Röda Hildingar på västkusten (bilder) (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Anders H, Wednesday, December 17, 2008, 22:49 (5602 dagar sedan)

Tjenare!

[IMG]http://www.lelangenbanan.se/Bild/En%20bro%20081216.9.JPG[/IMG]

Tåg 104 Uddevalla C-Bäckefors rullar över Sundsbron strax söder om Ellenö den 21 juli 1961. Sammansättningen denna dag var Yo1p 689 (längst t.h.) kopplad till släpvagnarna UBo1p 1693 och UDFo1p 1691. Om ni undrar hur jag kunde ta mej så högt så befinner jag mej i en luftballong;-)

[IMG]http://www.lelangenbanan.se/Bild/Lae%20081216.14.JPG[/IMG]

Här möts tåg 103 och 116 i Lane. Eftersom bilden är odaterad vill jag dra mej till minnes att jag tog denna bild i oktober 1963, då jag tycker mej skymta en YBo5p längst bort i bild. YBo5p 911 hade vid denna tidpunkt anlänt från Skara, och skulle användas till typutbildning inför den kommande slopningen av de sista Yo1p...

[i][i]www.lelangenbanan.se[/i][/i]

Med vänliga hälsningar

Anders H

PS! Sitter någon och ruvar på bilder från banans riktiga existens så vore det mycket trevligt att se dessa här DS!

Röda Hildingar på västkusten (bilder)

av Ola Almquist, Thursday, December 18, 2008, 09:33 (5601 dagar sedan) @ Anders H

Trevligt, men fick man verkligen dra två boggiesläp efter en ensam Yo1p? :-) Har för mig att det var olika bestämmelser på olika banor, t.ex. på platta Öland.

M.v.h.
Ola

Röda Hildingar på västkusten (bilder)

av Lars Olof Lidmo, Thursday, December 18, 2008, 12:23 (5601 dagar sedan) @ Ola Almquist

Svar nej, men det gjordes ändå, var postvagnen bemannad kunde ju postpersonalen handbromsa den efter överenskommelse. Det tummades på SÄR:s bestämmelser ibland.
På Falkenberg - Limmared var det ibland behov av extra F-utrymme utöver postkupen,det var ju flera postorderföretag efter den linjen och då kunde det ibland vara 2 st släp.

Röda Hildingar på västkusten (bilder)

av Erik Samuelsson (tillfällig), Thursday, December 18, 2008, 10:15 (5601 dagar sedan) @ Anders H

[IMG]http://www.lelangenbanan.se/Bild/Lae%20081216.14.JPG[/IMG]

Här möts tåg 103 och 116 i Lane. Eftersom bilden är odaterad vill jag dra mej till minnes att jag tog denna bild i oktober 1963, då jag tycker mej skymta en YBo5p längst bort i bild. YBo5p 911 hade vid denna tidpunkt anlänt från Skara, och skulle användas till typutbildning inför den kommande slopningen av de sista Yo1p...

Är det här Lane-loge ligger? Kunde man ta tåget dit eller är dansen en mer sentida företeelse? :-)

ES

Röda Hildingar på västkusten (bilder)

av Anders H, Thursday, December 18, 2008, 11:50 (5601 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Är det här Lane-loge ligger? Kunde man ta tåget dit eller är dansen en mer sentida företeelse?
ES

Nja, om det ändå vore så väl:-) Lane Loge ligger på vägen mellan Lane och Lane-Ryr ca 4 km öster om Lane. Lane Loge öppnades 1983, är det någon som har vägarna förbi dit för att ta sig en runda på dansgolvet så går det ju alltid att kombinera med lite järnvägsarkeologi dagen efter:-D

/Anders H

Röda Hildingar på västkusten (bilder)

av Mattias Jansson, Thursday, December 18, 2008, 17:40 (5601 dagar sedan) @ Anders H

Tjenare!

[image]

Tåg 104 Uddevalla C-Bäckefors rullar över Sundsbron strax söder om Ellenö den 21 juli 1961. Sammansättningen denna dag var Yo1p 689 (längst t.h.) kopplad till släpvagnarna UBo1p 1693 och UDFo1p 1691. Om ni undrar hur jag kunde ta mej så högt så befinner jag mej i en luftballong;-)

Är du verkligen säker på datumet? 21.7.61 var en fredag och en bekant hävdar bestämt att han minns bilkrocken som du förevigat nere på vägbron, men att den ägde rum en söndag. Min vän Harvey anser sig t o m känna igen sin tremänning Jöns-Greger som den upprörde föraren på bilden. ;-)

Röda Hildingar på västkusten (bilder)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, December 18, 2008, 18:55 (5601 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Med tanke på att timret flutit ned mot bron borde väl också "länsan " bågna hitåt ,om man nu skall vara riktigt noga.Fin modell f.ö. Gratulerar!:-) Sune

Röda Hildingar på västkusten (bilder)

av Sven Andersson, Thursday, December 18, 2008, 20:27 (5601 dagar sedan) @ Sune Nylén

Med tanke på att timret flutit ned mot bron borde väl också "länsan " bågna hitåt ,om man nu skall vara riktigt noga.Fin modell f.ö. Gratulerar!:-) Sune

Timmret kommer väl från avlastningrampen strax bortom bron till höger.
Länsan bågnar nog åt rätt håll.

Röda Hildingar på västkusten (bilder)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, December 18, 2008, 21:43 (5601 dagar sedan) @ Sven Andersson

Ja det är nog rätt. Jag kollade på kartan och Munkedalsälven rinner ut i fonden:-| Sune