Ölandsbilder del III (Bana)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Sunday, June 18, 2017, 01:05 (2507 dagar sedan)

Under åren 2015-2017 har jag besökt diverse mer eller mindre intressanta platser på Öland i jakt på kvarlämningar av järnvägsdriften.

I fyra delar kommer jag visa foton från norr till söder.

Den tredje delen fortsätter Färjestaden - Mörbylånga.

Färjestadens stationshus.

[image]

Färjestadens motorvagnsstall.

[image]

Lundtorp banvaktsstuga (igen). Här vek linjen mot Mörbylånga och Ottenby av söderut.

[image]

Eriksöre banvaktsstuga.

[image]

Hållplatskuren i Karlevi.

[image]

Vickleby stationshus.

[image]

[image]

[image]

Vägmärke i närheten av Vickleby.

[image]

Resmo hållplatshus och lastkaj.

[image]

[image]

Mörbylånga stationshus.

[image]

Vagnsskylt i Mörbylånga.

[image]

Fortsättning följer...

Lindman

Ölandsbilder del III

av jhje, Sunday, June 18, 2017, 03:07 (2507 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Färjestaden: 1.besök där 1953 och minns de olika rälsbusstågen som stod där. Åter ett stort tack för Dina bilder:-)

Ölandsbilder del III

av 53 Wadsten, Sunday, June 18, 2017, 07:12 (2507 dagar sedan) @ jhje

Vad gjorde MTJ på Öland måntro.

SockerbetorÖlandsbilder del III

av jhje, Sunday, June 18, 2017, 07:51 (2507 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Sockerbetor+ Osäker, men gick det inte en färja mellan Degerhamn och ? för transport av betor

SockerbetorÖlandsbilder del III

av 53 Wadsten, Sunday, June 18, 2017, 07:58 (2507 dagar sedan) @ jhje

MTJ hade normalspår och ÖJ smalspår, kan man ha kört MTJ-vagnarna på överföringar, måste varrit så kan jag tänka.

SockerbetorÖlandsbilder del III

av Christer Fredriksson, Sunday, June 18, 2017, 08:08 (2507 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Normalspårig tillfällig tågfärja Bergkvara - Mörbylånga!

SockerbetorÖlandsbilder del III

av 53 Wadsten, Sunday, June 18, 2017, 08:10 (2507 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Gammal färja från HH-leden kanske. Betorna måste omlastats någonstans.

Färjestadens stationshus känner jag mycket väl igen, innehåller bl.a Tandläkarmottagning.

SockerbetorÖlandsbilder del III

av Christer Fredriksson, Sunday, June 18, 2017, 09:11 (2507 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Normalspår fanns i Mörbylånga från färjeläget till sockerfabriken.

Överföringsramp fanns i Bergkvara för överföring på den tillfälliga/provisorika tågfärjan som försetts med normalspår på bildäcket.

Således inga omlastningar behövdes!

Historien om Betula

av Carl-Erik Olsson, Monday, June 19, 2017, 21:05 (2506 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Gammal färja från HH-leden kanske. Betorna måste omlastats någonstans.


Nja, inte riktigt. HH-leden trafikerades tidigare nästan bara av DSB-ångfärjor med undantag av bilfärjan M/F Kronborg från 1935, och ingen sådan kom i vidare tjänst i Sverige som färja åtminstone. Enligt Fakta om fartyg om S/F Betula så byggdes färjan Perch Rock 1929 i Dundee, Skottland, för trafik över Mersey i Liverpool och användes under VK 2 bl a som kranpråm för omlastning av konvojfartyg. Såldes i november 1953 till Sockerbolaget och påstås, omdöpt till Betula (latin för björk), och ombyggd med järnvägsspår ha insatts i bettrafiken på Kalmarsund redan denna höst, vilket jag betvivlar då ju betkampanjen normalt pågår under senhösten, vilket då skulle ha krävt en mycket snabb ombyggnad. Hon hade då ett spår på varje sida om skorsten, trapphus mm i mitten hela vägen fram från klaffen i aktern och ett spår bara halvvägs från den uppenbarligen trespåriga klaffen (bild, någon?) fram till trapphuset osv, beläget något för om midskepps. Hennes totallängd 44,7m och bredd 15,3m och ett nästan rektangulärt vagndäck, endast avrundat på sidorna av den platta fören, gör att man kan anta en spårlängd bortåt 40m på varje sida, jämför med DSB:s samtida ångfärjor med sitt enda spår om ca 66m. Då kanske det fanns plats för 4st 9m Is/Os-vagnar på varje sida och ett par bakom skorstenen, alltså kanske 10 betvagnar totalt? Jag har inte hittat någon bra bild på vagndäcket med spår, men en bild skymtar ca 3' 10" in på Historien om Betula. Tyvärr minns jag inte själv hur det såg ut i ändarna av spåren, det borde ju ha funnits några stoppbocksliknande anordningar, men dessa var ju borttagna när de inte längre behövdes, då de säkert stal någon bilplats utrymmesmässigt.
Sommaren 1954 skulle hon ha chartrats ut till dansk inrikestrafik över Stora bält, vilket verkar rimligt för att sedan från oktober under ett par månader gå med betor till Öland. De följande somrarna chartrades hon ut till Linjebuss som då hade omfattande turistbusstrafik till kontinenten. Man hade tröttnat på monopolrederiet DSB:s styvmoderliga behandling av bussarna på HH-leden och fann det lämpligt att försöka "starta eget" och köpte till slut färjan av SSA 1959 efter bettrafikens upphörande. Byggdes därefter om många gånger och tidigt på 60-talet togs de försänkta spåren på vagndäcket bort. !968 lades hon upp som reserv och såldes 1971 till dåvarande Skånska cementgjuteriet, dagens Skanska, som lät ta bort överbyggnaden för att använda skrovet som pråm. Såld 1992 till Kummelnäs varv utanför Stockholm och åter använd i järnvägstjänst vid bygget av Igelstabron utanför Södertälje i början av 90-talet, då med en stor mobilkran ombord. Om skrovet fortfarande finns kvar verkar osäkert, någon som vet mer om detta?
/CEO

Historien om Betula

av johanmmolin, Monday, June 19, 2017, 21:50 (2506 dagar sedan) @ Niels Munch

Betulas överbyggnad står på land på (!) Råå, och används, om jag inte tar fel, som båtklubbens klubbhus där.

Historien om Betula

av Niels Munch, Monday, June 19, 2017, 22:26 (2506 dagar sedan) @ johanmmolin

Betulas överbyggnad står på land på (!) Råå, och används, om jag inte tar fel, som båtklubbens klubbhus där.


Netop, det fremgår vist også af mine links.

Historien om Betula, ångmaskinen?

av Humbla, Monday, June 19, 2017, 22:27 (2506 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Hur länge var ångmaskinen kvar?

Historien om Betula, ångmaskinen?

av Thomas Tell, Monday, June 19, 2017, 23:29 (2506 dagar sedan) @ Humbla

Hur länge var ångmaskinen kvar?

Hon var ångdriven hela aktiva livet.
Jag och min morbror var nere och tittade på maskinerna, de var två, under gång. Jag minns tyvärr inte vårt besök men morbror sade att maskinisten satt som på en tron och reglerade maskinerna.
/tell

Historien om Betula, ångmaskinen tydligen kvar enl följande

av Mr H, Tuesday, June 20, 2017, 10:55 (2505 dagar sedan) @ Svempa

http://prestonservices.co.uk/item/steamferry-ss-betula/ Seriositeten ifrågasätter jag.

Maskinen finns nog kvar om pråmen finns kvar. Den lämnades som barlast kvar i pråmen. Var ju bökigt att få bort den förstås och den gjorde ju nytta där den var. Sägs att delar tagits till upprustningen av s/s (m/s?) Stockholm en gång i tiden.

Skulle vara kul att veta om den finns kvar! Gäller även gamla HH-färjan s/s Dan som pråm "Danne" som också hamnade i Stockholm en gång i tiden. Kummelnäs?

Mr H

Historien om Betula, ångmaskinen tydligen kvar enl följande

av Svempa, Tuesday, June 20, 2017, 13:55 (2505 dagar sedan) @ Mr H

Danne finns inte kvar enl fakta om fartyg .

1974 02 19. Såld till Persöner Ab, Ystad för demontering av överdelen, skrovet blev en pråm. Styrhytterna användes till ombyggnad av bogserbåten RISSELÖ.

1974. Såld till Arne Avelin Bogserbåts Ab.

1978. Såld till S I Kreuger, Nämdö. Omdöpt till DANNE.

1984. Upphuggen i Hamina, Finland.

Historien om Betula, ångmaskinen tydligen kvar enl följande

av Mr H, Wednesday, June 21, 2017, 10:17 (2504 dagar sedan) @ Svempa

Danne finns inte kvar enl fakta om fartyg .

1974 02 19. Såld till Persöner Ab, Ystad för demontering av överdelen, skrovet blev en pråm. Styrhytterna användes till ombyggnad av bogserbåten RISSELÖ.

1974. Såld till Arne Avelin Bogserbåts Ab.

1978. Såld till S I Kreuger, Nämdö. Omdöpt till DANNE.

1984. Upphuggen i Hamina, Finland.

Tack för den uppgiften även om den var trist!
Kommer ihåg att Dan utmärkte sig på HH-leden genom att ha påsvetsade gnistrande blanka bokstäver på skrovet!

/Mr H

Historien om Betula, ångmaskinen tydligen kvar enl följande

av Svempa, Tuesday, June 20, 2017, 17:36 (2505 dagar sedan) @ JSV

Delar av maskineriet har används till S/S Stockholm . Betula har inte sets på länge .Finns hon kvar eller är det en fakeannons . jag vet inget om annonsören . m a o Jag kan inte gå i god för att hon finns kvar .
De andra källor jag har nämner henne inte efter 1992 och 1994.
Det är därför jag är funderande .
MVH Svempa

Historien om Betula, ångmaskinen tydligen kvar enl följande

av JSV, Tuesday, June 20, 2017, 18:47 (2505 dagar sedan) @ Svempa

Delar av maskineriet har används till S/S Stockholm . Betula har inte sets på länge .Finns hon kvar eller är det en fakeannons . jag vet inget om annonsören . m a o Jag kan inte gå i god för att hon finns kvar .
De andra källor jag har nämner henne inte efter 1992 och 1994.
Det är därför jag är funderande .
MVH Svempa

Tja. Vid de tillfällen jag har handlat av leverantören ifråga har jag fått det jag har beställt.
Att du inte har sett skrovet av Betula kan ju betyda väldigt mycket. Till exempel att det inte är kvar i landet.

Historien om Betula (2 fotos)

av Niels Munch, Sunday, July 30, 2017, 07:58 (2465 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Jag har inte hittat någon bra bild på vagndäcket med spår, men en bild skymtar ca 3' 10" in på Historien om Betula.


[image]
Bilfärjan Betula i Helsingborg. Lindberg Foto. Tidpunkt - Fotografering: 1955-05-26.
Källa: http://museum.helsingborg.se/web/object/403176
.

BETULA var primo 1954 tænkt indsat på en bilfærgerute Limhamn-Dragør, alternativt Limhamn-Kastrup; men DSB kunne i et notat af 23.02.1954 ikke anbefale forslagene. Se evt.: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=37065 .

I stedet indsattes BETULA som bilfærge på Storebælt i sommeren 1954:

[image]
BETULA i Nyborg Vesterhavn. https://www.arkiv.dk/vis/881284 .


V.h. fra Dragør
Niels

SockerbetorÖlandsbilder del III

av Kjell Aghult, Sunday, June 18, 2017, 09:09 (2507 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Normalspårig tillfällig tågfärja Bergkvara - Mörbylånga!

Ja, 1954-1958. Enligt "senare års rön" lastades normalspårsvagnarna i Bergkvara, dit
betorna biltransporterades. Överföringsvagnar tilläts aldrig på f d ÖBlJ p g a klent spår: Troligen det ursprungliga, med låga sth 60 för rälsbussar.

SockerbetorÖlandsbilder del III

av 53 Wadsten, Sunday, June 18, 2017, 09:11 (2507 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Då fattar jag, tack för tipset.

SockerbetorÖlandsbilder del III

av Christer Fredriksson, Sunday, June 18, 2017, 09:24 (2507 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En enkel överföringsramp fanns i alla fall i Bergkvara vid de tillfällen jag var där i mitten och slutet av 1950-talet och vid SJK-resan i början på 1960-talet.

SockerbetorÖlandsbilder del III

av Kjell Aghult, Sunday, June 18, 2017, 09:25 (2507 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Normalspårig tillfällig tågfärja Bergkvara - Mörbylånga!

Ja, 1954-1958. Enligt "senare års rön" lastades normalspårsvagnarna i Bergkvara, dit
betorna biltransporterades. Överföringsvagnar tilläts aldrig på f d ÖBlJ p g a klent spår: Troligen det ursprungliga, med låga sth 60 för rälsbussar.

Jag nu lyckats hitta källan: Anders Jansson skrev om saken i Postvagnen 5 och 6 januari 2002.

SockerbetorÖlandsbilder del III

av Jonny Saljefeldt, Sunday, June 18, 2017, 09:42 (2507 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Normalspårig tillfällig tågfärja Bergkvara - Mörbylånga!

Ja, 1954-1958. Enligt "senare års rön" lastades normalspårsvagnarna i Bergkvara, dit
betorna biltransporterades. Överföringsvagnar tilläts aldrig på f d ÖBlJ p g a klent spår: Troligen det ursprungliga, med låga sth 60 för rälsbussar.

Jag nu lyckats hitta källan: Anders Jansson skrev om saken i Postvagnen 5 och 6 januari 2002.

Länk till den tråden.

Sockerbetor Ölandsbilder del III

av Sune Nylén, Sunday, June 18, 2017, 10:30 (2507 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Vet någon hur lång tid överfarten tog????
2400 vagnar!Det måste gått dygnet runt.
Hur många vagnar kunde färjan ta i stöten?
:-) Sune

Ölandsbilder del III

av Kjell Aghult, Sunday, June 18, 2017, 10:34 (2507 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Vickleby stationshus.

V. hade normalt tågklarering bara under betkampanjerna. Okänt om ordinarie
platsvakt hölls tkl-utbildad eller frågan löstes på annat sätt.

SJ ersatte T-semaforen med tvåskens huvudljussignaler (Körsignal till enbart rakspår). Vid möten brukade därför båda tågen "flaggas in" - båda "mötesväxlarna" upplåsta: Dåvarande Säo § 52, infartssignal bristfällig.

V. hade ingen bompassning. En ljud- och ljussignalanläggning av s k linjetyp fanns ca
700 m söder om stationen.

Bettidtabellens "nya" tågmöten lyckades man veterligen planera till bevakade stationer:
På Gotland tillämpades i viss omfattning "§ 100": Se Gunnar Sandins artikel om Roma etc i SPÅR 2010.

Öland hade bara ETT känt § 100-möte: I Stacketorp Soh mellan lokalgodståg 9856 och
rälsbusståg 271 (1953 års tidtabell). Då sådant slopades 1956 flyttades mötet till
Persnäs: Godståget tidigarelades.