Hinsnoret 1980 Går denna bättre? Jodå

av Överkörmästaren, Monday, April 03, 2017, 21:36 (2551 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

https://mittmedia.solidtango.com/widgets/embed/r8038kmh?as=0&auto_play=true&cat...

Rörande historia av den gubben. Sammanhanget känns dock lite haltande men det är ju inte ditt fel, du ska i stället ha beröm för att du grävde fram det här klippet med i alla fall någon järnvägsanknytning (och ett leksandsperspektiv som i alla fall spelar roll för några av oss)!

Hinsnoret 1980

av BM, Tuesday, April 04, 2017, 13:47 (2550 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Den oyckliga dagen var det övning på SJ:s driftvärnsgård Dala-Storsund ca 1 km från olycksplatsen.
De rekvirerade därför mycket snabbt in hemvärns och driftvärnspersonal därifrån.

Ljudsignaltavlorna vid platsen sitter fortfarande kvar

Hinsnoret 1980

av Christer Fredriksson, Tuesday, April 04, 2017, 14:54 (2550 dagar sedan) @ BM

Vad hände med den person som satt som Fjtkl i Gävle denna olyckliga dag?

Hinsnoret 1980

av s svensson, Tuesday, April 04, 2017, 20:13 (2550 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vet ej? Men det var olika bud om hur det hela gått till. Därav att det efter denna olycka blivit regel att arbetet skall lagras på band. Det kom ut särskilt cirkulär om detta.

Vi skall komma i håg att vädret var mycket dåligt och åska hade förstört en del förbindelser.
Tidigare har det hänt olyckor därför att fjärrblockering= fjärrstyrning var ur bruk (alltså inte gick att använda). Däremot var linjeblockeringen i bruk, dvs användes.
När olyckan tänkte jag på personer som bor i Hinsnoret. Det är ju några SJK-are där.
Två lok blev totalhavererade. Möjligen tänkte man reparera Rc 1109. Buffertbalken fanns kvar i Örebro lång tid. Plockar man in buffertbalken så kanske man kunde räkna loket som reparerad. Jag tror att man gjort samma med andra Rc lok (t ex 1140,1190,+ några till).

Hinsnoret 1980

av Kjell Aghult, Wednesday, April 05, 2017, 07:39 (2550 dagar sedan) @ s svensson

Vet ej? Men det var olika bud om hur det hela gått till. Därav att det efter denna olycka blivit regel att arbetet skall lagras på band. Det kom ut särskilt cirkulär om detta.

a) Genom åskvädret hade s k stillbild uppstått. Linjeblockering och stationsautomater var dock inledningsvis intakta.
b) Ett spårledningsfel uppstod dock Hinsnoret-Falun, så att linjeblockeringen "fastnade" i körriktning norrut.
c) Sydgående tåget klarerades ut frän Falun C mot "stopp". Man räknade med att stationsautomaterna skulle verkställa det aktuella mötet i Hinsnoret eller Ornäs. Spårplanen i Gävle visade hela tiden en föråldrad lägesbild.
d) Hur fjtkl formulerat körtillåtelsen till det sydgående tåget har diskuterats. Slutsatsen blev dock att föraren på detta tåg missuppfattat meddelandet.
e) Efter olyckan infördes bl a bandinspelning av alla fjtkl säkerhetssamtal (Dock ej
samtalen i s k handtågledning, dagens system M). Detta fick personalförbunden nu acceptera, saken ju gällt länge vid flyget. Även vissa ändringar runt "stillbildsfenomenet" gjordes.
f) Veterligen offentliggjordes aldrig polisutredningen. Järnvägen och Polisen gjorde
alltid var sin utredning, med olika syften: Järnvägen för att kunna förhindra upprepande och Polisen för att konstatera, om något brott begåtts (Normalt en
av de två graderna av allmänfarlig vårdslöshet).

Olyckan redovisas kortfattat i "Säkerhetstjänsten 1980". Var den första i sitt slag under de 25 år SJ använt fjb.

Hinsnoret 1980

av Christer Fredriksson, Wednesday, April 05, 2017, 10:01 (2550 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Bortsett från skuld och orsaker, så hur var den personella kopplingen mellan Munktorp och Hinsnoret?

Hinsnoret 1980

av Mattias Jansson, Wednesday, April 05, 2017, 16:03 (2549 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Bortsett från skuld och orsaker, så hur var den personella kopplingen mellan Munktorp och Hinsnoret?

Har jag missat något? Jag kan inte någonstans i tråden hitta något omnämnande av Munktorpsolyckan, så varför dök den frågan plötsligt upp?

Hinsnoret 1980

av Olle Sundstrom, Wednesday, April 05, 2017, 09:09 (2550 dagar sedan) @ s svensson

[i]När olyckan tänkte jag på personer som bor i Hinsnoret[/i]. [i]Det är ju några SJK-are där.[/i]

Jag vet inte om jag är en av de SJK-are som åsyftas i citatet ovan. När olyckan inträffade hade jag sedan många år lämnat föräldrahemmet = Hno stn men jag besökte mina föräldrar ett par gånger i månaden och minns tydligt - för att inte säga övertydligt - hur bangården någon vecka efter olyckan formligen kryllade av hyenor som närgånget studerade de vagnsvrak som stod uppställda på ba-sticken. Rop som "titta, här är det blod" kunde höras när småbarnsföräldrar bedrev katastrofturism.

Farsan och morsan var mycket illa berörda av det hela, dock mest av det fruktansvärda i att så många barn miste livet.

Jag vandrar regelbundet BJ Orn - Fln och när jag passerar km 10+800 tar jag en tyst minut för de omkomna.

Olle Sundström

Hinsnoret 1980

av A.Svenson, Tuesday, April 04, 2017, 16:59 (2550 dagar sedan) @ BM

Hej!

Det är riktigt att handräckning anlände från järnvägsdriftvärnsgården Dala-Storsund. Men det var inte personal från Järnvägarnas Driftvärn utan Postens som gjorde en mycket bra insats. I avsaknad av de former för debriefing som finns idag var det dock många som mådde mycket dåligt efteråt. Om någon Hemvärnspersonal var inblandad vet jag inte, har umgåtts med mycket äldre HV-soldater i Dalarna men aldrig hört att de skulle deltagit. Att postisarna så snabbt kunde sättas in berodde ju på att de var på plats. Annars hade nog beredskapstroppen från I13 varit ett troligare militärt bidrag.

Att andra driftvärn än järnvägens nyttjade Storsund var inte ovanligt. Förutom Posten så var bland andra Vägverket och Sveriges Radio väl sedda gäster.

Ljudsignaltavlorna på platsen finns där på grund av den gångfålla som leder till sportstugorna som syns på flygbilden i reportaget.

Anders S
tidigare stf/C JvgDv och fortfarande flitig användare av Storsund.

Hinsnoret 1980

av Stefan Skoglund, Wednesday, April 05, 2017, 15:56 (2549 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Det är riktigt att handräckning anlände från järnvägsdriftvärnsgården Dala-Storsund. Men det var inte personal från Järnvägarnas Driftvärn utan Postens som gjorde en mycket bra insats. I avsaknad av de former för debriefing som finns idag var det dock många som mådde mycket dåligt efteråt. Om någon Hemvärnspersonal var inblandad vet jag inte, har umgåtts med mycket äldre HV-soldater i Dalarna men aldrig hört att de skulle deltagit. Att postisarna så snabbt kunde sättas in berodde ju på att de var på plats. Annars hade nog beredskapstroppen från I13 varit ett troligare militärt bidrag.

Att andra driftvärn än järnvägens nyttjade Storsund var inte ovanligt. Förutom Posten så var bland andra Vägverket och Sveriges Radio väl sedda gäster.

Ljudsignaltavlorna på platsen finns där på grund av den gångfålla som leder till sportstugorna som syns på flygbilden i reportaget.

Anders S
tidigare stf/C JvgDv och fortfarande flitig användare av Storsund.

I den refererade intervjun med en driftvärnare syns det att han är från Posten (Postens signalhorn på högra ficklocket.)