Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N? (Järnväg allmänt)

av Olle Sundstrom, Sunday, May 14, 2017, 10:25 (2510 dagar sedan)

Igår gjorde chefinnan och jag en trevlig tur till Norberg för att återbesöka det efter branden återuppbyggda Elsas Konditori (kan rekommenderas även i den nya skruden).

Som vanligt sneglade jag på de båda stationerna i Kärrgruvan vars yttersta växlar ligger blott c:a 100 meter från varandra och som vanligt tänkte jag på hur idealiskt detta arrangemang är ur MJ-synpunkt.

Men har fler exempel funnits på att två /privat/banor inte hade gemensam bangård (som i t. ex. Köping) utan byggde varsin med endast en kort spårstump mellan dem? Från Gävle kan bortses i detta sammanhang, liksom Åhus (där väl bangårdarna låg parallellt om jag fattat saken rätt).

Olle S

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Jan Frelin, Sunday, May 14, 2017, 20:11 (2510 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Jag kan inte komma några fler som låg på rad likt Kärrgruvan.

Bengtsfors hade två stationer utan förbindelse.

Ett par ställen där FLJ och BJ konkurrerade kommer ju nära, Grängesberg innan ombyggnaden t.ex. Och Ställdalen.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Lars Ågren, Sunday, May 14, 2017, 21:03 (2510 dagar sedan) @ Jan Frelin

BJ hade på många platser egna stationer och anslutande banor sin station: Ludvika, Grängesberg, Hörken, Hällefors, Deje, Åmål, Trollhättan och Göteborg. I vissa fall hade BJ stationen tillägget Bergslags i stationsnamnet, t ex Bergslags Hörken. Har jag glömt någon?

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Uno P, Sunday, May 14, 2017, 21:28 (2510 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

I Billesholm fanns två stationer nära varandra, HHJ "Billesholm" och VKB "Billesholms gruva". Det fanns förbindelse men endast via en vändskiva.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av ufo, Sunday, May 14, 2017, 21:58 (2510 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Frångår man kravet på att de skall ligga i linje à la Kärrgruvan så fanns ju Lund. Där hittade vi Lund C, Lund Västra och Lund Södra, och om man vill vara petig också hållplatsen Högevall. Alla inom en radie på 500 meter från Lund C, sådan cirka.

Lund Västra var förbunden med Lund C via ett växlingsspår (eller vilken den korrekta termen nu är) och Högevall / Lund Södra var förbundna med Lunc C via en växel söder om Lund C och en kort sträcka till Lund Södra.

Så har jag fattat det hela.

MVH,

/Ulf Andersson

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Christer Fredriksson, Sunday, May 14, 2017, 22:52 (2510 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Linköping N och Linköping C.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Baloo, Monday, May 15, 2017, 07:37 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Igår gjorde chefinnan och jag en trevlig tur till Norberg för att återbesöka det efter branden återuppbyggda Elsas Konditori (kan rekommenderas även i den nya skruden).

Som vanligt sneglade jag på de båda stationerna i Kärrgruvan vars yttersta växlar ligger blott c:a 100 meter från varandra och som vanligt tänkte jag på hur idealiskt detta arrangemang är ur MJ-synpunkt.

Men har fler exempel funnits på att två /privat/banor inte hade gemensam bangård (som i t. ex. Köping) utan byggde varsin med endast en kort spårstump mellan dem? Från Gävle kan bortses i detta sammanhang, liksom Åhus (där väl bangårdarna låg parallellt om jag fattat saken rätt).

Olle S

Jönköping Hamn och Jönköping Central kvalificerar väl om jag inte har missförstått kriterierna helt. Förbindelsespår fanns väl redan från början.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Harald, Monday, May 15, 2017, 11:07 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Kanske inte helt lika, men Lidköping hade ju en station på var sida om Lidan. Först var det ingen förbindelse, men 1893 byggdes en bro och alla tåg gick till stationen på östra sidan, men Lidköping V fanns kvar.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Christer Fredriksson, Monday, May 15, 2017, 12:06 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Då kan vi ta med Eskilstuna C och Eskilstuna S med bro emellan samt
Flen och Flens övre och Köping och Köpings hamn samt
Gävle S Gävle C och Gävle N.
.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Klas Blomberg, Monday, May 15, 2017, 12:29 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Striberg har haft flera olika stationer

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av el_vikingo, Monday, May 15, 2017, 13:38 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Frövi och Vanneboda

Hälsingborg C och F

Ängelholm C och Ängelholms Värn

//Håkan

Tidaholm (Vamman)

av Klas Blomberg, Monday, May 15, 2017, 15:32 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

De två stationerna i Tidaholm borde väl kvalificera sig?

Historien har berättats på många ställen, men i korthet kom HSJ och TJ inte överens om villkoren för att leda in TJ på stationen, varför TJ byggde en egen station ett par hundra meter bort

Tidaholm (Vamman)

av Lennart Petersen, Monday, May 15, 2017, 17:00 (2509 dagar sedan) @ Klas Blomberg

De två stationerna i Tidaholm borde väl kvalificera sig?

Historien har berättats på många ställen, men i korthet kom HSJ och TJ inte överens om villkoren för att leda in TJ på stationen, varför TJ byggde en egen station ett par hundra meter bort

I så fall hade vi ju ett liknande fenomen i Halmstad. HNJ var först och ägde stationen, det som nu är Halmstad C. När HBJ projekterades ville man leda in smalspåret på HNJ station men blev nekade detta eftersom HNJ från början såg HBJ som en konkurrent så det blev en egen station Bolmens Hamstad senare Halmstad Ö med stort stationshus på några hundra meters håll. Lite jobbigare byten och mer besvär omlastning av resgods, post och annat. Ironiskt nog kom HNJ och HBJ senare att få ett mycket nära samarbete och delade på en del funktioner.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Gunnar Lilienberg, Monday, May 15, 2017, 16:33 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Markaryd (MaWJ) och Markaryd V (SSJ). Hur man säkerhetsmässigt hanterade detta vet jag inte, eftersom SSJ korsade MaWJ i plan.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Kjell Aghult, Monday, May 15, 2017, 16:52 (2509 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Markaryd (MaWJ) och Markaryd V (SSJ). Hur man säkerhetsmässigt hanterade detta vet jag inte, eftersom SSJ korsade MaWJ i plan.

Det gick att föreskriva samråd mellan de båda före tågexpediering. På alla stationer
fanns en lokal "Plan för säkerhetstjänsten", innehållande lokala trafikregler. Den
tyskarna i vart förr kallade "Bahnhofsbuch"

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Olle Sundstrom, Monday, May 15, 2017, 17:29 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Tack för svar.

Konklusionen av dessa får bli att "Kärrgruvearrangemanget" var unikt vid givna "krav":
o samma spårvidd
o stationerna i rad
o stationernas yttersta växlar mycket nära varandra

Olle S

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Christer Fredriksson, Monday, May 15, 2017, 17:47 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Det är väl bara Linköping N och Linköping C, på MÖJ dvs smalspåret, som kan mäta sig med Kärrgruvan.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Nils-Eric Sääf, Monday, May 15, 2017, 18:15 (2509 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Linköping N var bara en Godsstation Tågen på MÖJ utgick från Linköping C. Så det måste vara ett Gränsfall. Och tågen på ÖCJ och SJ har ju alltid utgått från LinköpingC

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Christer Fredriksson, Monday, May 15, 2017, 18:24 (2509 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det var exakt samma för KNJ och SWB/SJ vid Kärrgruvan, KNJ station bara godsstation.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Jan Frelin, Monday, May 15, 2017, 21:59 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Tack för svar.

Konklusionen av dessa får bli att "Kärrgruvearrangemanget" var unikt vid givna "krav":
o samma spårvidd
o stationerna i rad
o stationernas yttersta växlar mycket nära varandra

Olle S

Stationerna i Gävle uppfyller väl just de kraven, åtminstone från början.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Olle Sundstrom, Wednesday, May 17, 2017, 08:28 (2507 dagar sedan) @ Jan Frelin

Stationerna i Gävle uppfyller väl just de kraven, åtminstone från början.

Förvisso, men i min inledande fråga skrev jag att Gävle i detta sammanhang var ointressant.
OS

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Bertil Bengtsson, Monday, May 15, 2017, 19:28 (2509 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Hej Olle! Sitter framför datamaskinen nere på Mallorca och grunnar på frågan.
Kan Malmö C och Malmö V passa in? En gatukorsning och en liten bro emellan.
Fast det är klart - en stor banhall är kanske litet mycket för en MJ.. det får bli en LITEN banhall!
Hälsa chefinnan!
Berra

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Olle Sundstrom, Wednesday, May 17, 2017, 08:34 (2507 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Hej Berra,

olika falla ödets lotter, somliga mojar sig på Mallorca, andra får uslas som sommarstugebyggardräng i Björboskogarna!

Pnajaä, Malmöidén är bra men Du har sett vår inte alltför spatiösa bostad (och jag förbereder mig dessutom för en än mindre yta för MJ-andet) så det får bli nå'n variant på Kärrgruveriet.

Vi ses
OS

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, May 16, 2017, 09:50 (2508 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Uppfyller Kristianstad C - Långebro kriterierna? Sedan vet jag inte om Kristianstad S har varit station med tågklarerare någon gång.

Så har vi ju De två stationerna Skepparslöv övre och Skepparslöv nedre. Det är kanske ett mer klockrent exempel.

Och så vet jag inte om någon redan har uppmärksammat Frövi - Vanneboda.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av yngve nilsson, Tuesday, May 16, 2017, 10:59 (2508 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Även i Göteborg fanns ju flera stationer, Göteborg C som trafikerades av tågen på Västra Stambanan och Bohusbanan, alltså SJ BJ station, vilken låg norr om centralstationen (huset finns kvar idag) vilken trafikerades av BJ, GBJ och Västkustbanan, VGJ hade då sin station vid Lilla Bommen och Säröbanan som hade sin vid Linneplatsen( den nya stationshuset är väl fortfarande kvar) VGJ flyttade senare in till centralen med betraktades väl trots detta som en särskild station.


Även i Markaryd fanns två stationer, en för vardera banan, HMJ station som fortfarande trafikeras och SSJ station som låg mitt emot denna, (och ev. fortfarande finns kvar) men inte trafikerats på länge. När de båda banorna började trafikera samma station vet jag inte.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av jean, Tuesday, May 16, 2017, 19:35 (2508 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Målerås och Målerås Södra kanske också bör nämnas?

Tänker också på Örebro C och Örebro S, där är det sannerligen inte långt emellan.

Fanns fler tvillingstationer à la Kärrgruvan Ö och N?

av PerH, Wednesday, May 17, 2017, 08:17 (2507 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Hudiksvall SJ och Östra. Passar det in?

Med Ö och N?

av mormorsgruvan, Saturday, May 27, 2017, 10:32 (2497 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Höganäs och Borås hade båda Ö och N.