Backupkopior respektive olika klockslag (Forumet)

av Arne, Tuesday, March 14, 2017, 12:25 (2594 dagar sedan)

Jag har läst morgonens statusrapport från Daniel B om reparationen och problemen med uppdateringen av forumprogramvaran 'my little forum'. Tar därför JvmV några kontinuerliga backupkopior av foruminläggen varje dag utifall det skulle uppstå framtida problem?

Och är det problem med att korrigera tidsskillnaden mellan klockslaget för ett inläggs tidsangivelse i rubrikraden och den tid för postningen som visas i listan Hela tråden under inlägget? Nu är det en timmes skillnad mellan tiderna.

Backupkopior respektive olika klockslag

av Christer Fredriksson, Tuesday, March 14, 2017, 12:37 (2594 dagar sedan) @ Arne

Backupper är väl webbhotellets sak att utföra enligt krav från data-ägaren?

Backupkopior respektive olika klockslag

av Rasmus Axelsson, Tuesday, March 14, 2017, 13:40 (2594 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Backupper är väl webbhotellets sak att utföra enligt krav från data-ägaren?

Det beror nog på vad man har betalar för. De webhotell jag har kommit i kontakt med, har haft möjlighet för användaren att spara egna backuper av databasen.

Backupkopior respektive olika klockslag

av Christer Fredriksson, Tuesday, March 14, 2017, 14:17 (2594 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jo men så måste väl vebbhotellet av egen säkerhet och överlevnad spara egna drift-backupper!

När jag arbetade på dåvarande SJ-Data sparade vi rullande 3-dygns backupper samt rullande 3-veckors backupper.

DSB var ett snäpp bättre, de körde allt på dubblerade (tandem) maskiner och minnen!

Backupkopior respektive olika klockslag

av Per Lind, Tuesday, March 14, 2017, 20:25 (2594 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När Svenskt MJ Forum hackades för några år sedan på grund av att webbhotellet hade ett säkerhetshål fanns backuper men webbhotellet vägrade ge oss tillgång till dessa så allt fick programmeras om.
Dåligt tyckte vi.
-Per

Backupkopior respektive olika klockslag

av Rasmus Axelsson, Tuesday, March 14, 2017, 21:44 (2594 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jo men så måste väl vebbhotellet av egen säkerhet och överlevnad spara egna drift-backupper!

Det beror som sagt vad man betalar för och till vem. När banvakt.se kraschade för några år sen, minns jag det som att Jöran Johansson sa att webhotellet inte hade backuper på allt, medan andra webhotell tillhandahåller sånt gratis.

När jag arbetade på dåvarande SJ-Data sparade vi rullande 3-dygns backupper samt rullande 3-veckors backupper.

DSB var ett snäpp bättre, de körde allt på dubblerade (tandem) maskiner och minnen!

För egen del gör jag egna backuper med ytterst ojämna mellanrum och särskilt vid större förändringar eller tillägg.