Världens längsta järnvägsvagn (Fordon: vagnar)
Kockums mekaniska verkstad hade en gång detta rekord, men mellan vilka år?
av mormorsgruvan, Monday, September 25, 2017, 11:07 (2402 dagar sedan)
Kockums mekaniska verkstad hade en gång detta rekord, men mellan vilka år?
av BD, Monday, September 25, 2017, 13:57 (2402 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Kockums mekaniska verkstad hade en gång detta rekord, men mellan vilka år?
Okänt om det fanns någon längre än förställarvagnen i Helsingborg som antagligen byggdes till färjelinjen till Danmark öppnande.
av Christer Fredriksson, Monday, September 25, 2017, 14:01 (2402 dagar sedan) @ BD
Hur lång var MLJ personvagn?
av Uno P, Monday, September 25, 2017, 23:56 (2401 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Hur lång var MLJ personvagn?
MLJ personvagn 3 var 20,96 meter lång. Levererad av Kockums 1898.
Godkänd för 200 resande. Endast ståplats i 4:e klass.
av Anders Sandgren, Monday, September 25, 2017, 14:35 (2402 dagar sedan) @ BD
Förställarvagnen i Malmö (Q6 7364) var 29.4m LÖB.
Den var ju dock inte ett Kockumsbygge utan kom från Hässleholms MV (1902).
Helsingborgvagnen verkar inte finnas i listorna, var den månne en bangårdsvagn eller tillhörde den inte SJ?
Transformatorvagnen Q45/Saa-y var litet längre än förställarvagnen med sina 29.55m LÖB men Q51/Saa-z var/är ju hela 39.62m LÖB. Finns det någon längre än den?
av Qrt, Monday, September 25, 2017, 16:00 (2402 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Om det f a n n s någon längre än den vet jag inte.
Som jämförelse påstås i Wikipediaartikeln "Schnabel car" att en amerikansk transportvagn för reaktoravfall , med sin MINSTA längd av 70 meter, ä r världens längsta vagn.
Men där kan man argumentera att sådana består av två delar.
Då finns det säkert pendeltåg eller tunnelbanetåg i London med öppen passage från ända till ända som är längre.
I Trains forum finns den 12 år gamla tråden What is the longest rail car anyone has ever seen.
Där dyker Tragschnabel-vagnarna upp igen men också ett inlägg med följande lydelse:
Posted by John Krug on Friday, September 16, 2005 10:45 PM
By law the longest single unit rail car is limited to 89'-4" over the end sills. This it the length of most TOFC, COFC and auto rack cars. Before the law which was at least 30 years ago there were a few prototype cars made that were 92 - 95 feet long but they were embargoed since then. A GA tank car of this length resides at the St. Louis Transport Museum.
95 amerikanska fot blir knappt 29 meter och 89ft 4in enligt omvandlarsida = 27.22880 m.
/Curt
Uppgifterna i Wikipediaartikeln bekräftas i ett nyhetsbrev:
A newly [2012] manufactured Schnabel Car, WECX 801, built by Kasgro Railcar, Newcastle, Pa., is being called the “World’s Largest Railroad Car.”
The 231-foot [71 m] , 400-ton, 36-axle behemoth rises 18 feet above top-of-rail and has a load limit of more than 1,000 tons. It’s larger than its sister car, CEBX 800,which was built by Krupp of Germany in 1980 for ABB for U.S. service............There are 31 Schnabel cars in Europe, 30 in North America, 25 in Asia, and one in Australia.
av mormorsgruvan, Monday, September 25, 2017, 16:33 (2402 dagar sedan) @ Qrt
Det var på 1800-talet.
av Lennart Petersen, Monday, September 25, 2017, 19:14 (2402 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Det var på 1800-talet.
Vad är en vagn ? Frågan blir ju rätt omöjlig om man inte fastställer vad som avses med en vagn. Är det godkänt med ledade konstruktioner så kan den ju bli nästan hur lång som helst. Som ett Talgotåg , är det en vagn?, eller ett T-banetåg C20 vagn eller tåg ? Kanske kan man begränsa sig till ett fast oledat ramverk och sedan se vad som blir "längsta vagn ? Mannen bakom siten "Railroad gauge Width" som handlar om spårvidder brukar hävda att en järnväg i Krasnoyarsk med 9000mm spårvidd är världens bredaste. På den går ett slags trågliknande fordon för egen maskin som fraktar fartyg och ersätter en sluss. Detta fordon har jättelika proportioner och kanske gan gälla för världens både längsta och största järnvägsfordon.
av BD, Monday, September 25, 2017, 20:04 (2401 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Det var på 1800-talet.
Vad är en vagn ? Frågan blir ju rätt omöjlig om man inte fastställer vad som avses med en vagn. Är det godkänt med ledade konstruktioner så kan den ju bli nästan hur lång som helst. Som ett Talgotåg , är det en vagn?, eller ett T-banetåg C20 vagn eller tåg ? Kanske kan man begränsa sig till ett fast oledat ramverk och sedan se vad som blir "längsta vagn ? Mannen bakom siten "Railroad gauge Width" som handlar om spårvidder brukar hävda att en järnväg i Krasnoyarsk med 9000mm spårvidd är världens bredaste. På den går ett slags trågliknande fordon för egen maskin som fraktar fartyg och ersätter en sluss. Detta fordon har jättelika proportioner och kanske gan gälla för världens både längsta och största järnvägsfordon.
Med hänsyn till skruvkoppel och buffertar går det knappast att använda längre vagnar.
I England har det funnits sammansatta vagnsätt, med ett enda vagnnummer, för biltransport till det europeiska fastlandet. De lär nu vara under avveckling.
av Bertil Bengtsson, Monday, September 25, 2017, 21:42 (2401 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Jag håller med.
För mig är "en vagn", eller "ett lok" (dvs "ett järnvägsfordon" ) - något som man kan koppla in eller ur på en bangård, eller vid en plattform. Alltså är (återigen, för mig!) - en CC2 eller en CC4 e n vagn. Likaså är ett SL pendeltåg X60 "ETT fordon" (kalla det för "EN vagn" ). Fordonsdelarna har ett och samma nummer. I Tyskland finns (fanns?) långa ledade tvåvånings biltransportvagnar för biltransporterna till/från ön Sylt, har inte ritning framför mig - men de var kanske 150 m långa eller så. De satt ihop med en axel under varje skarv (som TALGO-tågen), gick inte att koppla isär överhuvudtaget utom inne på en verkstad, så för mig är (var) de ETT fordon ( kalla det för "EN vagn" ).
En ledbuss är ledad - men är fortfarande bara ETT fordon. Göteborgs tredelade ledbussar är fortfarande - ETT fordon!
Men en lastbil med påhängsvagn går att dela på var som helst. Egentligen är det alltså TVÅ fordon - och de har olika nummer!
Berra
av Kjell Friberg, Monday, September 25, 2017, 22:34 (2401 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
De äldre biltransportvagnarna i Sylt-pendeln hade en längd över buffertar av 113.74 m och bestod av 9 fast sammankopplade element förenade i 8 leder. De har senare ersatts av mera hanterliga vagnar.
av BM, Tuesday, September 26, 2017, 11:05 (2401 dagar sedan) @ Kjell Friberg
En lång vagn är även ASEA:s stora vagn för transformatortransporter Q73.
Den är 73 meter lång, därav litterat Q73.
Den används fortfarande.
Dock är den inte Kockums utan byggd i USA
av Lennart Petersen, Tuesday, September 26, 2017, 17:00 (2401 dagar sedan) @ BM
En lång vagn är även ASEA:s stora vagn för transformatortransporter Q73.
Den är 73 meter lång, därav litterat Q73.
Den används fortfarande.
Dock är den inte Kockums utan byggd i USA
Kan vara en kandidat för längst, om vi nu begränsar oss till normalspår och fast ramverk icke ledat.
På bredare spår än så finns det väl rälsburna fordon i USA som fraktar raketer på en kortare sträcka. Och fordonet i Krasnoyarsk som fraktar båtar kanske är störst av allt.
av Svante Andersson, Wednesday, September 27, 2017, 19:42 (2400 dagar sedan) @ BM
En lång vagn är även ASEA:s stora vagn för transformatortransporter Q73.
Den är 73 meter lång, därav litterat Q73.
Den används fortfarande.
Dock är den inte Kockums utan byggd i USA
Nej... den är dock inte byggd i USA. Enbart konstruerad där.
Första ägaren av CEBX 800 var firman Combustion Engineering som ABB:s Pecy Barnevik i sitt fälttåg att bis stört och bäst köpte upp. Alltså har vagnen ägts av ABB.
SA
av Qrt, Wednesday, September 27, 2017, 23:29 (2399 dagar sedan) @ Svante Andersson
Aha. Är det därför vagnen hade beteckningen CEBX.
I mitt första inlägg (#5) refererar jag lite historiska data om CEBX 800
....i ett nyhetsbrev med rubriken:
A newly [2012] manufactured Schnabel Car, WECX 801, built by Kasgro Railcar, Newcastle, Pa., is being called the “World’s Largest Railroad Car.”
The 231-foot [71 m] , 400-ton, 36-axle behemoth rises 18 feet above top-of-rail and has a load limit of more than 1,000 tons. It’s larger than its sister car, CEBX 800,which was built by Krupp of Germany in 1980 for ABB for U.S. service............There are 31 Schnabel cars in Europe, 30 in North America, 25 in Asia, and one in Australia.
/Curt
av BD, Thursday, September 28, 2017, 06:32 (2399 dagar sedan) @ Svante Andersson
En lång vagn är även ASEA:s stora vagn för transformatortransporter Q73.
Den är 73 meter lång, därav litterat Q73.
Den används fortfarande.
Dock är den inte Kockums utan byggd i USA
Nej... den är dock inte byggd i USA. Enbart konstruerad där.
Första ägaren av CEBX 800 var firman Combustion Engineering som ABB:s Pecy Barnevik i sitt fälttåg att bis stört och bäst köpte upp. Alltså har vagnen ägts av ABB.SA
Är det den vagnen som tillverkades i Italien och monterades i Sverige?
av Svante Andersson, Thursday, September 28, 2017, 09:50 (2399 dagar sedan) @ BD
Uppgifterna verkar gå isär.
Det du nämner är den ena... den andra att det precis som CEBX 800 är en ren kruppkonstruktion.
SA
av Qrt, Wednesday, September 27, 2017, 17:08 (2400 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Vad är en vagn ? Frågan blir ju rätt omöjlig om man inte fastställer vad som avses med en vagn. ...... Kanske kan man begränsa sig till ett fast oledat ramverk och sedan se vad som blir "längsta vagn ?.
Den begränsningen tycker jag att den här tråden ska hålla sig till.
Ledade konstruktioner kan man ju göra hur långa som helst under ideala förutsättningar (Australien, Sydafrika) så det är en annan kategori.
Med det sagt:
Om man trots allt accepterar att boggierna snarare är något slags vagn, så är troligen nedanstående Q51 den längsta vagnen "utan skarvar" som har rullat på svenska normalspår.
Accepterar man också att den är delbar på mitten så är nog de moderna transformatorvagnarna längst.
Hallands Nyheter gratulerade år 2010 en 80-åring som ...byggde en gigantisk järnvägsvagn.
Beställare var Statens Järnvägar och den stod klar 1961. Vagnen som kallades Q 51 vägde totalt 103 ton och var 39 meter lång. Den hade 18 hjulpar och kunde ta last som vägde 260 ton. Järnvägsvagnen användes bland annat till transporter av tunga reaktorelement.
/Curt
av Klas Grönqvist, Sunday, October 01, 2017, 15:17 (2396 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Förställarvagnen i Helsingborg tillhörde DSB. Enligt "Fortegnelse over Driftsmaterielet" från april 1918 hade den nr 1, var tillverkad i på DSB verkstad i Århus 1881 och hade 29810 mm löb.