Milkontoret? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Kirby, Monday, July 31, 2017, 10:33 (2462 dagar sedan)

I några gamla brev finns det hänvisning till Milkontoret, men när jag sökte i RA SVAR finns det igen arkiv över den. Vad var Milkontoret och vart finns det arkiv?

tack

Kirby

Milkontoret?

av Christer Fredriksson, Monday, July 31, 2017, 11:36 (2462 dagar sedan) @ Kirby

EJ milkontor låg i Örebro. Om det senare flyttats vet jag ej.
Dess förste chef var Stins vid FLJ Grängesberg.

Milkontoret skötte alla avräkningar mellan Sveriges järnvägar, dvs vagnslastkilometer, frakter , mm.

Milkontoret?

av Kjell Aghult, Monday, July 31, 2017, 12:25 (2462 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

EJ milkontor låg i Örebro. Om det senare flyttats vet jag ej.
Dess förste chef var Stins vid FLJ Grängesberg.

.....skötte alla avräkningar mellan Sveriges järnvägar, dvs vagnslastkilometer, frakter , mm.

Det hade inrättats 1875. Nedlades 1947-11-01, då mycket arbete bortfallit genom förstatligandena. Kvarvarande volym överfördes till SJ Godstrafikbyrå. Huset finns fortfarande kvar, men nu flyttat till en annan tomt.

Var det inte bara vagnrörelserna i samtrafik man avräknade? Med grundmaterial i
de s k övergångslistorna från gränsstationerna? 1936 års järnvägsmatrikel talar
bara om "milkontroll". Samtrafiksfrakterna administrerades väl av SJ kontrollkontor
i Tomteboda?

Milkontoret hade 1936 27 anställda. Föreståndare var 80-årige (!) tidigare majoren
Henrik von Hofsten, dess chef ända från 1889!

Milkontoret?

av pceder, Monday, July 31, 2017, 13:40 (2462 dagar sedan) @ Kjell Aghult

blev nyfiken så ...

Bild
Milkontoret, Örebro


ur historiskt.nu
"Milkontoret
Uppföljning av lok och vagnars användning på statens och främmande järnvägar.
1898-01-01: Fortsatt verksamhet från 1863 års organisation.
1908-01-01: Fortsatt verksamhet under Trafikbyrån i 1907 års organisation.

"


liten "makaber" notering ur:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&...

"
- I Årsmötesprotokollet 28/1 1893 har infogats ett tryckt cirkulär om kostnaden för eldbegängelse, avsett att spridas bland medlemmar och andra:

" Då ett hufvudvillkor för likbränningsideens framtid i vårt land är att göra omkostnaderna för ett liks bränning så litet kännbara som möjligt för efterlefvande anhöriga, men kostnaden för en eldbegängelse, enligt verkställd utredning, nu uppgår, räknat för ett lik från Örebro, till omkring 120 kronor, hvaraf hälften utgöres af fraktkostnaden från Örebro till närmaste krematorium, det i Stockholm, så tillåter sig styrelsen för Svenska Likbränningsföreningens lokalafdelning för Örebro stad och län i syfte att erhålla medel för att under närmaste tiden inrätta ett krematorium i Örebro, hvilket skulle väsentligt nedbringa likbränningskostnaden, föreslå hvar och en af lokalafdelningens medlemmar att snarast, på en gång eller i flere poster, inbetala Femtio (50) kronor till afdelningens kassör, adress Milkontoret i Örebro, mot skyldighet för lokalafdelningen att aflämna förbindelse att återbetala summan till vederbörande dödsbo, i händelse dödsfall inträffar innan likbränningsugn i Örebro hinner anläggas, eller för nämnda 50 kronor utan vidare kostnad ombesörja likets mottagande i Örebro och bränning i afdelningens krematorium, alltså till ett pris som utgör endast hälften af nuvarande direkta omkostnader för ett liks bränning i Stockholm.
Örebro i januari 1893.
AXEL ECKERBOM.
Karl Malmrot. "

"

Milkontoret?

av Ulf Diehl, Monday, July 31, 2017, 14:04 (2462 dagar sedan) @ pceder

Enligt uppgift förstördes detta arkiv under en brand på 1950-talet. RA har nästan ingenting vad jag sökt. Kan någon komplettera ?
Ulf Diehl

Milkontoret?

av Christer Fredriksson, Monday, July 31, 2017, 14:48 (2462 dagar sedan) @ Ulf Diehl

De enda handlingar jag sett från Milkontoret är från olika järnvägars inkommande korrespondens.

Milkontoret?

av Kirby, Monday, July 31, 2017, 15:19 (2462 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

De enda handlingar jag sett från Milkontoret är från olika järnvägars inkommande korrespondens.

Tack för svaren. I vilket arkiv finns den korrespondens?

Kirby

Milkontoret?

av Christer Fredriksson, Monday, July 31, 2017, 16:39 (2462 dagar sedan) @ Kirby

Kolla alla EJ inkommande korrespondens för de år som Milkontoret hade sin verksamhet.
Jag har bara gått igenom järnvägarna i Bergslagen.

Milkontorets byggnad

av Rasmus Axelsson, Monday, July 31, 2017, 22:27 (2462 dagar sedan) @ pceder

blev nyfiken så ...

Bild
Milkontoret, Örebro

Detta hus står i korsningen mellan Storgatan och mötet mellan Östra Nobelgatan och Södra Grev Rosengatan i Örebro.

Milkontoret (II)

av Kjell Aghult, Monday, July 31, 2017, 15:32 (2462 dagar sedan) @ Kjell Aghult

....Var det inte bara vagnrörelserna i samtrafik man avräknade? Med grundmaterial i
de s k övergångslistorna från gränsstationerna?

Samanvändningen av vagnar reglerades i Svenskt Vagnsamtrafiksavtal (SVS). Det sista bolag det ha tillämpats med sägs ha varit NBJ. Örebro och Nora stad skrev övergångslistor (direktgående godståg från 1964), hur man gjorde i Strömtorp efter fjb vet jag inte. Även i Bredsjö måste listor ha förts, även om samtrafiken här var liten.
I utlandssamtrafik förde gränsstationerna övergångslistor (Dåvarande RIV-avtalet).

Mot TGOJ hade vagnavräkningen slopats. Jag vill minnas att TGOJ ersatte SJ med ett
årligt avtalat belopp.

Loken lämnade väl sina hemmabanor bara på korta, avtalade samkörningsturer?

Milkontoret (II)

av Lars Ågren, Monday, July 31, 2017, 16:03 (2462 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det fanns två milkontor. Det som mest syns i de olika inläggen här var Enskilda järnvägarnas milkontor i Örebro, som fanns åren 1875-1947, som Kjell Aghult har skrivit. Sedan fanns också SJ milkontor i Järnvägsstyrelsen under åren 1862-1933. Den som vill läsa litet mer om organisation och arbetsuppgifter kan göra det i SJ 50-årsskrift del IV sid 394, där både SJ och EJ milkontor är omnämnda.

SJ 50-årsskrift del IV

av Jonny Saljefeldt, Monday, July 31, 2017, 16:10 (2462 dagar sedan) @ Lars Ågren

Det fanns två milkontor. Det som mest syns i de olika inläggen här var Enskilda järnvägarnas milkontor i Örebro, som fanns åren 1875-1947, som Kjell Aghult har skrivit. Sedan fanns också SJ milkontor i Järnvägsstyrelsen under åren 1862-1933. Den som vill läsa litet mer om organisation och arbetsuppgifter kan göra det i SJ 50-årsskrift del IV sid 394, där både SJ och EJ milkontor är omnämnda.

Finns att läsa här.

Milkontoret?

av Sune Nylén, Monday, July 31, 2017, 17:12 (2462 dagar sedan) @ Kirby

I några gamla brev finns det hänvisning till Milkontoret, men när jag sökte i RA SVAR finns det igen arkiv över den. Vad var Milkontoret och vart finns det arkiv?

tack

Kirby

Svenska Järnvägsföreningen 1945 berättar på ungefär 2 sidor om Milkontoret.
Arbetet bestod i att till de olika järnvägsförvaltningarna och SJ godstrafikbyrå lämna månatliga uppgifter om det antal km, som respektive förvaltningars lokomotiv,vagnar och PRESENNINGAR gått på egna och på främmande banor.
1937 avgick von Hofsten av åldersskäl och Carl Tisell blev chef Han hade 1918 blivit
milkontrollör, och 1936 inträtt i firman.
Det var ett fristående, privat företag.
:-) Sune

Landsarkivet i Örebro

av Sune Nylén, Monday, July 31, 2017, 19:05 (2462 dagar sedan) @ Sune Nylén

kan vara ett ställe där det kan finnas en del, då det var ett privat företag.
:-) Sune

Något Landsarkiv i Örebro existerar inte

av Rolf Nordin, Monday, July 31, 2017, 19:29 (2462 dagar sedan) @ Sune Nylén

Något Landsarkiv (Riksarkivet) i Örebro finns inte. Att kontakta Stadsarkivet i nämnda stad kan emellertid vara ett tips även om det är ett kommunarkiv. Tror det finns sökbara arkivförteckningar på deras hemsida.

Arkivcentrum

av Kirby, Tuesday, August 01, 2017, 14:40 (2461 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tack, men ännu igen arkiv över Milkontoret.

Kirby