Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Fredrik Skog, Monday, December 15, 2008, 14:07 (5610 dagar sedan)

De fyraxliga HC-bussarna (oavsett spårdvidd) Vilka färger har de funnits i?
Det jag hittat är

* Gulvita med grön rand (den vanliga färgen)
* HNJs rödsvarta

Finns det fler kombinationer? Målades de någonsin om till Y6 gul-orangea?

/Fredrik

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1

av Granis, Monday, December 15, 2008, 14:43 (5610 dagar sedan) @ Fredrik Skog

* Gulvita med grön rand (den vanliga färgen)
* HNJs rödsvarta

Helröda med grått tak på Gotland. Under privatbanetiden fanns dylikt färgade även på Öland samt i Östergötland/ Småland. NkLJ´s var väl från början röda med silverfärgad överdel, men sedan "Uddeholmarna" kom 1956 blev de (också) ommålade i deras färgsättning, d v s röda med cremefärgad överdel. Röda med svart rand, som Du nämner, hade ju även på privatbanetiden HBJ beroende på att de då -trots spårvidden- hade samarbete med just HNJ. Det var väl t o m så att HBJ beställde en av de första rälsbussarna av "Yo-Yot/p"-typen, d v s med svagare motor än Yo1-Yo1t/p, varför en av dem innan leverans från "Hilding Carlsson" fick åka på uppvisningsturné i landet med normalspårsboggier?

Målades de någonsin om till Y6 gul-orangea?

Nej. Men väl alltså från rött till gult sedan SJ tagit över.

/ L G

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - Fler exempel!

av Lasse M, Monday, December 15, 2008, 15:28 (5610 dagar sedan) @ Granis

* Gulvita med grön rand (den vanliga färgen)
* HNJs rödsvarta


Helröda med grått tak på Gotland. Under privatbanetiden fanns dylikt färgade även på Öland samt i Östergötland/ Småland.

Rälsbussarna på Öland hade en svart(?) rand utmed bröstlinjen ungefär som HBJ/HNJ men utan dom vita avgränsande linjerna vad jag förstått. Gotlands var helroda utan några linjer.

NkLJ´s var väl från början röda med silverfärgad överdel, men sedan "Uddeholmarna" kom 1956 blev de (också) ommålade i deras färgsättning, d v s röda med cremefärgad överdel. Röda med svart rand, som Du nämner, hade ju även på privatbanetiden HBJ beroende på att de då -trots spårvidden- hade samarbete med just HNJ.

På HNJ's variant hade den svarta randen tunna vita linjer som avgränsning/border (eller vad man ska kalla det på ren svenska) till den röda korgfärgen. Även HBJ också hade dessa vita linjer.

Det var väl t o m så att HBJ beställde en av de första rälsbussarna av "Yo-Yot/p"-typen, d v s med svagare motor än Yo1-Yo1t/p, varför en av dem innan leverans från "Hilding Carlsson" fick åka på uppvisningsturné i landet med normalspårsboggier?

Målades de någonsin om till Y6 gul-orangea?


Nej. Men väl alltså från rött till gult sedan SJ tagit över.

/ L G


Fler färgsättningar var ju bl.a:
VGJ = Grön, cremegul, svart (har jag för mig) Ovan bröstlinjen cremegult, under bröstlinjen grön, utmed korgens nederkant en svart linje. Taket förmodligen silver, eller?

VJ = Vinröd(?) och silver, eller? Ovan bröstlinjen silver, under bröstlinjen vinröd. Taket?

SRJ = Brun, beigegul/cremegul(?). Ovan bröstlinjen cremegult, under bröstlinjen brun. Taket förmodligen silver, eller?

TGOJ = Olivgrön, beigegul(?). Se rälsbussen till höger.

SWB = ?

Fanns det fler? Några skånebanor bör väl också köpt HC-bussar, vilka färgsättningar hade dessa isåfall?

Var där några fler 1067-banor utöver HBJ som inskaffade HC-bussar?

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - Fler exempel!

av Granis, Monday, December 15, 2008, 15:35 (5610 dagar sedan) @ Lasse M

Rälsbussarna på Öland hade en svart(?) rand utmed bröstlinjen ungefär som HBJ/HNJ men utan dom vita avgränsande linjerna vad jag förstått.

Just det. Och så var väl "TÖJ-fordonen" också målade? I varje fall NÖJ´s...

Fler färgsättningar var ju bl.a:
(---)
SRJ = Brun, cremegul

Ajdå. Glömde detta. Straffpoäng kanske? :-P

Var där några fler 1067-banor utöver HBJ som inskaffade HC-bussar?

BKB hade väl såväl boggi som tvåaxliga varianter, men vill minnas ett de var helgula?

/ L G

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - Fler exempel!

av Lasse M, Monday, December 15, 2008, 15:40 (5610 dagar sedan) @ Granis

Rälsbussarna på Öland hade en svart(?) rand utmed bröstlinjen ungefär som HBJ/HNJ men utan dom vita avgränsande linjerna vad jag förstått.


Just det. Och så var väl "TÖJ-fordonen" också målade? I varje fall NÖJ´s...

Just det ja, dessa glömde jag, exakt vilken förvaltning det var kommer jag inte ihåg på rak arm men någon/några av Östgötabanorna hade röda HC-bussar med svart rand. Men om denna randen var med eller utan dom tunna vita angänsande linjerna kommer jag inte ihåg men vill också ha det till att det var utan vita linjer.

BKB hade väl såväl boggi som tvåaxliga varianter, men vill minnas ett de var helgula?

/ L G

Inte en aning, kände inte till förrän nyligen att BKB hade rälsbussar ö.h.t.

Sen kom jag på att även NVHJ hade väl ett eget färgschema, rött i någon variant även där väl?

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - Fler exempel!

av Johan O, Monday, December 15, 2008, 15:54 (5610 dagar sedan) @ Lasse M

Nja, TÖJ och NVHJ och ÖJ hade röda bussar med BLÅA linjer vad jag vet, se omslaget till SPÅR 1999 tex...

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - TÖJ

av Leif B, Monday, December 15, 2008, 16:03 (5610 dagar sedan) @ Johan O

Nja, TÖJ och NVHJ och ÖJ hade röda bussar med BLÅA linjer vad jag vet, se omslaget till SPÅR 1999 tex...

Nu har jag läst på och kan bekräfta det, i varje fall vad gäller TÖJ (NÖJ, MÖJ och VB). "Alla rälsbussar på TÖJ-banorna målades röda med ett blått midjeband under fönstren." (Järnvägsminnen 3, Harry Harrysson och Willy Forström, Trafik-Nostalgiska Förlaget.)

Det finns också flera (svartvita) foton som visar ett brett midjeband men inga tunna (vita) linjer som på t ex HNJ.

/Leif

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - TÖJ

av Ante Svensson, Monday, December 15, 2008, 18:57 (5610 dagar sedan) @ Leif B

Nja, TÖJ och NVHJ och ÖJ hade röda bussar med BLÅA linjer vad jag vet, se omslaget till SPÅR 1999 tex...


Nu har jag läst på och kan bekräfta det, i varje fall vad gäller TÖJ (NÖJ, MÖJ och VB). "Alla rälsbussar på TÖJ-banorna målades röda med ett blått midjeband under fönstren." (Järnvägsminnen 3, Harry Harrysson och Willy Forström, Trafik-Nostalgiska Förlaget.)

Det finns också flera (svartvita) foton som visar ett brett midjeband men inga tunna (vita) linjer som på t ex HNJ.

/Leif

ÖJ: Röda bussar med svart midjelinje dito och märkning.

GJ/KlRJ: Röda bussar (mörkare än ÖJ) med VIT märkning. Inga linjer eller liknande.

TÖJ: Röda bussar med BLÅ midjelinje och dito märkning. Det tidigare omtalade Märstasläpet var enda TÖJ-märkta, övriga märktes NÖJ/MÖJ/VB. Notera alltså att även bansignaturerna var blå...

Ante

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - MÖJ, NÖJ, VB?

av Leif B, Monday, December 15, 2008, 15:56 (5610 dagar sedan) @ Lasse M

Rälsbussarna på Öland hade en svart(?) rand utmed bröstlinjen ungefär som HBJ/HNJ men utan dom vita avgränsande linjerna vad jag förstått.


Just det. Och så var väl "TÖJ-fordonen" också målade? I varje fall NÖJ´s...


Just det ja, dessa glömde jag, exakt vilken förvaltning det var kommer jag inte ihåg på rak arm men någon/några av Östgötabanorna hade röda HC-bussar med svart rand. Men om denna randen var med eller utan dom tunna vita angänsande linjerna kommer jag inte ihåg men vill också ha det till att det var utan vita linjer.


Hade inte Östgötabanorna rött med ett blått band "runt magen". Hittar inga bilder men MÖJ-boken har i varje fall den färgen på omslaget. Har en känsla av att även den VB hade denna färgsättning, men jag är osäker?

/Leif

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - MÖJ, NÖJ, VB?

av Lasse M, Monday, December 15, 2008, 19:26 (5610 dagar sedan) @ Leif B

Rälsbussarna på Öland hade en svart(?) rand utmed bröstlinjen ungefär som HBJ/HNJ men utan dom vita avgränsande linjerna vad jag förstått.


Just det. Och så var väl "TÖJ-fordonen" också målade? I varje fall NÖJ´s...


Just det ja, dessa glömde jag, exakt vilken förvaltning det var kommer jag inte ihåg på rak arm men någon/några av Östgötabanorna hade röda HC-bussar med svart rand. Men om denna randen var med eller utan dom tunna vita angänsande linjerna kommer jag inte ihåg men vill också ha det till att det var utan vita linjer.

Hade inte Östgötabanorna rött med ett blått band "runt magen". Hittar inga bilder men MÖJ-boken har i varje fall den färgen på omslaget. Har en känsla av att även den VB hade denna färgsättning, men jag är osäker?

/Leif

:-( Så klart, hade jag bara tänkt efter lite så hade jag ju kommit ihåg hur boken Från Vadstena till Vadstena ser ut i sin layout.

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - MÖJ, NÖJ, VB?

av Kjell Friberg, Tuesday, December 16, 2008, 08:36 (5610 dagar sedan) @ Lasse M

...och så länge inget bättre kommer fram är det färgnyanserna på boken "Från Wadstena till Vadstena" som gäller då bokens omslag skall knyta an till de unika elhildingarna (och även övriga rälsbussar på TÖJ-nätet samt TÖJ landsvägsbussar). I det närmaste samma färger användes även på TGOJ:s landsvägsbussar, även de en numera utdöd art.

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - Fler exempel!

av Uno P ⌂ @, Monday, December 15, 2008, 15:51 (5610 dagar sedan) @ Lasse M

Fanns det fler? Några skånebanor bör väl också köpt HC-bussar, vilka färgsättningar hade dessa isåfall?

Den enda skånebanan som köpte HC boggiebussar var HHJ. Frågan är om bussarna beställdes av HHJ eller av de Statliga Järnvägsbolagen? Bussarna fick i alla fall redan vid leveransen SJ nummer: Ydo 407, 410-412. Vet inte hur de var märkta eller målade. Men sannolikheten är stor att de var i SJ utförande. De övertogs i alla fall av SJ 1940.

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - TGOJ

av Kjell Friberg, Monday, December 15, 2008, 21:25 (5610 dagar sedan) @ Lasse M

TGOJ:s trärälsbussar levererades med samma färgsättning som SJ:s. Cirka 1950 ändrades den gröna midjelisten och texten till brunt men detta blev inte genomfört helt innan nästa färgsättning presenterdes som var skogsgrön (inte olivgrön) nederdel och ljusgul överdel, samma som stålrälsbussarna. Målningen var dock inte enhetlig då det experimenterades litet med fältgränser och andra attribut. När de elektriska motorvagnstågen kom med sina (nya) färger olivgult/olivgrönt fanns ännu alla tre färgsättningarna representerade på trärälsbussarna då ommålning bara skedde vid storrevision. Det var mycket spännande att sitta i mosters fönster och se vilken färg rälsbussen från Eskilstuna skulle ha när den gorde rundgång i Valskog. När vi skulle åka hem den vintern kom så överraskningen i och med att just denna dag gick det stålrälsbuss Eskilstuna - Valskog och denna fortsatte sedan till Norrköping varför ett byte eliminerades. Denna körning var helt utanför plan och var en följd av den dagens väderförhållanden.

Färgscheman kring Yo1(s) - Yo1p - Yo1 - Y

av Anders Eriksson, Tuesday, December 16, 2008, 09:07 (5610 dagar sedan) @ Leif B

Var inte även GDG banornas HC målade i annan färgsättning?

/Anders

Färgscheman - tvåaxlig från MSJ

av Klas Blomberg, Monday, December 15, 2008, 17:38 (5610 dagar sedan) @ Fredrik Skog

Det finns en tvåaxlig vagn från MSJ bevarad i Klippan, och den är målad mörkgrönt-ljusgult.

Är det historiskt korrekt och fanns det i så fall fyraxliga som fick den färgen?

Färgscheman - tvåaxlig från MSJ

av Uno P ⌂ @, Monday, December 15, 2008, 20:13 (5610 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Det finns en tvåaxlig vagn från MSJ bevarad i Klippan, och den är målad mörkgrönt-ljusgult.

Är det historiskt korrekt och fanns det i så fall fyraxliga som fick den färgen?

Målningen är historiskt korrekt förutom att den svarta linjen skall vara mörkgrön (ändrat nu). Det fanns inga fyraxliga HC-bussar i denna färg. Däremot så hade både MSJ och TRJ fyraxliga motorvagnar tillverkade av Nohab med denna färgsättning.
[image]

Färgscheman - lite blandade rälsbussar/motorvagnar

av Ola Almquist, Tuesday, December 16, 2008, 01:42 (5610 dagar sedan) @ Uno P

Det finns en tvåaxlig vagn från MSJ bevarad i Klippan, och den är målad mörkgrönt-ljusgult.

Är det historiskt korrekt och fanns det i så fall fyraxliga som fick den färgen?


Målningen är historiskt korrekt förutom att den svarta linjen skall vara mörkgrön (ändrat nu). Det fanns inga fyraxliga HC-bussar i denna färg. Däremot så hade både MSJ och TRJ fyraxliga motorvagnar tillverkade av Nohab med denna färgsättning.

När vi ändå har spårat ur lite så kan jag passa på att fråga om följande fordon:
-ÖSJ tvåaxlig HC
-NOJ/DJ tvåaxlig HC
-BJ fyraxliga motorvagnar Motala Verkstad och NOHAB
-KVBJ fyraxlig NOHAB
-diverse Motala-rälsbussar BKB, VÅHJ, ULB

Som kommentarer till tidigare inlägg i tråden vill jag bara påpeka att NVHJ:s rälsbussar aldrig hade någon rand. Märkningen sannolikt i vitt. Troligen vinröda, medan TÖJ:s fordon troligen var mörkröda. Att reda ut nyanserna i dagens läge är inte lätt. Det finns ju inte så mycket kvar...
BKB hade väl aldrig några HC-rälsbussar?

M.v.h.
Ola

Färgscheman - lite blandade rälsbussar/motorvagnar

av Ola Almquist, Thursday, December 18, 2008, 09:51 (5607 dagar sedan) @ Ola Almquist

När vi ändå har spårat ur lite så kan jag passa på att fråga om följande fordon:

-ÖSJ tvåaxlig HC
-NOJ/DJ tvåaxlig HC
-BJ fyraxliga motorvagnar Motala Verkstad och NOHAB
-KVBJ fyraxlig NOHAB
-diverse Motala-rälsbussar BKB, VÅHJ, ULB

Kompletterar lite efter att ha hittat några bilder:
-BJ Yo8d 57; YDFo 135, 136, HC, tvåfärgade
-SOEJ Yo8g 3, SJ-färg?
-BJ 1, NOHAB, enfärgad ljus (BJ 2 var tvåfärgad på slutet? Det finns en bild i "Bilar på räls")
-SDJ Yo8d 303, ASJL, tvåfärgad
-SDJ UF2 105, HC, SJ-färg?
-GDJ Yo8d, HC, färg?

Tänkte länka till Motala Industrimuseum för bilder på några MV-tillverkade rälsbussar, men det tycks inte fungera...

M.v.h.
Ola

Färgscheman - tvåaxlig från MSJ

av Loke, Tuesday, December 16, 2008, 08:21 (5610 dagar sedan) @ Uno P

Det finns en tvåaxlig vagn från MSJ bevarad i Klippan, och den är målad mörkgrönt-ljusgult.

Är det historiskt korrekt och fanns det i så fall fyraxliga som fick den färgen?


Målningen är historiskt korrekt förutom att den svarta linjen skall vara mörkgrön (ändrat nu). Det fanns inga fyraxliga HC-bussar i denna färg. Däremot så hade både MSJ och TRJ fyraxliga motorvagnar tillverkade av Nohab med denna färgsättning.
[image]

Den söta lilla rälsbussen är korrekt målad och avser hur det såg ut 1937-1943.

Vilken är den ursprungliga identiteten på denna rälsbuss? MSJ-rälsbussen har jag för mig att det inte är.

Loke

Färgscheman - tvåaxlig från MSJ

av Uno P ⌂ @, Tuesday, December 16, 2008, 08:57 (5610 dagar sedan) @ Loke

Den söta lilla rälsbussen är korrekt målad och avser hur det såg ut 1937-1943.

Vilken är den ursprungliga identiteten på denna rälsbuss? MSJ-rälsbussen har jag för mig att det inte är.

Loke

Även efter ommärkning till SJ så fick rälsbussen till en början med behålla denna målning.

MSJ-bussen är till stora delar en rekonstruktion där det ingår delar från flera rälsbussar. Däribland just MSJ bussen. Men ramverket kommer från SJ Y 327.

[image]

Färgscheman - tvåaxlig från MSJ

av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, December 16, 2008, 10:49 (5609 dagar sedan) @ Uno P

Jag har sagt det förut: En pärla!

Att det var hopplock fr olika vagnar visste jag inte. Heder åt rbs-kramarna!

Vad har den för motor?

Färgscheman - tvåaxlig från MSJ

av BJ, Thursday, December 18, 2008, 22:39 (5607 dagar sedan) @ Uno P

Här en bild på MSJs fyraxliga variant.
Svart vitt är ju svårt, men den ser inte ut att vara lika distingt i färgerna som den "ny" målade tvåaxliga. Men det är nog bara ett synintryck och väderförhållanden.
BJ
[image]

Färgscheman - tvåaxlig från MSJ - koppel

av Kurt G. Möller, Sthlm, Monday, December 22, 2008, 01:40 (5604 dagar sedan) @ BJ

Jag tycker det ser ut som Albertkoppel på denna större vagn - obs. samma som BJ- och TRJ-vagnarna hade.

SRJ-vagnarna däremot hade (såvitt jag vet) hästskobuffertar dom första åren och sen Scharfenbergskoppel en bit in på 40-talet. Tanken var ju redan fr början att dessa skulle dra en à två vanliga passvagnar.

Färgscheman - tvåaxlig från MSJ Var?

av Bobo L, Monday, December 22, 2008, 09:07 (5604 dagar sedan) @ BJ

Här en bild på MSJs fyraxliga variant.
Svart vitt är ju svårt, men den ser inte ut att vara lika distingt i färgerna som den "ny" målade tvåaxliga. Men det är nog bara ett synintryck och väderförhållanden.
BJ
[image]

Den bilden har jag inte sett förut. Trevlig! Var är den tagen?

Färgschema sidospår

av Klas Blomberg, Tuesday, December 16, 2008, 16:14 (5609 dagar sedan) @ Fredrik Skog

NBJ:s rälsbussar var ju inte från HC, utan från Motala(?), dock väldigt lika och i en alldeles egen färgsättning
Bild i Otterbäcken