SJVM verkstadsrapport del 2 (el och diesel) (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Sunday, October 15, 2017, 20:27 (2356 dagar sedan)

Rc1 1007, Ra 846, Da 820, Da 888 och D 432 funkar fint allihop.

Ra 846 har fått cabradio inbyggt.

Ud 854 har kompletterats med skyltar, ´men som vi sagt innan så ska lokets ruffa utseende behållas i övrigt.

D 101 var ute och luftade sig på museidagen. Tanken är att hon ska ut en sväng på linjen nästa år.

Da-loken används tyvärr lite för sällan för deras eget bästa, så vi ska bli bättre på att "inte bara köra Rc". Därför blir det mult Da i transporttåget till Ängelholm kring körningarna i december samt enkel Da till Östersund kring helgen efter. Vio kör även en Da-utbildning i samband med detta för två elever. Ett lok mår dock bäst av att då och då röra på sig, och 888 kommer vara driftlok. Vi kommer dock efter december ställa av 820 (fullt iordning) ett längre tag eftersom multloksbehovet minskat kraftigt sedan vi fick tillgång till Rc-lok.

D 432 har visats sig funka fint med ATC och K16 i kombination. Loket är piggt, dragvilligt och populärt att köra bland vår personal, så ni kommer få se en hel del av 432 framöver.

Den elektriska snöslungan A4 finns inne hos vännerna i Gävle för uppsnyggning.

T42 205 var ju igång kring Classic car week och fick tillsyn och lite åtgärder inför det och står redo inför nya utmaningar.

T41 204 behöver få lite omsorger. Webasto inkopplad, tågvärmegeneratorn genomgången mm, och vi planerar på sikt bygga ATC på loket.

T21 77 och 81 finns i Ängelholm och båda har varit inne för statusbedömning vilken gav vid handen att det är 77 som vi kommer satsa på, medan 81 blir reservdelsmaskin för att på sikt skrotas. Efter körningarna i december kommer 77 in i verkstaden igen och då finns det dieselskruvande för den som är sugen i Ängelholm.

Z65 492 har målats om. Återstår montage av gallerplogar.

Z43 450 har fått reviderade hjul. Denna lokomotor har gått i långbänk och blev målad orange för flera år sedan. Dock har det visat sig vara en färg som blev tok, så vi kommer göra om detta jobbet i vinter. Förhoppningvis har vi en Z43 i 80-talsdesign ute nästa år.

Z 32 är provkörd och kommer ev snyggas upp och vara stallväxellok vid UGJ eftersom den har rälsbusskoppel.

Z43 158 och 219 står mest och väntar på bättre tider. Vi har ingen plan i trafiken för dem. Någon som behöver en Z43?

MDR 2907 (Svarta Maja) och MTR 033 3091 var ute på Inlandsbanan en sväng häromveckan och funkar utmärkt!

Y1 1343 är hos SWT i Hagalund och har fått överta boggier och hjulpar från Y1G 1334 (Amanda). Vi byter även en växellåda (SRM) på 1343 till en reviderad. Det gör att den tekniska statusen på 1343 har höjts avsevärt. Kompressorerna behöver revas, sedan är den tekniskt helt ok. Men hade det inte varit kul med en mer orange färg och stora siffror i fronten...

Y6 1109 och Y7 1113 var föremål för omfattande motorgenomgångar i vintras, och har funkat bra i vinter, men det är dags att rostsanera och måla 1113 i vinter. 1109 och ÖJS släp 2095 målades i vintras efter graffittiangrepp.

Forts följer./Henrik R

SJVM verkstadsrapport del 2 (el och diesel)

av Ola Almquist, Monday, October 16, 2017, 22:47 (2354 dagar sedan) @ HP

Z43 158 och 219 står mest och väntar på bättre tider. Vi har ingen plan i trafiken för dem. Någon som behöver en Z43?

158 är faktiskt en Z49...

M.v.h.
Ola

SJVM verkstadsrapport del 2

av BD, Tuesday, October 17, 2017, 11:06 (2354 dagar sedan) @ HP

Da-loken används tyvärr lite för sällan för deras eget bästa, så vi ska bli bättre på att "inte bara köra Rc". Därför blir det mult Da i transporttåget till Ängelholm kring körningarna i december samt enkel Da till Östersund kring helgen efter. Vio kör även en Da-utbildning i samband med detta för två elever. Ett lok mår dock bäst av att då och då röra på sig, och 888 kommer vara driftlok. Vi kommer dock efter december ställa av 820 (fullt iordning) ett längre tag eftersom multloksbehovet minskat kraftigt sedan vi fick tillgång till Rc-lok.

Med hänsyn till rullagrens bestånd på sikt kanske det skulle vara fördelaktigt att låta axlarna vara obelastade?

Edit. [b][size=small]Gäller rullagrade axlar generellt.[/size][/b]