Nattrafik (Trafikchefen)

av KS, Saturday, April 22, 2017, 22:44 (2532 dagar sedan)

När startade man med trafik nattetid på SSB Hässleholm - Alvesta?

Nattrafik

av Christer Fredriksson, Sunday, April 23, 2017, 14:18 (2531 dagar sedan) @ KS

Om jag är rätt informerad från mina handlingar började natt-tågen på SSB att gå 1873-05-01 på sträckan Malmö - Stockholm.

Nattrafik

av Lennart Petersen, Tuesday, April 25, 2017, 00:41 (2530 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Om jag är rätt informerad från mina handlingar började natt-tågen på SSB att gå 1873-05-01 på sträckan Malmö - Stockholm.

Vid starten på stambanorna ansågs att det inte fanns underlag för både dagtåg och nattåg så det blev dagtåg med övernattning för resenärer på SSB .
Men alltså 1873 kommer nattågen.
Första tidtabell:
Stockholm 18:06
Katrineholm 21:31
Laxå 00:02
Jönköping 04:36
Malmö 12:30 (angivet med 24h räkning)
Bara något år senare öppnas hela Östra stambanan och restiden reduceras med ännu ett antal timmar.
När vi ser restiderna så bör vi betänka att det var en remarkabel revolution i resandet, att ta sig Stockholm-Malmö landvägen hade tagit up emot en vecka och dyrt var det dessutom med många övernattningar på gästgiverier.

Nattrafik

av Johnny, Thursday, April 27, 2017, 07:21 (2527 dagar sedan) @ Lennart Petersen

När vi ser restiderna så bör vi betänka att det var en remarkabel revolution i resandet, att ta sig Stockholm-Malmö landvägen hade tagit up emot en vecka och dyrt var det dessutom med många övernattningar på gästgiverier.


Vid den tiden var det väl snabbare att resa med ångbåt än på landsvägen. Skarprättare Dahlman lär ha åkt ångbåt till och från Karlskrona för ett uppdrag i början av 1900-talet.

Nattrafik

av 53 Wadsten, Thursday, April 27, 2017, 07:37 (2527 dagar sedan) @ Johnny

Och bekvämare.

Nattrafik

av Sune Nylén, Saturday, April 29, 2017, 00:08 (2526 dagar sedan) @ Johnny

När vi ser restiderna så bör vi betänka att det var en remarkabel revolution i resandet, att ta sig Stockholm-Malmö landvägen hade tagit up emot en vecka och dyrt var det dessutom med många övernattningar på gästgiverier.


Vid den tiden var det väl snabbare att resa med ångbåt än på landsvägen. Skarprättare Dahlman lär ha åkt ångbåt till och från Karlskrona för ett uppdrag i början av 1900-talet.

Det sista Dahlman tog i detta livet lär ha varit en spårvagn i Stockholm.
Ehuruvida han var i stånd att inspektera underredet vet jag ej.
:-D Sune