Ångloket i Sumpan...? (Fordon: lok)

av Moga, Monday, December 15, 2008, 19:55 (5613 dagar sedan)

Vet någon vad som hände med ångloket som stog uppställt vid Sundbybergs stn?

/Niklas (vilket är mitt riktiga namn alltså!)

Ångloket i Sumpan...?

av Ola Sigurdh, Kumla, Monday, December 15, 2008, 20:24 (5613 dagar sedan) @ Moga

[img]http://web.telia.com/~u19509361/SWB16.jpg[/img]

Om det är den här du menar (SWB 16)så finns den på NBVJ i Nora. Är som synes fullt funktionsduglig. Bilden är tagen efter rundgång i Järle.

Ola

Ångloket i Sumpan...?

av Moga, Monday, December 15, 2008, 20:36 (5613 dagar sedan) @ Ola Sigurdh

Det var som...! Nu blev jag faktiskt riktigt GLAD :-)
När hände allt detta? Dvs när försvann loket från Sundbyberg? Och hur kom det sig att det hamnade där det hamnade? (Har varit en entusiast i dvala de senaste 18 åren eller så)

/Moga

Ångloket i Sumpan...?

av Granis, Tuesday, December 16, 2008, 08:53 (5612 dagar sedan) @ Moga

Flera föreningar "uppvaktade" väl Sundbybergs kommun om detta lok och NBVJ "drog det längsta strået". Exakt när det var minns jag inte, men jag såg det tillfälligt uppställt på Tomteboda rgb... nån gång på 90-talet kanske?, varvid jag blev rejält förvånad då jag inte visste vad som var "på g" med loket (detta borde alltså ha varit innan "Postvagnen" m fl´s tid). NBVJ har nu alltså satt detta fina lok i trafik, även om det fortfarande står som "avställt/ ej driftsdugligt" på deras hemsida.

/ L G

Ångloket i Sumpan...?

av Anders Svensson @, Tuesday, December 16, 2008, 10:26 (5612 dagar sedan) @ Granis

Flera föreningar "uppvaktade" väl Sundbybergs kommun om detta lok och NBVJ "drog det längsta strået". ...

Det var t o m så att två "konstellationer" av föreningar, varav NBVJ (möjligen var det t o m på föregångaren MfSWB:s tid) var en, "bråkade" om loket varvid enligt rykten Sunbybergs kommun tyckte att "ska det vara så'nt här tjafs så behåller vi loket!" och så blev det också. Detta varade dock bara några år och i en andra omgången gick loket till NBVJ utan allt för mycket tjafs, åtminstone enligt vad undertecknad erfor... //Anders

Ångloket i Sumpan...?

av Granis, Tuesday, December 16, 2008, 10:39 (5612 dagar sedan) @ Anders Svensson

Det var väl också så att kommunen vid den tidpunkten -säkerligen efter verderbörlig "upplysning" från järnvägsvänner- insett hur dåligt loket "mådde" och vad som skulle erfordras (och då inte "bara" pengar) för att såväl återställa som därefter vidmakthålla lokets status. Då var det bäst att "skicka i väg det", trots allt. Denna osentimentala hållning har väl -som tur är- fått fäste bland förvaltare/ ägare av under bar himmel uppställda fordon. Något som SvJvm också understött och t o m krävt emellanåt. Nåväl. Åter till saken: När var det nu S10-loket försvann från Sundbyberg egentligen?

/ L G

Ångloket i Sumpan...?

av Anders Ö..., Tuesday, December 16, 2008, 11:27 (5612 dagar sedan) @ Anders Svensson

Första delen är korrekt, NBVJ respektive först NJM(dåvarande MaWJ1) och SKÅJ, senare NJM o SKÅJ i samarbete. Kommunen förstod nog inget av denna intresse "hysteri" ;o)

Nä det var väl SvJvm som drog längsta strået???
Dit gick loket först därefter på deposition till NBVJ.
Ägs inte loket formellt fortfarande av Sundbybergs kommun?

Ångloket i Sumpan...?

av Conny Sernfalk, Tuesday, December 16, 2008, 21:22 (5612 dagar sedan) @ Anders Ö...

Enligt mina anteckningar fattade Sundbybergs kommun beslut att avyttra loket till Sveriges järnvägsmuseum 1991-12-17. JVM deponerade sedan loket till NBVJ.

Loket finns ej längre med på JVM:s fordonslista. Har äganderätten övergått helt till NBVJ? Isf, när skedde detta?

/ Conny

Ångloket i Sumpan...? Fler bilder

av Conny Sernfalk, Tuesday, December 16, 2008, 22:30 (5612 dagar sedan) @ Ola Sigurdh

Här kommer ett par bilder på 1726. den första är från Vislanda stationsbangård 1970. den andra från Sundbyberg 1973 där yttre upprustning har påbörjats.

[img]http://i399.photobucket.com/albums/pp74/ConnyS/1726S10Vislanda1970fotoCS.jpg[/img]

[img]http://i399.photobucket.com/albums/pp74/ConnyS/1726S10Sundbyberg1973fotoCS.jpg[/img]

Ångloket i Sumpan...? Fler bilder

av henrik, sthlm, Wednesday, December 17, 2008, 19:50 (5611 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

såg precis en gammal bild på det loket vid hässelby station!
härligt det har klarat sig! ..
henrik