SJ mössmärken o lite annat (Järnväg allmänt)

av cgn1954, Wednesday, August 30, 2017, 23:46 (2428 dagar sedan)

Så... dessa märken på bilden finns ju inte så sällan till salu så jag har skaffat några som jag tänkte sätta in i ett snyggt tittskåp med belysning och sammetsvägg.

Sannolikt är "samlingen" inte komplett men jag kanske hittar fler senare...

Så alla kunniga - vad är det som finns på bilden - och - jag har sannerligen kollat på nätet men det fanns inte alls så mycket info som jag trodde - dessutom skiljer sig info om vad märkena är för nåt (har använts till) - och på årtalen.

Så - hjälp tack... jag uppdaterar bilden om jag får bra info. När kom knapparna?

Finns det några mer märken som är speciella eller värda ha med i "samlingen"?

[image]

SJ mössmärken o lite annat

av A.Svenson, Thursday, August 31, 2017, 06:50 (2428 dagar sedan) @ cgn1954

Hej!

G, A-D säger inget om funktion eller tjänstegren utan om tjänsteställning/grad. C bars av både lokförare och tågmästare m.fl medan B bars av lokbiträden, konduktörer och andra. Nästa märke i hierarkin var ett broderat märke av samma utseende som plåtmärket F som från 70-talet gällde för alla utom färjebefälhavare. G bars till exempel i båtmössa av städerskor i tågtjänst (dvs medåkande). Någon i funktionen tågklarerare kunde vara allt mellan erfaren stationskarl och stationsinspektor (stins) och bära märkena B-D till "broderat F".

SJ mössmärken o lite annat

av Lars Ågren, Thursday, August 31, 2017, 08:50 (2427 dagar sedan) @ A.Svenson

Det finns mycket att kommentera till dessa mössmärken. Men här kommer något. A: Användes av stationskarlar och banvakter, fr o m 1957 trafikbiträden, maskinbiträden och banbiträden. B: Banbiträden, maskinbiträden och trafikbiträden t o m 1957, därefter förste banbiträden o s v. C: Förste kontorister, förste järnvägsexpeditörer, stationsmästare Ca 16/17, banmästare, lokförare; tågbefälhavare hade en blå "plåt" bakom mössmärket, tbfh kunde vara "allt" från stationskarl till tågmästare. D: kontorist, stationsförman, banförman, lokeldare; tågklarerare hade en röd "plåt" bakom mössmärket. G: Mössmärke för icke ordinarie personal. S: Mössmärke för enskilda järnvägar. U: Äldre mössmärke, ersattes av G; liknande märke användes också på uniformskavajens rockslag men hade då en bokstav B, M eller T under SJ för att ange vilken avdelning personen tillhörde. Detta var lite allmänt om detta, mer finns att säga men det skulle bli för långt.

SJ mössmärken o lite annat

av Nils-Eric Sääf, Thursday, August 31, 2017, 08:58 (2427 dagar sedan) @ A.Svenson

Ett litet tillägg bara. Blått band eller plåtmärke tillsammans med något märke betydde "Tågbefälhavare". Rött band eller Plåtmärke tillsammans med märket betydde "Tågklarerare" Vinklarna var "tjänstegrad" . Olika namn på dessa tjänster vad man jobbade med MASKIN avd, BAN avd eller TRAFIK avd.

SJ mössmärken o lite annat

av Ulf Pålsson, Thursday, August 31, 2017, 08:54 (2427 dagar sedan) @ cgn1954

Arbetsuppgiften att vara tågklarerare eller tågbefälhavare utmärktes inte av antalet vinklar e.d. i mössmärket eller av dess utseende, utan av ett rött resp. blått mössband eller en röd resp. blå plåt bakom mössmärket.

SJ mössmärken o lite annat

av Stefan Skoglund, Friday, September 22, 2017, 23:51 (2405 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Arbetsuppgiften att vara tågklarerare eller tågbefälhavare utmärktes inte av antalet vinklar e.d. i mössmärket eller av dess utseende, utan av ett rött resp. blått mössband eller en röd resp. blå plåt bakom mössmärket.

Den blåa eller röda markeringen monterades först när man gick i tjänst (om jag har förstått saken rätt) iom att det är väldigt dumt att ha två personer samtidigt på samma station med var sitt röda band runt mössan... sedan får man veta att den ene är på väg till tjänstgörning.

SJ mössmärken o lite annat

av Nils-Eric Sääf, Saturday, September 23, 2017, 10:27 (2404 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Ja man hade inte TKL bandet eller plåten på sej när man tjänstgjorde på Resgodset eller växlingen.

SJ mössmärken o lite annat

av Gunnar Olson, Saturday, September 23, 2017, 10:57 (2404 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Arbetsuppgiften att vara tågklarerare eller tågbefälhavare utmärktes inte av antalet vinklar e.d. i mössmärket eller av dess utseende, utan av ett rött resp. blått mössband eller en röd resp. blå plåt bakom mössmärket.


Den blåa eller röda markeringen monterades först när man gick i tjänst (om jag har förstått saken rätt) iom att det är väldigt dumt att ha två personer samtidigt på samma station med var sitt röda band runt mössan... sedan får man veta att den ene är på väg till tjänstgörning.

Innan Töreboda blev fjärrstyrt fanns det där sju man, som turades om att vara tågklarerare. På hatthyllan på expeditionen låg sju mössor med den röda plåtbrickan påsatt. Ingen hade uniformsmössan på sig, om han inte tjänstgjorde som tågklarerare.

SJ mössmärken o lite annat

av Göran Enqvist, Thursday, August 31, 2017, 10:36 (2427 dagar sedan) @ cgn1954

Här kommer något om årtalen på märkena. "Vinkelmärkena" A-D infördes från och med juni 1953. Införandet reglerades genom Cirkulär och det tryckta reglementet i sin helhet kom först att gälla från och med den 1/1 1957.
E, som är ett pälsmössmärke för all ordinarie personal av lägre grad infördes i den här mer liksidiga triangulära formen från och med 1919. Pälsmössplåtarna var tidigare större för att tjänstenumrena för vissa yrkeskategorier skulle få plats. F, mössmärke till uniform m/1970, infördes från och med januari 1970 och ersatte vinkelmärkena. Uniformen som sådan kom under året men mössmärkena skulle bytas ut så fort de levererades till de olika tjänsteställena. G, samma period som vinkelmärkena men för icke ordinarie personal att bära i båtmössa, pälsmössa och senare på den så kallade skidmössan för personal som tjänstgjorde som tågklarerare då märket har skena på baksidan för att kunna fästa den röda bakgrundsplåten. H, knappar för EJ fastställda den 21/8 1899, till en början för tjänstemän och från 1921 för all personal varefter det reglementet infördes. S, mössmärke för EJ fastställt den 21/3 1921. T, Mössmärke för all ordinarie personal vid SJ fastställt den 30/12 1908. U, mössmärke för icke ordinarie personal fastställt den 30/12 1908 men kom att vara med parallellt med mössmärket"G" att bäras på skärmmössa.

/Göran

hSJ mössmärken o lite annat

av cgn1954, Thursday, August 31, 2017, 21:11 (2427 dagar sedan) @ cgn1954

Så... det här var kul, fina svar som ger mervärde... finns ju knappt läsa på nätet.

Jag har just snickrat klar tittskåpet o satt in belysning så nu är målet nära. Tack alla som svarat.

Jag har tolkat svaren så gott jag kan och resultatet ses nedan. Är det fel så återkom. Det blir ju ungefär denna max mängd text i skåpet.

[image]

hSJ mössmärken o lite annat

av Hans W, Thursday, August 31, 2017, 23:01 (2427 dagar sedan) @ cgn1954

Så... det här var kul, fina svar som ger mervärde... finns ju knappt läsa på nätet.

Jag har just snickrat klar tittskåpet o satt in belysning så nu är målet nära. Tack alla som svarat.

Jag har tolkat svaren så gott jag kan och resultatet ses nedan. Är det fel så återkom. Det blir ju ungefär denna max mängd text i skåpet.

[image]

Notera att A - G samt T och U är från SJ
H och S från EJ, alltså enskilda järnvägars gemensamma uniformssystem.
Före 1921 hade EJ ett vinghjul likadant som T, men oftast med järnvägens signatur eller symbol ovanpå hjulet i stället för kronan.
H ser ut att vara västknappar, diam 14 mm, finns även som rockknapp 24 mm och mössremsknapp 12 mm. Dessa kan museijärnvägarna köpa nytillverkade från ÖSlJ beklädnadsförråd, liksom vinghjulet S.

hSJ mössmärken - OBS.

av Kurt G Möller, Friday, September 01, 2017, 10:21 (2426 dagar sedan) @ Hans W

Obs. att en kuriositet tycks saknas helt här - 1950-talsmärket i PLAST! Togs fram i litet antal; tanken var väl att ledningspersonalen skulle slippa ev. småblixtar om de kom åt ngt med mössan... Eller togs det här snart bort igen?? (Jag har bara läst om det här...??)

SJ mössmärken o lite annat

av cgn1954, Friday, September 22, 2017, 22:42 (2405 dagar sedan) @ cgn1954

Tack för hjälpen - nu är märkena på vägg i ett belyst tittskåp.

Ses här: LÄNK TILL TITTUT