Smalspåriga rälsbussläp (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Steen Michelsen, Friday, July 07, 2017, 13:06 (2478 dagar sedan)

Har læst mange indlæg her på forummet, Rälsbussboken og på forskellige hjemmesider om anvendelsen af rälsbusserne på smalsporsbanerne.

UFo1p 2131 og 2132 omtales ikke nogen steder, ej heller søgninger på nettet giver noget svar. Hvor er de leveret til og hvor har de været anvendt?

UFo1p 1914 er jmf. Stig Lundins sider i 1956 ved 5 ms og i 1966 ved 27 ms. Hvornår er den overført til 27 ms og har den kørt i Växjö eller Kalmar?

UDFo13p 2118 og 2119 blev meget hurtigt ombygget til 1067 mm. Hvor kørte de i den korte tid inden ombygningen?
UDFo13p 1818 er jmf. Stig Lundins sider i 1956 ved 5 ms og i 1966 ved 27 ms. Hvornår er den overført til 27 ms og har den kørt i Växjö eller Kalmar?

Håber det er i orden at jeg skriver på dansk, og på forhånd tak for svar.

Steen

Smalspåriga rälsbussläp

av Ola Almquist, Friday, July 07, 2017, 15:41 (2478 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Har læst mange indlæg her på forummet, Rälsbussboken og på forskellige hjemmesider om anvendelsen af rälsbusserne på smalsporsbanerne.

UFo1p 2131 og 2132 omtales ikke nogen steder, ej heller søgninger på nettet giver noget svar. Hvor er de leveret til og hvor har de været anvendt?

UFo1p 1914 er jmf. Stig Lundins sider i 1956 ved 5 ms og i 1966 ved 27 ms. Hvornår er den overført til 27 ms og har den kørt i Växjö eller Kalmar?

UDFo13p 2118 og 2119 blev meget hurtigt ombygget til 1067 mm. Hvor kørte de i den korte tid inden ombygningen?
UDFo13p 1818 er jmf. Stig Lundins sider i 1956 ved 5 ms og i 1966 ved 27 ms. Hvornår er den overført til 27 ms og har den kørt i Växjö eller Kalmar?

Håber det er i orden at jeg skriver på dansk, og på forhånd tak for svar.

Steen

Vad jag har förstått var UFo1p 1914 och UDFo13p i Växjö. Åtminstone på slutet. UFo1p 2131 och 2132 har jag ett svagt minne av att de levererades till 5 ms och därefter flyttades till 39 drs där de inte användes mycket.
Fler uppgifter har säkert Anders Jansson, Yngve Nilsson och Krister Persson.

M.v.h.
Ola

Smalspåriga rälsbussläp

av Anders Jansson, Friday, July 07, 2017, 18:46 (2478 dagar sedan) @ Steen Michelsen

2131 - Levererad till 5ms 1957-08. Omplacerad till 39drs 1962-08.
2132 - Levererad till 5ms 1957-08. Omplacerad till 39drs 1962-09.

1914 - Levererad till 5ms 1955-07. Omplacerad till 27ms 1958-01.

2118 - Levererad till 5ms 1957-10. Omplacerad till 27ms 1958-08. Ombyggd till UDFo13t av 27ms 1958-10.
2119 - Levererad till 27ms 1957-12. Sänd från Kalmar till Karlshamn 1958-09. Ombyggd till UDFo13t av 27ms 1958-10.

1818 - Levererad till 5ms 1955-02. Omplacerad till 27ms 1959-06.

Smalspåriga rälsbussläp

av 53 Wadsten, Saturday, July 08, 2017, 06:09 (2478 dagar sedan) @ Anders Jansson

Kommer inte ihåg 2131 eller 32 från Roslagsbanan som tillhörde 39 driftsektionen.

Smalspåriga rälsbussläp - ?

av Kurt G Möller, Saturday, July 08, 2017, 10:25 (2477 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilken vagn var det som blev uppbränd i Faringe?

Smalspåriga rälsbussläp

av Christer Göransson, Saturday, July 08, 2017, 10:33 (2477 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kommer inte ihåg 2131 eller 32 från Roslagsbanan som tillhörde 39 driftsektionen.

Dom skrotades 1965, så det är kanske inte så konstigt att du inte minns dem.

/Christer

Smalspåriga rälsbussläp

av 53 Wadsten, Saturday, July 08, 2017, 10:37 (2477 dagar sedan) @ Christer Göransson

Det året gick jag klass 5 i Hedvig Eleonora, kan knappast minnas dem.

Smalspåriga rälsbussläp

av yngve nilsson, Saturday, July 08, 2017, 13:03 (2477 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vad jag minns så fanns 2131 och 2132 på bild från Rimbo tillsammans med Yo3p-motorvaghnar så tydligen gick de på Roslagsbanan även om de inte gick till Stockholm.
UDFo13p 1818 har jag bara sett på VÅHJ
UDFo13p 2118 och 2119 har jag inte sett som UDFo13p utan bara som UDFo13t. Den ena, troligen 2119 är troligen den vagn som är fotograferad bako9m en YBo4t i Växjö i en av motorvagnsböckerna ( fast redaktören tror att det är felskyltat på plattformen) Vagnen gick nämligen på Växjö-Ronneby tills den banan lades ner och då överfördes till Karlshamn där den tillsammans med 2118 trafikerade Karlshamn-Vislanda och kanske någon gång Halmstad-Vislanda.
UFo1p 1914 har jag bara sett på VÅHJ

Smalspåriga rälsbussläp

av Christer Göransson, Saturday, July 08, 2017, 17:42 (2477 dagar sedan) @ yngve nilsson

Vad jag minns så fanns 2131 och 2132 på bild från Rimbo tillsammans med Yo3p-motorvaghnar så tydligen gick de på Roslagsbanan även om de inte gick till Stockholm.

Yo3p har mig veterligt aldrig gått på Roslagsbanan, de båda var väl på VGJ hela sin livstid?

/Christer

Smalspåriga rälsbussläp

av yngve nilsson, Monday, July 10, 2017, 10:51 (2475 dagar sedan) @ Christer Göransson

Hej
Tyvärr har jag skrivit fel littera på de s.k " Rydbergare" som stod i Rimbo vid detta tillfälle men på samma spår stod alltså två UFo1p vilka torde vara 2131 och 2132, de andra var i Småland eller Östergötland.

Smalspåriga rälsbussläp

av Christer Göransson, Monday, July 10, 2017, 10:59 (2475 dagar sedan) @ yngve nilsson

Hej
Tyvärr har jag skrivit fel littera på de s.k " Rydbergare" som stod i Rimbo vid detta tillfälle men på samma spår stod alltså två UFo1p vilka torde vara 2131 och 2132, de andra var i Småland eller Östergötland.

"Rydbergarna" hade littera Xo6p på SJ.

/Christer

Smalspåriga rälsbussläp

av Christian Ljunggren, Monday, July 17, 2017, 15:00 (2468 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag har sett ett foto på en UFo1p stående vid spår ett i Valdemarsvik för lossning och lastning. Vilken av dessa kan det ha varit?
Fanns det någon som gick "stadigt" till Vvk?

Med vänlig hälsning

Christian

Smalspåriga rälsbussläp

av Ola Almquist, Monday, July 17, 2017, 19:40 (2468 dagar sedan) @ Christian Ljunggren

Jag har sett ett foto på en UFo1p stående vid spår ett i Valdemarsvik för lossning och lastning. Vilken av dessa kan det ha varit?
Fanns det någon som gick "stadigt" till Vvk?

Med vänlig hälsning

Christian

Se [msg=149548]detta inlägg[/msg].
UFo1p 1913 fanns i Norrköping men kortuppgifterna innehåller inte hela historien. Se [msg=151513]detta inlägg[/msg].

M.v.h.
Ola

Smalspåriga rälsbussläp

av Christian Ljunggren, Tuesday, July 18, 2017, 15:14 (2467 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för svaret.
Då kan man väl utgå ifrån att det är UFo1p 1913 på bilden.
Ångloket S2p 3090 står under ånga på spåret bredvid, så då kanske man kan tidsbestämma bilden något mer.
Vilken tidsperiod användes det på Valdemarsviks-linjen?
Uppenbarligen omplacerades ju 1913 i Västervik 61-05-01, så det måste ju har varit innan.

Med vänlig hälsning

Christian

Smalspåriga rälsbussläp

av Kjell Aghult, Tuesday, July 18, 2017, 16:38 (2467 dagar sedan) @ Christian Ljunggren

Ångloket S2p 3090 står under ånga på spåret bredvid, så då kanske man kan tidsbestämma bilden något mer.
Vilken tidsperiod användes det på Valdemarsviks-linjen?

När det kom till Norrköping Ö vet jag inte. Men jag noterat det som kallt i Nrö
söndag 1961-09-24.
De reguljära ångloken i valdemarsviksgodstågen ersattes med dubbla Z4p 1956-12-01.
Man schablonmässigt skrivit "litt Np" i tdtboken del B, sedan fick lokledaren anvisa maskin för dagen. Några vagnviktsproblem fanns troligen inte.

UFo1p gick vardagar i tågen 203 (från Nrö ca kl 8.30) och 208 (fr Vvk ca kl 17.20).
De var då fyrvagns och följaktligen bemannade med konduktör. Nrö hade 1956 tre
sådana befattningar på smalspåret. Troligen samordnades de med tiden med normalspårets. Postkupén på Vvk hade indragits 1953, men förmodligen gick ännu
post med tåg. Har någon tillgång till lämplig "Inrikes postlägenheter"?

Troligen nedbantades 203 och 208 mot slutet.

Smalspåriga rälsbussläp

av yngve nilsson, Thursday, July 20, 2017, 10:32 (2465 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Bettrf posttrasporter på VB
Det enda jag kommer ihåg är aqtt posten till Edsbruk (mellan Valdemarsvik och Gamleby sändes med morgontåget från Norrköping och sedan buss från Valdemarsvik. Från Edsbruk gick posten med buss till Gamleby och med PKP 243 därifrån. Stationerna utmed VB sände troligen posten med tåg till Norrköping.

Smalspåriga rälsbussläp

av Christian Ljunggren, Saturday, July 22, 2017, 00:44 (2464 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hej!

Tack alla för svaren.
Posten gick nog med tåg till banans nedläggning.
Därefter gick den med SJ-buss och tillkopplad skåpkärra ett antal år.

Med vänlig hälsning

Christian

Smalspåriga rälsbussläp

av Kjell Aghult, Saturday, July 22, 2017, 11:00 (2463 dagar sedan) @ Christian Ljunggren

Posten gick nog med tåg till banans nedläggning.

Jo, men hur, formellt? Bemannade kupén ju dragits in 1953 - som 1950 på arkösundslinjen. Än fanns ju t ex den postala befordringsformen Fkmb, Fack med bevakning. Avseende värdeposten?. Sköttes den av konduktören i 203 och 208? På annat håll jag sett rälsbussförare kvittera s k förpassning av värdesäck (Inte oväntat högst slankig).

Smalspåriga rälsbussläp

av Christian Ljunggren, Thursday, July 27, 2017, 00:46 (2459 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Var nog som du beskriver. Den sköttes nog av konduktören.
Valdemarsvik-Norrköping har jag kört under SJ-buss tid och då åren 1985-1988.
Då tömdes bara brevlådor på en av kvällsturerna.
Däremot på linjen Arkösund-Norrköping tömdes nio brevlådor inkl lastning vid Posten
i Ö Husby. Den turen kallades i bussförarmun för "Postexpressen". Den linjen körde jag under åren 1984-1988.

Med vänlig hälsning

Christian

Smalspåriga rälsbussläp

av Steen Michelsen, Tuesday, July 11, 2017, 09:06 (2475 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Tak for alle svarene, har lige lidt flere spørgsmål:

27 ms havde så fra 1960-1965 UDFo13p 1817, 1818, UDFo10p 1624 og UFo1p 1914 af gods og postsläppen.

1817 gik Kalmar-Berga i tog 202/209 og 1624 gik vel Växjö-Oskarshamm i 302/305.
I hvilke tog blev 1818 og 1914 anvendt i når der både på VÅHJ til 1965 og KTsJ til 1964 gik tog med lok og vagner i 352/353(3821) og 255/256?

Hvornår er UBFo3yp 1797-1799 overfør fra 27 ms til 5 ms ? Og gik UBFo3yp 1800,1801,1811 og 1905 i Växjö eller Kalmar? UBFo4yp 2125-2130 var vel i Kalmar?

Hvornår er UBFo3yp 1905 overført fra 2 ms til 27 ms?

Steen

Smalspåriga rälsbussläp

av yngve nilsson, Tuesday, July 11, 2017, 11:10 (2474 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Några svar kan jag bidra med.
När man slutade med loktåg på KBJ gick UDFo13p 1817 i tåg 202-203-208-209.Vilken vagn som gick i pt 205 lördagar vet jag inte men PKP 411 gick ned i detta tåg då. Kalmar hade ju även UDFo14p 1754 på den tiden.
UDFo13p 1818 gick i Pt 354-355så länge 352-353 var loktåg därefter i352-355
UDFo10p 1624 gick i Pt 302-305
UFo1p 1914 gick i Pt 356-371 och nästa dag i 365 för komma i 356 igen
När Pt 255-256 blev Y-Tåg sattes först YFo5p 904 in här men då den flyttades till Skara blev det UF01p 1813 som flyttades till Kalmar och sattes in i dessa tåg
Av UBFo3yp så var 1811 och 1905 i Växjö och gick på Oskarshamn. Var 1800 och 1801 var då vet jag inte men senare hamnade 1800 och 1811 i Växjö och 1801 och 1905 i Kalmar där de troligen inte användes mycket , man hade ju UBFo4yp 2125-2130 även om 2129 försvann tidigt.
När UBFo3yp 1797-1799 flyttades från Kalmar vet jag inte., ej heller när UBFo3yp 1905 kom dit.

Smalspåriga rälsbussläp

av Ola Almquist, Tuesday, July 11, 2017, 11:42 (2474 dagar sedan) @ yngve nilsson

UDFo14p 1754 står det en del om [msg=68603]här[/msg].

M.v.h.
Ola

Smalspåriga rälsbussläp

av Steen Michelsen, Wednesday, July 12, 2017, 13:15 (2473 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Endnu engang tak for svar. Et lille extra spørgsmål: 27 ms havde Märsta släppen UBFo5p 1680 og 1681, og fra 11/60 også UBFo5p 1683. Hvor og i hvilke tog blev de anvendt?

M.V.H.

Steen

Smalspåriga rälsbussläp

av yngve nilsson, Thursday, July 13, 2017, 10:39 (2472 dagar sedan) @ Steen Michelsen

UBFo5p-släpen användes främst på Oskarshamnsbanan där de efterträdde postvagnen i Pt 302-305. Jag har aldrig sett dem gå på VÅHJ norr om Brittatorp alltså.