Amerikanska tåg (Järnväg allmänt)

av ak44, Saturday, August 12, 2017, 15:20 (2420 dagar sedan)

I den här videon ser man ett tåg i början och slutet: https://www.youtube.com/watch?v=cb2w2m1JmCY
Det är som alla hör "Take the A-Train" (Som vad jag har läst egentligen var ett pendeltåg i New York) Videon är ett klipp ur en spelfilm från 1943 och innehåller mer högklassisk jazzmusik, Reveille with Beverly.

Men på filmen syns ett loktåg och den sista vagnen är en "absolut sista vagn". Den har ingen koppling till någon ytterligare eventuell vagn. Hur gjorde man vid ändstationerna med dessa tåg? Vände man både lok och sista vagnen eller hade man någon sorts rundslinga som spårvagnslinjer kan ha? Kanske körde man i en ringlinje och tåget gick alltid åt samma håll?

Amerikanska tåg

av daniel, Saturday, August 12, 2017, 16:00 (2420 dagar sedan) @ ak44

I den här videon ser man ett tåg i början och slutet: https://www.youtube.com/watch?v=cb2w2m1JmCY
Det är som alla hör "Take the A-Train" (Som vad jag har läst egentligen var ett pendeltåg i New York) Videon är ett klipp ur en spelfilm från 1943 och innehåller mer högklassisk jazzmusik, Reveille with Beverly.

Men på filmen syns ett loktåg och den sista vagnen är en "absolut sista vagn". Den har ingen koppling till någon ytterligare eventuell vagn. Hur gjorde man vid ändstationerna med dessa tåg? Vände man både lok och sista vagnen eller hade man någon sorts rundslinga som spårvagnslinjer kan ha? Kanske körde man i en ringlinje och tåget gick alltid åt samma håll?

Vanligat för att vända lok och ev. hela tågsätt var nog triangelspår, kallas "wye".

Amerikanska tåg

av Kurt G Möller, Saturday, August 12, 2017, 16:57 (2420 dagar sedan) @ daniel

Nackdelen med "wyes" är ju att de tar upp väldigt mckt plats (och även avskärmar stora spåravsnitt från massor av annan möjlig användning - jänkarna har alltid varit hårda med "marginaler" närmast varje form av enskilda/enstaka SPÅR; detta för maximalt undvikande av kollisioner...) I regel var därför dessa triangelspår lagda med rätt stora kurvradier.

Amerikanska tåg. Obervation cars, wyes and ballon tracks

av Leif B, Saturday, August 12, 2017, 18:25 (2420 dagar sedan) @ daniel

I den här videon ser man ett tåg i början och slutet: https://www.youtube.com/watch?v=cb2w2m1JmCY
Det är som alla hör "Take the A-Train" (Som vad jag har läst egentligen var ett pendeltåg i New York) Videon är ett klipp ur en spelfilm från 1943 och innehåller mer högklassisk jazzmusik, Reveille with Beverly.

Men på filmen syns ett loktåg och den sista vagnen är en "absolut sista vagn". Den har ingen koppling till någon ytterligare eventuell vagn. Hur gjorde man vid ändstationerna med dessa tåg? Vände man både lok och sista vagnen eller hade man någon sorts rundslinga som spårvagnslinjer kan ha? Kanske körde man i en ringlinje och tåget gick alltid åt samma håll?


Vanligat för att vända lok och ev. hela tågsätt var nog triangelspår, kallas "wye".

Tåget på filmen är ett fjärrtåg med en "observation car" som finare fjärrtåg hade längst bra, d v s en utsiktsvagn. I äldre utförande hade de [link=https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olympian_observation_car.JPG]en öppen plattform[/link], inte för att kliva av och på utan som "groggveranda" under gång. Och -
mycket viktigt! - en ljusskylt med tågnamnet! (Plattformen kunde också användas som talartribun av [link=http://www.gettyimages.co.uk/detail/news-photo/nixon-speaking-from-campaign-train-in-saginaw-michigan-news-photo/514975254#nixon-speaking-from-campaign-train-in-saginaw-michigan-picture-id514975254]presidentkandidater på valturné[/link].)

När tågen började gå så fort att hattarna riskerade att blåsa av fick "the observation car" istället stora glasrutor och en påkostad design för att visa att just vår järnväg är coolast att åka med, t ex [link=http://justacarguy.blogspot.se/2010/08/olympian-hiawatha-railroad-observation.html]Milwaukee Road för sina Hiawahta-tåg[/link] och [link=https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/4a/f1/c1/4af1c17104b7cf9578cad5b8203e1b1e.jpg]marknadsföring[/link]. gammalt försälningsknep, "vilken järnväg ska man välja för att få [link=https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b4/8b/e3/b48be3977049e7bb97c876550dc19b03--rail-car-top-car.jpg]sällskap med de vackraste kvinnorna[/link]?" Som jämförelse [link=https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chief_observation_car_with_drumhead_1937.jpg#/media/File:Santa_Fe_Chief_and_Super_Chief_1937.jpg]Santa Fe's Super Chief[/link]. (Lägg märke till vagnsplanerna som underlag för att välja "hyttkategori" - om man hade råd med en riktig sovkupé. New York Centrals stolthet var the "[link=https://i.pinimg.com/236x/18/da/fb/18dafba9852ae0f6347ba1ee6c3f196e--railroad-history-the-train.jpg]20th Century Limited[/link]" New York - Chicago ([link=https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/eb/d1/d4/ebd1d443d6802249a5732a2f6c214fed.jpg]interiör[/link]). Ärkerivalen på den sträckan var Pennsylvaina Railroad med the "[link=http://www.american-rails.com/broadway-limited.html]Broadway Limited[/link]".

När det gäller vändningar så är en viktig skillnad att USA är så mycket större än ett ordinärt europeiskt land, ett fjärrtåg hinner oftast bara en enkeltur per dag, ofta på två dagar och ibland mer. Så problemet att vända tåget uppstod inte alls så ofta och kunde därför få vara lite omständligare, det sammanföll dessutom med att loket skulle till servicebangård för städning, vattentryckning, bäddning etc. Ofta var hela tågsättet designat som en enhet med sittvagnar, restaurangvagnar, sovvagnar och utsiktsvagn i en bestämd ordningsföljd och med en gemensam design (både form och färg). Detta tågsätt (eller några stycken, om det behövdes flera omlopp för att klara t ex dagliga avgångar) användes i ett visst tåg och marknadsfördes kraftigt när det var nytt. Närmast lok gick "the head-end cars" som var resgods, ilgods, post- och tidningsvagnar. Därför var det [link=https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ed/25/93/ed2593b169a690d03a52adf387504df5.jpg]smidigast att vända hela tågsättet hopkopplat[/link].

Som Daniel och Kurt skriver var det vanligaste att vända tågsättet i en triangel, men det förekom också vändslingor ("ballon tracks" ) i anslutning till bangårdar. Många stationer i amerikanska storstäder var säckstationer som anslöt till huvudlinjen/linjerna med en sidobana. I så fall anslöt ofta sidobanan till linjen med en triangel, exempel [link=http://www.ncstl.com/ericfleet/images/mustrackagemap.JPG]Memphis Union Station[/link]. I de flesta fall körde man då förbi triangeln och backade in till stationen och kunde sedan avgå i önskad riktning genom att ta höger eller vänster i triangeln.

Amerikanska tåg. Obervation cars, wyes and ballon tracks

av Kurt G Möller, Saturday, August 12, 2017, 20:23 (2420 dagar sedan) @ Leif B

Obs den rätta stavningen: Balloon track!!

Amerikanska tåg. Obervation cars, wyes and ballon tracks

av Richard Loe, Sunday, August 13, 2017, 16:20 (2419 dagar sedan) @ Leif B

Obervation cars förekom även i Europa. Dom fanns i Storbritannien, där den tidigaste jag känner till är från 1913. Den vagnen finns nu på Bluebell Railway, och byggdes för LNWR banan från Llandudno Junction till Blaenau Ffestiniog i Norra Wales. Just den vagnen har fönster i båda ändar och krävde ingen vändning. Sittplatserna är intressanta, här flyttar man på stolsryggen för att välja åt vilket håll man vill sitta och titta. LNER byggde också observation cars för sitt snälltåg Coronation. Här handlade det inte bara om utsikter och möjligheten att tjäna lite extra pengar, vagnens utformning gav mindre luftmotstånd över hela tåget och gjorde att man kunde ha ett längre tåg samtidigt som man kunde hålla tiden. Båda LNER vagnarna är bevarade på Great Central Railway i Loughborough. Southern Railway byggde ett par observation cars för sitt tåg Devon Belle, och dessa hade pansarglas (!) i fönstren så att det var tillräckligt tyst i vagnen under färd. Även dessa vagnar är bevarade, en på Swanage Railway och en på Dartmouth Steam Railway. LNER och SR vagnarna vändes på vändskivor, och i Ilfracombe kunde vinden ställa till lite då vagnen inte alls vägde lika mycket som ett ånglok...

Det bör också nämnas att man i UK talar om inspection saloons. Dessa är inspektionsvagnar som användes av banmästaren för att resa över och inspektera sina banor och är till sin utformning väldigt lik en observation car. Även dess vändes på vändskivor vid behov. Officiellt fick dom endast användas för inspektioner men det var inte alls ovanligt att några av banmästarens vänner fick följa med på en "inspektion" (läs utflykt). Bland annat finns det bilder på den berömda modelltillverkaren Basset-Lowke som just ska ut på en sådan resa från Northampton.

Amerikanska tåg. Observation cars, wyes and balloon tracks

av Arne, Sunday, August 13, 2017, 20:21 (2419 dagar sedan) @ Richard Loe

Stort tack Richard för intressanta fakta om de engelska järnvägsvagnarna.

Men apropå 'wye' så undrar jag om det finns en rent brittisk nomenklatur för dessa triangelspår? Enligt engelska ordboksauktoriteten OED så är ju 'wye' ett nordamerikanskt fackord. Så här skriver ordboken om 'wye':

[color=#009][b]wye¹[/b]
noun
[i]1[/i] North American [i]A triangle of railway track used for turning locomotives or trains.
[/i][/color]

Etymologin till ordet 'wye' är enligt densamma Oxfordordboken: [color=#009][i]Mid 19th century: the letter Y represented as a word.[/i][/color]

Så det borde väl finnas också en rent brittisk namnvariant på denna Y-formade spårkonfiguration? Vad säger herrar Loe och Möller om saken? :-)

The Triangle

av el_vikingo, Sunday, August 13, 2017, 22:20 (2419 dagar sedan) @ Arne

Läste nyligen en artikel om en sydafrikansk lokstation, där kallas det för "the triangle".

Kärt barn ... : the triangle, the wye eller deltaspåret デルタ線

av Arne, Monday, August 14, 2017, 17:28 (2418 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Helt korrekt!

Finns det någon bra och omfattande auktoritativ källa till olika engelska järnvägstermer på nätet – alltså förutom naturligtvis den Amerikanska järnvägsordlistan då? :-) – där man kan se termen 'triangle' (triangel) beskriven?

Ser man exempelvis i en engelsk-engelsk ordbok som OED så finns naturligtvis termen 'wye' med som ett nordamerikanskt järnvägsbegrepp. Men däremot finns inte ordet 'triangle' med (i egenskap av ett triangelspår på järnvägen) listad som en BrE-versíon av 'wye'.

Roligt är att den internationella järnvägsterminologin vad gäller den här typen av vändspår i de flesta fall baseras på en triangelform på spårlayouten. T.o.m. i Japan så är det den här trekantiga formen som lett till det japanska begreppet 'deltaspår' eller skrivet på japanska [b]デルタ線[/b] (uttalat 'deruta sen'). Den grekiska bokstaven 'delta' Δ (versal version) ser ju ut som en trehörnad geometrisk figur, en triangel.

Amerikanska tåg

av Mattias Jansson, Saturday, August 12, 2017, 19:30 (2420 dagar sedan) @ daniel

I den här videon ser man ett tåg i början och slutet: https://www.youtube.com/watch?v=cb2w2m1JmCY
Det är som alla hör "Take the A-Train" (Som vad jag har läst egentligen var ett pendeltåg i New York) Videon är ett klipp ur en spelfilm från 1943 och innehåller mer högklassisk jazzmusik, Reveille with Beverly.

Men på filmen syns ett loktåg och den sista vagnen är en "absolut sista vagn". Den har ingen koppling till någon ytterligare eventuell vagn. Hur gjorde man vid ändstationerna med dessa tåg? Vände man både lok och sista vagnen eller hade man någon sorts rundslinga som spårvagnslinjer kan ha? Kanske körde man i en ringlinje och tåget gick alltid åt samma håll?


Vanligat för att vända lok och ev. hela tågsätt var nog triangelspår, kallas "wye".

De två städer där jag sett - och åkt på - triangelspår för vändning är i New Orleans och Tampa, men det finns än idag på några till ställen med persontrafik.

Amerikanska tåg

av daniel, Saturday, August 12, 2017, 20:07 (2420 dagar sedan) @ Mattias Jansson

I den här videon ser man ett tåg i början och slutet: https://www.youtube.com/watch?v=cb2w2m1JmCY
Det är som alla hör "Take the A-Train" (Som vad jag har läst egentligen var ett pendeltåg i New York) Videon är ett klipp ur en spelfilm från 1943 och innehåller mer högklassisk jazzmusik, Reveille with Beverly.

Men på filmen syns ett loktåg och den sista vagnen är en "absolut sista vagn". Den har ingen koppling till någon ytterligare eventuell vagn. Hur gjorde man vid ändstationerna med dessa tåg? Vände man både lok och sista vagnen eller hade man någon sorts rundslinga som spårvagnslinjer kan ha? Kanske körde man i en ringlinje och tåget gick alltid åt samma håll?


Vanligat för att vända lok och ev. hela tågsätt var nog triangelspår, kallas "wye".


De två städer där jag sett - och åkt på - triangelspår för vändning är i New Orleans och Tampa, men det finns än idag på några till ställen med persontrafik.

Här är en bild på en wye med ett persontåg som nyligen lagts upp på [link=http://www.railpictures.net/photo/625850/]på Railpictures.net[/link]

Amerikanska tåg

av Kurt G Möller, Saturday, August 12, 2017, 20:18 (2420 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Men ännu på 1950-talet fanns de kvar i hundratal...

Amerikanska tåg

av morrgan, Saturday, August 12, 2017, 23:41 (2420 dagar sedan) @ Mattias Jansson

I Denver ankommer California Zephyr backandes.

Amerikanska tåg

av Lennart Petersen, Sunday, August 13, 2017, 00:39 (2420 dagar sedan) @ morrgan

I Denver ankommer California Zephyr backandes.

Även i Kanada där långdistanståget "The Canadian" i Vancouver går ut på godsbangården och sedan backar in till stationen så det står rättvänt för avgång.
Också i Edmonton upptäckte jag att man backade ut från stationen med en signalgivare i bakre änden , förklaringen jag fick var att järnvägen i halva stan sålts och det återstod en säckstation för persontågen.

Amerikanska tåg. The "A" train

av Leif B, Saturday, August 12, 2017, 17:26 (2420 dagar sedan) @ ak44

I den här videon ser man ett tåg i början och slutet: https://www.youtube.com/watch?v=cb2w2m1JmCY
Det är som alla hör "Take the A-Train" (Som vad jag har läst egentligen var ett pendeltåg i New York) Videon är ett klipp ur en spelfilm från 1943 och innehåller mer högklassisk jazzmusik, Reveille with Beverly.

The "A" train syftar på en [link=http://www.nytimes.com/2007/09/10/nyregion/10atrain.html]tunnelbanelinje i New York[/link]

Amerikanska tåg. The "A" train

av Bertil Bengtsson, Saturday, August 12, 2017, 21:44 (2420 dagar sedan) @ Leif B

Håller med om att "A-Train" var en tunnelbanelinje i NYC.
I NY finns stationen Grand Central mitt på Manhattan. Den är helt och hållet underjordisk. Den var före Amtrak-tiden ändstation för alla NYC´s, New York Centrals fjärrtåg till/från NY (men även för lokaltågen norrut från Manhattan). Idag används den enbart för lokaltåg, sådant vi kallar för pendeltåg. Synd på en så maffig station! Googla! Amtraks fjärrtåg i NY, även de norrut, använder Penn Station - förutvarande Pennsylvania Station, inte så långt från Grand Central.
Grand Central är en säckstation byggd i två våningar, med ett ganska stort antal spår på varje våning.
OCH - det går ett cirkelspår runt hela stationen, såvitt jag förstår, ett cirkelspår på varje plan! Alltså mycket lätt att köra tågen runt - det var väl svårare att fixa till underjordiska trianglar i två plan.
Det finns också ett rundspår på Sunnyside Yard i Brooklyn. Det var servicebangården för Pennsylvania Railroad (och Pennsylvania Station på Manhattan), idag för Amtraks alla fjärrtåg till/från NY.
Även i Miami är det ett cirkelspår runt hela stationen.
I USA har man ju inte sidobuffertar. Man kan ha snäva kurvradier. Jag upplevde för ca 15 år sedan, under en resa från Miami till NY, en förbindelsekurva mellan två korsande järnvägar, tror det var i Lakeland i Florida, som var väldigt tvär. Det var nästan spårvägsradie på kurvan! Säg, 75 m kurvradie eller nåt sånt...
OT: EMD:s förarhandbok för G12 (SJ T42) anger minsta tillåtna kurvradie till 193 fot, dvs 58,8 m!
Berra

Amerikanska tåg. The "A" train

av Mattias Jansson, Saturday, August 12, 2017, 23:02 (2420 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag upplevde för ca 15 år sedan, under en resa från Miami till NY, en förbindelsekurva mellan två korsande järnvägar, tror det var i Lakeland i Florida, som var väldigt tvär. Det var nästan spårvägsradie på kurvan! Säg, 75 m kurvradie eller nåt sånt...

Det är fortfarande så, av de två tågen New York - Miami så går ett via Tampa (och vänder där på ett triangelspår som jag nämner i ett annat svar) och sedan tillbaka till Lakeland där man viker av på en rätt normal väst-sydost-kurva. Men det tåg som inte angör Tampa går i Lakeland på den nord-sydost-kurva du nämner och det gnisslar utav h-e och går inte fort. (Jag åkte där i höstas och såg naturligtvis till att testa båda varianterna på upp- respektive nedvägen :) )

Amerikanska tåg. The "A" train

av Lennart Petersen, Saturday, August 12, 2017, 23:53 (2420 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Håller med om att "A-Train" var en tunnelbanelinje i NYC.
I NY finns stationen Grand Central mitt på Manhattan. Den är helt och hållet underjordisk. Den var före Amtrak-tiden ändstation för alla NYC´s, New York Centrals fjärrtåg till/från NY (men även för lokaltågen norrut från Manhattan). Idag används den enbart för lokaltåg, sådant vi kallar för pendeltåg. Synd på en så maffig station! Googla! Amtraks fjärrtåg i NY, även de norrut, använder Penn Station - förutvarande Pennsylvania Station, inte så långt från Grand Central.

Då är det dock så att den här sommaren och en bit in på hösten så genomgår Penn station en omfattande renovering vilket även inkluderar spårområdena och detta i tur innebär stor påverkan på tågen. En del är inställda, en del har ändrade tider men det är också en del Amtrak tåg norrut som den här tiden går från Grand Central .
Det är lite rörigt men Amtrak hemsida besvarar nog det mesta och presumtiva besökare till N.Y gör klokt i att se efter när och var tågen går om man nu vill resa.