Spiralvriden stängseltråd (Historiskt material)

av ak44, Sunday, April 23, 2017, 23:12 (2531 dagar sedan)

Spiralvriden stängseltråd måste ha funnits i otaliga tusentals mil förr utmed alla järnvägslinjer? Hette den något särskilt eller sa man bara Spiralvriden stängseltråd?
Det finns några meter kvar ännu i min närhet på en villatomt. (Inte min tomt) Banan var före detta Ruda - Älghultsby.

Spiralvriden stängseltråd

av Jöran Johansson, Monday, April 24, 2017, 07:44 (2531 dagar sedan) @ ak44

I 1915 års banlära talas bara om galvaniserad järntråd, men i en bildtext anges "bandtråd med rygg" för vad jag gissar är den spiralvridna tråden, bredd 11 mm, vikt 160 g per m.

Spiralvriden stängseltråd

av Kent Hedqvist, Monday, April 24, 2017, 09:28 (2531 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det kan stämma bra med ”bandtråd med rygg”. Om man tänker efter hur sådan tråd levererades kan den knappast ha levererats på spole i vriden form. En sådan spole skulle bli otymplig och lättrasslad. Det måste rimligen vara så att bandtråden varit uppspolad på bobin (spole) i platt form och sedan hasplades av då den sattes upp. Då uppstår spiralvridningen av sig själv vid avhasplingen .
Kent

Spiralvriden stängseltråd

av Sven Bårström, Monday, April 24, 2017, 10:16 (2531 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Det kan givetvis tänkas.
Från min barndom - utmed banan Borås - Herrljunga sommartid - minns jag att en av stängseltrådarna såg ut som sägs; den mittre om jag minns rätt. Hägnaden var ganska gammal, troligen från EJ-tiden. Några av stolparna var krokiga ekstolpar. Min minnesbild kan vara tokig, men jag har för mig att ett varvs vridning av tråden tog ungefär 12 - 15 cm trådlängd i anspråk. Det måste i så fall ha varit ganska liten diameter på den rulle tråden varit lindad på.
Sven B

Spiralvridna​på stängsestolparna stängseltråd

av Sune Göthe, Monday, April 24, 2017, 11:22 (2531 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Vid den bana där jag bor (f d VGJ) vrids bandtråden ett varv på ca 15 cm. Bobinen skulle då vara bara 5 cm varför jag inte tror på "haspelmetoden". För att bli av med gammal tråd har den lindats upp i stora ringar utan problem. Bandtråden kom väl till som en ersättning för de "slanor" av itusågade klena gran- eller furustammar som tidigare spikades överst på stängsestolparna

Spiralvridna​på stängsestolparna stängseltråd

av Kent Hedqvist, Monday, April 24, 2017, 13:44 (2531 dagar sedan) @ Sune Göthe

Det finns inget annat vettigt sätt att leverera tråden än att ha den flatspolad på bobin. Om bobinen roteras vid avhasplingen kan man få precis den vridning man önskar oavsett bobinens diameter. Det skulle inte förvåna mig om det fanns en bestämmelse om antalet varv per meter!
Kent

Bestämmelser för tillv. och lev. stängseltråd SJ

av Sune Nylén, Monday, April 24, 2017, 14:10 (2531 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Enligt Teknisk Järnvägskalender 1915 skall tråden levereras i långa längder.
Vikt under 10 kilo mottages ej.
och buntas i knippor av ca 55 kilos vikt och 600 mm diameter. Försedda med så stort antal band att de ej trassla in sig i varandra under transporten.
Något särskild undantag för bandtråd finns ej.
Det finns väl skäl anta att bandtråden levererades spiralvriden. Den var säkert alldeles
för hård att vridas på plats, åtminstone någon längre sträcka. Dessutom så var den väl
vass. Den skulle ju vara en slags taggtråd.
:-) Sune

Bestämmelser för tillv. och lev. stängseltråd SJ

av WS, Monday, April 24, 2017, 17:58 (2531 dagar sedan) @ Sune Nylén

Enligt Teknisk Järnvägskalender 1915 skall tråden levereras i långa längder.
Vikt under 10 kilo mottages ej.
och buntas i knippor av ca 55 kilos vikt och 600 mm diameter. Försedda med så stort antal band att de ej trassla in sig i varandra under transporten.
Något särskild undantag för bandtråd finns ej.
Det finns väl skäl anta att bandtråden levererades spiralvriden. Den var säkert alldeles
för hård att vridas på plats, åtminstone någon längre sträcka. Dessutom så var den väl
vass. Den skulle ju vara en slags taggtråd.
:-) Sune

Jag har passerat under, mellan och över sån här spiralvriden tråd många gånger som barn,
invid järnvägen(SJ). Den är absolut inte vass, skadar varken händer eller kläder. /WS/

Bestämmelser för tillv. och lev. stängseltråd SJ

av Sune Nylén, Monday, April 24, 2017, 20:39 (2531 dagar sedan) @ WS

jag hade för mig att den var "huggen" på ena sidan.
Annars fanns det ju ingen anledning att ha en speciell typ av tråd på mellanledet.
Då kunde man ju satt vanlig rundtråd här också.
Någon speciell egenskap måste den väl ändå haft.
Ingen som har någon meter hemma ???
:-) Sune

Bestämmelser för tillv. och lev. stängseltråd SJ

av HP, Monday, April 24, 2017, 21:39 (2531 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har hemma. Den är inte vass som sagt./HP

Bestämmelser för tillv. och lev. stängseltråd SJ

av Sune Nylén, Monday, April 24, 2017, 21:58 (2530 dagar sedan) @ HP

Är den helt slät?
Jag har för mig att den var, inte vass, men "huggen" i kanten
men kanske jag missminner mig, eller att man ändrat utförande under årens gång.
:-) Sune

Bestämmelser för tillv. och lev. stängseltråd SJ

av Stefan Skoglund, Monday, April 24, 2017, 23:21 (2530 dagar sedan) @ Sune Nylén

Enligt Teknisk Järnvägskalender 1915 skall tråden levereras i långa längder.
Vikt under 10 kilo mottages ej.
och buntas i knippor av ca 55 kilos vikt och 600 mm diameter. Försedda med så stort antal band att de ej trassla in sig i varandra under transporten.
Något särskild undantag för bandtråd finns ej.
Det finns väl skäl anta att bandtråden levererades spiralvriden. Den var säkert alldeles
för hård att vridas på plats, åtminstone någon längre sträcka. Dessutom så var den väl
vass. Den skulle ju vara en slags taggtråd.
:-) Sune

Signaltråden (om jag inte minns banläroboken fel) levererades buntad och upplindad på bobin.