Tre bilder från Limmared 1946 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Sunday, November 12, 2017, 15:10 (2347 dagar sedan)

[image]
K5 1359 Limmared 22 sep 1946.

[image]
HNJ DFo5 3 Limmared 22 sep 1946.

[image]
Y 312 och UF2 1596 Limmared 22 sep 1946.

Foto SJ Baningenjör Lars Ramstedt (1919-1967). Bilderna visas efter medgivande från Lars släkt.

Mvh Gunnar

Tre bilder från Limmared 1946

av Sven Bårström, Sunday, November 12, 2017, 16:43 (2347 dagar sedan) @ Gunnar D

Det var trevligt att få se dessa bilder!
Lars Ramstedt var om jag minns rätt kbiö (baningenjör på VI distriktskansliet) i Borås under ett antal år, möjligen redan 1946. Jag kommer ihåg honom ganska väl. Distriktet drogs in 1/1 1958. Senare var han avdelningsdirektör i centrala banavdelningen; chef för driftkontoret om jag minns rätt.
Ganska förvånande att se en 3-klass svetsad stålvagn i Limmared tillsammans med ett K5-lok!
K5-loket hade tillhört Borås-Ulricehamns järnväg (från början hörde loket till Mora - Vänerns järnväg) och användes ganska flitigt i Boråstrakten under 40- och början av 50-talet. Det gick mest i tåg på Jönköpingsbanan, mellan Borås och Limmared och före 1949 säkert också i lokaltåg mellan Skene och Fristad.
Kafévagnar litt C08cs gick i persontågen 501 - 504 Göteborg - Alvesta ungefär vid denna tid, men det är förvånande att se en svetsad C0-vagn tillsammans med K5-loket. Bakom tåget syns en liten del av järnvägshotellet i Limmared.
Rälsbussen litt Y av denna utformning har jag också ett svagt minne av. Jag har åkt med den någon gång. Det är ju ingen vanlig SJ-typ. Kan den - liksom den 2-axliga släpvagnen, vars färgsättning röjer ursprunget - härstamma från HNJ?
HNJ DF0-vagnar minns jag inte. C3-vagnen är nog en typisk HNJ-vagn. Sådana gick ofta i trakten vid den här tiden.
Sven B

Tre bilder från Limmared 1946

av Kjell Friberg, Sunday, November 12, 2017, 17:03 (2347 dagar sedan) @ Sven Bårström

Rälsbussen är en av de allra första Hilding Carlsson-rälsbussarna till SJ medan släpvagnen kommer från HNJ. Postvagnen är en av de två postvagnar som "byggdes om" från HNJ DEVA-motorvagnar. Det är osäkert om något mera än numret återstod av motorvagnarna efter denna ombyggnad.

Tre bilder från Limmared 1946

av jhje, Sunday, November 12, 2017, 17:10 (2347 dagar sedan) @ Kjell Friberg

DEWA-motorvagnar gick på VCJ fram till 55. Da var jag med Landberg till Sjötofta och 2626 hem

Tre bilder från Limmared 1946

av Anders Lööf, Sunday, November 12, 2017, 18:03 (2347 dagar sedan) @ jhje

Är barnbarn/barnbarnsbarn till lokförarna Gösta och Eric Landberg från Falköping. Är det någon av dessa herrar som omnämns?
Bästa hälsningar!
Anders Lööf

Tre bilder från Limmared 1946

av jhje, Sunday, November 12, 2017, 19:11 (2347 dagar sedan) @ Anders Lööf

Ja,helt säkert men förnamnet kommer jag inte ihåg men han körde från Falköping och ned till Sjötofta och hem igen, Vi pratar här om årtal 54-55-56. Han gick alltid i svart lokförarerock.

Tre bilder från Limmared 1946

av Kjell Aghult, Monday, November 13, 2017, 06:46 (2346 dagar sedan) @ jhje

DEWA-motorvagnar gick på VCJ fram till 55. Da var jag med Landberg till Sjötofta och 2626 hem

Enligt tdtbok och tågsammansättningplan av 1956 gick ännu XF1 i ett enda tågpar: 2622-2623
morgon/middag. Sammansättning nordgående: XF1; B3 (lördagar); Bo. Vid utbyte till loktåg också
en F1/F4 sist. Y6-parken inträdde så på f d VCJ 1957.

2621-2626 och 2624-2625 var denna tågplan tursatta med T41. Men T11:an kunde ju vikariera ibland. Den stod annars som "alternativlok" i 2501/2506 och 2502/2503 på f d HNJ huvudlinje.

Tre bilder från Limmared 1946

av jhje, Monday, November 13, 2017, 08:24 (2346 dagar sedan) @ Kjell Aghult

2621-2626 använde sig av 3 olika loktyper T21, T 41 och T 11 Gotaloket och dess speciella ljud,
2624-25 hade Devan.
När Gotan drog i Vistabacken så hördes det till Timmele station

Tre bilder från Limmared 1946

av Sven Bårström, Monday, November 13, 2017, 09:58 (2346 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Detta stämmer bra med mina minnesbilder från 50-talet.
Jag har åkt Limmared - Landeryd i 2621 efter T2(T21)-lok och Landeryd - Halmstad i 2501 efter T1(T11)-lok. Jag minns att konduktören (tbfh) i 2621 inte var så särskilt präglad av den moderna trafikens informationsformuleringar. Efter Broaryd sa ha bara: "Nu får i gå å ve näste station." I Landeryd bytte vi till 2501.
Det stämmer att T4(T41)-lok blev vanliga i tågen F - Lrd, efter det att XF1-vagnarna tagits bort. Jag åkte ganska ofta i 2623, 2624 och 2625 Limmared - Tranemo Ö i tåg bestående av XF1 + C05.
Sven B

Fråga HNJ DFo5 3

av -RB-, Sunday, November 12, 2017, 23:25 (2347 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Är det en unik boggityp för de 2 av HNJ "ombyggda" (fd) DEVA vagnarna ?
De ser mycket speciella ut .

nvh Rolf Berg

Fråga HNJ DFo5 3

av Kjell Friberg, Monday, November 13, 2017, 08:03 (2346 dagar sedan) @ -RB-

Jag har tyvärr inte funnit några underlag för denna boggityp men för mig ser den ut som en försvenskad variant av Bautzen-boggin som HNJ och NOJ stålvagnar var utrustade med vid leverans.

Tre bilder från Limmared 1946

av jhje, Sunday, November 12, 2017, 17:07 (2347 dagar sedan) @ Gunnar D

Rälsbussen,var det denna som gick mellan Limmared-Hestra-Gislaved-Reftele-Värnamo. Fram till 45 fick man åka via Landeryd, orsak Farfar var pensionist från HNJ och då fick man inte resa BAJ. Efter att SJ tog över så åkte man genvägen bl.a med Lindgren, som kom som till Gislaved som instruktionsförare på HC.