SJVM verkstadsrapport del 1 (ånga) (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Sunday, October 15, 2017, 20:18 (2376 dagar sedan)

Hej!
Det är dags för en verkstadsrapport från Sveriges Jvm så här på höstkanten.

N 576 i Ängelholm går det med raska steg framåt. Tuber och (nytillverkade) överhettare är på plats. Nu fokuseras det på maskineriet på ena sidan blev utsatt för koppelstångsbrott för några år sedan, så N 641 har fått släppa ifrån sig ena sidans maskineri.

Ka 692 var i full sving med växling kring museidagen och har fått nytt valv, påbyggt koltag och växlarfotsteg återuppbyggda, så nu ser loket ut som det gjorde på trafiktiden. Loket är en stark och rolig maskin, och vi smider planer på lite linjetjänst.

E 902 har fått lite mer pluggade tuber och går ett tag till, men ett tubbyte närmar sig.

E2 904, B 1316 och B 1429 är inbesiktigade och fungerar utan problem.

B 1108 är avställd pga onormalt hjulslitage. Detta härrör sig av att storlagren troligen är helt slut. Tyvärr har det visat sig att detta lok är mycket slitet maskinellt. Hur vi ska göra med det hela grunnar vi på för fullt. Pannan är det inget gel på nämligen.

F 1200 ska ut om ett år, men innan dess ska loket få ett nytt valv. Någon som har F-loksvalv liggande...;-)

S 1260 är ju en nykomling och finns fn i Ängelholm. Loket är nog visst möjligt att få snurr på. Fina hjul och fin panna, men vattentankarna behöver nytillverkas. De som omhändertogs från 1252 passar dessvärre inte.

B 1316 fick under våren ett helt nytt valv. När det gäller oljelok är det mycket jobb med det eftersom hela fyren är inklädd.

E10 1746 är tömd på innehåll i pannan och godkänd för fortsatt jobb vid inre undersökning. Stortuberna är pressade i Brösarp och vi väntar nu på pressade småtuber från Skara. Så fort de dyker upp ska de monteras. Vi behöver dessutom köpa nya överhettare. Inte billigt... Det roliga är att årets jobb är finasierat av intäkterna från IB16-resan 2016. Det går alltså tillbaka till ett Inlandsbanelok!

S1 1923 var hos doktorn igen och fick en förnyad bedömning av takstagen, och det var inte så illa som det hette för några år sedan. Loket är nu inbesiktigat och kommer nog komma ut en linjesväng innan året är slut.

SWB ångdressin var under ånga i september, mest för att det var enklare att köra den till Nynäs än att ta den på lastbil, och den funkade fint den med.

Ångkranen var igång i september. Lite småfix med den, men vi hoppas kunna visa upp den i södra Sverige i juni.

Forts följer...
/Henrik R

SJVM verkstadsrapport del 1 (ånga)

av Thomas Tell, Tuesday, October 17, 2017, 23:24 (2374 dagar sedan) @ HP

S 1260 är ju en nykomling och finns fn i Ängelholm. Loket är nog visst möjligt att få snurr på. Fina hjul och fin panna, men vattentankarna behöver nytillverkas. De som omhändertogs från 1252 passar dessvärre inte.

Passar inte? Samma lokserie olika tillverkare samma ritningar. Blev det så då?
/tell

SJVM verkstadsrapport del 1 (ånga)

av Lennart Petersen, Wednesday, October 18, 2017, 02:43 (2374 dagar sedan) @ HP

Runt 10 lok då i någorlunda körbart skick. Vilken museibana eller veteransällskap som helst skulle jubla över ett sådant svar från lokdoktorn.
Så lycka till med resor och annat