafi - Ett år med forumet

av Anders Sandgren, Sunday, December 14, 2008, 00:46 (5611 dagar sedan) @ Sune Nylén

borde man inte sätta punkt för sådana streck

Telefgrafi - Ett år med forumet

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Sunday, December 14, 2008, 00:49 (5611 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Kvickt svarat.Inte ens JAG tänkte så långt... --- ...:-D Sune

Telefgrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Stefan Skoglund, Sunday, December 14, 2008, 19:39 (5611 dagar sedan) @ Olof W

Planerar ÖSlJ att driftsätta ett telegrafnät ? iom att de
nu har en blanktrådslinje och troligtvis ett antal apparater.

Transportstyrelsen lär visserligen troligen inte godkänna skarp användning.

Telegrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Sunday, December 14, 2008, 23:40 (5610 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Visst är det frestande - men vi har inga telegrafister...

Telegrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Bengt Österdahl @, Gustavsberg, Monday, December 15, 2008, 03:09 (5610 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Visst är det frestande - men vi har inga telegrafister...

.-- .- --. ---- .- .-. ...- .- .-. .. - - . .-.. . --. .-. .- ..-. . ... -


-... . -. --. -

Här har ni att öva på. :-)


/Bengt

Telegrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Monday, December 15, 2008, 08:03 (5610 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Telegrafera e´lätt,de´lärde ja´mej i morse:-D Sune

Telegrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Gunnar Håkansson, Monday, December 15, 2008, 13:19 (5610 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Jag tror mig ha hittat tre bokstäver, som blivit ett nyckeltryck för korta. Men det kanske är meningen, att man skall kunna dechiffrera sådant också? Störningar på telegraflinjen och liknande.

Telegrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Bengt Österdahl @, Gustavsberg, Monday, December 15, 2008, 13:38 (5610 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Jag tror mig ha hittat tre bokstäver, som blivit ett nyckeltryck för korta. Men det kanske är meningen, att man skall kunna dechiffrera sådant också? Störningar på telegraflinjen och liknande.

Jag hittar bara ett fel; första tecknet där det saknas en lång i slutet.

Svar på frågan: Nej, man ber motstationen repetera.

/Bengt

Telegrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Anders Svensson, Kalmar, Monday, December 15, 2008, 20:14 (5610 dagar sedan) @ Bengt Österdahl

Jag hittar bara ett fel; första tecknet där det saknas en lång i slutet.

/Bengt

Jag skulle vilja säga att jag har hittat två fel till, om jsg ska få ihop ett meddelande.
Tecken 4 borde vara .... och tecken 20 ..

Mvh
Anders S, Kalmar

Telegrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Bengt Österdahl @, Gustavsberg, Monday, December 15, 2008, 21:18 (5610 dagar sedan) @ Anders Svensson

Jag hittar bara ett fel; första tecknet där det saknas en lång i slutet.

/Bengt


Jag skulle vilja säga att jag har hittat två fel till, om jsg ska få ihop ett meddelande.
Tecken 4 borde vara .... och tecken 20 ..

Det stämmer. Jag får skylla på att jag hade jobbat hela natten när jag skrev detta och att jag inte hållit i en telegrafnyckel sedan 1989.

/Bengt

Telegrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Gustaf H. Wadsten, Saturday, October 09, 2010, 07:52 (4947 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Siste SJ tjänstemannen med utbildning i morsealfabetet var Stig Mårtensson i Falsterbo som gick ur tiden i november 2009, morsenyckeln finns dock kvar i sonens ägo, vilken blev upplärd i morsealfabetet-

Gustaf.

Telegrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Kurtan @, Sthlm, Saturday, October 09, 2010, 14:01 (4947 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Kan HSFJ ha varit utan bantelefon ända till förstatligandet...??

Telefgrafi - ÖSlJ:s blanktrådsnät

av Lars-Henrik Eriksson, Monday, December 15, 2008, 10:30 (5610 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Planerar ÖSlJ att driftsätta ett telegrafnät ? iom att de
nu har en blanktrådslinje och troligtvis ett antal apparater.

Transportstyrelsen lär visserligen troligen inte godkänna skarp användning.

Varför inte?

Ett år med forumet

av Tuva, Sunday, December 21, 2008, 12:58 (5604 dagar sedan) @ Johan S

Hejsan vänner
Vi ute på smalspårs föreningen Norregårdsbanan önskar alla järnvägs intresserade en riktig god jul på er alla.

Just nu händer det mycket inför våren och detta är en av dom få smalspåren i Småland där det händer så mycket under året.

Så vi hälsar alla ny medlemar välkomna inför ett nytt spännande år hos oss.
Massa kramar Tuva
www.mj-portalen.se