Horsch på smalspåret (Historiskt material)

av Tuva, Thursday, December 25, 2008, 22:49 (5572 dagar sedan)

Hejsan vänner

I helgen kommer jag över något riktigt spännande till att börja med. Jo, efter ett besök långt ut på en torvmosse fick jag se den liggande där bortglömd i ett.... Vad skall man kalla det för ???

Nåja, väl hemma med tippvagns-chassit efter mycket slit att få hem den så fick jag mej en liten så kallad chock: Det står "Horsch" som är tryckt som relief i chassit. Det står över hela långsidan på chassit...

Vidare på axelboxen står det "Berlin" ????

Är det någon av er historiskt intresserade vänner som kan hjälpa mej att tyda vad det är för något jag har hittat ?

Bild kan givetvis mailas om så önskas.

Kram Tuva
www.mj-portalen.se

Horsch på smalspåret

av Victor S, Friday, December 26, 2008, 00:05 (5571 dagar sedan) @ Tuva

Verkar som det du har hittat är en gammal tippvagn, tillverkad av Horsch i Berlin. Mer vet jag inte, kanske någon annan kan fylla i mer?

Horsch på smalspåret

av Tuva, Friday, December 26, 2008, 00:37 (5571 dagar sedan) @ Victor S

mm Jo Arthur Koppel fanns oxå i Berlin under början av 1900 talet.

Jag kom över en matrial bok som A Koppel hade från 1899 på 48 sidor som innerhåller mycket av det utbudet som han hade och sälja som räls, vagnar och lok.

Hm denna natten lär nog bli lång...ingen info hittar jag än om Herr Horsch Tyvärr.

Kramis vänner.
www.mj-portalen.com

Hoesch på smalspåret

av Tuva, Friday, December 26, 2008, 10:01 (5571 dagar sedan) @ Tuva

Nu i dags ljuset så ser man lite mer exakt vad det står på vagns chassit inte Horsch utan HOESCH....

Detta kanske underlätta i sökandet.
Kram Tuva

Hoesch på smalspåret , tyvärr inte så upphetsande

av Hans Wicklund, Friday, December 26, 2008, 13:27 (5571 dagar sedan) @ Tuva

Hoesch var och är ett av de stora valsverken i Tyskland ([link=http://www.hoesch-hohenlimburg.de/projekt/web2006/hho/hhowebcms.nsf/www/en_index.html]företaget i dag[/link]). De har alltså som framgår av hemsidan i mer än 150 år valsat allehanda stålprofiler och balkar. Tippvagsramverket är säkert byggt av U-profiler där valsverket på sedvanligt sätt valsat in sitt namn + ev. profilens beteckning i livet på profilen, på samma sätt som valsverkets namn normalt återfinns på jämna mellanrum (= en valsomkrets) i livet på räler.
Alltå har företaget som byggt tippvagnen använt stålbalkar från Hoesch.
Står det inget annat än Berlin på lagerboxarna?

Hoesch på smalspåret , tyvärr inte så upphetsande

av Blomma, Friday, December 26, 2008, 19:50 (5571 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Nog var det en link till HOESCH du skickade med men den som troligen har med detta att göra är den HOESCH som länken nedan som finns nedan.
Tidigare tillhörde de thyssenkrupp men nu tillhör de någon annan så namnet HOESH kan hittas hos flera företag.
Eftersom jag har en hel del att göra med dom i jobbet känner jag till dom väl och även varit där några gånger.
Även Orenstein & Koppel (OK) har tillhört dom. Det är inget med järnvägsanknytning i det jag har med dom att göra men man har ju sett en del på plats.
De tillverkar fortfarande en del med järnvägsanknytning, förstår du inte Tyska kan du välja deras Engelska hemsida och titta under applications. De tillverkar profiler både till vagnar och till spår och växlar.

De har även en Svensk agent i Göteborg


http://www.hoesch-profile.de/

Hoesch på smalspåret , tyvärr inte så upphetsande

av Tuva, Sunday, January 11, 2009, 12:24 (5555 dagar sedan) @ Blomma

Tack vänner för all hjälp om den berömda Von Hoesch och hans valsverk i Berlin. Tycker bara det är så himla intressant med historia kring järnvägen och allt matrial som finns.

I nu lägget så har vi två styckna Von Hoesch vagnar på vårt smalspår på Norregårdsbanan.

Tack än en gång för all info.
Kramis Tuva
www.mj-portalen.se