Resa Åbo-Skövde 1951 (Tidtabeller)

av Stefan Skoglund, Tuesday, May 02, 2017, 00:42 (2523 dagar sedan)

Jag har märkt frågan som tidtabeller, så:

vilka förbindelser fanns det mellan Åbo och Skövde år 1951 ?

Jag funderar på bilder från Skövde som är lämpliga för att beskriva hur det kunde se ut i Skövde specifikt och i allmänhet på svenska järnvägen.

Vilka båtar/rederier gick från Åbo då ? Kajplatsen i Stockholm ?
Fanns det möjlighet att gå direkt från båten till en vagn på kajen i Stockholm eller var det centralen som gällde ?

Resa Åbo-Skövde 1951

av johanmmolin, Tuesday, May 02, 2017, 03:11 (2523 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Båt: Det bör ha varit Finska Ångfartygs AB:s OIHONNA från 1898 som gick i trafik Stockholm – Mariehamn – Åbo. Alla finlandsbåtarna lade väl till vid Skeppsbron på den tiden. Och järnvägsspåren där var väl enbart till för godstrafik?

Så det vlev nog att skaffa droskbil, om man inte vill vara spartansk och vandra upp till Kungsträdgården för att ta spårvägslinje 5, för att komma till Stockholm C.

[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/Steamship_Oihonna%2C_South_Harbor%2C_Helsinki.jpg/800px-Steamship_Oihonna%2C_South_Harbor%2C_Helsinki.jpg[/img]
Bild från Wikipedia – som har en finskspråkig artikel om Oihonna.

Resa Åbo-Skövde 1951

av Harald, Tuesday, May 02, 2017, 19:02 (2522 dagar sedan) @ johanmmolin

Så det vlev nog att skaffa droskbil, om man inte vill vara spartansk och vandra upp till Kungsträdgården för att ta spårvägslinje 5, för att komma till Stockholm C.

Eller så tog man någon av de två busslinjer på Skeppsbron som passerade Centralstationen, linjerna 34 (trådbuss) och 59.

Resa Åbo-Skövde 1951

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, May 03, 2017, 13:52 (2521 dagar sedan) @ Harald

Du hann före mej Harald!

/TKO

Resa Åbo-Skövde 1951

av Stefan Skoglund, Wednesday, May 03, 2017, 15:40 (2521 dagar sedan) @ johanmmolin

Båt: Det bör ha varit Finska Ångfartygs AB:s OIHONNA från 1898 som gick i trafik Stockholm – Mariehamn – Åbo. Alla finlandsbåtarna lade väl till vid Skeppsbron på den tiden. Och järnvägsspåren där var väl enbart till för godstrafik?

Så det vlev nog att skaffa droskbil, om man inte vill vara spartansk och vandra upp till Kungsträdgården för att ta spårvägslinje 5, för att komma till Stockholm C.

[image]
Bild från Wikipedia – som har en finskspråkig artikel om Oihonna.

Svarar på mig själv: om vi flyttar fram perioden till 58-63 ? Framför allt de tid när många finländare kom till Sverige som arbetsimmigranter ?

Resa Åbo-Skövde 1958

av Harald, Wednesday, May 03, 2017, 19:47 (2521 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

1958: Båt från Åbo 19.15. till Stockholm 8.00. Med lite tur kunde man hinna med St 27, avg. 8.55, ank. Skövde 12.52. Annars fick man vänta till St 47, avg. 12.35, ank. 16.29.

Resa Åbo-Skövde 1958

av 53 Wadsten, Thursday, May 04, 2017, 09:06 (2521 dagar sedan) @ Harald

Vilka båtar gick då. S/S Birger Jarl, byggd till olympiaden i Helsingfors 1952.
S/S Bore I-III.
S/S Allotaar.

Resa Åbo-Skövde 1958

av Lennart Petersen, Thursday, May 04, 2017, 17:31 (2520 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilka båtar gick då. S/S Birger Jarl, byggd till olympiaden i Helsingfors 1952.
S/S Bore I-III.
S/S Allotaar.

Rederi Bore : S/S Bore III, S/S Bore II
Rederi FÅA : S/S Aallotar, S/S Wellamo
Rederi Svea : S/S Regin, S/S Birger Jarl
Många båtar var det och i vintertidtabell kunde de ligga vid kaj flera dagar

Resa Åbo-Skövde 1958

av 53 Wadsten, Friday, May 05, 2017, 16:41 (2519 dagar sedan) @ Lennart Petersen

1958 kunde man från Skeppsbron ta någon av spåvägslinjerna 3,6,8,9 och 10 till Slussen och byta till den 1957 invigda genomgående tunnelbanelinjen Slussen-T-Centralen(Hötorget).
Smidigt:-)

Resa Åbo-Skövde 1958

av Harald, Friday, May 05, 2017, 17:59 (2519 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nej, 3 och 9 gick inte på Skeppsbron. De gick den västra vägen genom Gamla stan. Den ändrades några gånger under åren. På slutet gick spårvagnarna Munkbron i bägge riktningarna, men 1958 tror jag att de fortfarande gick Lilla Nygatan söderut, fast jag är inte helt säker.

Resa Åbo-Skövde 1958

av 53 Wadsten, Saturday, May 06, 2017, 08:01 (2519 dagar sedan) @ Harald

Hade linje 3 och 9 någonsin mustang.

Resa Åbo-Skövde 1958

av Harald, Saturday, May 06, 2017, 08:15 (2519 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Linje 3 hade mustanger från 1953 tills den lades ned 1960. PCC-vagnarna har också gått på linje 3. De provades i tvåvagnståg där. Linje 9 hade aldrig mustanger men var prioriterad för jitterbuggar. De hade lite större kapacitet än springvagnarna och de nord-sydliga linjerna var ju hårt belastade före den genomgående tunnelbanan. När den öppnades lades linje 9 ned, så 1958 kunde man inte ta den.

Resa Åbo-Skövde 1951

av Mattias Jansson, Tuesday, May 02, 2017, 09:46 (2522 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Jag har märkt frågan som tidtabeller, så:

vilka förbindelser fanns det mellan Åbo och Skövde år 1951 ?

Jag funderar på bilder från Skövde som är lämpliga för att beskriva hur det kunde se ut i Skövde specifikt och i allmänhet på svenska järnvägen.

Vilka båtar/rederier gick från Åbo då ? Kajplatsen i Stockholm ?
Fanns det möjlighet att gå direkt från båten till en vagn på kajen i Stockholm eller var det centralen som gällde ?

Jag är inte hemma och kan inte upplysa om exakta restider, men åren 1950-51 fanns det i alla fall enkelt uttryckt tre olika "finhetsnivåer" för tågresor på den sträckan.
En gång om dagen, närmare bestämt på kvällen från Stockholm, kunde man åka med expresståget Göteborgaren vilket utgjordes av en [link=http://www.perlmodell.se/best128a.jpg]Xoa5[/link].
Sedan gick tre eller fyra snälltåg per dag, dessa var loktåg vid denna tid dragna av [link=http://rune-feldt.se/hist/f/135-36.jpg]F-lok[/link].
Slutligen kunde man fortfarande åka persontåg som stannade överallt, och de tågen var också loktåg men dragna av [link=http://www.swedishbrasscar.com/misc/modell/sala1.jpg]D-lok[/link].

Resa Åbo-Skövde 1951

av Sven Bårström, Tuesday, May 02, 2017, 10:16 (2522 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag har ingen tidtabell från 1951, men väl en från 1950. På sommaren gick följande tåg Stockholm - Skövde:
Expresståg: Xt 89 fr Cst 18.00 till Sk 21.21. Motorvagn X0a5. (Göteborgaren).
Snälltåg: Snt 27 fr Cst 8.35 t Sk 13.03. 2,3 kl, normalt F-lok.
Snt 39 fr Cst 9.20 t Sk 13.23. 1,2,3 kl, normalt F-lok (sommartdt).
Snt 47 fr Cst 12.15 t Sk 16.45. 2,3 kl, normalt F-lok.
Snt 9 fr Cst 15.30 t Sk 19.53. 1,2,3 kl, normalt F-lok.
Snt 3 fr Cst 22.30 t Sk 3.36. Sovv 1,2,3 kl, sittv 2,3 kl, normalt F-lok.
Snt 29 fr Cst 22.55 t Sk 4.05. Sovvagnståg 1,2,3 kl. Troligen F-lok (sommar).
Persontåg: Pt 131 fr Cst 4.32 t Sk 9.41. 2,3 kl, troligen Dk-/Ds-lok.
Pt 121 fr Cst 6.55 t Sk 14.30. 2,3 kl, troligen Dk-/Ds-lok.
Pt 123 fr Cst 11.30 t Sk 18.36. 2,3 kl, troligen Dk-/Ds-lok.
Pt 127 fr Cst 18.03 t Sk 0.09. 2,3 kl, troligen Dk-/Ds-lok.
Båt Åbo - Mariehamn - Stockholm (Skeppsbron) dagligen. Från Åbo 19.00. Ingen förbindelse mellan Skeppsbron och Stockholm C. Leden seglades med tre båtar: Regin, Oihonna och Bore II, alltså var tredje dag för Oihonna.
I motsatt riktning var förbindelserna ungefär likvärdiga.
Sven B
PS. Jag ser att jag använt de SJ-interna förkortningarna för tågtyperna. DS.

Resa Åbo-Skövde 1951

av Ola Almquist, Tuesday, May 02, 2017, 12:16 (2522 dagar sedan) @ Sven Bårström

Båt Åbo - Mariehamn - Stockholm (Skeppsbron) dagligen. Från Åbo 19.00. Ingen förbindelse mellan Skeppsbron och Stockholm C. Leden seglades med tre båtar: Regin, Oihonna och Bore II, alltså var tredje dag för Oihonna.
I motsatt riktning var förbindelserna ungefär likvärdiga.

Det finns ytterligare några fartyg som skulle kunna ha varit aktuella 1951, t.ex. Bore I (på varv 1950 efter att ha sjunkit), Wellamo (gästspelade på Travemünde 1950),
Heimdall och Nordstjernan. Någon som vet mer?

[link=http://www.faktaomfartyg.se/de_samseglande_rederierna.htm]De samseglande rederierna[/link]

M.v.h.
Ola