Du kan inte jämföra Dollartågen med Midnight Sun!
Det är två helt skilda upplägg och målgrupper!
SJ började köra det s.k. Dollartåget den 3 juli 1950 på en veckolång resa till Polcirkeln. Och sedan körde man olika sådana här chartertåg fram till slutet på 60-talet. Sträckningen på resrutten varierade men gemensamt var nog att man just inkluderade Lappland över Polcirkeln med den attraktiva midnattssolen. Den här i tråden omtalade filmade tågresan med The Sunlit Nights Land Cruises gjordes sommaren 1953 av filmaren och producenten Håkan Cronsioe på dennes filmbolag Svensk Tonfilm åt Statens Järnvägar.
Jag vill nog påstå att den här 26 minuter långa färgfilmen med namnet 'On the Track to the Midnight Sun' var en del av de berömda Dollartågen. Det var ju just den här typen av förmögna amerikanska dollarturister vilka man från SJ:s sida vände sig till så här efter kriget för att få in utländsk hårdvaluta till Sverige. Vad skulle det vara för skillnad på de olika tågen och målgrupperna menar du?
Nej, det går att se på bilder av Dollartågen att det är bl.a. samma SJ WLA05a sovvagnar i tåget i filmen och på stillbilder av sovvagnarna på exempelvis Stockholmskällan från premiärresan 1950. Och man hade ju i de här tågen väldigt moderna vagnar med olika funktioner. Det fanns ju t.o.m. fotograf med framkallning av film ombord liksom telefon. Man hade även filmvisning ombord långt för SJ:s moderna biovagnar! Läs här vad som skrivs i svenska Wikipedia om vagnarna i Dollartåget:
'Tåget, som av dåtidens svenskar ansågs vara mycket exklusivt, bestod av de modernaste av SJ:s sov-, salongs- och restaurangvagnar. Ett tågsätt tog maximalt 48 gäster, alla i singelkupéer, vilka betjänades av 16 personers besättning. Några vagnar var specialanpassade, bland annat fanns en resgodsvagn som var försedd med dusch och en förstaklassvagn som var försedd med bar'.