Ånglok med T-profilsekrar (Fordon: lok)

av tagtarzan, Monday, September 18, 2017, 18:08 (2413 dagar sedan)

En udda fråga som kanske svår att svara på. Då jag tittar på foton på UGJ:s första tanklok (litt E från år 1874/1875, Stadig m.fl.)har de ekrar med T-profil eller möjligen som ett kors. Var det vanligt på svenska ånglok från denna tid? Är det Svenska hjul eller något som man tagit från t.ex. England?

Ånglok med T-profilsekrar

av Jan Frelin, Monday, September 18, 2017, 18:18 (2413 dagar sedan) @ tagtarzan

En udda fråga som kanske svår att svara på. Då jag tittar på foton på UGJ:s första tanklok (litt E från år 1874/1875, Stadig m.fl.)har de ekrar med T-profil eller möjligen som ett kors. Var det vanligt på svenska ånglok från denna tid? Är det Svenska hjul eller något som man tagit från t.ex. England?

En del engelska lok har haft H-profilsekrar, möjligen även T-profil.

Ånglok med T-profilsekrar

av BD, Tuesday, September 19, 2017, 13:57 (2412 dagar sedan) @ tagtarzan

En udda fråga som kanske svår att svara på. Då jag tittar på foton på UGJ:s första tanklok (litt E från år 1874/1875, Stadig m.fl.)har de ekrar med T-profil eller möjligen som ett kors. Var det vanligt på svenska ånglok från denna tid? Är det Svenska hjul eller något som man tagit från t.ex. England?

Nydqvist & Holm köpte smidda lokhjul från England, bl a från BP, och Tyskland, bl a från Borsig, samt formpressade (formsmidda) från Frankrike.
Antagligen var Munktells först i Sverige att använda stålgjutna hjulstommar. Antagligen från Kohlsva.
Från mitten av 1890-talet blev det enbart stålgjuta hjulstommar för lok från Nydqvist & Holm.
Den firman byggde i början av 1900-talet eget stålgjuteri och tog en del kunder från Kohlsva vilket förargade Kohlsvas chef. Det kom till skiljedom eller domstolsförhandling med obekant utgång.

Nämnas kan att troligen smiddes det även hjulstommar i Trollhättan. Kristinehamn köpte emellanåt hjulstommar från Nydqvist & Holm som i sin tur köpt dem utomlands.

Ånglok med T-profilsekrar

av Svante Andersson, Tuesday, September 19, 2017, 21:54 (2412 dagar sedan) @ BD

En udda fråga som kanske svår att svara på. Då jag tittar på foton på UGJ:s första tanklok (litt E från år 1874/1875, Stadig m.fl.)har de ekrar med T-profil eller möjligen som ett kors. Var det vanligt på svenska ånglok från denna tid? Är det Svenska hjul eller något som man tagit från t.ex. England?


Nydqvist & Holm köpte smidda lokhjul från England, bl a från BP, och Tyskland, bl a från Borsig, samt formpressade (formsmidda) från Frankrike.
Antagligen var Munktells först i Sverige att använda stålgjutna hjulstommar. Antagligen från Kohlsva.
Från mitten av 1890-talet blev det enbart stålgjuta hjulstommar för lok från Nydqvist & Holm.
Den firman byggde i början av 1900-talet eget stålgjuteri och tog en del kunder från Kohlsva vilket förargade Kohlsvas chef. Det kom till skiljedom eller domstolsförhandling med obekant utgång.

Nämnas kan att troligen smiddes det även hjulstommar i Trollhättan. Kristinehamn köpte emellanåt hjulstommar från Nydqvist & Holm som i sin tur köpt dem utomlands.

Ja... intressant i sig.
Men var några av dessa lokhjul i utförande med T-profilekrar?

SA