Malmö Huvudverkstad oktober 1974. (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Monday, October 23, 2017, 00:27 (2349 dagar sedan)

När ångtåget vid det stora ångslaget i Skåne rullade förbi verkstaden tog jag dessa bilder.
[image]

[image]

[image]

Tack för blänkaren om Imgur.:-)
/tell

Malmö Huvudverkstad oktober 1974.

av tobbe, Monday, October 23, 2017, 11:34 (2348 dagar sedan) @ Thomas Tell

Läckra bilder på lok som är på väg mot yttre växeln. Runt 1972 var jag och min resekompis(Weine) där på besök och blev mer eller mindre motvilligt insläppta för att fotografera en del ånglok bl.a. ett antal S6-lok samt ellok (Du trä) m.fl. Vi fick strosa runt i ungefär 1 1/2 timme med många bilder i kameran och avslutningsvis även se en del av verkstadens innandömen som vi dock inte fick ta bilder på. Vet att du har en hel del läckra bilder i ditt arkiv då vi vid flera tillfällen stötte ihop på olika platser. Vilka minnen.
X1 tsä vad gjorde det där? Revision eller större reparation?
tobbe

Malmö Huvudverkstad oktober 1974.

av Ola Almquist, Monday, October 23, 2017, 12:24 (2348 dagar sedan) @ tobbe

X1 tsä vad gjorde det där? Revision eller större reparation?
tobbe

Något om X1 3028. I ett annat inlägg står det att 3080 också hamnade i Malmö.

M.v.h.
Ola

Malmö Huvudverkstad oktober 1974.

av Anders Sandgren, Monday, October 23, 2017, 13:55 (2348 dagar sedan) @ Ola Almquist

3028, 3058 & 3080 var inblandade i Märstaolyckan 24/11-71.
3028A var mest illa tilltygaad och skrotades i Tillberga.
3028B stod i Malmö till 1978 varfter den skrotades.
3058B slopades och kan vara en av vagnarna.
3080A avställdes 1972-79 varefter den togs i tjänst igen kopplad med 3077B. 3080B kopplades med 3016A vars B-vagn hade skrotats 1978 efter kollision vid Älvsjöhallen.

3058A fick 3022B istället (ommärktes till 3058B). 3022A slopad 1972 efter brand i Upplands Väsby.

Jag tycker att det ser ut som B-vagnar, det borde synas något spår av isolatorer mm.

Malmö Huvudverkstad oktober 1974.

av Anders Sandgren, Monday, October 23, 2017, 13:56 (2348 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vad har hänt med Du 409?

Malmö Huvudverkstad oktober 1974.

av Per-Olov Brännlund, Monday, October 23, 2017, 19:56 (2348 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Du 409 gick i transport efter Da 800 i tåg 7193 från Västerås till Stockholm den 29 oktober 1973. I Stäket stannade tåget för möte men kunde inte stanna vid stoppsignalen utan gick in på säkerhetsspåret, krossade stoppbocken och gick upp på berget precis efter bocken.
Da 800 reparerades medan Du 409 skrotades i Malmö 1974.

Malmö Huvudverkstad oktober 1974.

av Nitram, Monday, October 23, 2017, 19:37 (2348 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för mycket intressanta bilder!

Malmö Huvudverkstad oktober 1974.

av NOR, Monday, October 23, 2017, 19:47 (2348 dagar sedan) @ Thomas Tell


[image]


Du 177 som syns närmast, hade inkommit till Malmö Hvst den 22 oktober 1973 efter att ha drabbats av varmgång på blindaxelns bägge lager. Efter att ha blivit avregistrerat 1 februari 1974 efter nästan 42 års tjänst så fick loket ett absolut sista, kanske mindre ärofullt uppdrag. Den 11 mars 1974 fick loket agera barlast till tågfärjan Götaland, på buffertplankan kan man skönja de två hål som man gjorde för att kunna förankra loket på båten.

9 april 1976 lämnade loket Malmö Hvst en sista gång på väg till sitt slutliga öde.

Malmö Huvudverkstad oktober 1974.

av Ulfe, Tuesday, October 24, 2017, 11:40 (2347 dagar sedan) @ Thomas Tell


[image]

Tack för bra bilder! Man har börjat ta bort karosseripanelen på de närmaste loken. Det ser ut att vara gjort på ett organiserat sätt? Man ser regelverket bakom , som väl är av trä? Det ljusa som syns är det nån isolering? Är det träpanel även invändigt?

Malmö Huvudverkstad oktober 1974.

av Sune Nylén, Tuesday, October 24, 2017, 17:55 (2347 dagar sedan) @ Ulfe

Det är nog Gullfiber (isolering kanske är bäst tillägga ) Kanske någon som behövde lite teakpanel. Loken är slopade enligt D loksboken.
:-) Sune

Malmö Huvudverkstad oktober 1974.

av Tommy Texius, Wednesday, October 25, 2017, 11:28 (2346 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är nog Gullfiber (isolering kanske är bäst tillägga ) Kanske någon som behövde lite teakpanel. Loken är slopade enligt D loksboken.
:-) Sune

På tal om att "behöva": min dåvarande svärfar, som arbetade på huvudverkstaden på 1970-talet, berättade om en kollega som hade (o)vanan att plocka med sig saker hem. En dag hade han lyckats få ner en stor påbörjad färgburk i väskan (bagen) som han placerade på cykelns pakethållare då arbetsdagen var slut. Då han skulle svinga sig upp på cykeln råkade han sparka till väskan som for av pakethållaren. Färgburkens lock åkte av vid kontakten med marken, och färgen rann ut i en vacker vit pöl.

Malmö Huvudverkstad oktober 1974 - godsvagnarna

av Bertil Bengtsson, Wednesday, October 25, 2017, 11:34 (2346 dagar sedan) @ Thomas Tell

Godsvagnarna ser ut som Lgjs-t 731, ombyggda från Gs-vagnar (fd Ge).
Någon som kan berätta mer om vagntypen - säg, hur många byggdes om, osv? Tydligen var det i Malmö dom byggdes om?
Berra

Malmö Huvudverkstad oktober 1974 - godsvagnarna

av Bertil Bengtsson, Thursday, October 26, 2017, 20:51 (2345 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Verkar som om vagnarna är ganska obekanta, ingen respons på min fråga... Dom är tämligen obekanta för mig också, därför frågan.
Lgjs-t 731 är f.d. Gs (f.d. Ge), som berövats själva korgen. Mycket ombyggnad var det inte: man skar helt enkelt av korgen ovanför golvet, på sidorna finns resterna av korgens lodräta väggbalkar kvar - ja, t.o.m. ledskenorna för skjutdörrarna är kvar (just det visste jag inte förut). Det enda som tillkommit är växlarhandtag i hörnen, såvitt jag vet. En riktigt billig "ombyggnad".
Berra

Malmö Huvudverkstad oktober 1974 - godsvagnarna

av Kjell Friberg, Thursday, October 26, 2017, 22:00 (2345 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det var inte bara Lgjs-t som byggdes om från Gs/Ge. Ombyggnad skedde bland annat till Lgs-t, Ls, Tds och Uhs samt efter förlängning av ramen till Lgs och Os-w. Jag har tyvärr inte uppgift på vilka av dessa ombyggnader som skedde i Malmö. Ombyggnad till Lgjs-t innefattade även montering av glidsläde med brytpinnar.