Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk? (Järnväg allmänt)

av BD, Friday, September 22, 2017, 04:23 (2409 dagar sedan)

[size=large][b][link=http://www.g-meisner.de/dso/hifo/20070819_3327.jpg]Bildlänk[/link][/b][/size] Hur ser motsvarande skylt ut i en T21?

I alla svenska beskrivningar anges, med början i SJ minnesskrift 1956 sid 258, att T21 har 800 hk medan ett ar sidor tidigare anges att Tp har 750 hk.
Loktyperna har samma motortyp och kanske även samma typ av Voith växellåda.

50 hk hit eller dit på en motor på 750 hk är lätt att åstadkomma genom ändringar på bränslepumpar m m.

Antar att motorerna i T21 och Tp under årens lopp vandrade runt i de båda loktyperna.

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk?

av Fredrik Lundström, Friday, September 22, 2017, 07:55 (2409 dagar sedan) @ BD

[size=large][b][link=http://www.g-meisner.de/dso/hifo/20070819_3327.jpg]Bildlänk[/link][/b][/size] Hur ser motsvarande skylt ut i en T21?

I alla svenska beskrivningar anges, med början i SJ minnesskrift 1956 sid 258, att T21 har 800 hk medan ett ar sidor tidigare anges att Tp har 750 hk.
Loktyperna har samma motortyp och kanske även samma typ av Voith växellåda.

50 hk hit eller dit på en motor på 750 hk är lätt att åstadkomma genom ändringar på bränslepumpar m m.

Antar att motorerna i T21 och Tp under årens lopp vandrade runt i de båda loktyperna.

Nånstans har jag hört/läst att 800 hk är effekten på motorn, men effekten på drivhjulen på båda loktyperna är 750 hk.

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk?

av Peter Flink, Friday, September 22, 2017, 08:53 (2409 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

[size=large][b][link=http://www.g-meisner.de/dso/hifo/20070819_3327.jpg]Bildlänk[/link][/b][/size] Hur ser motsvarande skylt ut i en T21?

I alla svenska beskrivningar anges, med början i SJ minnesskrift 1956 sid 258, att T21 har 800 hk medan ett ar sidor tidigare anges att Tp har 750 hk.
Loktyperna har samma motortyp och kanske även samma typ av Voith växellåda.

50 hk hit eller dit på en motor på 750 hk är lätt att åstadkomma genom ändringar på bränslepumpar m m.

Antar att motorerna i T21 och Tp under årens lopp vandrade runt i de båda loktyperna.


Nånstans har jag hört/läst att 800 hk är effekten på motorn, men effekten på drivhjulen på båda loktyperna är 750 hk.

800 hk på bägge loktyperna vid 750 rpm, det kanske är detta med varvtalet som förvillar och sen orsakat felskrivning!?

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk?

av Fredrik Lundström, Saturday, September 23, 2017, 08:31 (2408 dagar sedan) @ Peter Flink

[size=large][b][link=http://www.g-meisner.de/dso/hifo/20070819_3327.jpg]Bildlänk[/link][/b][/size] Hur ser motsvarande skylt ut i en T21?

I alla svenska beskrivningar anges, med början i SJ minnesskrift 1956 sid 258, att T21 har 800 hk medan ett ar sidor tidigare anges att Tp har 750 hk.
Loktyperna har samma motortyp och kanske även samma typ av Voith växellåda.

50 hk hit eller dit på en motor på 750 hk är lätt att åstadkomma genom ändringar på bränslepumpar m m.

Antar att motorerna i T21 och Tp under årens lopp vandrade runt i de båda loktyperna.


Nånstans har jag hört/läst att 800 hk är effekten på motorn, men effekten på drivhjulen på båda loktyperna är 750 hk.


800 hk på bägge loktyperna vid 750 rpm, det kanske är detta med varvtalet som förvillar och sen orsakat felskrivning!?

Nu hittade jag min T2-beskrivning som gömt sig långt ner i byrålådorna!


Motorns effekt är 800 hk vid 750 varv/min. 50 hk går åt till att driva kompressorer, generator och kylarfläkt. Återstår 750 hk på ingående axel till hydraulväxeln. Förhållandet borde vara samma för en motor monterat i ett Tp-lok.

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk? - DIN resp SAE

av IH, Saturday, September 23, 2017, 11:38 (2408 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Tydligen så är det 800 hk SAE och 750 hk DIN.

På 50- och 60-talet var det i Sverige vanligt att ange hästkraftsantal enligt SAE-normen i Tyskland var det av förklarliga skäl vanligast att använda DIN-normen. Det blev lite fler hästkrafter att skryta med om man använde SAE-normen.

DIN = Deutsches Institut für Normung
SAE = Society of Automotive Engineers (amerikansk)

I SAE-normen ingår inte hjälputrustning som vattenpump, fläktar, generator o d. Förklaringen från SAE var att många fordon utrustades olika beroende på om de skulle gå i varmt eller kallt klimat. Lastbilar, traktorer och andra arbetsfordon som såldes i södra USA och andra varma länder hade hos vissa tillverkare större kylare och fläkt.

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk? hk på hjulen

av Leif B, Saturday, September 23, 2017, 23:26 (2408 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

[size=large][b][link=http://www.g-meisner.de/dso/hifo/20070819_3327.jpg]Bildlänk[/link][/b][/size] Hur ser motsvarande skylt ut i en T21?

I alla svenska beskrivningar anges, med början i SJ minnesskrift 1956 sid 258, att T21 har 800 hk medan ett ar sidor tidigare anges att Tp har 750 hk.
Loktyperna har samma motortyp och kanske även samma typ av Voith växellåda.

50 hk hit eller dit på en motor på 750 hk är lätt att åstadkomma genom ändringar på bränslepumpar m m.

Antar att motorerna i T21 och Tp under årens lopp vandrade runt i de båda loktyperna.


Nånstans har jag hört/läst att 800 hk är effekten på motorn, men effekten på drivhjulen på båda loktyperna är 750 hk.


800 hk på bägge loktyperna vid 750 rpm, det kanske är detta med varvtalet som förvillar och sen orsakat felskrivning!?


Nu hittade jag min T2-beskrivning som gömt sig långt ner i byrålådorna!


Motorns effekt är 800 hk vid 750 varv/min. 50 hk går åt till att driva kompressorer, generator och kylarfläkt. Återstår 750 hk på ingående axel till hydraulväxeln. Förhållandet borde vara samma för en motor monterat i ett Tp-lok.

Framgår det hur många hästar som försvann i hydraulväxeln och hur många som blev kvar till hjulen?

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk? hk på hjulen

av Fredrik Lundström, Sunday, September 24, 2017, 21:15 (2407 dagar sedan) @ Leif B

[size=large][b][link=http://www.g-meisner.de/dso/hifo/20070819_3327.jpg]Bildlänk[/link][/b][/size] Hur ser motsvarande skylt ut i en T21?

I alla svenska beskrivningar anges, med början i SJ minnesskrift 1956 sid 258, att T21 har 800 hk medan ett ar sidor tidigare anges att Tp har 750 hk.
Loktyperna har samma motortyp och kanske även samma typ av Voith växellåda.

50 hk hit eller dit på en motor på 750 hk är lätt att åstadkomma genom ändringar på bränslepumpar m m.

Antar att motorerna i T21 och Tp under årens lopp vandrade runt i de båda loktyperna.


Nånstans har jag hört/läst att 800 hk är effekten på motorn, men effekten på drivhjulen på båda loktyperna är 750 hk.


800 hk på bägge loktyperna vid 750 rpm, det kanske är detta med varvtalet som förvillar och sen orsakat felskrivning!?


Nu hittade jag min T2-beskrivning som gömt sig långt ner i byrålådorna!


Motorns effekt är 800 hk vid 750 varv/min. 50 hk går åt till att driva kompressorer, generator och kylarfläkt. Återstår 750 hk på ingående axel till hydraulväxeln. Förhållandet borde vara samma för en motor monterat i ett Tp-lok.


Framgår det hur många hästar som försvann i hydraulväxeln och hur många som blev kvar till hjulen?

Tyvärr inte!

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk? hk på hjulen

av Överkörmästaren, Monday, September 25, 2017, 08:33 (2406 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

[size=large][b][link=http://www.g-meisner.de/dso/hifo/20070819_3327.jpg]Bildlänk[/link][/b][/size] Hur ser motsvarande skylt ut i en T21?

I alla svenska beskrivningar anges, med början i SJ minnesskrift 1956 sid 258, att T21 har 800 hk medan ett ar sidor tidigare anges att Tp har 750 hk.
Loktyperna har samma motortyp och kanske även samma typ av Voith växellåda.

50 hk hit eller dit på en motor på 750 hk är lätt att åstadkomma genom ändringar på bränslepumpar m m.

Antar att motorerna i T21 och Tp under årens lopp vandrade runt i de båda loktyperna.


Nånstans har jag hört/läst att 800 hk är effekten på motorn, men effekten på drivhjulen på båda loktyperna är 750 hk.


800 hk på bägge loktyperna vid 750 rpm, det kanske är detta med varvtalet som förvillar och sen orsakat felskrivning!?


Nu hittade jag min T2-beskrivning som gömt sig långt ner i byrålådorna!


Motorns effekt är 800 hk vid 750 varv/min. 50 hk går åt till att driva kompressorer, generator och kylarfläkt. Återstår 750 hk på ingående axel till hydraulväxeln. Förhållandet borde vara samma för en motor monterat i ett Tp-lok.


Framgår det hur många hästar som försvann i hydraulväxeln och hur många som blev kvar till hjulen?


Tyvärr inte!

Av växellådans storlek att döma så ser det ut att rymmas cirka två hästar i den!

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk? hk på hjulen

av Leif B, Monday, September 25, 2017, 11:00 (2406 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[size=large][b][link=http://www.g-meisner.de/dso/hifo/20070819_3327.jpg]Bildlänk[/link][/b][/size] Hur ser motsvarande skylt ut i en T21?

I alla svenska beskrivningar anges, med början i SJ minnesskrift 1956 sid 258, att T21 har 800 hk medan ett ar sidor tidigare anges att Tp har 750 hk.
Loktyperna har samma motortyp och kanske även samma typ av Voith växellåda.

50 hk hit eller dit på en motor på 750 hk är lätt att åstadkomma genom ändringar på bränslepumpar m m.

Antar att motorerna i T21 och Tp under årens lopp vandrade runt i de båda loktyperna.


Nånstans har jag hört/läst att 800 hk är effekten på motorn, men effekten på drivhjulen på båda loktyperna är 750 hk.


800 hk på bägge loktyperna vid 750 rpm, det kanske är detta med varvtalet som förvillar och sen orsakat felskrivning!?


Nu hittade jag min T2-beskrivning som gömt sig långt ner i byrålådorna!


Motorns effekt är 800 hk vid 750 varv/min. 50 hk går åt till att driva kompressorer, generator och kylarfläkt. Återstår 750 hk på ingående axel till hydraulväxeln. Förhållandet borde vara samma för en motor monterat i ett Tp-lok.


Framgår det hur många hästar som försvann i hydraulväxeln och hur många som blev kvar till hjulen?


Tyvärr inte!


Av växellådans storlek att döma så ser det ut att rymmas cirka två hästar i den!

Jag tror skenet bedrar, jag trord en käkar upp betydligt mer än två hästar. 50? 100? Någon mekanist på tråden som kan ge en bra uppskattning?

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk? hk på hjulen

av Fredrik Lundström, Monday, September 25, 2017, 20:56 (2406 dagar sedan) @ Leif B

[size=large][b][link=http://www.g-meisner.de/dso/hifo/20070819_3327.jpg]Bildlänk[/link][/b][/size] Hur ser motsvarande skylt ut i en T21?

I alla svenska beskrivningar anges, med början i SJ minnesskrift 1956 sid 258, att T21 har 800 hk medan ett ar sidor tidigare anges att Tp har 750 hk.
Loktyperna har samma motortyp och kanske även samma typ av Voith växellåda.

50 hk hit eller dit på en motor på 750 hk är lätt att åstadkomma genom ändringar på bränslepumpar m m.

Antar att motorerna i T21 och Tp under årens lopp vandrade runt i de båda loktyperna.


Nånstans har jag hört/läst att 800 hk är effekten på motorn, men effekten på drivhjulen på båda loktyperna är 750 hk.


800 hk på bägge loktyperna vid 750 rpm, det kanske är detta med varvtalet som förvillar och sen orsakat felskrivning!?


Nu hittade jag min T2-beskrivning som gömt sig långt ner i byrålådorna!


Motorns effekt är 800 hk vid 750 varv/min. 50 hk går åt till att driva kompressorer, generator och kylarfläkt. Återstår 750 hk på ingående axel till hydraulväxeln. Förhållandet borde vara samma för en motor monterat i ett Tp-lok.


Framgår det hur många hästar som försvann i hydraulväxeln och hur många som blev kvar till hjulen?


Tyvärr inte!


Av växellådans storlek att döma så ser det ut att rymmas cirka två hästar i den!


Jag tror skenet bedrar, jag trord en käkar upp betydligt mer än två hästar. 50? 100? Någon mekanist på tråden som kan ge en bra uppskattning?

Stegväxeln har ju lite olika delar också, första steget är en momentomvandlare medan steg 2 och 3 är var sin hydraulisk koppling, tillsammans med fyllnings- och tömningsventlier. Nånstans i gömmorna har jag en sprängskiss som visar hur det fungerar. Sen riktningsväxeln på det, men den är å andra sidan helt mekanisk.

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk?

av David Sohlberg, Friday, September 22, 2017, 11:10 (2409 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

[size=large][b][link=http://www.g-meisner.de/dso/hifo/20070819_3327.jpg]Bildlänk[/link][/b][/size] Hur ser motsvarande skylt ut i en T21?

I alla svenska beskrivningar anges, med början i SJ minnesskrift 1956 sid 258, att T21 har 800 hk medan ett ar sidor tidigare anges att Tp har 750 hk.
Loktyperna har samma motortyp och kanske även samma typ av Voith växellåda.

50 hk hit eller dit på en motor på 750 hk är lätt att åstadkomma genom ändringar på bränslepumpar m m.

Antar att motorerna i T21 och Tp under årens lopp vandrade runt i de båda loktyperna.


Nånstans har jag hört/läst att 800 hk är effekten på motorn, men effekten på drivhjulen på båda loktyperna är 750 hk.

Ja, nåt sånt. Generator, fläkt mm ska totalt tydligen plocka ca 50 hk.

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk?

av s svensson, Saturday, September 23, 2017, 22:51 (2408 dagar sedan) @ BD

T2 beställdes med samma växellåda som Tp ursprungligen. Senare ändrades varianten. Detta då Tp "hoppade" in den startade. T2 försågs med då också med en hög-låg tillsats.
T3 lev i två exemplar vad jag kunnat utläsa i handlingar på Mak.

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk? T3/T22

av Leif B, Saturday, September 23, 2017, 23:23 (2408 dagar sedan) @ s svensson

T2 beställdes med samma växellåda som Tp ursprungligen. Senare ändrades varianten. Detta då Tp "hoppade" in den startade. T2 försågs med då också med en hög-låg tillsats.
T3 lev i två exemplar vad jag kunnat utläsa i handlingar på Mak.

Enligt SLM/71: "T22 72, 75. Byggt antal 5 st. Byggår 1956-59. Före 1964 SJ T 3. Skiljer sig från T21-loket genom en svenskbyggd hydraulväxel typ SRM. Ursprunglig nummerserie 72-76."

Nr 73, 74 och 76 var ombyggda till T2/T22 före 1969 men 72 och 72 verkar skrotats som T22..

Dessa fem lok och ytterligare fem med Vioth-låda byggdes i Falun.

Motoreffekt på T21 och Tp, 750 eller 800 hk? T3/T22

av s svensson, Sunday, September 24, 2017, 00:08 (2407 dagar sedan) @ Leif B

Jag har skrivit tidigare om att T3 72 och 75 hade SRM växellåda. Men jag är nog lite förvånad över Leif B att han inte läst vad jag skrivit tidigare. SJ 5 ms sände in rättelse till Mak. I en ombyggnadsorder av T3 loken 73 och 74 anges att nummerskylten skall byggas om. Ursprungligen påstås att alla Falubyggda lok skulle fått SRM lådan.
Så kommer vi in på frågan. Det blev kontraorder så att det blev en ny variant av växellåda från Voith. Alltså inte identisk lika den som Tp(T23) utrustades med. AGJ nytt hade en artikel (2006 tror jag) om att Tp lokens växellåda "hoppade". Dvs loken startade inte omedelbart.
Vad gäller loken 72 så blev det placerat i Lidköping, 73 Sävenäs,74 Sävenäs och 75 Lidköping.77 kom betydligt senare.
72 och 75 blev senare omplacerat för tjänst på DVVJ. 73 och 74 drog vagnssätt bland annat på hamnbanan.

Ombyggnadsordern finns i en ordersamling, som är inbunden. Hoppas den är kvar.
(Varför skulle 5 ms sända in uppgifter till SJ Mak som inte stämmer ? Rättelsen avsåg str 420 som det stod fel i)
Mycket tyder på att Xo6 till SRJ fick överta växellådorna avsedda för T3. Jag kan dock inte visa på något kausalsamband utan endast att det finns indicier. När T2p övertog motorer och växellådor från Xo6 blev T2p starkare och klarade av att ta tyngre tåg.
Någon har påpekat här tidigare att T2p blev "starkare".